Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2022-12-24 00:50

Jag vill ha ett par vanliga slutna hörlurar under ca:1000kr som låter homogent utan höjd diskant och med bra basåtergivning som gärna få vara lite kraftig med sladd utan en utan en massa finesser och som inte stör omgivningen när man lyssnar, och det är djungel.... Och det finns ju knappat något ställa att lyssna utan de säljs över disk.
Lägger upp lite exempel.
Vi kan hoppa Audio Technica då jag upplever dem som hissade i diskanten. De flesta AKG är klart för basfattiga för min smak
Jag tycker om Philips Fidelio X2HR Over-ear med de är inte slutna utan ljud kommer ut ljud utanför dem , annars är de jättebra.
Här är en massa exempel https://www.prisjakt.nu/c/horlurar?1060 ... 862-1395.8
Något som ni lyssnat på :?:
Lindroos rekommenderade https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174890 Men de är för dyra :( Men de ska visst ha bra bas och låta homogent

Dvs känslig för diskat som pockar på uppmärksamheten och gillar bas som är kanske inte är helt neutral utan lita kraftig. Lurar som kostar 500kr låter inte tillräckligt bra i min öron utan de lurar för ca: 1000kr brukar låta okej, men jag kanske ska vänta till Rean i mellandagarna och hoppas något dyker upp som är bättre. Men jag tar gärna emot era åsikter vad som kan passa och vad jag ska undvika. Ni kanske vet något märke som har det jag söker ? Det finns massor av märken som jag aldrig lyssnat på som tex. Shure, Roland,Ultrasone,mm.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav HenrikTornquist » 2022-12-24 12:11

Jag har ett par lite äldre Bose med brusreducering. De kan du få för en 500-hundring, om de duger ljudmässigt. 3,5mm kontakt.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2022-12-24 16:01

Nja Bose hoppar jag nog.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav Chris71 » 2022-12-24 18:28

Slutet är inte mitt förstaval för lurar, men när det händer så brukar mina Akg k550 aldrig göra mig besviken, faktiskt den enda slutna lur för musik som jag äger och dessutom har 2 par av för att de låter så bra för priset.

Köpt bägge som andrahandsägare och inte betalt över 1000kr någon av gångerna.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2022-12-24 19:02

Chris71 skrev:Slutet är inte mitt förstaval för lurar, men när det händer så brukar mina Akg k550 aldrig göra mig besviken, faktiskt den enda slutna lur för musik som jag äger och dessutom har 2 par av för att de låter så bra för priset.

Köpt bägge som andrahandsägare och inte betalt över 1000kr någon av gångerna.

Ja de där ska nog låta bra, men de kostar också men finns inte länge nya. Det finns ju en del begagnat, men vad ska man våga köpa :? Ska kolla mellandagsrean och hoppas det kommer några mer tips i tråden.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav juanth » 2022-12-24 19:21

Du vet att du kan höja basen i Spotifys inbyggda eq?

Inställningar/uppspelning/equalizer 60Hz är lägsta steget men den höjer troligen mellan 40-80 Hz eller så
Senast redigerad av juanth 2022-12-24 21:09, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav Calleberg » 2022-12-24 21:07

juanth skrev:Du vet att du kan höja basen i Spotifys inbyggda eq?

Inställningar/uppspelning/equalizer 60Hz är lägsta steget men den höjer troligen från 40-80 Hz eller så


Bra tips, men en liten brasklapp bara, oklart hur bra det funkar att höja vissa register, jag har bara använt det till att sänka övre mellanregister i en specifik applikation,vilket funkade kalas. Du kan ochså använda appen jag länkade till i ett annat inlägg, den är lite bättre än den inbyggda men måste aktiveras separat när du startar spotify.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav juanth » 2022-12-24 21:18

Calleberg skrev:
juanth skrev:Du vet att du kan höja basen i Spotifys inbyggda eq?

Inställningar/uppspelning/equalizer 60Hz är lägsta steget men den höjer troligen från 40-80 Hz eller så


Bra tips, men en liten brasklapp bara, oklart hur bra det funkar att höja vissa register, jag har bara använt det till att sänka övre mellanregister i en specifik applikation,vilket funkade kalas. Du kan ochså använda appen jag länkade till i ett annat inlägg, den är lite bättre än den inbyggda men måste aktiveras separat när du startar spotify.


Ja det är nog bäst att prova. Det finns ingen info om hur skalan ser ut öht..det är väl Spotify i ett nötskal..
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2022-12-24 21:24

juanth skrev:Du vet att du kan höja basen i Spotifys inbyggda eq?

Inställningar/uppspelning/equalizer 60Hz är lägsta steget men den höjer troligen mellan 40-80 Hz eller så

Då ska ni ser kurvan som är inställd till mina lurar av Lindroos................... DE har ju en del "extra bas". Så någon rak kurva blev det inte :oops: :mrgreen:

De lurar jag nu är ute efter ska jag ha vid sängstereon och då finns ingen EQ därav de önskningar jag har hur de ska låta.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav juanth » 2022-12-24 21:29

FBK skrev:
juanth skrev:Du vet att du kan höja basen i Spotifys inbyggda eq?

Inställningar/uppspelning/equalizer 60Hz är lägsta steget men den höjer troligen mellan 40-80 Hz eller så

Då ska ni ser kurvan som är inställd till mina lurar av Lindroos................... DE har ju en del "extra bas". Så någon rak kurva blev det inte :oops: :mrgreen:

De lurar jag nu är ute efter ska jag ha vid sängstereon och då finns ingen EQ därav de önskningar jag har hur de ska låta.


Ok. Men då skulle du kunna koppla in en equalizer av gammalt snitt?
Eller är det direkt från CD-spelare du skickar signalen? Ingen förstärkare inblandad?
Jag har en äldre men väl fungerande equalizer stående du kan få. Kenwood tror jag det är
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2022-12-24 21:30

juanth skrev:
FBK skrev:
juanth skrev:Du vet att du kan höja basen i Spotifys inbyggda eq?

Inställningar/uppspelning/equalizer 60Hz är lägsta steget men den höjer troligen mellan 40-80 Hz eller så

Då ska ni ser kurvan som är inställd till mina lurar av Lindroos................... DE har ju en del "extra bas". Så någon rak kurva blev det inte :oops: :mrgreen:

De lurar jag nu är ute efter ska jag ha vid sängstereon och då finns ingen EQ därav de önskningar jag har hur de ska låta.


Ok. Men då skulle du kunna koppla in en equalizer av gammalt snitt?
Eller är det direkt från CD-spelare du skickar signalen? Ingen förstärkare inblandad?
Jag har en äldre men väl fungerande equalizer stående du kan få. Kenwood tror jag det är

Jag har också en stående, en bra Yamaha.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2022-12-25 07:58

Nu har jag läst så mycket, även då dyrare lurar som funnit begagnade och som haft uppenbara kvalitetsbrister så detta lär inte bli lätt att välja.......... :? Snacka om att lur branschen blivit som en myrstack... Finns hur mycket som helst.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav hifikg » 2022-12-25 11:45

FBK skrev:Nu har jag läst så mycket, även då dyrare lurar som funnit begagnade och som haft uppenbara kvalitetsbrister så detta lär inte bli lätt att välja.......... :? Snacka om att lur branschen blivit som en myrstack... Finns hur mycket som helst.


Lurigt värre!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav paa » 2022-12-25 12:06

Vilka AT upplever du som hissade i diskanten?
Jag har M50 och dom upplever inte jag som hissade i diskanten alls, dessutom har den troligen exakt den basåtergivning som du vill ha. När jag lyssnat på riktigt dyra hörlurar har jag tyckt att dom ger mer mitt i huvudet ljud än mina AT ger. Ersättaren M50X kostar en femhundring mer än din målbild vilket kanske kan vara ett problem eller en utmaning. Har du hört AT M50/M50x och inte gillat dom så är det ju så, men annars borde du ge dom och dig själv en chans en chans att uppleva dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav BosseS » 2022-12-25 12:17

Jag har ett par Sennheiser Momentum 2 till salu, säg 800:- plus frakt?
2015-04-02 16.58.33.jpg
2015-04-02 16.58.33.jpg (585.63 KiB) Visad 1272 gånger

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2022-12-25 22:36

Tack för erbjudandet, men jag avstår.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3553
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav guldfisk » 2022-12-26 00:38

Ska du ha dem när du är ute på vift?

I så fall går nog Sennheiser HD 280 bort, för de har en fast spiralsladd. Annars kanske de hade varit något.

Jag har använde länge ett par på jobbet, men bytte till ett par HD 380, där jag kunde byta sladden till en med inbyggd mikrofon. HD 380 har tyvärr utgått.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2022-12-26 04:03

guldfisk skrev:Ska du ha dem när du är ute på vift?

I så fall går nog Sennheiser HD 280 bort, för de har en fast spiralsladd. Annars kanske de hade varit något.

Jag har använde länge ett par på jobbet, men bytte till ett par HD 380, där jag kunde byta sladden till en med inbyggd mikrofon. HD 380 har tyvärr utgått.

Jag ska ha dem hemma som sängstereo. Hur tycker du att ljudet skiljer mellan dem :?:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2022-12-26 04:43

paa skrev:Vilka AT upplever du som hissade i diskanten?
Jag har M50 och dom upplever inte jag som hissade i diskanten alls, dessutom har den troligen exakt den basåtergivning som du vill ha. När jag lyssnat på riktigt dyra hörlurar har jag tyckt att dom ger mer mitt i huvudet ljud än mina AT ger. Ersättaren M50X kostar en femhundring mer än din målbild vilket kanske kan vara ett problem eller en utmaning. Har du hört AT M50/M50x och inte gillat dom så är det ju så, men annars borde du ge dom och dig själv en chans en chans att uppleva dom.

Jag har haft Audio-Technica ATH-M50x och det första man tänkte på när man satte så sig dem var diskantpiffigheten och sedan basen och mellanregistret i bakgrunden dsv. helt obalanserade ljud så som jag inte vill ha det. De mest balanserade/homogena jag lyssnat på är Philips Fidelio X2HR men de släpper ut ljud så de går bort pga. det Men nu skulle jag önska en lur som har lite mer bas än helt neutral. Mina Sony har ju en massa bas, men det har Lindroos fixar till i Spotify EQ så nu har de mer bas än neutralt men snyggare basåtergivning. De här grejerna vid sängen är en halvbredds spelare och en DAC/hörlursförstärkare så jag vill helst enkelt inte ha en fullbredds EQ också stående för att få till ljudet och det är ju bara CD som ska spelas och det här med att jag vill ha lite fylligare ljud än neutralt är för att man ska kunna njuta av äldre inspelningar också än att ligga och analysera ljudkvaliten och störa sig på ett tunt ljud. När man lyssnat in sig så förstår man ändå hur det skulle låta med 100% neutrala saker.
En del av dessa svindyra (tex.4000-8000kr) hörlurar jag hört låter ju som högtalarutvecklingen gått sista 10-15åren, mer och mer diskant och tillverkarna kallar det för mer detaljerat ljud. :? :roll: Det finns högtalarmärken som inte har hängt på den trenden men hur är det i hörlursvärden
Så allt med "diskantpiffighet" går fetbort, de är ju som högtalare där det det första man lägger märke till är diskanten.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav hifikg » 2022-12-26 13:16

De piffar väl upp diskanten i takt med att deras kunder åldras... ganska smart.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-26 14:03

Preferensen när det gäller hörlurar är väl rätt individbaserad beroende på att ytterörat spelar mindre roll än vid högtalarlyssning? Hörlurar spelar ju mer eller mindre rätt in i hörselgången och den är olika beskaffad, lite som olika "lyssningsrum".

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav hifi_nirvana » 2022-12-26 16:19

Det bästa du kan göra är att lägga någon dag på att lyssna på olika lurar. Åk till Mediamarkt och Hifiklubben till exempel. Dom har ett brett utbud för lyssning. Ta med musik du känner dig bekväm med. Telefonen fungerar bra. Är det en någorlunda ny telefon så har den tillräckligt bra prestanda för att jämföra lurar med. Du kommer säkerligen bli förvånad av vad du gillar och inte. Örat är ett märkligt organ som kan spela oss många spratt. Vad någon här uppfattar som bra kan du utan tvekan uppfatta som dåligt.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21076
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav E » 2022-12-26 20:53

En någorlunda gammal telefon har ju dessutom ett hål för en 3,5 mm-hane. :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2022-12-26 22:48

Fick tips om Mediamarkt idag, samtidigt som jag lyssnade på en lur som lät bra. Så det finns hopp i denna djungel
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav hifikg » 2022-12-26 22:53

Mediamarkt är en hifibutik i din smak, de kränger inga exotiska dyr-kablar!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2022-12-26 23:11

hifikg skrev:Mediamarkt är en hifibutik i din smak, de kränger inga exotiska dyr-kablar!

Mina kablar är inte dyr-kablar, de är gratis. :lol:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav hifikg » 2022-12-26 23:19

FBK skrev:
hifikg skrev:Mediamarkt är en hifibutik i din smak, de kränger inga exotiska dyr-kablar!

Mina kablar är inte dyr-kablar, de är gratis. :lol:


Något för Sladd att ta efter!
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-10 13:52

Hur gick det med ditt hörlursköp. Hittade du några som du tyckte om?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav distad » 2023-01-10 14:05

hifi_nirvana skrev:Hur gick det med ditt hörlursköp. Hittade du några som du tyckte om?

Jag ska få ett par hörlurar av en kompis, men det ska fixas en sladd och nya kåpor. Så jag återkommer med intryck.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Hörlurar med sladd och inga finneser för runt 1000kr

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-10 16:32

Då ser vi framemot dina lyssningsintryck. Låt dig nu inte förblindas av det låga priset. :D

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster