Dämpkuddar till Larsen 4.3

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

mindcruncher

Dämpkuddar till Larsen 4.3

Inläggav mindcruncher » 2022-09-26 09:42

Någon med erfarenhet av att ha dämpkudar till Larsen 4? Är det värt?

Till de större varianterna verkar det ju ingå så kanske inte är n ödvändigt för den här mindre modellen?

Kermit116

Re: Dämpkuddar till Larsen 4.3

Inläggav Kermit116 » 2022-09-26 14:29

Har s k SD-kuddar under flertalet av mina högtalare. Påstås ge ett bättre ljud och för 300sek per set jag är för feg för att ifrågasatta (audiophila neurosa, typ).

paa är rätt person att svara om varför.

https://www.hifikit.se/standard-7070-g.html
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-26 16:41

Jag har valt bort dessa pga av katter som hoppar upp på högtalare som inte står superstadigt = de kan ramla ner i golvet (har hänt) men i framtiden så kommer jag ha en liiiiten söt högtalare :D som kommer få dämpkuddar under sig för den ramlar inte om kul....... 8) (OA50 :P ) Eller hur Kermit116 :wink:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

mindcruncher

Inläggav mindcruncher » 2022-09-26 17:05

FBK skrev:Jag har valt bort dessa pga av katter som hoppar upp på högtalare som inte står superstadigt = de kan ramla ner i golvet (har hänt) men i framtiden så kommer jag ha en liiiiten söt högtalare :D som kommer få dämpkuddar under sig för den ramlar inte om kul....... 8) (OA50 :P ) Eller hur Kermit116 :wink:

Så kattfritt == dämpkuddar? :)

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-09-26 17:23

FBK skrev:Jag har valt bort dessa pga av katter som hoppar upp på högtalare som inte står superstadigt = de kan ramla ner i golvet (har hänt) men i framtiden så kommer jag ha en liiiiten söt högtalare :D som kommer få dämpkuddar under sig för den ramlar inte om kul....... 8) (OA50 :P ) Eller hur Kermit116 :wink:

Helt kattsäkrat får man endast med ett par väl vaxade och polerade OA-51 som hängs på väggen. Djuret kommer då att glida av högtalaren varje gång den försöker ta sig upp.

Dom är ju inte vackra dessa SD-kuddar och på OA-52.2 är det utfräst fyra fördjupningar under bottenplattan för att dölja kuddarna. Något som jag kommer att göra på de OA-50 jag har och som jag ser som "keepers".

Hoppas fortfarande att paa hittar till tråden och förklarar varför vi ska ha SD-kuddar.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2022-09-26 19:04

Ring Larsen och beställ rätt kuddar till dina 4.3.
All 4 är inte lika.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2022-09-26 19:46

Maccis skrev:Ring Larsen och beställ rätt kuddar till dina 4.3.
All 4 är inte lika.

Vet du att de inte är lika?
Till Carlsson OA52 är det inte lika. Men till Larsen L8 är de lika så jag tror knappast att det har tagits fram olika för L4. Men jag vet inte.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-09-26 23:17

Kermit116 skrev:
Hoppas fortfarande att paa hittar till tråden och förklarar varför vi ska ha SD-kuddar.

Inte mina ord, och eftersom jag inte säljer dom längre så kan ingen anklaga mig för att göra reklam på forumet:

Musik och Ljudteknik nr 4-91:
"Mätningar på högtalarna med dessa fötter visar att deras rörelser nu tangerar gränsen för vad naturlagarna tillåter inom hela audioområdet! Detta innebär att vidare förbättringar i princip är omöjliga att uppnå."

Hifi & Musik nr 10-92: "Stereoperspektivet har blivit avsevärt större på alla ledder och musiken innehåller många fler delikata detaljer som återges med ökat lugn."

"Basen tycks gå djupare ner, med ökad förmåga att följa melodier. Man kan nu spela mycket starkare utan att ljudet (läs oönskade resonanser) irriterar."

high fidelity (Sverige) nr 2-93:
"I synnerhet basåtergivningen blev tightare, renare och bättre modulerat."

"Sammanfattningsvis: SD-foten resulterade i ett renare, klarare ljud med bättre fokus och större djup."

Elektronikvärlden nr 9-94:
"Välj rätt! Vill man att högtalarna ska stå stilla, så är det alltså bättre att dämpa resonanserna med en mjuk kudde än med stela spetsar."

Audio 38, nr 1-98 (Norge):
"...økt klarhet og impulsfasthet over hele frekvensområdet." "Disse lydforbedringene føles langt, langt større enn f.eks. bytte til dobbelt så kostbare kabler, eller til og med en mer kostbar aktiv komponent. Dessuten må man ta med i regnestykket at enda bedre utstyr i enda større grad vil eksponere de problemene dempeføttene avhjelper."

high fidelity (Sverige) nr 7-2000:
"Den största direkta förändringen från spikes eller ingenting och till SD-foten sker i basområdet. Det är som om basen blir hållen i ett järngrepp."

"Det verkar som om fötterna gör det som man förväntar att spikes skall göra!"

"... med våra referenshögtalare och trägolv är SD-fötterna helt suveräna."

HemmaBio (Sverige) nr 8-2006
Subwoofer i kombination med cementplatta och SD-kuddar:
"Bättre bas och mindre störningar för omgivningen!"

HemmaBio (Sverige) nr 3-2008
"Och det första vi kan konstatera är att spikes är det absolut sämsta, åtminståne när det gäller grannarnas väl och ve. Iväg med dom alltså, och samma väg går också alla årda plastfötter, eftersom dessa i likhet med spikes ser till att alla vibrationerna går rakt ner i golvet och vidare till dina grannar."
"De allra bästa gummifötterna kommer från Sonic Design och heter kort och gott SD-fötter."

HemmaBio (Sverige) nr 7-2015
"Sådärja, nu har du fått tajtare bas själv. och dina grannar kommer att höra mindre av ditt filmljud. Har du andra högtalare som är fullregister funkar detta precis lika bra till dem också."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-09-27 00:26

:-)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-29 19:15

mindcruncher skrev:

Så kattfritt == dämpkuddar? :)

Hos mig blir det aldrig kattfritt. Skall nog skaffa en katt till när jag bor själv igen då det alltid finns någon som behöver ett nytt hem. Men till mina OA50 kommer jag nog testa dämpkuddar till ändå då de står så lågt och inte på några stativ för då blir det vingligt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Återgå till Köpråd