Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

gullebrand
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-07-14

Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav gullebrand » 2022-11-30 12:36

Hej! Jag är en nyfiken nybörjare skulle man kunna säga, och behöver lite råd för att få till en hyfsad anläggning.
Det jag är ute efter är ett system som ska funka med streaming och vara lättanvänt för alla i familjen. Jag vill också kunna spela CD-skivor och LP, och jag vill kunna koppla ihop allt med tv:n så att jag kan få bra ljud vild film/spel et c.
Det jag har just nu är en gammal NAD c715 cd receiver, som inte håller måttet. MEN, jag har också ett par fina och nyrenoverade OA 52.2 som jag gärna vill ska komma till sin rätt. Jag har också en enkel skivspelare - en Argon Audio av okänd modell.
(TV:n är en LG oled C2, med ansluten Apple TV och ett Nintendo Switch.)

Budget är lite flytande eftersom jag inser att det finns stora luckor i mitt nuvarande ”system”, men klarar jag mig under 20 000 totalt vore det kanon. Jag handlar gärna både begagnat och nytt, kan leta lite då jag inte har någon brådska.

Det här ska få plats i ett vardagsrum, ca 3,6x5,7 meter med takhöjd på 2, 4 meter, mot en av långväggarna. Allt placerat runt TV:n, mittemot en soffa.

I familjen lyssnas det på alla möjliga sorters musik, pop, jazz, folkmusik, rock och klassiskt bla. Jag har inte tillräcklig kunskap för att svara på lyssningsideal, känner jag. Men jag skaffade Carlsson-högtalarna för att vi hade såna när jag var liten och jag älskade det ljudet. Nu kommer de som sagt inte till sin rätt, tyvärr.

Jag har försökt forska lite, men velar fram och tillbaka kring vilken väg jag ska ta här. Jag har tittat på stereoförstärkare som NAD 368/388 som vad jag förstår funkar med streaming om man lägger till en Bluesound-modul. Tänker att det behövs lite kraft för att högtalarna ska komma till sin rätt. Och kanske då lägga till en lite enklare CD spelare som Yamaha cds303 t ex? Men då blir frågan hur jag ska koppla detta till tv:n. Jag tänker nämligen att jag kanske kommer att vilja ha någon form av sub och centerhögtalare till den så småningom.
Jag vill inte ha något stort surround-system, på sin höjd ett 3.1-system i så fall.

En annan väg är att kanske köpa en Bluesound Powernode som verkar tillfredsställa streaming-behovet, och då också lägga till en Cd-spelare?

Eller så köper jag en AV receiver som Yamaha RX-V6A för att förenkla kopplingen till TVn, men då är jag orolig att jag kommer att tappa kvalitet på musik-lyssningen.

Är det smartast att köpa en kvalitets-förstärkare utan lull-lull som är ”framtidssäker” och lägga till enheter för t ex streaming som man kan uppdatera vid behov? Eller gör jag det krångligt för mig?

Jag har inte tid att åka runt till olika affärer och lyssna, tyvärr, så jag hoppas kunna gå på rekommendation och forskning här. Blir det fel får jag väl byta och pröva något nytt.

Mycket tacksam för förslag och idéer!

/Mattias

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav Kermit116 » 2022-11-30 13:48

Hej Mattias,
Välkommen till faktiskt.io. Med ett par Carlsson i allmänhet och OA-52.2 i synnerhet så har Du funnit vänner på nätet. :-)

Jag har både C388 o C368 och en Bluesoundmodul som jag flyttar runt mellan dom men aldrig egentligen använt då jag haft annan streaming/multiroom-lösning. Det sägs att 52.2 inte är särskilt krävande, hifikg kör dom ibland med en förhållandevis effektsvag rörhäck och däremellan med en NAD 208, men min egen erfarenhet är att det låter väl ansträngt m C368 och att C388 eller NAD C275bee som jag använder till mina 52.2 låter bättre. C368 o 388 har inbyggd DAC som väl inte är state-of-the art men som låter bättre än den som sitter i ex vis gamla Sonos Connect som jag använder. C275bee är ett rent slutsteg och behöver ngn form av försteg.

Bluesound Node 130 har HDMI-koppling och funkar sannolikt utmärkt med den enklare biosetup Du beskriver. Bluesound har ett användargränssnitt som gillas av många men kritiska lyssnare tycker inte att den är så bra som den borde. avr7000 har beskrivit "trimning" av dessa i närtid på flera trådar, sök på "Bluesound" på forat och läs inlägg av avr7000. En Node 130 kostar väl ca 6tsek idag och de tweakar han beskriver mellan 1 000-2 000 beroende på ambitionsnivå.

I Dina skor så skulle jag söka en nyare, begagnad och väldokumenterad NAD C275bee (2x150w), det är inte state-of-the-art men mycket bang-for-the-buck och inga tramsiga finesser som blir omoderna. Den har "autosense" så den går igång från viloläge efter några sekunder av signal in vi RCA-ingången. Du hittar sådana för mellan 5-7000, typ. Köp inte dom allra billigaste, lägg på en tusenlapp och få en som är nyare, tror dom såldes fram till ca 2019-2020. "Framtidssäkrat".

Sen skulle jag köpa en bra budgetdac, finns tråd om sånt. Se till att den har reglerbar volym så kan Du ha den som försteg också, antalet ingångar är ju i regel begränsat men där hjälper Node 130, se nedan, till. Själv har jag från SMSL, SU-6 resp SU-9n, 1700-4200 fraktat o klart från audiophonics.fr/en. För dom pengarna har det under senaste året kommit nyare och bättre från både SMSL o Topping. Alla gillar inte audiosciencereview.com men där kan Du få viss vägledning.

Node 130 är nästa inköp. Du behöver ju inte börja med avr7000's tweakar men Du kommer att landa i det kaninhålet förr eller senare. Inklusive batteridrift; "Det finns inga genvägar...".

Räknar jag högt på alla delar ovan så blir det cirka 19.

Happy hunting!
" ... probably the best loud-speaker in the world"

gullebrand
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-07-14

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav gullebrand » 2022-11-30 18:19

Hej, tack för råd!

Förstår jag rätt då så rekommenderar du ett slutsteg (t ex Nad C275bee begagnat), en Node 130 för streaming och en DAC? Jag får erkänna att redan här har jag kunskapsluckor, är en DAC detsamma som ett försteg då, där man kopplar in alla andra maskiner (tv, cd, skivspelare och streamer)? Och så kopplar man DAC:en till slutsteget och slutsteget in i högtalarna?
Jag tittade lite på Nad C275bee och försökte avgöra vilka utgångar som finns på den men blir inte klok på det - kan man lägga till en sub och en center exvis, och "förstår" den att dela upp signalerna från TV:n då? Ursäkta lite dumma frågor här...

Vad gäller att modda Bluesound så verkar det lite överkurs för mig såhär i början. Jag är mer ute efter ett "nybörjarpaket" som jag kan utveckla efter hand, med rätt låg tröskel så att säga. :)

Sen undrar jag om du har rekommendation på en CD-spelare också inom samma budget? Antar då att en bra extern DAC gör att jag inte behöver det i CD-spelaren?

Tack så mycket för hjälpen!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-30 18:55

DAC är en digital-till-analog-omvandlare. Det sitter sådana i t.ex. CD-spelare och streamers. Nu är det inte alltid dessa inbyggda DAC:ar är riktigt bra men det finns givetvis riktigt bra sådana på en del håll. Försteg är något annat. I integrerade förstärkare sitter ett försteg och ett slutsteg i samma låda. Ett försteg av traditionellt slag har ingångar för flera källor och kan även innehålla ett phonosteg (ingång för vinylspelare), efter det går signalen vidare till ett eller flera slutsteg. Oftast är det endast analoga ingångar i försteget och dit kan även en DAC kopplas. Försteget kan även ha tonkontroller. Det finns lite olika sammanbyggda enheter, även CD-spelare med DAC, streamers och försteg i en och samma låda. Bör noteras att ju fler burkar det hela fördelas på, desto större antal kablage går det åt. Vad är det du tänkt streama? Spotify är datareducerat och kräver inte super-DAC.

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav Kermit116 » 2022-11-30 20:47

NAD C275bee är en ren effektförstärkare/slutsteg, den har endast utgångar för högtalare. Inget annat.

Den uppsättning jag föreslog inser jag nu lämnar inget utrymme för en vinylspelare ser jag. Sorry f missen.

En Node 130 har utgång för en subwoofer som då måste ha en inbyggd förstärkare i sig eller att du måste ha ett extra slutsteg som driver en passiv subwoofer.

C368 o 388 är integrerade förstärkare som Roger beskriver och stora poängen i mina ögon är att dom har massor av olika ingångar för vinylspelare etc etc. I vart fall C388 har utgång för sub. Bluesoundmodulen till dessa tycker jag dock är dyr, bara ngn tusenlapp billigare än en separat Node 130 och då får du med möjligheten att styra TVn. Kombon C388 och Node slår dock ditt budgettak.

Precis som roger beskriver så drar separata enheter sladdar och det ser inte lika prydligt ut i mediahyllan kan representanter för den andra kromosomuppsättningen tycka. Fördelen med separata delar är dock att det är enklare att succesivt uppgradera sin anläggning.

En Node 130 har inga ingångar för vinyl eller ens en separat cd-spelare. Det har ofta de dacar jag beskrivit och de kan då också fungera som försteg.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav hifikg » 2022-12-01 00:17

Jag har suttit hela kvällen och njutit av allt från mässjazz, svenska visor och Kroumata på mina OA52.2, hela kvällen med en 300B rörförstärkare på ca 2x8W. Du har dragit den största vinstlotten i hifi-lotteriet med dina OA52.2
Visst påverkar kringutrustningen i viss mån, jag slängde nyssligen in en Chord Qutest i riggen med gott resultat, men det lät fett bra redan innan, så med dina Carlsson kommer du alltid att kunna sitta nöjd. Grattis!

Och välkommen till Faktiskt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-01 10:32

Om det är så att hela familjen ska kunna sköta anläggningen utan djupare förståelse kan det vara viktigt att göra allt enkelt att köra. Hemma hos oss är det alltid klagomål från hustrun hur bökigt det är att lyssna på musik, hon har förstås rätt. Det var så mycket enklare att lägga på en skiva på skivspelaren, peta in en CD i CD-spelare eller ratta in på radio. Nu ska man vara mera insatt för att få igång allt på bästa sätt.

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav Kermit116 » 2022-12-01 11:58

Kermit116 skrev:NAD C275bee är en ren effektförstärkare/slutsteg, den har endast utgångar för högtalare. Inget annat.

Den uppsättning jag föreslog inser jag nu lämnar inget utrymme för en vinylspelare ser jag. Sorry f missen.

En Node 130 har utgång för en subwoofer som då måste ha en inbyggd förstärkare i sig eller att du måste ha ett extra slutsteg som driver en passiv subwoofer.

C368 o 388 är integrerade förstärkare som Roger beskriver och stora poängen i mina ögon är att dom har massor av olika ingångar för vinylspelare etc etc. I vart fall C388 har utgång för sub. Bluesoundmodulen till dessa tycker jag dock är dyr, bara ngn tusenlapp billigare än en separat Node 130 och då får du med möjligheten att styra TVn. Kombon C388 och Node slår dock ditt budgettak.

Precis som roger beskriver så drar separata enheter sladdar och det ser inte lika prydligt ut i mediahyllan kan representanter för den andra kromosomuppsättningen tycka. Fördelen med separata delar är dock att det är enklare att succesivt uppgradera sin anläggning.

En Node 130 har inga ingångar för vinyl eller ens en separat cd-spelare. Det har ofta de dacar jag beskrivit och de kan då också fungera som försteg.


Rättelse: De dacar jag beskrivit har ofta ingång för CD-spelare (om denna har digital utgång, vilket flertalet har) dock INTE ingång för vinylspelare.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav Kermit116 » 2022-12-01 11:58

RogerGustavsson skrev:Om det är så att hela familjen ska kunna sköta anläggningen utan djupare förståelse kan det vara viktigt att göra allt enkelt att köra. Hemma hos oss är det alltid klagomål från hustrun hur bökigt det är att lyssna på musik, hon har förstås rätt. Det var så mycket enklare att lägga på en skiva på skivspelaren, peta in en CD i CD-spelare eller ratta in på radio. Nu ska man vara mera insatt för att få igång allt på bästa sätt.

+1
" ... probably the best loud-speaker in the world"

gullebrand
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-07-14

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav gullebrand » 2022-12-01 18:57

RogerGustavsson skrev:Om det är så att hela familjen ska kunna sköta anläggningen utan djupare förståelse kan det vara viktigt att göra allt enkelt att köra. Hemma hos oss är det alltid klagomål från hustrun hur bökigt det är att lyssna på musik, hon har förstås rätt. Det var så mycket enklare att lägga på en skiva på skivspelaren, peta in en CD i CD-spelare eller ratta in på radio. Nu ska man vara mera insatt för att få igång allt på bästa sätt.


Precis, jag tror att det är den vägen jag behöver gå. Får kanske kompromissa lite för att få det lätt att använda, jag vill ju att alla här hemma ska tycka det är roligt och lätt att lyssna på musik... :)

Men jag kanske behöver försöka förstå då vilka ut- och ingångar jag behöver på respektive del i systemet för att få ihop alla behov. Och om det går också minska kablaget.

Ett bra stereosystem som också går att koppla till tv och så småningom ev en sub och en center. Plus ett lättanvänt streamingsystem och en CD-spelare. Ska finnas ingång för LP. Borde väl gå, tycker jag!

Jag tackar för alla förslag såhär långt, och tar gärna emot ytterligare tankar! Jag gör en lista med det ni föreslår och forskar vidare så länge!

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav oa51 » 2022-12-02 07:18

Jag tycker byte till NAD C370/372/375 skulle underlätta mycket då de nnehåller försteg som gör användningen säkrare och bättre och ger RIAA.
Leta således efter Bluesound 130 och en NAD-förstärkare, komplettera med CD och skivspelare - allt begagnat. Tycker du senare att streamingen låter sämre än CD, uppgradera med separat DAC och nätdel!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav Kermit116 » 2022-12-02 09:10

Klokt av OA-51. Det lite märkliga är att begagnade C375bee inte kostar mer, i bland t o m mindre, än motsvarande gamla C275bee. Det är samma effektsteg i bägge. Du hittar från 4 till 7 000, tror inte dom såldes nya lika länge som c275.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav oa51 » 2022-12-02 10:12

Tror dessutom att C 375 har fjärr dessutom.....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav STDI » 2022-12-02 10:25

Du skriver att du vill koppla till TV och möjlighet till att koppla på en sub och center. Sub går att lösa, antingen med lågnivåutgång för det eller ta högnivåsigna. Men center kan du inte koppla till en stereoförstärkare och få ut "centerljud". Ska du ha surroundljud från TV ska du ha en surroundförstärkare. Men du kan mycket väl köra med stereoförstärkare och koppla den till TVn. Även i stereo blir det mycket bättre ljud än från TV-högtalarna.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav distad » 2022-12-02 12:20

oa51 skrev:Tror dessutom att C 375 har fjärr dessutom.....

Och jag tror att den är betydligt bättre än modellerna innan. Och så glöm inte att åka till Biltema och köp kablage, enligt många här så duger deras kablage 8O :mrgreen: Eller hur lampsladd-hifikg....
Frågar du mig så får du ett annat svar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav Glebster » 2022-12-02 12:54

Klarar du dig utan center och surround rekommenderar jag Sonos amp. Annars hade jag försökt hitta en begagnad receiver av nyare årsmodell.
Senast redigerad av Glebster 2022-12-02 13:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav hifikg » 2022-12-02 13:25

FBK skrev:
oa51 skrev:Tror dessutom att C 375 har fjärr dessutom.....

Och jag tror att den är betydligt bättre än modellerna innan. Och så glöm inte att åka till Biltema och köp kablage, enligt många här så duger deras kablage 8O :mrgreen: Eller hur lampsladd-hifikg....
Frågar du mig så får du ett annat svar.


Beror på om man bryr sig om utseendet. Någon hörbar skillnad hittar du inte. För att få mina högtalarkablar att nå Lodisen i den nya möbleringen tvingades jag dra fram den ena så den syns o då är det väl bra att den är snygg :) Annars hade jag skarvat med lampsladd sista decimetern. Eller lånat en Opus Magnum G6 av Sladd o klippt till.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav distad » 2022-12-02 13:40

hifikg skrev:
FBK skrev:
oa51 skrev:Tror dessutom att C 375 har fjärr dessutom.....

Och jag tror att den är betydligt bättre än modellerna innan. Och så glöm inte att åka till Biltema och köp kablage, enligt många här så duger deras kablage 8O :mrgreen: Eller hur lampsladd-hifikg....
Frågar du mig så får du ett annat svar.


Eller lånat en Opus Magnum G6 av Sladd o klippt till.

Vad är det jag sagt... :mrgreen: snart sitter du där på E-fåniga forumet..... med dina "snygga kablar" 8O :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav distad » 2022-12-02 13:42

Och gullebrand, ta inte vårt kabel snackeri på allvar. Vi bara retas med varandra. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav Glebster » 2022-12-02 14:03

Glebster skrev:Klarar du dig utan center och surround rekommenderar jag Sonos amp. Annars hade jag försökt hitta en begagnad receiver av nyare årsmodell.


Får delvis rätta mig själv; sonos Amp kan skicka surroundljud till sonos bakkanaler.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav Conan » 2022-12-03 08:14

gullebrand skrev:Ett bra stereosystem som också går att koppla till tv och så småningom ev en sub och en center. Plus ett lättanvänt streamingsystem och en CD-spelare. Ska finnas ingång för LP. Borde väl gå, tycker jag.


En begagnad receiver Denon AVC-X3600H eller AVC-X3700H och en ny CD-spelare Denon DCD-900NE. Sen är det check på alla punkter. Du är hemma! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav hifikg » 2022-12-03 10:16

Conan skrev:
gullebrand skrev:Ett bra stereosystem som också går att koppla till tv och så småningom ev en sub och en center. Plus ett lättanvänt streamingsystem och en CD-spelare. Ska finnas ingång för LP. Borde väl gå, tycker jag.


En begagnad receiver Denon AVC-X3600H eller AVC-X3700H och en ny CD-spelare Denon DCD-900NE. Sen är det check på alla punkter. Du är hemma! :)


Glöm inte en stabil VHS och kanske en Beta för att sitta säkert. Jag skulle kanske ersätta CD-spelaren med en Bluray-spelare för att vara mer flexibel.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav Conan » 2022-12-03 11:59

hifikg skrev:
Conan skrev:
gullebrand skrev:Ett bra stereosystem som också går att koppla till tv och så småningom ev en sub och en center. Plus ett lättanvänt streamingsystem och en CD-spelare. Ska finnas ingång för LP. Borde väl gå, tycker jag.


En begagnad receiver Denon AVC-X3600H eller AVC-X3700H och en ny CD-spelare Denon DCD-900NE. Sen är det check på alla punkter. Du är hemma! :)


Glöm inte en stabil VHS och kanske en Beta för att sitta säkert. Jag skulle kanske ersätta CD-spelaren med en Bluray-spelare för att vara mer flexibel.


Bluray är såååååå 2015... Moderna människor strömmar och har sig. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-03 12:29

Conan skrev:Bluray är såååååå 2015... Moderna människor strömmar och har sig. :)


Nja, ibland finns en del på Bluray innan det finns på andra medier. Efter en tid finns det inte alls på strömmande medier... Säger jag som nästan aldrig köper Bluray men som helt nyligen gjorde jag det.

gullebrand
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-07-14

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav gullebrand » 2022-12-03 12:38

Tack igen för fler svar, tror det börjar klarna lite. Det verkar ju mycket riktigt som att det är svårt att kombinera stereoförstärkar-drömmen med även en enklare surround-setup som 3.1 som jag är ute efter. Så just nu lutar det åt att hitta en bra AV-receiver som är "musikvänlig". Det skulle ju verkligen lösa allt på en gång, så att säga, utom CD då. Ska titta på tipsen med Denon AVC här ovan, tackar!

Finns det annars någon här som äger och känner sig "nöjd" med en AV receiver eller är det att svära i kyrkan så att säga? :)

Vad gäller kablar och hur de ska moddas och dras så tror jag att det får räknas till överkursen också... :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav hifikg » 2022-12-03 15:13

Conan skrev:
hifikg skrev:
Conan skrev:
En begagnad receiver Denon AVC-X3600H eller AVC-X3700H och en ny CD-spelare Denon DCD-900NE. Sen är det check på alla punkter. Du är hemma! :)


Glöm inte en stabil VHS och kanske en Beta för att sitta säkert. Jag skulle kanske ersätta CD-spelaren med en Bluray-spelare för att vara mer flexibel.


Bluray är såååååå 2015... Moderna människor strömmar och har sig. :)


Och CD är såååå 2002, sen gick alla över till mp3 och skröt med att allt de ägde fick rum på en liten sticka. Undrar om de ångrar att de smälte ner sina plastskivor o stöpte om dem till gulliga trädgårdstomtar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav Conan » 2022-12-03 17:32

hifikg skrev:
Conan skrev:
hifikg skrev:
Glöm inte en stabil VHS och kanske en Beta för att sitta säkert. Jag skulle kanske ersätta CD-spelaren med en Bluray-spelare för att vara mer flexibel.


Bluray är såååååå 2015... Moderna människor strömmar och har sig. :)


Och CD är såååå 2002, sen gick alla över till mp3 och skröt med att allt de ägde fick rum på en liten sticka. Undrar om de ångrar att de smälte ner sina plastskivor o stöpte om dem till gulliga trädgårdstomtar.


Jodå men nu ville ju TS ha en CD-spelare till anläggningen. :wink: Själv är jag äldre än både 2002 och 2015 och köper friskt både CD och Bluray, men min kommentar handlade om "moderna människor" faktskt.io.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-03 17:56

hifikg skrev:
Conan skrev:
hifikg skrev:
Glöm inte en stabil VHS och kanske en Beta för att sitta säkert. Jag skulle kanske ersätta CD-spelaren med en Bluray-spelare för att vara mer flexibel.


Bluray är såååååå 2015... Moderna människor strömmar och har sig. :)


Och CD är såååå 2002, sen gick alla över till mp3 och skröt med att allt de ägde fick rum på en liten sticka. Undrar om de ångrar att de smälte ner sina plastskivor o stöpte om dem till gulliga trädgårdstomtar.


Verkar dock som du fortfarande köper en massa CD...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav hifikg » 2022-12-03 18:04

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:
Conan skrev:
Bluray är såååååå 2015... Moderna människor strömmar och har sig. :)


Och CD är såååå 2002, sen gick alla över till mp3 och skröt med att allt de ägde fick rum på en liten sticka. Undrar om de ångrar att de smälte ner sina plastskivor o stöpte om dem till gulliga trädgårdstomtar.


Verkar dock som du fortfarande köper en massa CD...


Ja, för att rippa dem. Fast häromdagen drog jag igång min gamla S.A.T. bara för att testa den o spelade några plastskivor. Har beställt kontaktdon så jag kan ansluta CD-spelaren till dacen, men egentligen begriper jag inte varför. Den matchar Andersson ganska exakt i storlek, så det ser snyggt ut i riggen.
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster