Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.COM

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.COM

Inläggav Calleberg » 2022-11-11 21:59

]Tänkte jag skulle skriva en liten Lathund om hur man överlistar Amazon.com och Pitney Bowes djävulska leveranssystem så att man faktiskt kan få tag i sina paket, ett slags "köpråd" även det.

Problemet som verkar ha uppstått ganska nyligen är som följer
Av någon anledning så följer inte mailadress och telefonnummer med Automatisk från Amazons affärssystem till Pitney Bowes som är den speditör som sköter leveransen TILL Sverige, det verkar dock inte hindra Pitney Bowes från att fylla dessa fält med information, ofta felaktig har det visat sig.

I SVERIGE finns inte Pitney Bowes utan det är istället BRING som tar över, men det vet man inte om som Amazonkund.
Amazons paketspårning stannar när Pitney Bowes lämnat över paketet. Som Amazonkund får man då reda på att paketet är "Ready for pickup at carrier location" eller nåt liknande, däremot har man via Amazon ingen som helst möjlighet att lista ut varken vad "carrier" eller "location" innebär :roll:

För att göra det lite extra svårt för den stackars Amazonkunden så byter BRING dessutom trackingnummer på paketet när de får det i sin hand. (Det här var vanligt förr men jag har sett flera exempel på speditörer som behåller det ursprungliga trackingnummret hela vägen). Därmed sabbar BRING ochså möjligheten att hitta paketet genom att på måfå söka hos de största Svenska paketleverantörerna med trackingnummret man fått av Amazon.

BRING levererar ut paketet till närmaste utlämningsställe, nu med sitt nya hemliga trackingnummer. Brevavisering till addressen på paketet görs självklart INTE utan troligen görs aviseringen automatiskt till den av Pitney Bowes uppgivna kontaktinformationen. Ingen kontroll görs i vart fall på det rimliga i att mailaviseringen går till Pitney Bowes egen mailadress, eller till ett Mobilnummer utan tillräckligt många siffror.(båda exempel från verkligheten).

Resultatet blir att Paketet ligger i 5 arbetsdagar hos ditt lokala paketombud med korrekt namn och address fullt synligt, i väntan på den intet ont anandes paketmotagaren innan det följdakligen går i retur ungefär lagom till att paketmotagaren anat ugglor i mossen och börjat ringa runt på måfå.

Lösningen på denna mångfacetterade logistiska härdsmälta heter..... Parcelsapp
https://parcelsapp.com/en

Av någon anledning lyckas denna tracker med det som varken Bring, Pitney Bowes eller Amazon klarar av.
Knappar man in sitt Pitney Bowes nummer där så kommer Parcelsapp ochså att avslöja något som kallas "next trackingnumber(s)"
Och det är... trumvirvelllllllllll.. BRING's "hemliga" trackingnummer.

Nu har man allt man behöver veta för att ringa BRING's kundtjänst för att få ut sitt uthämtningsnummer.

Egentligen räcker det nog alldeles utmärkt att ringa BRING med sitt Pitney Bowes nummer när paketet enl Amazon är "ready for pickup" Man verkar på Brings kundtjänst blivit mycket hemtam med denna app på senare tid. :)


Som så mycket annat är det lätt när man väl vet hur man skall göra :)
Senast redigerad av Calleberg 2022-11-21 15:29, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav I-or » 2022-11-14 14:45

Har aldrig* haft leveransproblem med Amazon, men tackar för informationen.


*En gång beställde jag 30 fotbollar som hamnade på något märkligt utlämningsställe, men det är allt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav Calleberg » 2022-11-14 14:59

Beställde en massa grejor i våras därifrån. Då var det inga problem. Men då kom ochså avierna som brev i brevlådan. Gissar att BRING försöker spara in lite.
Men det vore rätt schysst om de åtminstone kunde skicka ut påminelsen brevledes de j@vla girigbukarna...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav Glebster » 2022-11-14 15:51

I-or skrev:Har aldrig* haft leveransproblem med Amazon, men tackar för informationen.


*En gång beställde jag 30 fotbollar som hamnade på något märkligt utlämningsställe, men det är allt.


Var de pumpade? :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav I-or » 2022-11-14 18:05

Det skulle man kunna tro, men de var bara packade i en alldeles för stor låda. 30 fotbollar utan luft tar inte särskilt stor plats eftersom de är skålformade och går att packa mycket kompakt.

Hur som helst mycket bra info från Calleberg angående eventuella framtida leveransproblem om man skulle beställa något.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav AlbertHall » 2022-11-20 19:26

Jag undviker nog Amazon. Dålig och otillförlitlig produktinformation de gånger jag har kollat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-21 10:34

Ja, informationen är i regel maskinöversatt till svenska.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav Calleberg » 2022-11-21 10:38

RogerGustavsson skrev:Ja, informationen är i regel maskinöversatt till svenska.


Fast nu pratar du om Amazon.se. Det gör inte jag.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-21 10:47

Min blunder... Oavsett är produktinformationen bristfällig.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav xmag » 2022-11-21 11:30

Det väntar en leverans från amazon.se på Postnord för mig att hämta ut just nu. De levererar alltså inte alltid med Bring.
Om man har amazons filmutbud "Prime" så kan man köpa "Prime"-märkta produkter där. De levereras snabbt, bara 2-4 dagar efter beställning och det är fraktfritt och utkörning till dörren. Redan efter några beställningar är filmutbudet "Prime" betalt.

OT:
En sak att tänka på, när en leverans från Postnord aviseras kan man gå in och ändra den så att den skall levereras till närmaste postombud. Annars läggs paketet utanför dörren med risk att någon stjäl den. Bor man i flerfamiljshus har jag sett att de lägger paketet nere i svalen och hur länge ligger den där orörd...
Vad det gäller mig har det visat sig att hemkörarna inte kan hitta till mig för 2 av 3 paket. Då kör de tillbaka paketet till centrala posten och vid ett tillfälle skickades paketet tillbaka till leverantören med texten att min adress inte finns. Så byt till utlämningsplats, säkrast så.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav Calleberg » 2022-11-21 14:28

xmag skrev:Det väntar en leverans från amazon.se på Postnord för mig att hämta ut just nu. De levererar alltså inte alltid med Bring.
Om man har amazons filmutbud "Prime" så kan man köpa "Prime"-märkta produkter där. De levereras snabbt, bara 2-4 dagar efter beställning och det är fraktfritt och utkörning till dörren. Redan efter några beställningar är filmutbudet "Prime" betalt.

OT:
En sak att tänka på, när en leverans från Postnord aviseras kan man gå in och ändra den så att den skall levereras till närmaste postombud. Annars läggs paketet utanför dörren med risk att någon stjäl den. Bor man i flerfamiljshus har jag sett att de lägger paketet nere i svalen och hur länge ligger den där orörd...
Vad det gäller mig har det visat sig att hemkörarna inte kan hitta till mig för 2 av 3 paket. Då kör de tillbaka paketet till centrala posten och vid ett tillfälle skickades paketet tillbaka till leverantören med texten att min adress inte finns. Så byt till utlämningsplats, säkrast så.


ÅTERIGEN, Detta gäller Amazon.COM...
You fucking retards.... :)

Amazon.SE som DU pratar om suger getballe på RIKTIGT och är nästan HELT oanvändbart till annat än krimskras från kina...
Senast redigerad av Calleberg 2022-11-21 14:33, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-21 14:31

Hur fungerar egentligen det där med förtullning när man köper från amazon.com jämfört med t.ex. amazon.de eller amazon.se?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav Calleberg » 2022-11-21 14:34

RogerGustavsson skrev:Hur fungerar egentligen det där med förtullning när man köper från amazon.com jämfört med t.ex. amazon.de eller amazon.se?


Du slantar Svensk moms och tull Direkt vid utcheckning på .COM
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Flera nyanser av dumt, shoppa på Amazon.com

Inläggav xmag » 2022-11-21 16:14

Calleberg skrev:
xmag skrev:Det väntar en leverans från amazon.se på Postnord för mig att hämta ut just nu. De levererar alltså inte alltid med Bring.
Om man har amazons filmutbud "Prime" så kan man köpa "Prime"-märkta produkter där. De levereras snabbt, bara 2-4 dagar efter beställning och det är fraktfritt och utkörning till dörren. Redan efter några beställningar är filmutbudet "Prime" betalt.

OT:
En sak att tänka på, när en leverans från Postnord aviseras kan man gå in och ändra den så att den skall levereras till närmaste postombud. Annars läggs paketet utanför dörren med risk att någon stjäl den. Bor man i flerfamiljshus har jag sett att de lägger paketet nere i svalen och hur länge ligger den där orörd...
Vad det gäller mig har det visat sig att hemkörarna inte kan hitta till mig för 2 av 3 paket. Då kör de tillbaka paketet till centrala posten och vid ett tillfälle skickades paketet tillbaka till leverantören med texten att min adress inte finns. Så byt till utlämningsplats, säkrast så.


ÅTERIGEN, Detta gäller Amazon.COM...
You fucking retards.... :)

Amazon.SE som DU pratar om suger getballe på RIKTIGT och är nästan HELT oanvändbart till annat än krimskras från kina...

Jag vet att jag var lite OT i första stycket och mycket OT i andra.
Jag har köpt kvalitetsprodukter från amazon.se också. Nu senast Samsung SSD 870 EVO 1 TB. Det finns mycket annat på .se från kända märken. Beställer man med fri frakt och 2-4 dagars leveranstid kommer det sannolikt från lagret i Sverige. Därför är det fördel med .se. Tyvärr har de inte allt som .com har.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster