Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

gullebrand
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-07-14

Nybörjare - förstärkare till OA 52, TV-ljud mm

Inläggav gullebrand » 2022-11-30 12:36

Hej! Jag är en nyfiken nybörjare skulle man kunna säga, och behöver lite råd för att få till en hyfsad anläggning.
Det jag är ute efter är ett system som ska funka med streaming och vara lättanvänt för alla i familjen. Jag vill också kunna spela CD-skivor och LP, och jag vill kunna koppla ihop allt med tv:n så att jag kan få bra ljud vild film/spel et c.
Det jag har just nu är en gammal NAD c715 cd receiver, som inte håller måttet. MEN, jag har också ett par fina och nyrenoverade OA 52.2 som jag gärna vill ska komma till sin rätt. Jag har också en enkel skivspelare - en Argon Audio av okänd modell.
(TV:n är en LG oled C2, med ansluten Apple TV och ett Nintendo Switch.)

Budget är lite flytande eftersom jag inser att det finns stora luckor i mitt nuvarande ”system”, men klarar jag mig under 20 000 totalt vore det kanon. Jag handlar gärna både begagnat och nytt, kan leta lite då jag inte har någon brådska.

Det här ska få plats i ett vardagsrum, ca 3,6x5,7 meter med takhöjd på 2, 4 meter, mot en av långväggarna. Allt placerat runt TV:n, mittemot en soffa.

I familjen lyssnas det på alla möjliga sorters musik, pop, jazz, folkmusik, rock och klassiskt bla. Jag har inte tillräcklig kunskap för att svara på lyssningsideal, känner jag. Men jag skaffade Carlsson-högtalarna för att vi hade såna när jag var liten och jag älskade det ljudet. Nu kommer de som sagt inte till sin rätt, tyvärr.