Här pratar vi om Carlsson-fynd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2022-09-19 18:35

En tråd där man både får tipsa om och kommentera olika Carlsson-fynd som dyker upp i annonser, på loppisar, på återbruk eller var man nu kan hitta sådana!
Ös på!
En given starter är fyndet som just nu finns på hifitorget, sista gången vi får se OA52.2 under tiotusen?
Bilagor
OA52_sistaunder10.jpg
OA52_sistaunder10.jpg (10.97 KiB) Visad 10800 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav avr7000 » 2022-09-20 13:05

Från den andra tråden...

HenrikTornquist skrev:Något för alla Carlsson-fanatiker? Priset är väl rimligt lågt i alla fall.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=369821


Högtalarna verkar ha AudioTechnology basar och Scan-speak ringradiatordiskanter.

De låter säkert hur bra som helst men vill man återställa dem finns det säkert en del värde bara i dessa element (som är grymt bra) om man säljer dessa beg.

Priset är 4000 DKK x 1.45 = 5819 SEK

Mer info...

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2895&

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=54113&full=1
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-20 13:16

hifikg skrev:En tråd där man både får tipsa om och kommentera olika Carlsson-fynd som dyker upp i annonser, på loppisar, på återbruk eller var man nu kan hitta sådana!
Ös på!
En given starter är fyndet som just nu finns på hifitorget, sista gången vi får se OA52.2 under tiotusen?


Tror inte att det är sista gången under 10k,med bistra tider framöver så kommer jag inte bli förvånad om priserna sjunker.
Syntvita 52or borde dessutom vara billigare än hårdrockssvarta i mitt tycke :P :wink:

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2022-09-20 15:12

avr7000 skrev:Från den andra tråden...

HenrikTornquist skrev:Något för alla Carlsson-fanatiker? Priset är väl rimligt lågt i alla fall.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=369821


Högtalarna verkar ha AudioTechnology basar och Scan-speak ringradiatordiskanter.

De låter säkert hur bra som helst men vill man återställa dem finns det säkert en del värde bara i dessa element (som är grymt bra) om man säljer dessa beg.

Priset är 4000 DKK x 1.45 = 5819 SEK

Mer info...

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2895&

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=54113&full=1

Nu kommer hifikg resa till Danmark.... 8O :mrgreen: Säljer han elementen så vad har lådorna kostat då, 4500kr + soppan fram och tillbaka max 1500kr =6000kr för ett par vita OA52 lådor. Åk nuuuuu...... :arrow: Danmark.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2022-09-20 15:33

Eller så betalar man 8000kr för ett par OA52 :? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103873910
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2022-09-20 15:39

Tanken är god, men jag vill inte köpa på mig något jag inte behöver.
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2022-09-20 17:01

Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:En tråd där man både får tipsa om och kommentera olika Carlsson-fynd som dyker upp i annonser, på loppisar, på återbruk eller var man nu kan hitta sådana!
Ös på!
En given starter är fyndet som just nu finns på hifitorget, sista gången vi får se OA52.2 under tiotusen?


Tror inte att det är sista gången under 10k,med bistra tider framöver så kommer jag inte bli förvånad om priserna sjunker.
Syntvita 52or borde dessutom vara billigare än hårdrockssvarta i mitt tycke :P :wink:


Piuuuh! Tack o lov. Var inne o letade efter annonsen för att ringa och ge ett skambud. Annonsen borta! Då slapp jag offra mig. :-)


Dagens rebus:
Varför har Kermit Carlsson på taket?

Svar:
Det är fullt i gillestugan.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2022-09-20 20:48

Hjalmar_Branting skrev:
hifikg skrev:En tråd där man både får tipsa om och kommentera olika Carlsson-fynd som dyker upp i annonser, på loppisar, på återbruk eller var man nu kan hitta sådana!
Ös på!
En given starter är fyndet som just nu finns på hifitorget, sista gången vi får se OA52.2 under tiotusen?


Tror inte att det är sista gången under 10k,med bistra tider framöver så kommer jag inte bli förvånad om priserna sjunker.
Syntvita 52or borde dessutom vara billigare än hårdrockssvarta i mitt tycke :P :wink:


Jag tror att folk kommer att kura framför sina Carlsson och ta sig genom de tuffa tiderna. Jag har haft mina genom finanskriser, 500%-iga räntor och svarta måndagar med mycket mera. Allt kan rasa, men ett par OA52 står stabilt :)

Hoppas att de vita kom till ett gott hem och gärna till någon som är medlem här så vi får veta det :)
Sitter nöjd :)

Large
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Large » 2022-09-20 22:12

hifikg skrev:Hoppas att de vita kom till ett gott hem och gärna till någon som är medlem här så vi får veta det :)

Det "hoppas" jag med... :D
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2022-09-20 22:14

Large skrev:
hifikg skrev:Hoppas att de vita kom till ett gott hem och gärna till någon som är medlem här så vi får veta det :)

Det "hoppas" jag med... :D


Ah, grattis! Ser fram mot bilder på dem i sitt nya hem!
Sitter nöjd :)

Large
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Large » 2022-09-20 22:16

hifikg skrev:Ah, grattis! Ser fram mot bilder på dem i sitt nya hem!

Tack!
Ska bara lyckas lista ut var de gör sig bäst. Å vad de ska drivas med...
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2022-09-20 22:19

Large skrev:
hifikg skrev:Ah, grattis! Ser fram mot bilder på dem i sitt nya hem!

Tack!
Ska bara lyckas lista ut var de gör sig bäst. Å vad de ska drivas med...


Just nu driver jag mina med rör 2x35W typ, det fungerar finfint, men NAD 208 är den som går mest, men de är inte kinkiga de där. Har du lyssnat på OA52 tidigare? Om inte så har du en upplevelse framför dig som gör mig lite avundsjuk.
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2022-09-20 23:53

Large skrev:
hifikg skrev:Ah, grattis! Ser fram mot bilder på dem i sitt nya hem!

Tack!
Ska bara lyckas lista ut var de gör sig bäst. Å vad de ska drivas med...


Grattis till ett par väldigt trevliga högtalare. Hoppas att Du kommer att uppskatta dom. Jag driver mina med NAD C275bee och hyggliga Kinadacar, inte lika mytomspunna som KGs 208 men rejäla, enkla och många watt per krona. Du plockar upp inte alltför gamla exemplar för 5-6500 sek. Har autostart på ingången vilket den late tycker är en bra feature.

Edit:
Såg nu att du hade ett Rotel-steg. Är väl inget fel på den, använd den om ej upptagen med annat.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2022-09-21 00:19

Large skrev:
hifikg skrev:Ah, grattis! Ser fram mot bilder på dem i sitt nya hem!

Tack!
Ska bara lyckas lista ut var de gör sig bäst. Å vad de ska drivas med...

Bara att sälja av Ino grejerna och njuta av en riktig högtalare... :wink: Du får rejält med pengar över till att välja förstärkare/slutsteg :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2022-09-21 00:30

FBK skrev:
Large skrev:
hifikg skrev:Ah, grattis! Ser fram mot bilder på dem i sitt nya hem!

Tack!
Ska bara lyckas lista ut var de gör sig bäst. Å vad de ska drivas med...

Bara att sälja av Ino grejerna och njuta av en riktig högtalare... :wink: Du får rejält med pengar över till att välja förstärkare/slutsteg :D

Du är modig Per som vågar skriva så. Praktiskt dock, då blir ju Rotelsteget frigjort - problem solved.

I vitt med grön bakgrund:
"Carlsson - probably the best loud-speaker in the world"
:-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2022-09-21 00:41

Kermit116 skrev:
FBK skrev:
Large skrev:Tack!
Ska bara lyckas lista ut var de gör sig bäst. Å vad de ska drivas med...

Bara att sälja av Ino grejerna och njuta av en riktig högtalare... :wink: Du får rejält med pengar över till att välja förstärkare/slutsteg :D

Du är modig Per som vågar skriva så. Praktiskt dock, då blir ju Rotelsteget frigjort - problem solved.

I vitt med grön bakgrund:
"Carlsson - probably the best loud-speaker in the world"
:-)


Tycker vi skippar "probably"
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2022-09-21 01:02

Kermit116 skrev:
FBK skrev:
Large skrev:Tack!
Ska bara lyckas lista ut var de gör sig bäst. Å vad de ska drivas med...

Bara att sälja av Ino grejerna och njuta av en riktig högtalare... :wink: Du får rejält med pengar över till att välja förstärkare/slutsteg :D

Du är modig Per som vågar skriva så. Praktiskt dock, då blir ju Rotelsteget frigjort - problem solved.

I vitt med grön bakgrund:
"Carlsson - probably the best loud-speaker in the world"
:-)

Jag tycker Carlsson OA52.2 och OA52.N och 51.N låter mycket bättre än pi60 och pi60s. Men det är jag det.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-21 07:22

Jäsiken va inlägg det ramlar på här,hinner inte med,fullt upp med att lyssna på OA52+OS52 :D

Går utmärkt att driva de med mindre förstärkare,körde länge med en Copland med blygsamma 2x25W och det funkade fint.
Idag får mina smaka på Denon POA6600A monoblock,kraft i överflöd men man behöver inte krana på så möe :mrgreen:

Large
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Large » 2022-09-21 09:13

IMG-4873.jpg
IMG-4873.jpg (161.93 KiB) Visad 10394 gånger

Drivna av en NAD 3020 v2 så fick 52-orna (tillfälligt?) ta pip's plats och bjuda mig på mina första intryck av OA 52.2. Vanessa Fernandez fick inleda och gjorde det med bravur. Det mesta annat som jag testade gav ett förvånansvärt jämt och bra resultat. Förutom stråkar.
Tids nog så ska de få sin riktiga plats där mer möda lagts ned i deras placering. Om 52-orna växer lika mycket med sin placering som många andra högtalare så kommer det bli väldigt trevligt!

Ino-grejerna får stanna. De har en annan roll att fylla och det har inte ändrats. Fast... pi60 ska ju säljas tids nog, men inte på grund av 52-orna. :)

Tack FBK för tipset i fyndtråden att dessa låg ute!
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2022-09-21 16:45

Tidigast efter tre decennier får slutomdöme avges. Så mitt närmar sig, även om en och annan kan ana vartåt det lutar redan nu.
Ooops, det är ju fyra decennier som närmar sig, ha ha... så jag kan nog författa ett slutomdöme snart ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2022-09-21 21:43

Large skrev:
IMG-4873.jpg

Drivna av en NAD 3020 v2 så fick 52-orna (tillfälligt?) ta pip's plats och bjuda mig på mina första intryck av OA 52.2. Vanessa Fernandez fick inleda och gjorde det med bravur. Det mesta annat som jag testade gav ett förvånansvärt jämt och bra resultat. Förutom stråkar.
Tids nog så ska de få sin riktiga plats där mer möda lagts ned i deras placering. Om 52-orna växer lika mycket med sin placering som många andra högtalare så kommer det bli väldigt trevligt!

Ino-grejerna får stanna. De har en annan roll att fylla och det har inte ändrats. Fast... pi60 ska ju säljas tids nog, men inte på grund av 52-orna. :)

Tack FBK för tipset i fyndtråden att dessa låg ute!

Varsågod :!: Hoppas verkligen du uppskattar dem då det är fina högtalare ifrån en Stig som var ett geni. Mycket synd att han gick bort och inte fick uppleva att hans alster blev mer och mer poppis.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2022-09-28 11:08

OA-50 Gen1 i Blekinge på tradera:
https://www.tradera.com/item/170301/561 ... sson-oa-50

Ett par Gen1 (stålhuv) med renoverade(?) och vad som anges orginalelement som är spelbara. Utrop/bevakning 2 700sek, inga bud, avslut söndag.

Skulle nog ha legat på 4-4500sek om dom legat på blocket i ännu mer bebodda trakter.

Bra utgångsmtrl för den som vill modda sig ett par OA-50 m SB Acoustics nbac/adc. Elementkostnad 3tsek, filter säg max 1 tsek. Sälj orginalelementen och få tillbaka säg +1tsek, d v s netto 3tsek + plus vad dessa kan komma att kosta för att få riktigt välljudande högtalare.

Och. OA-50 i orginal är i sig väldigt trevliga högtalare, om än inga under av låg dist.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Chris71 » 2022-09-28 12:18

Om man är lite lagom knäpp och tänkt sig trixa till ett par trevliga OA-51 varianter för lägenhets lyssning vid normala nivåer.
Vad är skäligt att betala för ett par orenoverade original med dagens kurs, vita och antagligen i fint skick men med torkade basar.

Med vänlig hälsning,
chris

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2022-09-28 13:04

Chris71 skrev:Om man är lite lagom knäpp och tänkt sig trixa till ett par trevliga OA-51 varianter för lägenhets lyssning vid normala nivåer.
Vad är skäligt att betala för ett par orenoverade original med dagens kurs, vita och antagligen i fint skick men med torkade basar.

Med vänlig hälsning,
chris

Jag köpte ett par i valnöt, men i övrigt i skick som Du beskriver, i våras på tradera f 6200. Vita kan ju vara känsliga för slag och skav (i synnerhet hörnen). Är lådorna i gott skick så är väl allt under 6000 en hygglig affär gissar jag.

Om inte "vägen är målet" så säljer forumbroder Juanth sina OA-51.N på blocket. Svartlaserad ask(?)fanér. Dokumenterat välljudande, se ex vis http://www.carlssonkult.se. Drar Du bort komponentkostnaden från vad Juanth begär, 11tsek, så hamnar du avsevärt under 6 000sek f bara lådorna. Observera att jag känner Juanth.

Jag har själv ett par 51.N och gillar dom.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Chris71 » 2022-09-28 13:28

Kermit116 skrev:
Chris71 skrev:Om man är lite lagom knäpp och tänkt sig trixa till ett par trevliga OA-51 varianter för lägenhets lyssning vid normala nivåer.
Vad är skäligt att betala för ett par orenoverade original med dagens kurs, vita och antagligen i fint skick men med torkade basar.

Med vänlig hälsning,
chris

Jag köpte ett par i valnöt, men i övrigt i skick som Du beskriver, i våras på tradera f 6200. Vita kan ju vara känsliga för slag och skav (i synnerhet hörnen). Är lådorna i gott skick så är väl allt under 6000 en hygglig affär gissar jag.

Om inte "vägen är målet" så säljer forumbroder Juanth sina OA-51.N på blocket. Svartlaserad ask(?)fanér. Dokumenterat välljudande, se ex vis http://www.carlssonkult.se. Drar Du bort komponentkostnaden från vad Juanth begär, 11tsek, så hamnar du avsevärt under 6 000sek f bara lådorna. Observera att jag känner Juanth.

Jag har själv ett par 51.N och gillar dom.


Tack det ligger nära nog de efterforskningar som jag själv gjort, lockande med N modellen men jag tänkte se till att några hemlösa element skulle komma till nytta då jag har en lite galen ide.
Finish tål ju att fundera på, har ju en del faner på hyllan som väntar på rätt projekt.

Då blir det att slå till om inget oväntat fel dyker upp, sen får man väl starta en bygg/mod tråd.
Tack.
Bilagor
Inventarier.jpeg
Inventarier.jpeg (290.54 KiB) Visad 9920 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2022-09-28 17:06

Hoppla, ett par ESL 63 också, coolt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Chris71 » 2022-09-29 00:23

hifikg skrev:Hoppla, ett par ESL 63 också, coolt!


Om du sänkt blicken hade det blivit ännu coolare, där under sitter ett par Gradient bas stöd, men lugn lugn, i rummet bredvid så finns det naturligtvis 2st B2-50 som stöd till A4-14 talarna. Nån ordning får det vara.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2022-09-29 07:41

Chris71 skrev:
hifikg skrev:Hoppla, ett par ESL 63 också, coolt!


Om du sänkt blicken hade det blivit ännu coolare, där under sitter ett par Gradient bas stöd, men lugn lugn, i rummet bredvid så finns det naturligtvis 2st B2-50 som stöd till A4-14 talarna. Nån ordning får det vara.


Noterade även det :)
Själv använder jag två B2-70 till mina ESL 63 (och till OA52 när jag kör med trissor, bara för att jag är för lat för att koppla om :) )
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2022-09-29 19:01

Chris71 skrev:
Kermit116 skrev:
Chris71 skrev:Om man är lite lagom knäpp och tänkt sig trixa till ett par trevliga OA-51 varianter för lägenhets lyssning vid normala nivåer.
Vad är skäligt att betala för ett par orenoverade original med dagens kurs, vita och antagligen i fint skick men med torkade basar.

Med vänlig hälsning,
chris

Jag köpte ett par i valnöt, men i övrigt i skick som Du beskriver, i våras på tradera f 6200. Vita kan ju vara känsliga för slag och skav (i synnerhet hörnen). Är lådorna i gott skick så är väl allt under 6000 en hygglig affär gissar jag.

Om inte "vägen är målet" så säljer forumbroder Juanth sina OA-51.N på blocket. Svartlaserad ask(?)fanér. Dokumenterat välljudande, se ex vis http://www.carlssonkult.se. Drar Du bort komponentkostnaden från vad Juanth begär, 11tsek, så hamnar du avsevärt under 6 000sek f bara lådorna. Observera att jag känner Juanth.

Jag har själv ett par 51.N och gillar dom.


Tack det ligger nära nog de efterforskningar som jag själv gjort, lockande med N modellen men jag tänkte se till att några hemlösa element skulle komma till nytta då jag har en lite galen ide.
Finish tål ju att fundera på, har ju en del faner på hyllan som väntar på rätt projekt.

Då blir det att slå till om inget oväntat fel dyker upp, sen får man väl starta en bygg/mod tråd.
Tack.

Det var en rejäl blandning. Men de där Focal som står i soffan kan du ju sälja till någon som vill bygga en hemmabio då de är klart okej för det som de kostade nya. Dem och några köpe-subbar så kan det låta okej.
Ser att du har Dynaudio element som väl är vettiga och det kanske finns efterfråga på också. De andra elementen har jag för dålig kunskap till med det var en rejäl blandning.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Chris71 » 2022-09-30 00:58

FBK skrev:
Chris71 skrev:
Kermit116 skrev:Jag köpte ett par i valnöt, men i övrigt i skick som Du beskriver, i våras på tradera f 6200. Vita kan ju vara känsliga för slag och skav (i synnerhet hörnen). Är lådorna i gott skick så är väl allt under 6000 en hygglig affär gissar jag.

Om inte "vägen är målet" så säljer forumbroder Juanth sina OA-51.N på blocket. Svartlaserad ask(?)fanér. Dokumenterat välljudande, se ex vis http://www.carlssonkult.se. Drar Du bort komponentkostnaden från vad Juanth begär, 11tsek, så hamnar du avsevärt under 6 000sek f bara lådorna. Observera att jag känner Juanth.

Jag har själv ett par 51.N och gillar dom.


Tack det ligger nära nog de efterforskningar som jag själv gjort, lockande med N modellen men jag tänkte se till att några hemlösa element skulle komma till nytta då jag har en lite galen ide.
Finish tål ju att fundera på, har ju en del faner på hyllan som väntar på rätt projekt.

Då blir det att slå till om inget oväntat fel dyker upp, sen får man väl starta en bygg/mod tråd.
Tack.

Det var en rejäl blandning. Men de där Focal som står i soffan kan du ju sälja till någon som vill bygga en hemmabio då de är klart okej för det som de kostade nya. Dem och några köpe-subbar så kan det låta okej.
Ser att du har Dynaudio element som väl är vettiga och det kanske finns efterfråga på också. De andra elementen har jag för dålig kunskap till med det var en rejäl blandning.


Du ser vi skall nog komma överens om mycket, sibbarna är precis till det syftet, jag har något så konstigt som en väldigt effektiv bio-setup då fronterna även dubblar upp som vanliga stereo högtalare så de där focal burkarna var det vettigaste i lättdrivet köpe talare som jag kunde hitta så jag köpte in ett förråd som skall räcka livet ut.
När det vankas musik i detta rummet så får en Visaton TL-sub vara basstöd för mina TL högtalare, vid filmvisning så brummar en earthquake på i de bullriga partierna.

Dynaudio och jag har en 35årig relation och satt i de första högtalarna jag byggde så såna finns det alltid lite till hands, sen är det väl det vanliga med SEAS och scan-speak, några accuton, lite focal och säkert något jag glömt som ett par Audes kom jag på.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster