Köpa ny skivspelare med växel för 33/45rpm

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Köpa ny skivspelare med växel för 33/45rpm

Inläggav mindcruncher » 2022-12-18 20:14

Det börjar närma sig shoppingdags igen och den här gången en ny skivspelare.

Siktet är inställt på en SL-1200GR men Thorens ser ju rätt trevliga men de har jag inte möjlighet att lyssna på innan tyvärr och kommer ju i en mängd olika modeller och prisklasser.

En måstefunktion för mig den här gången behöver en växel för varvtal för musiken jag lyssnar på kommer sällan på skivor där det är olika varvtal på A och B-sidan och pilla med en rem är inte min grej tyvärr :)

Så vad säger ni? :)

/ Johan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Köpa ny skivspelare med växel för 33/45rpm

Inläggav avr7000 » 2022-12-18 23:50

Det finns även project speed box som löser problemet med olika hastigheter med den knapptryckning även på spelare där man normalt "flyttar remmen"

Jag har en Project 9.1
Bild
och en speedbox och det funkar utmärkt.

https://www.hifiexperience.se/produkter ... FcQAvD_BwE
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Köpa ny skivspelare med växel för 33/45rpm

Inläggav mindcruncher » 2022-12-19 00:37

avr7000 skrev:Det finns även project speed box som löser problemet med olika hastigheter med den knapptryckning även på spelare där man normalt "flyttar remmen"

Jag har en Project 9.1
[ Bild ]
och en speedbox och det funkar utmärkt.

https://www.hifiexperience.se/produkter ... FcQAvD_BwE


Har faktiskt tittat på några av Pro-Jects spelare men fått berättat för mig på annat håll att de håller dålig kvalitét.
RPM-5 kunde man ju få för runt 10K för en tid sedan.

Jag har även sagt till mig själv att jag inte vill ha "fristående" motor. men kanske ska gå den vägen ändå :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Köpa ny skivspelare med växel för 33/45rpm

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-12-19 08:53

Rega har separat motorstyrning med 33/45,följer med som standard till bla RP8 men finns även som tillvall till de lägre varianterna i serien.Kolla beg,ibland dyker det upp fynd.

Jag har en RP8 Ortofon 2M Black och en Marantz 6150 Ortofon FF15,Visst låter Regan bättre men inte så mkt bättre som prislappen speglar.
Fast värdesätter man design&utseende så vinner Regan.

Begmarknaden är väldigt trevlig just nu,om man är köpare...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpa ny skivspelare med växel för 33/45rpm

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-19 10:17

mindcruncher skrev:Har faktiskt tittat på några av Pro-Jects spelare men fått berättat för mig på annat håll att de håller dålig kvalitét.


Med tanke på hur många modeller Pro-Ject har ska man nog vara försiktig med ett sådant uttalande.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster