]Tänkte jag skulle skriva en liten Lathund om hur man överlistar Amazon.com och Pitney Bowes djävulska leveranssystem så att man faktiskt kan få tag i sina paket, ett slags "köpråd" även det.
Problemet som verkar ha uppstått ganska nyligen är som följer
Av någon anledning så följer inte mailadress och telefonnummer med Automatisk från Amazons affärssystem till Pitney Bowes som är den speditör som sköter leveransen TILL Sverige, det verkar dock inte hindra Pitney Bowes från att fylla dessa fält med information, ofta felaktig har det visat sig.
I SVERIGE finns inte Pitney Bowes utan det är istället BRING som tar över, men det vet man inte om som Amazonkund.
Amazons paketspårning stannar när Pitney Bowes lämnat över paketet. Som Amazonkund får man då reda på att paketet är "Ready for pickup at carrier location" eller nåt liknande, däremot har man via Amazon ingen som helst möjlighet att lista ut varken vad "carrier" eller "location" innebär
För att göra det lite extra svårt för den stackars Amazonkunden så byter BRING dessutom trackingnummer på paketet när de får det i sin hand. (Det här var vanligt förr men jag har sett flera exempel på speditörer som behåller det ursprungliga trackingnummret hela vägen). Därmed sabbar BRING ochså möjligheten att hitta paketet genom att på måfå söka hos de största Svenska paketleverantörerna med trackingnummret man fått av Amazon.
BRING levererar ut paketet till närmaste utlämningsställe, nu med sitt nya hemliga trackingnummer. Brevavisering till addressen på paketet görs självklart INTE utan troligen görs aviseringen automatiskt till den av Pitney Bowes uppgivna kontaktinformationen. Ingen kontroll görs i vart fall på det rimliga i att mailaviseringen går till Pitney Bowes egen mailadress, eller till ett Mobilnummer utan tillräckligt många siffror.(båda exempel från verkligheten).
Resultatet blir att Paketet ligger i 5 arbetsdagar hos ditt lokala paketombud med korrekt namn och address fullt synligt, i väntan på den intet ont anandes paketmotagaren innan det följdakligen går i retur ungefär lagom till att paketmotagaren anat ugglor i mossen och börjat ringa runt på måfå.
Lösningen på denna mångfacetterade logistiska härdsmälta heter..... Parcelsapp
https://parcelsapp.com/en
Av någon anledning lyckas denna tracker med det som varken Bring, Pitney Bowes eller Amazon klarar av.
Knappar man in sitt Pitney Bowes nummer där så kommer Parcelsapp ochså att avslöja något som kallas "next trackingnumber(s)"
Och det är... trumvirvelllllllllll.. BRING's "hemliga" trackingnummer.
Nu har man allt man behöver veta för att ringa BRING's kundtjänst för att få ut sitt uthämtningsnummer.
Egentligen räcker det nog alldeles utmärkt att ringa BRING med sitt Pitney Bowes nummer när paketet enl Amazon är "ready for pickup" Man verkar på Brings kundtjänst blivit mycket hemtam med denna app på senare tid.
Som så mycket annat är det lätt när man väl vet hur man skall göra