Här pratar vi om Carlsson-fynd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav avr7000 » 2023-03-01 19:07

FBK skrev:https://www.tradera.com/item/170301/584471696/hogtalare-oa-52-vita-carlsson
Ikväll gäller det :!: Kommer någon på forumet bli ägare av dessa :?: Vi får se. 8)


Man skulle kanske lägga ett bud? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-03-01 21:06

Det sitter en nog en del gammelgäddor i vassen :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-03-01 21:12

2 minuter kvar och inget har hänt.... 8O Snart hugger de... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-03-01 21:15

9000kr............................................................. 8O
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2023-03-01 21:16

GRATTIS!!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav juanth » 2023-03-01 21:17

Klart bra pris och köp. :)

Att det var endast avhämtning bör ha påverkat priset åt rätt håll för kermit.
Senast redigerad av juanth 2023-03-01 21:20, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Calleberg » 2023-03-01 21:17

Te Nisse Hult, vem fa... jahaaa :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav juanth » 2023-03-01 21:17

avr7000 skrev:
FBK skrev:https://www.tradera.com/item/170301/584471696/hogtalare-oa-52-vita-carlsson
Ikväll gäller det :!: Kommer någon på forumet bli ägare av dessa :?: Vi får se. 8)


Man skulle kanske lägga ett bud? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


:mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-03-01 21:33

OA12 renoverade med det bästa, 9000kr på Hifi torget. OA52.2 budgivning på Tradera 9000kr.
Vilken skulle ni välja :?: :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-03-01 22:47

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:. :mrgreen:


Nu har ni ju dragit upp en liten storm som säger att nästan allt som har med herr Carlssons alster att göra, är fynd...


Jag menar att Roger kan ha rätt mycket rätt. Till de närmast sörjande har jag visat vad som var mitt "tak" i den här budgivningen. Tyvärr nådde andras intresse för dessa högtalare, "Den Heliga Gralen" bland Stigs alster, inte upp till det jag menade var den låga sidan på vad ett par äkta 52.2 (enligt STDI's och min uppfattning) bör vara värda.

Ja, detta är, såvitt jag kan bedöma, ett "äkta", fabrikstillverkat par OA-52.2. Utöver vad som skrivits tidigare i tråden så har dom urfrästa hål för SD-fötterna vilket inte OA-52 Gen 1 hade och det finns inga som helst tecken på att terminalhål på sidan spacklats igen och därefter lackats. Å så har vi kartongen där jag vet att fabrikstillverkat 52.2 inte hade "52.2" stämplat på kartongen utan endast "52". Terminalerna på baksidan har STDI redan skrivit om, vilket jag kan bekräfta. Ett problem är avsaknaden av typskylt, men även klisterlapparna fram (vilket har hänt förr).

De "dammsugarmärken" som skrivits om tidigare är inget jag kunde se vid egen inspektion, däremot är där små fläckar av kaffe eller the som jag räknar försvinner vid en rengöring. Kattmadrasserna och bakre dämpningen är i "mint condition", den avvikande färg som påpekas måste ha varit ett färgfel vid fotograferingen. "Ryggen" är stadig, något som kan vara ett problem. Det kan påpekas att jag är den ende som besökt säljaren för att få se dom innan auktionen. Jag har ju sedan tidigare ett par 52.2 köpta för cirka fem år sedan av STDI som är i mycket gott skick. Dessa vita är dock snäppet vassare.

Början på året, hämtning i Kungsängen, taskig konjunktur o krig i Europa, ja visst kan det påverka. Sammantaget är det dock tyvärr så folks att Roger kanske har rätt. Vi som är av den rätta läran vet dock att världen därute inte förstår sitt eget bästa. Och att jag alla dagar i veckan för den här pengen tar dessa 52.2 framför ett par OA-12.Satori behöver ingen tveka om.

Den som håller till i 08:a och inte vet hur, det som KG brukar beskriva som, "världens bästa högtalare" låter kan skicka PM (kräver dock lite admin eftersom Designavdelningen inte är helt införstådd med detta min senaste "investering"), finns annat att jämföra med (dock inga inoitiska produkter).

Eder
/Groda

ps
Calleberg, detta med röster. Som Du vet hade jag ett gäng faktiska kulturpersonligheter på lyssning mm i lördags. Enligt deras samstämmiga uppfattning så är inspelningen av Anita Bakers röst i "No more Tears" riktigt dåligt gjord. Om rösterna i Värmlands Nationskörs inspelning av Kristallen Den Fina är Ditt problem så har Du och jag olika öron.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2023-03-02 09:34

Jag följde budgivningen i en husvagn i skogen. Ville inte tvinga upp Kermit, som ledde budgivningen med 7000 (utrop) till det var tio sekunder kvar. När auktionen avslutades syntes 9000 som slutpris och Kermit som vinnare.
Hade Tradera tillämpat sista bud plus 30 sek hade jag kanske gjort något spontant, men om jag skickat in ett bud på 12000 hade jag kanske bara tvingat Kermit att betala 12200 (vet inte vad hans max var). Har tipsat ”högtalarlösa” polare om detta tillfälle, men de har inte begripit sitt eget bästa uppenbarligen.

Så, än en gång, grattis Kermit.

(Kollade nu o alla bud kom in kl 20.14, sluttid 20.15)
Sitter nöjd :)

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-03-02 12:26

Grattis till Kermit116 för ett par fina 52.2.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-03-04 02:12

Nu har jag lagt till några högtalare på Tradera som jag bara vill se vad de går för, och det är några högtalare som låter okej. En av dem var mina första golvare, som egentligen skulle stå på ett lågt stativ och alla är det klart humana utgångspriser på. En av de känner inte många till skulle jag tro. Men hur som helst så såg jag en hel del Carlsson OA12 och OA14 som alla är original med raka galler och helt okej skick med renoverade basar. Och dem ska bli intressant att följa och se vad folk betalar för dem när det är budgivning.
Sedan såg jag dessa. https://www.tradera.com/item/170301/583 ... larsen-6-0 Larsen 6.0 :? Larsen 6 är väl namnet ? Och vad kostade de nya ? Det är så det slutar på Tradera när ägaren inte får bud som överstiger tänkta pris och så ligger de ute för fast pris.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav avr7000 » 2023-03-04 21:14

FBK skrev:Nu har jag lagt till några högtalare på Tradera som jag bara vill se vad de går för, och det är några högtalare som låter okej. En av dem var mina första golvare, som egentligen skulle stå på ett lågt stativ och alla är det klart humana utgångspriser på. En av de känner inte många till skulle jag tro. Men hur som helst så såg jag en hel del Carlsson OA12 och OA14 som alla är original med raka galler och helt okej skick med renoverade basar. Och dem ska bli intressant att följa och se vad folk betalar för dem när det är budgivning.
Sedan såg jag dessa. https://www.tradera.com/item/170301/583 ... larsen-6-0 Larsen 6.0 :? Larsen 6 är väl namnet ? Och vad kostade de nya ? Det är så det slutar på Tradera när ägaren inte får bud som överstiger tänkta pris och så ligger de ute för fast pris.


Larsen 6 kostade typ 13 tusen när de lanserades 2008. Priset har sedan stigit över åren och ett par OA6.2 i faner kostar 20000 kr idag.
De har en annan diskant, samma som Larsen 8, och en liten justering i filter för detta.
Man kan relativt enkelt uppgradera ett par L6 till L6.2. (lite filande i MDF för att passa in den nya diskanten).

Jag gjorde nyss uppgraderingen själv på mitt par och de bor nu hos en kompis som senast igår sa att han var väldigt nöjd.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-03-04 23:18

Marknaden är verkligen trög då. Men det har man känt att den är då det är svårt att sälja utan att dumpa priset.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-03-05 14:57

OA-12, svarta och i spelbart skick, i Uppsala på Tradera. Sluttid 20.36 i kväll, nu 1560sek.
https://www.tradera.com/item/170301/585 ... onab-oa-12

Omkantade orginalbasar. Med en mild avtvättning och rätt sorts svart tuschpenna har dessa nog nästa WAF i alla hem där ett par svarta högtalare funkar. Brukar, inom rimliga gränser, låta förvånansvärt bra givet ålder och peng.

Allt under 2700sek bör vara en hygglig affär och gör det möjligt att senare sälja utan att förlora för mycket pengar.

Jag känner, såvitt jag vet, inte säljaren.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-03-05 17:34

Kermit116 skrev:OA-12, svarta och i spelbart skick, i Uppsala på Tradera. Sluttid 20.36 i kväll, nu 1560sek.
https://www.tradera.com/item/170301/585 ... onab-oa-12

Omkantade orginalbasar. Med en mild avtvättning och rätt sorts svart tuschpenna har dessa nog nästa WAF i alla hem där ett par svarta högtalare funkar. Brukar, inom rimliga gränser, låta förvånansvärt bra givet ålder och peng.

Allt under 2700sek bör vara en hygglig affär och gör det möjligt att senare sälja utan att förlora för mycket pengar.

Jag känner, såvitt jag vet, inte säljaren.

Jag såg dem, men lade inte upp dem här.
Sedan ser jag att där säljaren satt ett "hyfsat" pris som "utgångspris" i budgivning, lägger "ingen" bud på.... Alla högtalare som jag la under bevakning blev det ingen budgivning på pga det "hyfsade utgångspriset" Vill man sälja på Tradera så ska man inte tänka så utan 0kr i utgångspris och ta det man får. Som inte behöver bli dåligt, men många tror.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-03-05 19:40

Sedan ska man vara vaken när det är budgivning och inte sova som jag gjorde nyligen.... :roll: och missade en vettig spelare för en låg peng.. :( men är man trött så får man skylla sig själv. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav STDI » 2023-03-05 19:59

STDI skrev:Jag har frågat säljaren var anslutningarna finns och hur etiketten ser ut på baksidan. Jag fick en bild som visar baksidan med anslutning enligt fabriksbyggda OA52.2. Ingen etikett finns på baksidan. De kan ha tagits bort. Säljaren har ärvt eller övertagit dem och vet inte mer än att tidigare ägaren var noggrann med allt.

Jag har tidigare ägt fabrikstillverkade OA52.2 med original-lådor. På lådorna står inte OA52.2 utan OA52. Serinumret på mina var något högre än 13 som det står på dessa lådor.

Min slutsats är att detta är ett par fabrikstillverkade OA52.2. Men säker kan jag inte vara utan att se dem i verkligheten.

Det har bekräftats att dessa var fabrikstillverkade. Det innebär att jag nu sett två par fabrikstillverkade OA52.2 med originalkartonger som det står OA52 på. Serienummer 13 resp 37.

Idag finns en bild på HifiTorget som visar en kartong på vilken det står OA52.2 och serienummer 123. Så kanske tidiga OA52.2 packades i gamla OA52-kartonger och när de var slut beställdes nya kartonger med OA52.2 i tryck. Slutsatsen är att kartongerna inte alltid säger hela sanningen.

Här är länk till OA52.2 för 12 000 kr på Hifitorget: https://hifitorget.se/visa_annons.php/carlsson_52_2_175297.htm
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-03-05 22:37

Kermit116 skrev:OA-12, svarta och i spelbart skick, i Uppsala på Tradera. Sluttid 20.36 i kväll, nu 1560sek.
https://www.tradera.com/item/170301/585 ... onab-oa-12

Omkantade orginalbasar. Med en mild avtvättning och rätt sorts svart tuschpenna har dessa nog nästa WAF i alla hem där ett par svarta högtalare funkar. Brukar, inom rimliga gränser, låta förvånansvärt bra givet ålder och peng.

Allt under 2700sek bör vara en hygglig affär och gör det möjligt att senare sälja utan att förlora för mycket pengar.

Jag känner, såvitt jag vet, inte säljaren.

Stannade på 2 760 kronor. Inte orimligt m tanke på att man kanske behöver köpa mer än en tuschpenna. Tycker jag.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-03-05 22:55

STDI skrev:
STDI skrev:Jag har frågat säljaren var anslutningarna finns och hur etiketten ser ut på baksidan. Jag fick en bild som visar baksidan med anslutning enligt fabriksbyggda OA52.2. Ingen etikett finns på baksidan. De kan ha tagits bort. Säljaren har ärvt eller övertagit dem och vet inte mer än att tidigare ägaren var noggrann med allt.

Jag har tidigare ägt fabrikstillverkade OA52.2 med original-lådor. På lådorna står inte OA52.2 utan OA52. Serinumret på mina var något högre än 13 som det står på dessa lådor.

Min slutsats är att detta är ett par fabrikstillverkade OA52.2. Men säker kan jag inte vara utan att se dem i verkligheten.

Det har bekräftats att dessa var fabrikstillverkade. Det innebär att jag nu sett två par fabrikstillverkade OA52.2 med originalkartonger som det står OA52 på. Serienummer 13 resp 37.

Idag finns en bild på HifiTorget som visar en kartong på vilken det står OA52.2 och serienummer 123. Så kanske tidiga OA52.2 packades i gamla OA52-kartonger och när de var slut beställdes nya kartonger med OA52.2 i tryck. Slutsatsen är att kartongerna inte alltid säger hela sanningen.

Här är länk till OA52.2 för 12 000 kr på Hifitorget: https://hifitorget.se/visa_annons.php/carlsson_52_2_175297.htm

Dags att lägga till ytterligare en kolumn i 52.2-registret; "kartongtyp". :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-03-05 23:08

STDI skrev:...
Idag finns en bild på HifiTorget som visar en kartong på vilken det står OA52.2 och serienummer 123. Så kanske tidiga OA52.2 packades i gamla OA52-kartonger och när de var slut beställdes nya kartonger med OA52.2 i tryck. Slutsatsen är att kartongerna inte alltid säger hela sanningen.

Här är länk till OA52.2 för 12 000 kr på Hifitorget: https://hifitorget.se/visa_annons.php/carlsson_52_2_175297.htm

Hej o hå! Annonsen borta efter 3-4 timmar. Det går fort i hockey. Det är nog dags vi ser över hemförsäkringarnas lösöreförteckning om det ska fortsätta så här!
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2023-03-06 02:48

Kermit116 skrev:
STDI skrev:
STDI skrev:Jag har frågat säljaren var anslutningarna finns och hur etiketten ser ut på baksidan. Jag fick en bild som visar baksidan med anslutning enligt fabriksbyggda OA52.2. Ingen etikett finns på baksidan. De kan ha tagits bort. Säljaren har ärvt eller övertagit dem och vet inte mer än att tidigare ägaren var noggrann med allt.

Jag har tidigare ägt fabrikstillverkade OA52.2 med original-lådor. På lådorna står inte OA52.2 utan OA52. Serinumret på mina var något högre än 13 som det står på dessa lådor.

Min slutsats är att detta är ett par fabrikstillverkade OA52.2. Men säker kan jag inte vara utan att se dem i verkligheten.

Det har bekräftats att dessa var fabrikstillverkade. Det innebär att jag nu sett två par fabrikstillverkade OA52.2 med originalkartonger som det står OA52 på. Serienummer 13 resp 37.

Idag finns en bild på HifiTorget som visar en kartong på vilken det står OA52.2 och serienummer 123. Så kanske tidiga OA52.2 packades i gamla OA52-kartonger och när de var slut beställdes nya kartonger med OA52.2 i tryck. Slutsatsen är att kartongerna inte alltid säger hela sanningen.

Här är länk till OA52.2 för 12 000 kr på Hifitorget: https://hifitorget.se/visa_annons.php/carlsson_52_2_175297.htm

Dags att lägga till ytterligare en kolumn i 52.2-registret; "kartongtyp". :-)

Det verkar bli dyrt att ha rätt kartongtyp eftersom dessa kostade 3 papp mer än dina kartonger... :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav mangrove » 2023-03-06 22:48

FBK skrev:Jag förstår inte heller varför OA14 behandlas som pesten, ja det har pratas om avstämning. Men, det borde väl finnas "något" baselement som funkar i den lådan ?


Hittills har nog ingen hittat ett baselement som är perfekt anpassat för att ge "rätt mängd bas" för lådan, nej. Men detta är nog inte rätt tråd för det.
Jag har OA-14 och är i stort sett nöjd men jag håller med om att den verkar iskall på marknaden. :)

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-03-17 12:07

OA116 i Stockholms sydvästra förorter för 6500sek.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107600848

Såvitt jag kan se är i vart fall mellanregistren hela och jag tror jag kan skönja "Sonab" på konen. Bananterminaler men de gamla xlr-anslutningarna finns kvar. Hörn o kanter på lådorna ser väl ut som dom levt ett liv, men det finns ju målarfärg.

OA116 är en trevlig högtalare som dock anklagas för lite klen bas, å så är ju de gamla sc165-elementen inte riktigt cutting edge vad avser dist. På annan plats finns diskussioner om hur detta kan avhjälpas och där endast plånbok och oviljan att sätta en fräs i bafflarna utgör begränsningen. Men med rätt musik och på rätt ljudvolym ger dom en "rymd" som jag inte finner i OA50, 51 el 52. Spelbara exemplar brukar kosta mer än 6500sek.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav STDI » 2023-03-17 12:59

Kermit116 skrev:OA116 i Stockholms sydvästra förorter för 6500sek.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107600848

Såvitt jag kan se är i vart fall mellanregistren hela och jag tror jag kan skönja "Sonab" på konen. Bananterminaler men de gamla xlr-anslutningarna finns kvar. Hörn o kanter på lådorna ser väl ut som dom levt ett liv, men det finns ju målarfärg.

OA116 är en trevlig högtalare som dock anklagas för lite klen bas, å så är ju de gamla sc165-elementen inte riktigt cutting edge vad avser dist. På annan plats finns diskussioner om hur detta kan avhjälpas och där endast plånbok och oviljan att sätta en fräs i bafflarna utgör begränsningen. Men med rätt musik och på rätt ljudvolym ger dom en "rymd" som jag inte finner i OA50, 51 el 52. Spelbara exemplar brukar kosta mer än 6500sek.

Dock är dessa den tidiga version med MT20-diskanter och inte den senare, bättre MT24.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-03-17 14:38

STDI skrev:
Kermit116 skrev:OA116 i Stockholms sydvästra förorter för 6500sek.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107600848

Såvitt jag kan se är i vart fall mellanregistren hela och jag tror jag kan skönja "Sonab" på konen. Bananterminaler men de gamla xlr-anslutningarna finns kvar. Hörn o kanter på lådorna ser väl ut som dom levt ett liv, men det finns ju målarfärg.

OA116 är en trevlig högtalare som dock anklagas för lite klen bas, å så är ju de gamla sc165-elementen inte riktigt cutting edge vad avser dist. På annan plats finns diskussioner om hur detta kan avhjälpas och där endast plånbok och oviljan att sätta en fräs i bafflarna utgör begränsningen. Men med rätt musik och på rätt ljudvolym ger dom en "rymd" som jag inte finner i OA50, 51 el 52. Spelbara exemplar brukar kosta mer än 6500sek.

Dock är dessa den tidiga version med MT20-diskanter och inte den senare, bättre MT24.

Nu borta. Det går fort i hockey.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2023-03-17 14:58

OA116 i teak(?) på stadsauktion i Sundsvall, slut 23 mars, nu 4500 (+inrop 25%, dvs 5600):

https://auctionet.com/sv/2733252-hogtal ... 6-1970-tal.

Mellanregistren i orginal behöver kantas om, utgå ifrån att basarna ser lika illa ut. Bra dock att ingen verkar ha varit där o stoppat ner nyare o "bättre" Peerlesselement. STDI eller annan som kan bättre får berätta vilka diskanter det är. Lådorna ser riktigt prydliga ut.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav STDI » 2023-03-17 15:08

Kermit116 skrev:OA116 i teak(?) på stadsauktion i Sundsvall, slut 23 mars, nu 4500 (+inrop 25%, dvs 5600):

https://auctionet.com/sv/2733252-hogtal ... 6-1970-tal.

Mellanregistren i orginal behöver kantas om, utgå ifrån att basarna ser lika illa ut. Bra dock att ingen verkar ha varit där o stoppat ner nyare o "bättre" Peerlesselement. STDI eller annan som kan bättre får berätta vilka diskanter det är. Lådorna ser riktigt prydliga ut.

Även dessa är MT20.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav avr7000 » 2023-03-19 20:42

Carlsson fynd och kartong...

Fyndade (bakom mitt piano) en o-cirkulerad OA51 kartong (ej ens ihopvikt någon gång :) )

Den enda kvarvarande oanvända i hela världen.... (Larsen har slängt alla andra)
Jag räddade denna en gång då jag tänkte skära ut loggan och göra en Tavla :) :)

Stefan
Bilagor
kartong oa51.jpg
kartong oa51.jpg (169.15 KiB) Visad 1302 gånger
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster