Bra nybörjarelgitarr?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-17 09:28

Sonen har tagit efter mig med musikspelande och vi har två gitarrer och ett elpiano och han är mer eller mindre självlärd på båda. Han kör även trummor och bas fast då inte hemma. Han gick nu också med sista året i gymnasiet i musik istället för idrott och läraren undrade faktiskt var han varit och lite stolt blev jag när han är föremål för musikstipendium.

Han vill dock ha en nybörjarelgitarr. Har ni något förslag?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Zappa » 2022-09-17 09:52

Jag gillar min Harley Benton SC-450Plus LD men är ingen expert på gitarrer.

https://www.thomann.de/se/harley_benton_sc_450plus_ld_vintage_series.htm

14371988_800.jpg
14371988_800.jpg (25.24 KiB) Visad 1759 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav goat76 » 2022-09-17 11:27

Kanske kan ni titta på begagnadmarknaden efter något som inte går under kategorin "nybörjargitarr", ett instrument av lite högre kvalitet kan vara mer inspirerande att både ha och spela på. Om ni köper exempelvis en begagnad Mexikotillverkad Fender Telecaster/Jazzmaster/Stratocaster så får ni säkert tillbaka slantarna om han nu mot förmodan tappar intresset för att spela elgitarr.
Annars finns det ju även Fender Squier, Gibson Epiphone m.fl som anses vara relativt billiga och bra instrument.

Sen skiljer sig soundet ganska mycket mellan olika gitarrmodeller och ifall mickarna är av typen single coils eller humbuckers, sen finns det även mickar av humbucker-typ som med reglagen på gitarren går att "splitta" till single coils för möjligheten att ganska markant förändra ljudet från instrumentet. Single coils har ofta ett vassare "bett" i ljudet än humbuckers som överlag oftast låter tjockare/köttigare/rundare i tonen.


De flesta elgitarrer oavsett fabrikat är kopior av följande typer av gitarrer.

Gitarrer av typen Telecaster är oftast är single coils men det är inte heller direkt ovanligt att de är försedda med humbuckers. De med single coils kan ha det där country-aktiga "twang"-soundet som i videon nedan. Det är ett distinkt ljud som passar det mesta från blues, rock och uppenbarligen country.


Gitarrer av typen Jazzmaster har vanligtvis single coil pickups av type P90. De brukar låta fetare än vanliga single coils, lite som ett mellanting närmare det fetare humbucker-ljudet.


Stratocasters tycker jag brukar låta lite rundare i ljudet med mindre "bett" än Telecasters i överlag. Dessa är bestyckade med tre single coils och låter lite så här...


Och här är en video med jämförelser mellan olika gitarrer av typen Gibson Les Paul som oftast har humbucker pickups, men en av gitarrerna har P90 vilket då är en single coil. Ljudet förändras väldigt mycket beroende på om bridge, neck, eller båda pickups används vilket går att välja mellan oavsett gitarrmodell och val av mick-typ.


Nu påverkas ju soundet i dessa videos väldigt mycket beroende på kringutrustningen, så mitt tips är att du kolla in fler videos på Youtube med de olika typerna av gitarrerna, så kommer du säkert höra åt vilket håll dessa gitarrer tenderar att låta åt. :)

...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-17 13:44

Tack för tips. Vi kollar runt lite.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kalle_H
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Kalle_H » 2022-09-17 16:45


Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Large » 2022-09-18 01:13

Köp en kvalitetsgura direkt från start! Nöjet med, och livslängden på, instrumentet blir så mycket större då.
En Fender Stratocaster är enligt mig* en mångsidig gitarr med massor av potential. Dessutom har den en rätt mjuk kroppsform som tillåter mycket övande (till skillnad från t.ex. Telecaster- eller LesPaul-modeller som kan upplevas som mer obekväma med sin kantighet (framförallt om man sitter ner och spelar)).
Olika gitarrer kommer upplevas olika hårda och svåra att spela på, men även här tycker jag att Stratocastern som modell ofta är rätt förlåtande. En 9-42-strängning (tjocklek på strängarna) gör det lite lättare att komma igång och upplevs ofta inte så hårt/tungspelat (möjligen lite vasst dock). Om man har möjlighet så provar man sig helst fram till vilken gitarr man vill ha då olika individer av ett viss modell ofta har sin egna personlighet - vilket jag förvisso upplever vara ännu med noterbart på akustiska gitarrer. Naturligtvis svårt att känna utan att ha spelat ett tag...

Ett begagnat välskött kvalitetsinstrument är sannolikt ett bättre köp än ett nytt instrument till samma pris.
Kolla i så fall att:
- Halsen är rak (titta längs med halsen/strängarna och se att halsen inte är vågig eller vriden)!
- Banden (stålstavarna tvärs halsen) är släta. De blir gropiga efter mycket nötande. Detta går dock att åtgärda...
- Strängarna inte slår i banden (skorrar) mellan där de trycks ner och stallet. Detta provas rätt snabbt för alla strängar/band. Så länge halsen är rak så bör detta inte vara ett problem.
- Strängarna löper nära halsen längs hela halsen. Dåliga instrument "räddas" av hög stränghöjd, men det gör dem långsamma att spela på och dessutom sjukt tråkiga.

Ovanstående tips gäller också nya gitarrer. Framförallt billigare varianter!

Och som redan nämnts tidigare i tråden så ökar chansen att få tillbaka pengarna för ett kvalitetsinstrument om intresset svalnar - vilket det dessutom lättare gör med kassa grejer.

*) Jag kan absolut vara färgad av att min första elgura var en blå Fender Stratocaster. Den har jag fortfarande, efter typ 30 år, kvar i min ägo.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav VintageHiFi » 2022-09-18 02:52

Helt klart satsa på ett kvalitetsinstrument, det lönar sig i längden så att säga.
Nu innebär det inte att det behöver vara väldigt dyrt.

Man få mycket gitarr för mellan 2500-5000:- från många märken.

https://www.thomann.de/se/elgitarrer.html

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Zappa » 2022-09-19 10:51

"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav MusicMan » 2022-09-19 16:11

Många bra tips.

Det enda jag fyller på med är att låta honom kolla själv också. Utseendet och vad man vill spela påverkar så klart vad för gitarr man ska leta efter. Det var väl nån av bröderna Gallagher som frågade efter spegel när han provade en gitarr. :lol:

Sätt en budget och kolla sedan http://www.vend.se och Facebook market för begagnat i er närhet. Som sagt alltid mer för pengarna begat.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav AndersP » 2022-09-19 18:50

Fender Mexico
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav enJohn » 2022-09-23 11:16

Det mesta har ju sagt, men jag kan ju fylla på med att jag köpt en Harley benton TE-52 och den är riktigt bra att spela på. Helt perfekt för mig som ville testa en Telecaster utan att lägga för mycket pengar. Alltså, jag gillar verkligen att spela på den och ljudmässigt har jag inget att anmärka på. De enda nackdelarna jämfört med en dyrare gitarr som jag noterat är att den är tung och har lite vassa ändar på bandstavarna. Inget som påverkar när man sitter och spelar. Sedan har vissa haft problem med stämskruvarna. Det har inte jag - den håller stämningen klart bättre än min Gibson Les Paul. Man kan dock fundera på om man vill stötta kinatillverkning, men det är ju mer en politisk fråga.

En sak är att inte köpa en för billig förstärkare. Elgitarr kan låta oerhört trist med för dålig förstärkning. Som tur är låter de flesta förstärkare bra numera. Rör är kul, men lätt att få att låta dåligt om man spelar hemma. Jag köpte en Line 6 Catalyst till min son och den tycker jag själv är oväntat bra, både rent och med tyngre dist, även om den gör halvdistade ljud bäst enligt min smak. Har inte själv testat Boss Katana (är jag ensam i världen om detta?) men den ska ju också vara bra. Mest spelar jag i hörlurar via mjukvara i datorn och där är det mycket som låter illa. Scuffham S-Gear har dock följt mig många år nu och den är billig, enkel och låter bra nästan hur man än gör.

/en john som inser att det mesta är en smaksak

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Zappa » 2022-09-23 12:59

enJohn skrev:Det mesta har ju sagt, men jag kan ju fylla på med att jag köpt en Harley benton TE-52 och den är riktigt bra att spela på. Helt perfekt för mig som ville testa en Telecaster utan att lägga för mycket pengar. Alltså, jag gillar verkligen att spela på den och ljudmässigt har jag inget att anmärka på. De enda nackdelarna jämfört med en dyrare gitarr som jag noterat är att den är tung och har lite vassa ändar på bandstavarna. Inget som påverkar när man sitter och spelar. Sedan har vissa haft problem med stämskruvarna. Det har inte jag - den håller stämningen klart bättre än min Gibson Les Paul. Man kan dock fundera på om man vill stötta kinatillverkning, men det är ju mer en politisk fråga.

/en john som inser att det mesta är en smaksak


Min Harley Benton är också riktigt trevlig att spela på, har lagom tyngd och håller stämningen väldigt bra. Den har också fin finish och pryder väggen fint. :) Men det här är mitt andra ex, första exet hade stötskador och jag fick utan problem ett nytt ex av Thomann. Jag fick lite rabatt av Thomann och gav 1500:- om jag minns rätt.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav goat76 » 2022-09-23 13:15

Som förstärkare kan kanske en liten Fender Blues Junior var något? Den har väl enskilda reglage för både gain/master och volym vilket möjliggör att man på låg lägenhetsvänlig volym ändå kan få det där rörljudet utan att volymen behöver vara särskilt hög.
De finns säkert att hitta ganska lätt på begagnatmarknaden.

Det härliga med en rörförstärkare är när man hittar den där härliga brytpunkten när rören börjar dista då man spelar lite hårdare, men att man samtidigt får det renare ljudet bara genom att spela lite mjukare. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Thomas_A » 2023-04-21 22:55

Det blev i alla fall en gitarr, Fender Player Lead III Olympic White. Beg.

Nervös är han min son och spelar fel då och då, men med lite mer erfarenhet så.

https://youtu.be/ERNxVmkC9a4
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav enJohn » 2023-04-27 20:11

Cool!

Och imponerande om han bara spelat elgitarr sedan i höstas, att döma av det lilla jag såg av klippet (solot rätt tidigt). Det märks att han är musikalisk på att han inte helt fastnar i alltför enkla figurer på gitarren utan faktiskt verkar ha en idé om vilka toner han vill spela, även om han missar en del. Teknik går alltid att slipa på - idéerna är svårare att få fram.

Svår genre dessutom!

/en john som själv fått anledning att köpa en massa gittarprylar till en son som också börjat spela :-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Almen » 2023-04-27 20:21

Thomas_A skrev:Det blev i alla fall en gitarr, Fender Player Lead III Olympic White. Beg.

Nervös är han min son och spelar fel då och då, men med lite mer erfarenhet så.

https://youtu.be/ERNxVmkC9a4

Haha, börjar med Kid Charlemagne! :D Den handlar om en av de tidiga knark-gurusarna på västkusten, som tillhandahöll San Fransisco-området med LSD. Fin röst på trummisen.

Kul, det gitarrsolot anses ju vara ett av de coolaste och svåraste grejorna man kan spela. Som sagt, syns att han är musikalisk.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Almen » 2023-04-27 20:50

Rick Beato har med Kid Charlemagne tre (3!) gånger: What Makes This Song Great?, Top 20 Greatest Guitar Solos of All Time och These two solos made me a MUCH better guitar player.





Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Almen » 2023-05-15 17:49

Och här är "originalet":


Edit: Verkar inte som att tidpunkten funkar. Kid Charlemagne börjar 45:13.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Thomas_A » 2023-05-16 21:42

enJohn skrev:Cool!

Och imponerande om han bara spelat elgitarr sedan i höstas, att döma av det lilla jag såg av klippet (solot rätt tidigt). Det märks att han är musikalisk på att han inte helt fastnar i alltför enkla figurer på gitarren utan faktiskt verkar ha en idé om vilka toner han vill spela, även om han missar en del. Teknik går alltid att slipa på - idéerna är svårare att få fram.

Svår genre dessutom!

/en john som själv fått anledning att köpa en massa gittarprylar till en son som också börjat spela :-)


Ja han verkar ha lätt för sig med alla möjliga instrument. Finns en tidigare Grand-konsert där han lirar trummor och piano också.

Får se vad han hittar på när han gått ut gymnasiet, skolbandet finns ju inte längre att repa med. Han körde tyvärr idrott som extra aktivitet de första två åren, bandet hoppade han på sista året. Trummisen (Hampus Ljungren) är för övrigt lite av ett musikgeni....

https://www.youtube.com/channel/UCTEQvZ ... se9I47NelA
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Bra nybörjarelgitarr?

Inläggav Dynamic » 2023-05-22 08:31

Jag tycker de "nya" Hagström-gitarrerna är väldigt prisvärda. Man kan hitta begagnade (tex Swede) för kring 3000:-. Skulle säga att det är ett otroligt bra instrument för de pengarna.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster