Linns streamers

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Linns streamers

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-18 17:07

Det talades om Linns streamers i en annan tråd. Om man vill ha tag i en sådan för rimliga pengar vilken modell är det då som gäller? Är ute efter en streamer som är uppdateringsbar. DAC behöver den inte ha och inte heller slutsteg, möjligen ett för-/RIAA-steg. Det sitter någon form av DSP i några modeller men vad gör den egentligen? Ser att det radas upp en massa högtalare på Linns hemsida men inga som jag har.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Linns streamers

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-10-18 18:24

RogerGustavsson skrev:Det talades om Linns streamers i en annan tråd. Om man vill ha tag i en sådan för rimliga pengar vilken modell är det då som gäller? Är ute efter en streamer som är uppdateringsbar. DAC behöver den inte ha och inte heller slutsteg, möjligen ett för-/RIAA-steg. Det sitter någon form av DSP i några modeller men vad gör den egentligen? Ser att det radas upp en massa högtalare på Linns hemsida men inga som jag har.

Linns streamer har oftast inbyggd D/A så de har 2-kanal analog lågnivå (phono 3.5mm) ut som sedan kopplas till försteg eller slutsteg (om man aktiverar det inbyggda digitala försteget som många har)
Slutsteg har bara några få.

Finns flera olika serier, de vanligaste är (Klimax bäst)
De brukar kallas DS (stödjer musik 2-kanal), DSM (stödjer även video)
- Majik DS
- Akurate DS
- Klimax DS

Jag har haft Klimax under 10+ år och körde med NAS som stödjer Universal Plug and Play (UPnP) med styrning från Asset, TwonkyMedia mm
Här kan du läsa mer om vanliga UPnP media servers
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Media_Servers

Och hur det funkar hos Linn
"Introduction To DS Concepts"
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/ ... S_Concepts

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Linns streamers

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-18 19:03

Majik DS och Akurate DS är som begagnade inom rimliga priser om man är ute efter streamingfunktionen. Eftersom jag har ett aktivt delat system med DSP för upp till 8 kanaler och DAC:ar skulle det inte vara aktuellt med att använda DAC:en.

Vad innebär Exakt och Katalyst?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Linns streamers

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-10-18 19:27

RogerGustavsson skrev:Majik DS och Akurate DS är som begagnade inom rimliga priser om man är ute efter streamingfunktionen. Eftersom jag har ett aktivt delat system med DSP för upp till 8 kanaler och DAC:ar skulle det inte vara aktuellt med att använda DAC:en.

Vad innebär Exakt och Katalyst?

Exakt innehåller bla Linns DSP som med aktiva Exakt-högtalare (av Linn) sägs vara fördelaktigt då man man behålla den digitala signalen så långt det går från DS till högtalaren (digitalt filter som delar upp i diskant, mid, bas och sedan in till D/A's för resp diskant, mid, bas = inte aktuellt för dig då du behöver Linn Exakt-högtalare.

Exakt har dock rumskorrigeringsfunktion (Space Optimisation) i DS som kan användas (som en DSP i det digitala försteget)
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/ ... nformation
Lite enklare förklaring.
(du får överse med allt säljsnack på dessa sidor
https://www.houseoflinn.com/linn-exakt- ... imisation/

Katalyst är ett namn på en arkitektur i DS som är förbättrad: bättre DAC, strömförsörjning mm.
Är bättre trots att du kommer skicka ut digital signal. Men rätt mycket dyrare, i ditt fall tveksamt mervärde.
https://www.linn.co.uk/technology/katalyst

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Linns streamers

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-10-18 19:29

RogerGustavsson skrev:Majik DS och Akurate DS är som begagnade inom rimliga priser om man är ute efter streamingfunktionen.

Stämmer.
Är du i Göteborg skulle du kunna låna en Majik DS som ligger i mitt lager med "bra at ha-prylar".

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Linns streamers

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-10-18 19:30

RogerGustavsson skrev:Det talades om Linns streamers i en annan tråd.

Vilken tråd?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linns streamers

Inläggav goat76 » 2022-10-18 19:45

Jag undrar om inte Harryup har en Linn streamer utan DAC, han dyker säkert upp i tråden angående det.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Linns streamers

Inläggav E » 2022-10-18 20:58

sportbilsentusiasten skrev:
RogerGustavsson skrev:Det talades om Linns streamers i en annan tråd.

Vilken tråd?

De kom på tal i internetradio-tråden av AlbertHall.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Linns streamers

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-18 21:43

sportbilsentusiasten skrev:
RogerGustavsson skrev:Majik DS och Akurate DS är som begagnade inom rimliga priser om man är ute efter streamingfunktionen.

Stämmer.
Är du i Göteborg skulle du kunna låna en Majik DS som ligger i mitt lager med "bra at ha-prylar".


Vad har du nu för streamer? Är ju emellanåt i Göteborg då sonen bor där.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Linns streamers

Inläggav Bill50x » 2022-10-18 23:51

goat76 skrev:Jag undrar om inte Harryup har en Linn streamer utan DAC, han dyker säkert upp i tråden angående det.

Tror inte det finns någon Linn streamer utan dac. De jag känner till går alla att koppla analogt till ett försteg/förstärkare. Däremot har Linn (såvitt jag vet) slutat tillverka rena streamers utan all benämns DSM och innehåller även försteg. Ett antal av dessa är dock helt digitala och ska användas i Exakt-koppling dvs till högtalare med inbyggda slutsteg och digital ingång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linns streamers

Inläggav goat76 » 2022-10-19 11:03

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag undrar om inte Harryup har en Linn streamer utan DAC, han dyker säkert upp i tråden angående det.

Tror inte det finns någon Linn streamer utan dac. De jag känner till går alla att koppla analogt till ett försteg/förstärkare. Däremot har Linn (såvitt jag vet) slutat tillverka rena streamers utan all benämns DSM och innehåller även försteg. Ett antal av dessa är dock helt digitala och ska användas i Exakt-koppling dvs till högtalare med inbyggda slutsteg och digital ingång.

/ B


Det är en sån digital variant jag tror Harryup har, men att han använder den med andra högtalare än Linns egna. Den digitala varianten har väl även den streaming, rumskorrigering och allt övrigt som de "vanliga" DS/DSM?

Jag kan dock inte se dessa på Linns hemsida, de verkar dessutom slutat med Akurate DS/DSM vilket väl var väntat, det var den enda som inte fått den nya lådan. Akurate ansågs kanske ligga alltför nära Klimax rent prestandamässigt?
Nu verkar det bara finnas Majik DSM, Selekt DSM och Klimax DSM.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linns streamers

Inläggav goat76 » 2022-10-19 12:02

RogerGustavsson skrev:Det talades om Linns streamers i en annan tråd. Om man vill ha tag i en sådan för rimliga pengar vilken modell är det då som gäller? Är ute efter en streamer som är uppdateringsbar. DAC behöver den inte ha och inte heller slutsteg, möjligen ett för-/RIAA-steg. Det sitter någon form av DSP i några modeller men vad gör den egentligen? Ser att det radas upp en massa högtalare på Linns hemsida men inga som jag har.


Den DSP du undrar över heter Linn Space Optimisation och återfinns i samtliga streamers från Linn, den finns i två olika versioner där den nya är enklare att använda men har inte samma möjligheter till manuella korrigeringar som den äldre vilken jag använder.

Den är först och främst en automatisk rumskorrigering baserad på de uppgifter man själv för in så som:

- Rumsmått och material för golv(reglat eller betong), tak och varje enskild vägg.
- Placering och storlek av dörröppningar och fönster, vilket material dörren består av och om fönstret är singel eller dubbelglasat.
- Position för lyssningsplatsen i förhållande till sidovägg och främre vägg.
- Position för vardera högtalare, och eftersom min högtalare finns med men ännu inte har mätts upp av Linn så får jag även mäta på vilken höjd från golvet som baselementet befinner sig.
- Även positionen för en eller flera subwoofers och på vilken höjd från golvet elementen befinner sig.

Själv använder jag mig faktiskt inte av de automatiska korrigeringarna utan bara av de 4 manuella ingreppspunkterna som finns. Det finns även "Bass Shelf" och "Treble Shelf" men jag är nöjd med den balans jag uppnått med mina två aktiva subwoofers i stereokonfiguration.

Att det bara finns en hörnplacerad subwoofer i nedanstående bilder är för att jag inte brytt mig om att ändra det, jag använder ju ändå inte de automagiska korrigeringarna i programmet. :)
Linn Space 1.png
Linn Space 1.png (579.49 KiB) Visad 984 gånger

Linn Space 2.png
Linn Space 2.png (700.95 KiB) Visad 984 gånger

Linn Space 3.png
Linn Space 3.png (373.51 KiB) Visad 978 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Linns streamers

Inläggav Harryup » 2022-10-24 18:08

goat76 skrev:
Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag undrar om inte Harryup har en Linn streamer utan DAC, han dyker säkert upp i tråden angående det.

Tror inte det finns någon Linn streamer utan dac. De jag känner till går alla att koppla analogt till ett försteg/förstärkare. Däremot har Linn (såvitt jag vet) slutat tillverka rena streamers utan all benämns DSM och innehåller även försteg. Ett antal av dessa är dock helt digitala och ska användas i Exakt-koppling dvs till högtalare med inbyggda slutsteg och digital ingång.

/ B


Det är en sån digital variant jag tror Harryup har, men att han använder den med andra högtalare än Linns egna. Den digitala varianten har väl även den streaming, rumskorrigering och allt övrigt som de "vanliga" DS/DSM?

Jag kan dock inte se dessa på Linns hemsida, de verkar dessutom slutat med Akurate DS/DSM vilket väl var väntat, det var den enda som inte fått den nya lådan. Akurate ansågs kanske ligga alltför nära Klimax rent prestandamässigt?
Nu verkar det bara finnas Majik DSM, Selekt DSM och Klimax DSM.


Det finns ju försteg typ SystemHub som inte innehåller någon dac men dom innehåller ju förutom streamer ett försteg också.
Sen har Linn i omgångar faktiskt tillverkat mer av Akurate DS och Klimax DS som är rena streamer men med dac.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Linns streamers

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-10-24 19:41

goat76 skrev:Själv använder jag mig faktiskt inte av de automatiska korrigeringarna utan bara av de 4 manuella ingreppspunkterna som finns. Det finns även "Bass Shelf" och "Treble Shelf" men jag är nöjd med den balans jag uppnått med mina två aktiva subwoofers i stereokonfiguration.

Coolt, kör du med ATC40 med Linn's rumsoptimering.
Ja, jag glömde skriva att de stödjer en dröse icke-Linnhögtalare.

ATC är bra grejjer. Bästa mellanregistret?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linns streamers

Inläggav goat76 » 2022-10-24 20:44

sportbilsentusiasten skrev:
goat76 skrev:Själv använder jag mig faktiskt inte av de automatiska korrigeringarna utan bara av de 4 manuella ingreppspunkterna som finns. Det finns även "Bass Shelf" och "Treble Shelf" men jag är nöjd med den balans jag uppnått med mina två aktiva subwoofers i stereokonfiguration.

Coolt, kör du med ATC40 med Linn's rumsoptimering.
Ja, jag glömde skriva att de stödjer en dröse icke-Linnhögtalare.

ATC är bra grejjer. Bästa mellanregistret?


ATC SCM40 finns med bland valbara högtalare i Linns rumsoptimerings-program men är inte officiellt uppmätt av dem. Jag är dock inte säker på vad det egentligen innebär, men när så inte är fallet så får man iallafall manuellt uppge på vilken höjd baselementet befinner sig från golvet.

Så här står det i Linn Space Optimisation för mina högtalare, kanske borde jag testa att ange dem som SCM40A istället vilka är den aktiva varianten av samma högtalare då den är uppmätt av Linn.
Linn Space 4.png
Linn Space 4.png (356.19 KiB) Visad 708 gånger


Mellanregistret är helt fantastiskt bra i dessa högtalare så jag sitter nog fast för all framtid med ATC-högtalare med denna mid-dome. Röster låter väldigt naturliga, toner från piano låter "avgrundsdjupt" rena, och instrument så som gitarrer och liknande som är extra beroende av ett tydligt mellanregister får en tydlig och komplett "kropp" ljudmässigt.

Enda vägen är väl UPP i ATCs sortiment om det nu någon gång skulle bli ett byte av högtalare, men jag tror egentligen inte det blir så stor skillnad eftersom jag redan kör dessa med två subwoofers som spelar sömlöst med frontarna och gör dem större än vad de är.
Det sägs dock att mellanregister-elementet som sitter i de större trevägarna från ATC ska vara strået ännu bättre än den som sitter i mina högtalare, frågan är dock om det ens behöver vara bättre än detta. :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster