Hur börjar man? Instegsanläggning...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Berga
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2022-09-19
Ort: Västmanland

Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Berga » 2022-09-19 14:57

Ny på forumet! Har varit läsare ett tag, men inser att jag behöver hjälp. Älskar ju att lyssna på musik, alla sorter, men jag blir så oerhört trött på att lyssna på mina stereokopplade sonos-högtalare. Är ute efter något som är lite mer hifi att börja med och tanken är väl att byta ut komponenterna vart efter intresset och kunskapen stiger. Hade väl varit kul att kunna drämma till med ett jättesystem direkt, men har inte riktigt den möjligheten.

Av någon anledning (okej ja, ett impulsköp..) har jag en Audio Analogue Puccini SE. Är nu på jakt efter ett par hyffsade högtalare. Jag köper gärna begagnat för att få lite mer för pengarna. Saken är väl den att jag inte har särskilt mycket kunskap om vad som är bra eller dåliga högtalare. Läser och läser. Känns så svårt att läsa om hur någonting låter. Tänker mig nåt som kostar runt tre-fem tusen. Åker jag till en hifi-butik lär jag väl komma ut en månadslön fattigare :)

Hur gör man? Hur börjar man? Ett tag var jag inne på att det nästan är ett måste att ha ett kraftfullt slutsteg för att orka driva billigare högtalare. Var då insnöad på Monitor Audio Silver RS6 för 3 tusen, men inser ju att ett kraftfullt slutsteg kommer att kosta mångdubbelt mot högtalarna...6-7 tusen? Eller ett par Canton Karat M80 DC för tre? Eller KEF iQ90 för 2,5? Eller b&w 684 s2 för 5,5? b&w 604 s1 för 5,5? :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57226
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Nattlorden » 2022-09-19 15:06

Om du undviker 4-ohmshögtalare och försöker hitta lite högre känslighet på högtalarna, mer typ 92dB än 87dB menar jag så klarar du dig längre på förstärkaren.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Kermit116 » 2022-09-19 15:24

Hej Berga,
Välkommen till faktiskt.io.

Jag är svårt nedsjunken i Carlssonträsket och mitt förslag är färgat av detta.

Just NU (fanns kvar för fem minuter sedan) ligger det ett par vita Carlsson OA-52.2 på hifitorget för 9000sek. Detta är ett absolut kap! Jag påstår att det var de mest välljudande högtalare Stig Carlsson fick producerade under sitt alltför korta liv. Det finns individer på detta forum som inte tänker sig behöva några andra högtalare resten av livet. Det finns även dom som med glädje avnjuter sina 52.2 med rörförstärkare, även om dom längre perioder använder andra förstärkare också.

Problemet ur Ditt perspektiv är att dom ligger lite över Din tänkta budget, men så kan det vara ibland med saker man "villhöver". Är Du inte baserad i Stockholm så kan Du ha ett logistikproblem som säkert ngn carlssonnörd här i 08 kan hjälpa Dig med.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Almen » 2022-09-19 15:35

Berga skrev:Eller KEF iQ90 för 2,5?

KEF är väl bra, med hög känslighet också.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav peterh » 2022-09-19 15:48

Berga skrev:Ny på forumet! Har varit läsare ett tag, men inser att jag behöver hjälp. Älskar ju att lyssna på musik, alla sorter, men jag blir så oerhört trött på att lyssna på mina stereokopplade sonos-högtalare. Är ute efter något som är lite mer hifi att börja med och tanken är väl att byta ut komponenterna vart efter intresset och kunskapen stiger. Hade väl varit kul att kunna drämma till med ett jättesystem direkt, men har inte riktigt den möjligheten.

Av någon anledning (okej ja, ett impulsköp..) har jag en Audio Analogue Puccini SE. Är nu på jakt efter ett par hyffsade högtalare. Jag köper gärna begagnat för att få lite mer för pengarna. Saken är väl den att jag inte har särskilt mycket kunskap om vad som är bra eller dåliga högtalare. Läser och läser. Känns så svårt att läsa om hur någonting låter. Tänker mig nåt som kostar runt tre-fem tusen. Åker jag till en hifi-butik lär jag väl komma ut en månadslön fattigare :)

Hur gör man? Hur börjar man? Ett tag var jag inne på att det nästan är ett måste att ha ett kraftfullt slutsteg för att orka driva billigare högtalare. Var då insnöad på Monitor Audio Silver RS6 för 3 tusen, men inser ju att ett kraftfullt slutsteg kommer att kosta mångdubbelt mot högtalarna...6-7 tusen? Eller ett par Canton Karat M80 DC för tre? Eller KEF iQ90 för 2,5? Eller b&w 684 s2 för 5,5? b&w 604 s1 för 5,5? :roll:

Canton är ju aldrig fel, har man inte bråttom så kan man hitta fynd på tradera m.fl.


DU har 3 timmar på dig att buda hem dessa :
https://www.tradera.com/item/170301/557 ... agt-utrop-

just nu <300 kronor
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3552
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav guldfisk » 2022-09-19 16:26

Hur stort är ditt lyssningsrum? Avstånd från lyssnaren till högtalarna?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav hifikg » 2022-09-19 17:41

Och jag vill påstå att Carlssonfyndet som det tipsades om ovan inte bara är Stigs bästa högtalare, det är Världens Bästa Högtalare. Tänk att komma över sådant guld för under femsiffriga belopp. Det är något du kommer att kunna berätta om länge och få kommer att tro dig!

Fast... en instegsanläggning kanske är en komplett anläggning för runt de pengarna? Om du inte kan omprioritera och käka havregrynsgröt (mums) ett tag så får du säkert fler tips i tråden, men en vacker dag kommer du att gräma dig om du inte försöker komma över dem. Borde vara försent. Men annonsen fanns kvar nyss.

Så!? Varför köper inte den där hifikg eller Kermit dem själv då? Jo, för vi har redan sådana :)

Välkommen till Faktiskt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21065
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav E » 2022-09-19 18:48

peterh skrev:Canton är ju aldrig fel, har man inte bråttom så kan man hitta fynd på tradera m.fl.


DU har 3 timmar på dig att buda hem dessa :
https://www.tradera.com/item/170301/557 ... agt-utrop-

just nu <300 kronor

Är det normalt att så pass stora pjäser går för ett par hundralappar? Vad
som helst som låter borde väl vara värt mer än så.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav hifikg » 2022-09-19 18:53

E skrev:
peterh skrev:Canton är ju aldrig fel, har man inte bråttom så kan man hitta fynd på tradera m.fl.


DU har 3 timmar på dig att buda hem dessa :
https://www.tradera.com/item/170301/557 ... agt-utrop-

just nu <300 kronor

Är det normalt att så pass stora pjäser går för ett par hundralappar? Vad
som helst som låter borde väl vara värt mer än så.

Mvh E*


Det gäller att kunna sina Canton när man ger sig in i den där budgivningen. Just den modellen verkar vara en lågprismodell.
Bilagor
Skärmavbild 2022-09-19 kl. 18.51.47.png
Skärmavbild 2022-09-19 kl. 18.51.47.png (103.45 KiB) Visad 2484 gånger
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Kermit116 » 2022-09-19 19:14

hifikg skrev:Och jag vill påstå att Carlssonfyndet som det tipsades om ovan inte bara är Stigs bästa högtalare, det är Världens Bästa Högtalare. Tänk att komma över sådant guld för under femsiffriga belopp. Det är något du kommer att kunna berätta om länge och få kommer att tro dig!

Fast... en instegsanläggning kanske är en komplett anläggning för runt de pengarna? Om du inte kan omprioritera och käka havregrynsgröt (mums) ett tag så får du säkert fler tips i tråden, men en vacker dag kommer du att gräma dig om du inte försöker komma över dem. Borde vara försent. Men annonsen fanns kvar nyss.

Så!? Varför köper inte den där hifikg eller Kermit dem själv då? Jo, för vi har redan sådana :)

Välkommen till Faktiskt :)


Jag ska inte köpa, jag ska inte köpa, jag ska inte...

Men otroligt frestande. Vita dessutom = lättmöblerade i moderna hem = WAF (lite i varje fall). :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21065
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav E » 2022-09-19 19:20

Lågprismodell eller inte så tänker jag att de måste låta rätt illa (på ett
sätt som inte går att lösa med ekvalisering), för att inte vara värda mer
än fikapengar. 8O

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav peterh » 2022-09-19 19:42

E skrev:Lågprismodell eller inte så tänker jag att de måste låta rätt illa (på ett
sätt som inte går att lösa med ekvalisering), för att inte vara värda mer
än fikapengar. 8O

Mvh E*

EN överdrift. Jag tror ( utan att ha haft några) att de låter bra. De skall däremot hämtas, något som minskar attraktionen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav hifikg » 2022-09-19 20:35

peterh skrev:
E skrev:Lågprismodell eller inte så tänker jag att de måste låta rätt illa (på ett
sätt som inte går att lösa med ekvalisering), för att inte vara värda mer
än fikapengar. 8O

Mvh E*

EN överdrift. Jag tror ( utan att ha haft några) att de låter bra. De skall däremot hämtas, något som minskar attraktionen.


Skulle aldrig köpa ett par högtalare, begagnade, utan att hämta själv (eller kanske m h a någon polare på faktiskt). Körde hem mina OA52 i en Ford :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21065
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav E » 2022-09-19 20:46

Aha, ser att det budades friskt under slutminuten. Är inte så insatt i
sånt där.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Berga
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2022-09-19
Ort: Västmanland

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Berga » 2022-09-20 10:35

Tack! Vilken uppslutning! :) :) Jag loggade in och var osäker på om jag hade fått något svar över huvud taget. Känns som ett härligt gäng det här :)

Nattlorden skrev:Om du undviker 4-ohmshögtalare och försöker hitta lite högre känslighet på högtalarna, mer typ 92dB än 87dB menar jag så klarar du dig längre på förstärkaren.

Tack för inspelet Nattlorden :) Har försökt läsa lite nu om impedans och känslighet. Har fattat det grovt som att om impedansen/motståndet sjunker för fort eller för mycket krävs det ett kraftigare slutsteg i anläggningen. Vilket jag inte har. Det innebär att jag stryker de där 88dB/4 ohms Canton-högtalarna M80 DC och Monitor Audio på 6 Ohm...

Känsligheten dB,W/m antar jag blir ett mått på effektiviteten, alltså hur mycket energi som går förlorat till annat.. värme..? Eftersom jag inte har direkt kraftfullt slutsteg är det här gissar jag att det är desto viktigare att känsligheten är hög. Så stryker B&W 684s2 på 87 dB..
Kermit116 skrev:Hej Berga,
Välkommen till faktiskt.io.

Jag är svårt nedsjunken i Carlssonträsket och mitt förslag är färgat av detta.

Just NU (fanns kvar för fem minuter sedan) ligger det ett par vita Carlsson OA-52.2 på hifitorget för 9000sek. Detta är ett absolut kap! Jag påstår att det var de mest välljudande högtalare Stig Carlsson fick producerade under sitt alltför korta liv. Det finns individer på detta forum som inte tänker sig behöva några andra högtalare resten av livet. Det finns även dom som med glädje avnjuter sina 52.2 med rörförstärkare, även om dom längre perioder använder andra förstärkare också.

Problemet ur Ditt perspektiv är att dom ligger lite över Din tänkta budget, men så kan det vara ibland med saker man "villhöver". Är Du inte baserad i Stockholm så kan Du ha ett logistikproblem som säkert ngn carlssonnörd här i 08 kan hjälpa Dig med.

hifikg skrev:Och jag vill påstå att Carlssonfyndet som det tipsades om ovan inte bara är Stigs bästa högtalare, det är Världens Bästa Högtalare. Tänk att komma över sådant guld för under femsiffriga belopp. Det är något du kommer att kunna berätta om länge och få kommer att tro dig!

Fast... en instegsanläggning kanske är en komplett anläggning för runt de pengarna? Om du inte kan omprioritera och käka havregrynsgröt (mums) ett tag så får du säkert fler tips i tråden, men en vacker dag kommer du att gräma dig om du inte försöker komma över dem. Borde vara försent. Men annonsen fanns kvar nyss.

Så!? Varför köper inte den där hifikg eller Kermit dem själv då? Jo, för vi har redan sådana :)

Välkommen till Faktiskt :)

Kermit116 skrev:
hifikg skrev:Och jag vill påstå att Carlssonfyndet som det tipsades om ovan inte bara är Stigs bästa högtalare, det är Världens Bästa Högtalare. Tänk att komma över sådant guld för under femsiffriga belopp. Det är något du kommer att kunna berätta om länge och få kommer att tro dig!

Fast... en instegsanläggning kanske är en komplett anläggning för runt de pengarna? Om du inte kan omprioritera och käka havregrynsgröt (mums) ett tag så får du säkert fler tips i tråden, men en vacker dag kommer du att gräma dig om du inte försöker komma över dem. Borde vara försent. Men annonsen fanns kvar nyss.

Så!? Varför köper inte den där hifikg eller Kermit dem själv då? Jo, för vi har redan sådana :)

Välkommen till Faktiskt :)


Jag ska inte köpa, jag ska inte köpa, jag ska inte...

Men otroligt frestande. Vita dessutom = lättmöblerade i moderna hem = WAF (lite i varje fall). :-)

De är ju otroligt snygga, det måste jag säga, men nästan dubbel så dyra mot vad jag tänkt lägga på en instegsanläggning... då lär det som sagt bli havregrynsgröt till ungarna fram till jul... :) Men jag har ju sett dessa ortoakustiska högtalare lite här och var när man scannat av nätet. Har dock aldrig lyssnat på ett par. Det som har slagit mig är dock varför det nästan inte finns några andra tillverkare av den här utformningen?
guldfisk skrev:Hur stort är ditt lyssningsrum? Avstånd från lyssnaren till högtalarna?

Gjorde en liten skiss.. Jag har tänkt mig att placera högtalarna vid de röda pilarna och sitta i den gröna positionen. Gult är tyg. När man ser bilder på lyssningsrum hos riktiga entusiaster verkar det dock vara att föredra en lyssningsposition mitt i rummet? Blir ju lite svårt att få till en sån position i ett normalt vardagsrum... :roll: :)

--------------------------

Kvarstår på begagnatmarknaden är väl då:
    2500 kr: KEF iQ90, 91dB, 8 Ohm, 16 kg, element: 1 x 165mm Uni-Q with 19mm aluminium dome HF ,2 x 165mm LF
    5500 kr: B&W 604s1, 90 dB, 8 Ohm, 28 kg, element:1 x 25mm metal dome - high frequency, 1 x 180mm Kevlar midrange, 2 x 180mm Cobex bass
Det finns någonting tilltalande med en 28 kg tung högtalare... 8)
Bilagor
Skärmbild 2022-09-20 101932.jpg
Skärmbild 2022-09-20 101932.jpg (23.65 KiB) Visad 2279 gånger

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-20 10:42

Canton 490.2 är budget och låter därefter.

Canton RCL är en äldre modell som är mkt pang för pengarna,om man har plats.
Har kört just RCL med en Copland CTA 401 rörförstärkare med gott resultat,sen köpte jag mina första Carlsson och det var kört....

RCL kan man hitta för 4-5k.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21065
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav E » 2022-09-20 15:03

Berga skrev:När man ser bilder på lyssningsrum hos riktiga entusiaster verkar det dock vara att föredra en lyssningsposition mitt i rummet?

Att sitta mitt i rummet leder ofta till en basfattig återgivning. Det är
snarare med högtalare och lyssnare placerade på rumsellipsen som
man oftare uppnår klangbalans.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-20 18:42

E skrev:Att sitta mitt i rummet leder ofta till en basfattig återgivning. Det är
snarare med högtalare och lyssnare placerade på rumsellipsen som
man oftare uppnår klangbalans.

Mvh E*


Det beror på om högtalarna är dimensionerade för den placeringen. Många är dimensionerade för att stå en bra bit ut i rummet och en del ska stå dikt an mot vägg (t.ex. Carlsson).

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21065
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav E » 2022-09-20 19:46

Absolut. Därav ord som "snarare" och "oftare". :)

Bra och dåliga rum (trä eller betong osv) ger också olika grader av frihet
i placeringen av högtalare och lyssnare (man kan se det som att
rumsellipsen är tunnare eller tjockare).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav hifikg » 2022-09-20 22:34

Berga skrev:...Men jag har ju sett dessa ortoakustiska högtalare lite här och var när man scannat av nätet. Har dock aldrig lyssnat på ett par. Det som har slagit mig är dock varför det nästan inte finns några andra tillverkare av den här utformningen? ...


De vill förstås att du ska uppgradera vartannat år. Larsen gör högtalare som är inspirerade av Stigs verk.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav ottovonkopp » 2022-09-21 08:05

Boston Acoustics A26 är väldigt fina och prisvärda högtalare. Finns även som smidiga golvare.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Belker » 2022-09-21 08:46

hifikg skrev:
Berga skrev:...Men jag har ju sett dessa ortoakustiska högtalare lite här och var när man scannat av nätet. Har dock aldrig lyssnat på ett par. Det som har slagit mig är dock varför det nästan inte finns några andra tillverkare av den här utformningen? ...


De vill förstås att du ska uppgradera vartannat år. Larsen gör högtalare som är inspirerade av Stigs verk.

För Larsen har varken produktutveckling eller uppgraderingsväg? Och Carlsson finns bara i en version? :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-21 10:31

Berga skrev:Det som har slagit mig är dock varför det nästan inte finns några andra tillverkare av den här utformningen?


Det är sant men det beror också på att branschen är konservativ och håller fast vid den vanliga lådformen och att de dessutom inte har tagit några större hänsyn till hur de ska fungera/samarbeta med rummet de står i. Majoriteten av tillverkare tycks tro att vi bor i ljuddöda miljöer. Att det vurmas för en del svenska konstruktioner där rummets inverkan finns med från början är en del av det som skrivs här. Givetvis finns det andra tillverkare som också gör sig bra i "vanliga rum". Ibland får man lägga ner en hel del tid på att anpassa rummet till de högtalare man valt, ibland räcker inte ens det.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav galder » 2022-09-21 12:44

Jag köpte och testade ett par Elac Debut Reference DBR-62 som jag köpte för 4000kr på rea i januari. De har sålts för det priset vid fyra tillfällen det senaste året. Jag sålde mina ännu billigare. :) Normalpris är nu 5800kr.
Jag hade dem i ett par dagar, vilket var medvetet köp från min sida. Jag var bara ute efter att höra ett par bra stativhögtalare som jämförelse mot mina ordinarie högtalare.
De har fått bra recensioner på nätet, och även av amirm på ASR. Se länk nedan, finns där även Spinorama uppmätt.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12232/

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav peterh » 2022-09-21 15:50

galder skrev:Jag köpte och testade ett par Elac Debut Reference DBR-62 som jag köpte för 4000kr på rea i januari. De har sålts för det priset vid fyra tillfällen det senaste året. Jag sålde mina ännu billigare. :) Normalpris är nu 5800kr.
Jag hade dem i ett par dagar, vilket var medvetet köp från min sida. Jag var bara ute efter att höra ett par bra stativhögtalare som jämförelse mot mina ordinarie högtalare.
De har fått bra recensioner på nätet, och även av amirm på ASR. Se länk nedan, finns där även Spinorama uppmätt.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12232/

Och hur blev utfallet ? Var de bättre än dina ordinarie ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav galder » 2022-09-21 16:07

Nej det kan jag inte påstå. 2.5 vägs, Textremebasar och Beryllium diskant i mina. Frekvensgång inom +/- 1dB. Svårslaget.
Men fick en inblick om hur ett par bra stativa kan låta tonalt s.a.s.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-21 16:32

galder skrev:Jag köpte och testade ett par Elac Debut Reference DBR-62 som jag köpte för 4000kr på rea i januari. De har sålts för det priset vid fyra tillfällen det senaste året. Jag sålde mina ännu billigare. :) Normalpris är nu 5800kr.
Jag hade dem i ett par dagar, vilket var medvetet köp från min sida. Jag var bara ute efter att höra ett par bra stativhögtalare som jämförelse mot mina ordinarie högtalare.
De har fått bra recensioner på nätet, och även av amirm på ASR. Se länk nedan, finns där även Spinorama uppmätt.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12232/


Den där toppen 600-1000 Hz skulle man vilja vara utan.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav galder » 2022-09-21 16:40

Som Amirm skrev "Yes, there are a few peaks here and there including a resonance around 610 Hz which you can also see in the waterfall display:"

Men sett till priset! I synnerhet rea-priset. Svårslaget

"Conclusions
The ELAC DBR-62 objectively and subjectively meets and exceeds my expectations. It is "Andrew Jones" as I expected but had been missing up to now. It is "high-end" sound on a budget with little to apologize for. I was sad to stop listening to it to type this review! It is that good.

Message to Andrew: please stop messing with coaxial drivers and such. Optimized 2-way system like this outperforms them all. They design won't sound sexy on paper but boy does it sound good in person. And no fussiness with placement in room either.

So save up if you have to but don't settle for anything less than this. I am happy to give my strongest recommendation for ELAC DBR-62."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav hifikg » 2022-09-23 08:54

Belker skrev:
hifikg skrev:
Berga skrev:...Men jag har ju sett dessa ortoakustiska högtalare lite här och var när man scannat av nätet. Har dock aldrig lyssnat på ett par. Det som har slagit mig är dock varför det nästan inte finns några andra tillverkare av den här utformningen? ...


De vill förstås att du ska uppgradera vartannat år. Larsen gör högtalare som är inspirerade av Stigs verk.

För Larsen har varken produktutveckling eller uppgraderingsväg? Och Carlsson finns bara i en version? :wink:


En slutgiltig version. Larsen är inte framme än, kanske. Kommer det mer efter nian?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Berga
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2022-09-19
Ort: Västmanland

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Berga » 2022-09-23 11:39

Hjalmar_Branting skrev:Canton 490.2 är budget och låter därefter.

Canton RCL är en äldre modell som är mkt pang för pengarna,om man har plats.
Har kört just RCL med en Copland CTA 401 rörförstärkare med gott resultat,sen köpte jag mina första Carlsson och det var kört....

RCL kan man hitta för 4-5k.

Dessa verkar ju onekligen intressanta om de skulle komma till salu. Men frågan är om jag lyckas driva dessa 4 Ohmare med min Audio Analogue Puccini SE? :?
E skrev:
Berga skrev:När man ser bilder på lyssningsrum hos riktiga entusiaster verkar det dock vara att föredra en lyssningsposition mitt i rummet?

Att sitta mitt i rummet leder ofta till en basfattig återgivning. Det är
snarare med högtalare och lyssnare placerade på rumsellipsen som
man oftare uppnår klangbalans.

Mvh E*

Ju mer jag läser om själva rummet och akustik och placering inser jag hur avgörande det verkar vara. En av anledningarna till att jag vill stegvis jobba mot ett bättre ljud är barnen, att på nåt vis visa dem att musik faktiskt kan låta riktigt bra. Låter lite pretto kanske. Nu ska jag bara avgöra om jag ska optimera rummet för lyssningsposition i fåtölj/soffa eller den plats där barnen oftast sitter och leker på...

Det fina med akustik och att optimera rummet är ju att det verkar gå att göra otroligt mycket för ingen summa pengar... :) :P
ottovonkopp skrev:Boston Acoustics A26 är väldigt fina och prisvärda högtalare. Finns även som smidiga golvare.
galder skrev:Jag köpte och testade ett par Elac Debut Reference DBR-62 som jag köpte för 4000kr på rea i januari. De har sålts för det priset vid fyra tillfällen det senaste året. Jag sålde mina ännu billigare. :) Normalpris är nu 5800kr.
Jag hade dem i ett par dagar, vilket var medvetet köp från min sida. Jag var bara ute efter att höra ett par bra stativhögtalare som jämförelse mot mina ordinarie högtalare.
De har fått bra recensioner på nätet, och även av amirm på ASR. Se länk nedan, finns där även Spinorama uppmätt.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12232/

De verkar ju båda populära. Boston Acoustic A26 går ju att hitta för under en tusenlapp på Blocket. Elac Debut Reference DBR-62 verkar inte finnas till salu i Sverige för tillfället.

Men i brist på kunskap går man ju på magkänsla och tyckande... kan verkligen ett par så små högtalare spela bättre än ett par motsvarande golvare i samma prisklass?

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster