Hur börjar man? Instegsanläggning...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav E » 2022-09-23 12:19

Berga skrev:Nu ska jag bara avgöra om jag ska optimera rummet för lyssningsposition i fåtölj/soffa eller den plats där barnen oftast sitter och leker på...

Ju bättre rum, desto fler platser låter det bra på. Multipla basmoduler är
ett annat sätt att jämna ut basregistret för flera lyssnare.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav eljulio » 2022-09-24 06:50

Vet inte hur mycket plats du har, men om du kan få tag på LTS-3v så är det min bästa rekommendation för pengarna. Går om du har tur att få tag på för runt 5-6-tusen. Otroligt bra för den pengen.

Användarvisningsbild
Berga
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2022-09-19
Ort: Västmanland

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Berga » 2022-09-28 08:46

E skrev:
Berga skrev:Nu ska jag bara avgöra om jag ska optimera rummet för lyssningsposition i fåtölj/soffa eller den plats där barnen oftast sitter och leker på...

Ju bättre rum, desto fler platser låter det bra på. Multipla basmoduler är ett annat sätt att jämna ut basregistret för flera lyssnare.

Mvh E*

Tack, riktigt spännande ämne att läsa om med multipla basmoduler! :) Alltså, det känns verkligen som att ju mer man läser desto mer inser man hur lite man vet :lol:

eljulio skrev:Vet inte hur mycket plats du har, men om du kan få tag på LTS-3v så är det min bästa rekommendation för pengarna. Går om du har tur att få tag på för runt 5-6-tusen. Otroligt bra för den pengen.

Verkar som ett riktigt klipp om den kommer ut. Känns som att många av dessa bättre spelande högtalarna kanske inte finns tillverkade i tiotusental och att kunderna troligen är nöjda och att de heller inte kommer ut som begagnade. På Blocket verkar det som att det är väldigt mycket frontar till hemmabiohögtalare eller gamla överprisade spånlådor från 80-talet.

Körde en sökning på hifishark och det fanns sex annonser för LTS 3V f1 och f2 ute förra året i Sverige, men inte en endaste hittills i år...?

Användarvisningsbild
Berga
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2022-09-19
Ort: Västmanland

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Berga » 2022-10-04 07:15

Fick tummen ur förra veckan och skaffade mig mitt första par för 2900, lite under parollen att vad som helst låter bättre än det jag har nu. Ett par Klipsch Referencs RF 62. Kanske inga hifimonster, men lättdrivna 8 Ohms på 98 dB. Jag gissar att själva referensen eller det man är van vid att höra är bland annat det som avgör om man tycker nåt låter bra eller inte. Så för mig låter väl det mesta bättre, men provlyssning med hans Luxman lät de perfekt för den nätta summan.

In med ungarna i bilen och högtalarna i bakluckan, hem och koppla in. Pluggar i förstärkaren och kablage. Lät ju inte alls likadant. Lite tomt, basfattigt. Klockan mycket och jag går och lägger mig lite besviken och förvirrad. Nästa dag kör jag igång igen och nu låter det bra mycket bättre. Förstärkaren har nu stått på över natten. Är det bara inbillning? Har ju i flera dagar försökt upprepa samma procedur genom att stänga av förstärkaren helt och lyssna och sen låta den bli varm. Jag anar en viss psykologisk effekt... vill jag att det ska låta bättre kanske det också gör det...?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Kalejdokom » 2022-10-04 15:28

Jag läser kanske slarvigt, men kan inte se att du skrivit vad du har för förstärkare. För många år sedan var jag på väg att slänga ut ett par högtalare som jag tyckte lät tråkigt, men av en tillfällighet hann jag byta förstärkare till en lite stöddigare modell och det gjorde verkligen underverk med högtalarna. Jag blev förvånad att det kunde göra en sådan skillnad.
Detta var på 90-talet och jag bytte från en Kenwood KA-3500 till NAD 3240PE. Båda specade till 2x40W men NAD hade en betydligt högre dynamisk effekt, typ 2x160W under kortare transienter (Power Envelope).

Jag menar bara att det kan bero en hel del på förstärkarens resurser hur mycket ompf man får ut av högtalarna. :)

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav VladDrac » 2022-10-05 22:14

Jag skulle vilja slå ett slag för gamla Rauna eller Opus 3. Betonghögtalare som fortfarande går att fynda för småpengar. Det finns dessutom uppgraderingskit framtagna.
De ser ju lite speciella ut men gillar man designen och hittar ett billigt par tror jag att det är svårslaget ljudkvalitet per krona.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav peterh » 2022-10-05 23:28

VladDrac skrev:Jag skulle vilja slå ett slag för gamla Rauna eller Opus 3. Betonghögtalare som fortfarande går att fynda för småpengar. Det finns dessutom uppgraderingskit framtagna.
De ser ju lite speciella ut men gillar man designen och hittar ett billigt par tror jag att det är svårslaget ljudkvalitet per krona.

Svårslaget över huvud taget !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Berga
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2022-09-19
Ort: Västmanland

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Berga » 2022-10-07 14:10

Kalejdokom skrev:Jag läser kanske slarvigt, men kan inte se att du skrivit vad du har för förstärkare. För många år sedan var jag på väg att slänga ut ett par högtalare som jag tyckte lät tråkigt, men av en tillfällighet hann jag byta förstärkare till en lite stöddigare modell och det gjorde verkligen underverk med högtalarna. Jag blev förvånad att det kunde göra en sådan skillnad.
Detta var på 90-talet och jag bytte från en Kenwood KA-3500 till NAD 3240PE. Båda specade till 2x40W men NAD hade en betydligt högre dynamisk effekt, typ 2x160W under kortare transienter (Power Envelope).

Jag menar bara att det kan bero en hel del på förstärkarens resurser hur mycket ompf man får ut av högtalarna. :)


Jag har en Audio Analogue Puccini SE. Långt ifrån något monster på flera hundra watt, utan 55 w vid 8 ohm. Ska väl vara hyfsat för prisklassen med dubbla ringkärnetransformatorer, men jag kan alldeles för lite om sådant. Det finns ju en pre-out, så jag går ju i tankarna om att hitta ett bättre begagnat slutsteg med kanske tre-fyra gånger mer kräm i, men då kommer jag ju att ha ett slutsteg som kostar dubbelt så mycket som förförstärkaren. Men då vet jag ju att inte slutsteget är begränsningen för högtalarna i alla fall och kanske kommer att kunna kika på mer svårspelade högtalare. Är det ett rimligt nästa steg i uppgraderingen...?

På nåt vis känns det lite som att den här sporten handlar om att hela tiden vara lite missnöjd... och vilja ha nåt man inte har :roll: :wink:

VladDrac skrev:Jag skulle vilja slå ett slag för gamla Rauna eller Opus 3. Betonghögtalare som fortfarande går att fynda för småpengar. Det finns dessutom uppgraderingskit framtagna.
De ser ju lite speciella ut men gillar man designen och hittar ett billigt par tror jag att det är svårslaget ljudkvalitet per krona.


Tack för tips! Ska hålla ögonen öppna för dessa på begagnatmarknaden. Krävs det mycket av utrustningen för att driva dessa?

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Kermit116 » 2022-10-07 15:37

"... hela tiden vara lite missnöjd..."
Nja, vet inte det, så är det kanske för några. Annars så gör man som hifikg, sitter nöjd och fokuserar på att lyssna på musik.
Du kan ju alltid spana in vad han har för prylar om Du vill gå från missnöjd till nöjd. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav VladDrac » 2022-10-07 16:19

quote="Tack för tips! Ska hålla ögonen öppna för dessa på begagnatmarknaden. Krävs det mycket av utrustningen för att driva dessa?[/quote]

Nej det gör det inte. Jag driver mina Chorus med en Quad Vena II. 55w tror jag, det räcker bra.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hur börjar man? Instegsanläggning...

Inläggav Frisk » 2022-10-13 09:01

Berga skrev:Ju mer jag läser om själva rummet och akustik och placering inser jag hur avgörande det verkar vara. En av anledningarna till att jag vill stegvis jobba mot ett bättre ljud är barnen, att på nåt vis visa dem att musik faktiskt kan låta riktigt bra. Låter lite pretto kanske. Nu ska jag bara avgöra om jag ska optimera rummet för lyssningsposition i fåtölj/soffa eller den plats där barnen oftast sitter och leker på...

Ursäkta lite ful citering, men det är en bra poäng, man kommer till förskolan och pedagogerna berättar att de lyssnat på musik och dansat, och då till någon läsplatta eller på sin höjd en dålig blåtandshögtalare. Därtill har jag flera gånger mötts av att de projicerar någon bild på golvet med en dlp-mini-projektor där jag mest bara ser regnbågar så fort jag närmar mig eländet.

Man undrar ju vad barnen får för referenser... för många är det kanske tom det enda/bästa det kommer i kontakt med. Som ljudintressersd blir man lite förfärad.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster