Tri-wire?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Tri-wire?

Inläggav nopalfda » 2022-09-20 10:28

Jag har ett par nya högtalare på gång och har till min fasa märkt att det sitter en hel flock anslutningar på högtalarna.. så min fråga är följande:
Skall jag använda mina vanliga kablar och låta blecket sitta kvar eller skall jag "tri-wajra"?
Om jag bara använder en kabel - var bör jag plugga i kontakterna? Har det någon betydelse om dom sitter på diskant, mellanreg eller bas?
Har googlat lite och fått en massa varianter som förslag men ingen förklaring varför just det sättet är bäst.
Jag är skeptisk till att det har någon betydelse men jag kan ha fel...

Vet inte om detta är rätt ämne men jag kanske behöver köpa mer kabel, därav köpråd :)

MVH / Daniel

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tri-wire?

Inläggav Nattlorden » 2022-09-20 10:52

biwire = buy more wire. triwire ännu löjligare.

skall man inte koppla olika förstärkarsteg på de olika finns ingen vits - låt blecket sitta!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Tri-wire?

Inläggav nopalfda » 2022-09-20 10:53

Tack. Det var det jag tänkte :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tri-wire?

Inläggav Bill50x » 2022-09-20 13:14

Nattlorden skrev:skall man inte koppla olika förstärkarsteg på de olika finns ingen vits - låt blecket sitta!

Det kan till och med bli sämre. För vad du gör är att introducera kabelns egenskaper in i delningsfiltret. Om delningsfiltret är konstruerat för detta är det väl ok, men då måste konstruktören av delningsfiltret veta vilken kabel du tänker använda.

Säg att du (för enkelhetens skull) tänker bi-wira en tvåvägshögtalare. Du har nu en kabel med Y ohm, X kapacitans och W övriga egenskaper. Men så tar du bort blecken mellan bas- och diskantingångarna och kör med två kablar. Då har du plötsligt introducerat en länk mellan bas- och diskantdelen i filtret bestående av en högtalarkabel, istället för det bleck som sitter mellan terminalerna. Vilket tror du låter bäst - 3 cm mässingbleck eller några meter av en högtalarkabel? Och om nu högtalardesigners menar att det låter bäst med ett par meter "högtalarkabelegenskaper" mellan bas- och diskantdelen, varför lägger hen inte in det från början så konsumenten slipper köpa dubbla kablar?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tri-wire?

Inläggav Almen » 2022-09-20 13:23

nopalfda skrev:Tack. Det var det jag tänkte :)

Det du möjligen kan göra är att skruva loss blecket och göra rent från eventuell oxid och smuts, och sedan sätta dit dem igen.

Men det är överkurs, speciellt om de är nya. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Tri-wire?

Inläggav nopalfda » 2022-09-20 13:31

Almen skrev:
nopalfda skrev:Tack. Det var det jag tänkte :)

Det du möjligen kan göra är att skruva loss blecket och göra rent från eventuell oxid och smuts, och sedan sätta dit dem igen.

Men det är överkurs, speciellt om de är nya. :)


Tack, det skall jag göra. Dom är begagnade.

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Tri-wire?

Inläggav nopalfda » 2022-09-20 13:33

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:skall man inte koppla olika förstärkarsteg på de olika finns ingen vits - låt blecket sitta!

Det kan till och med bli sämre. För vad du gör är att introducera kabelns egenskaper in i delningsfiltret. Om delningsfiltret är konstruerat för detta är det väl ok, men då måste konstruktören av delningsfiltret veta vilken kabel du tänker använda.

Säg att du (för enkelhetens skull) tänker bi-wira en tvåvägshögtalare. Du har nu en kabel med Y ohm, X kapacitans och W övriga egenskaper. Men så tar du bort blecken mellan bas- och diskantingångarna och kör med två kablar. Då har du plötsligt introducerat en länk mellan bas- och diskantdelen i filtret bestående av en högtalarkabel, istället för det bleck som sitter mellan terminalerna. Vilket tror du låter bäst - 3 cm mässingbleck eller några meter av en högtalarkabel? Och om nu högtalardesigners menar att det låter bäst med ett par meter "högtalarkabelegenskaper" mellan bas- och diskantdelen, varför lägger hen inte in det från början så konsumenten slipper köpa dubbla kablar?

/ B


En korkad fråga... vad händer om man bi-wirar och låter blecken sitta kvar? Dubblar man bara arean eller händer det något utöver det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tri-wire?

Inläggav Bill50x » 2022-09-20 14:12

nopalfda skrev:En korkad fråga... vad händer om man bi-wirar och låter blecken sitta kvar? Dubblar man bara arean eller händer det något utöver det?

Det finns inga korkade frågor, bara korkade svar.

Med normala högtalarkabellängder (upp till typ 10-15 meter beroende på kabel) händer ingenting. Nada. Zero. Man kan ju tänka sig extrema exempel där förstärkare, högtalarkabel och högtalare är konstruerade som en enhet och där kabeln är inkluderad som en komponent i det hela, men annars nej.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tri-wire?

Inläggav Almen » 2022-09-20 14:22

nopalfda skrev:
Almen skrev:
nopalfda skrev:Tack. Det var det jag tänkte :)

Det du möjligen kan göra är att skruva loss blecket och göra rent från eventuell oxid och smuts, och sedan sätta dit dem igen.

Men det är överkurs, speciellt om de är nya. :)


Tack, det skall jag göra. Dom är begagnade.

Välkommen till faktiskt, förresten! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tri-wire?

Inläggav paa » 2022-09-20 14:31

nopalfda skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:skall man inte koppla olika förstärkarsteg på de olika finns ingen vits - låt blecket sitta!

Det kan till och med bli sämre. För vad du gör är att introducera kabelns egenskaper in i delningsfiltret. Om delningsfiltret är konstruerat för detta är det väl ok, men då måste konstruktören av delningsfiltret veta vilken kabel du tänker använda.

Säg att du (för enkelhetens skull) tänker bi-wira en tvåvägshögtalare. Du har nu en kabel med Y ohm, X kapacitans och W övriga egenskaper. Men så tar du bort blecken mellan bas- och diskantingångarna och kör med två kablar. Då har du plötsligt introducerat en länk mellan bas- och diskantdelen i filtret bestående av en högtalarkabel, istället för det bleck som sitter mellan terminalerna. Vilket tror du låter bäst - 3 cm mässingbleck eller några meter av en högtalarkabel? Och om nu högtalardesigners menar att det låter bäst med ett par meter "högtalarkabelegenskaper" mellan bas- och diskantdelen, varför lägger hen inte in det från början så konsumenten slipper köpa dubbla kablar?

/ B


En korkad fråga... vad händer om man bi-wirar och låter blecken sitta kvar? Dubblar man bara arean eller händer det något utöver det?

Optimisten tänker att man får ut det bästa av båda kablarna och pessimisten tänker att man får alla fel från båda kablarna men sanningen ligger nog nånstans däremellan!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tri-wire?

Inläggav Bill50x » 2022-09-20 14:57

paa skrev:Optimisten tänker att man får ut det bästa av båda kablarna och pessimisten tänker att man får alla fel från båda kablarna men sanningen ligger nog nånstans däremellan!

Något som en tidigare flickvän lärde mig; Nej sanningen ligger inte alls "någonstans däremellan". "Rätt" kan lika gärna vara extremen.

Men kablar är oftast ganska billiga (i jämförelse med vad man betalt för anläggningen) så det är bara att prova själv. Hör man ingen skillnad, välj det billigaste. Hör man man skillnad, välj det som låter bäst. Spelar det ingen roll hur det låter, välj det snyggaste eller mest praktiska.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tri-wire?

Inläggav paa » 2022-09-20 15:04

Bill50x skrev:
paa skrev:Optimisten tänker att man får ut det bästa av båda kablarna och pessimisten tänker att man får alla fel från båda kablarna men sanningen ligger nog nånstans däremellan!

Något som en tidigare flickvän lärde mig; Nej sanningen ligger inte alls "någonstans däremellan". "Rätt" kan lika gärna vara extremen.

Men kablar är oftast ganska billiga (i jämförelse med vad man betalt för anläggningen) så det är bara att prova själv. Hör man ingen skillnad, välj det billigaste. Hör man man skillnad, välj det som låter bäst. Spelar det ingen roll hur det låter, välj det snyggaste eller mest praktiska.

/ B

Lägg märke till att jag inte formulerade det som: "ligger nog som vanligt någonstans däremellan."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Tri-wire?

Inläggav nopalfda » 2022-09-20 21:04

Bill50x skrev:
nopalfda skrev:En korkad fråga... vad händer om man bi-wirar och låter blecken sitta kvar? Dubblar man bara arean eller händer det något utöver det?

Det finns inga korkade frågor, bara korkade svar.

Med normala högtalarkabellängder (upp till typ 10-15 meter beroende på kabel) händer ingenting. Nada. Zero. Man kan ju tänka sig extrema exempel där förstärkare, högtalarkabel och högtalare är konstruerade som en enhet och där kabeln är inkluderad som en komponent i det hela, men annars nej.

/ B


Tackar för svar :)

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Tri-wire?

Inläggav nopalfda » 2022-09-20 21:06

Almen skrev:
nopalfda skrev:
Almen skrev:Det du möjligen kan göra är att skruva loss blecket och göra rent från eventuell oxid och smuts, och sedan sätta dit dem igen.

Men det är överkurs, speciellt om de är nya. :)


Tack, det skall jag göra. Dom är begagnade.

Välkommen till faktiskt, förresten! :)


Tackar ödmjukast.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster