RCA kontakter igen

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

RCA kontakter igen

Inläggav distad » 2022-12-24 05:04

Jag försökte hitta en tråd där vi diskuterade RCA kontakter utan framgång, så jag startar en ny. :|
Jag älskar dessa då de sitter perfekt, inte för hårt och inte för löst då de är korta och inte tar en massa plats när det är trångt bakom elektroniken men de tar bara kabel upp till 6mm..och 480kr/4st https://www.hifikit.se/komponenter/kontakter/rca-6.html så jag vill hitta alternativ till dem som inte är så långa som många RCA är. Och låsbara avstår jag då de har en förmåga att sitta som fanken när man ska ha loss dem.
Man blir väl tvungen att leta i Kina..... :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: RCA kontakter igen

Inläggav distad » 2022-12-24 05:10

Sådana hör köpte jag sist och de sitter för löst. https://www.hifi-punkten.se/produkt/x-2022
Funderar på dessa nu https://www.hifi-punkten.se/produkt/r6872-2c Som tar Knoppen Cable :) Men jag har hört ett rykte att det kommer en Knoppen Cable Mark2... :o Om den kommer får vi se hur tjock den är. Och hifikg måste ju uppgradera sina röda kablar som färgar ljudet och som han använder nu till sina distande rörförstärkare.... 8O :mrgreen: :wink: Han använder ju inte ens Knoppen Cable längre så de får nog åka hem till Stockholm igen.................. :lol:
Eller Monster kontakter ifrån Kina då de brukar göra bra kontakter som är korta och sitter fast på ett bra sätt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: RCA kontakter igen

Inläggav Calleberg » 2022-12-24 10:09

De här har jag använt sedan Hjälmaren brann.
images.jpeg-1.jpg
images.jpeg-1.jpg (7.28 KiB) Visad 858 gånger

https://www.elfa.se/sv/rca-anslutning-6 ... track=true
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: RCA kontakter igen

Inläggav distad » 2022-12-24 10:56

Calleberg skrev:De här har jag använt sedan Hjälmaren brann.
images.jpeg-1.jpg

https://www.elfa.se/sv/rca-anslutning-6 ... track=true

OCH hur fast sitter de ?Man ska inte behöva ta i så RCA honan riskerar att åka med ut för att få loss dem och de ska inte lossna lätt heller, utan landet lagom pratar vi nu om.
Men billiga var de inte......................................
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: RCA kontakter igen

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-24 10:57

Det där med att sitta lagom hårt är även beroende på chassikontakterna i apparaterna. Kanske är samma fabrikat på hona och hane ett sätt att få till det?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: RCA kontakter igen

Inläggav Calleberg » 2022-12-24 11:08

FBK skrev:
Calleberg skrev:De här har jag använt sedan Hjälmaren brann.
images.jpeg-1.jpg

https://www.elfa.se/sv/rca-anslutning-6 ... track=true

OCH hur fast sitter de ?Man ska inte behöva ta i så RCA honan riskerar att åka med ut för att få loss dem och de ska inte lossna lätt heller, utan landet lagom pratar vi nu om.
Men billiga var de inte......................................


Jag upplever att de sitter Lagom hårt. Förutom hos elfa har jag sett dem säljas billigare någon annanstans, prova en bildgoogling, Biltema sålde kopior ett tag så sådana finns ochså, men de kan nog ha varierande passform.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: RCA kontakter igen

Inläggav distad » 2022-12-24 21:29

Calleberg skrev:
FBK skrev:
Calleberg skrev:De här har jag använt sedan Hjälmaren brann.
images.jpeg-1.jpg

https://www.elfa.se/sv/rca-anslutning-6 ... track=true

OCH hur fast sitter de ?Man ska inte behöva ta i så RCA honan riskerar att åka med ut för att få loss dem och de ska inte lossna lätt heller, utan landet lagom pratar vi nu om.
Men billiga var de inte......................................


Jag upplever att de sitter Lagom hårt. Förutom hos elfa har jag sett dem säljas billigare någon annanstans, prova en bildgoogling, Biltema sålde kopior ett tag så sådana finns ochså, men de kan nog ha varierande passform.

Biltema 8O Viss ja, det är ju där ni köper era "HighEnd" kablar... :? Stod och tittade på dem när jag var där sist och sade till IB att här ligger Faktiskt.io bästa kablar... :mrgreen: Nej Calleberg, några Biltema kontakter blir det inte. Som kabeltroende så hoppar jag den firman när det gäller kablar och kontakter.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: RCA kontakter igen

Inläggav E » 2022-12-24 21:47

Hoppsan, jag trodde vi hade tagit avstånd från heteronormativa och
sexualiserande begrepp som hane och hona?! Jag föreslår att vi hyr
in någon som kan utbilda och certifiera oss snarast, helst med en
påfyllnadsdos en gång om året.

Lågvattenmärket är väl följande från annan tråd:
Spoiler:
Visa
Morello skrev:bögstift

Mvh E*(j kränkt men ändå)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: RCA kontakter igen

Inläggav hifikg » 2022-12-25 01:26

FBK skrev:...Och hifikg måste ju uppgradera sina röda kablar som färgar ljudet och som han använder nu till sina distande rörförstärkare.... 8O :mrgreen: :wink: Han använder ju inte ens Knoppen Cable längre så de får nog åka hem till Stockholm igen.................. :lol: ...


För närvarande tjänstgör de som signalbärare mellan Lodströmmarna, som spelat julmusik de stunder jag lyckats ta mig ner i grottan på självaste julafton.
Bilagor
4459_glaset.jpg
4459_glaset.jpg (302.32 KiB) Visad 741 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: RCA kontakter igen

Inläggav distad » 2022-12-25 02:32

Det är ju bara den där Eriksson som är påslagen..... Undrar vad Jan tycker om det.... :roll: Och Du hör ju inte skillnader på kablar (nog åldern?) så varför inte koppla in dina blåa och låta någon annan njuta av världens bäst kabel... :roll:
Jag funderar på att beställa 16meter lampsladd till dig också.... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: RCA kontakter igen

Inläggav hifikg » 2022-12-25 11:40

FBK skrev:Det är ju bara den där Eriksson som är påslagen..... Undrar vad Jan tycker om det.... :roll: Och Du hör ju inte skillnader på kablar (nog åldern?) så varför inte koppla in dina blåa och låta någon annan njuta av världens bäst kabel... :roll:
Jag funderar på att beställa 16meter lampsladd till dig också.... :mrgreen:


Du hör inte heller några skillnader, trots din späda ålder :)
Bilagor
3146_4xknoppen.jpg
3146_4xknoppen.jpg (151.86 KiB) Visad 693 gånger
4453_tungsol.jpg
4453_tungsol.jpg (224.14 KiB) Visad 695 gånger
Sitter nöjd :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: RCA kontakter igen

Inläggav AlbertHall » 2023-01-02 22:24

E skrev:Hoppsan, jag trodde vi hade tagit avstånd från heteronormativa och
sexualiserande begrepp som hane och hona?! Jag föreslår att vi hyr
in någon som kan utbilda och certifiera oss snarast, helst med en
påfyllnadsdos en gång om året.

Lågvattenmärket är väl följande från annan tråd:
Spoiler:
Visa
Morello skrev:bögstift

Mvh E*(j kränkt men ändå)


Du menar att vi har slarvat med vårt värdegrundsarbete, och att vi behöver en omfattande mångfalldsträning.
Då ar det bara att hyra in en tillräckligt dyr charlatan, jag menar konsult.
Fy fan!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: RCA kontakter igen

Inläggav distad » 2023-01-03 04:31

hifikg skrev:
FBK skrev:Det är ju bara den där Eriksson som är påslagen..... Undrar vad Jan tycker om det.... :roll: Och Du hör ju inte skillnader på kablar (nog åldern?) så varför inte koppla in dina blåa och låta någon annan njuta av världens bäst kabel... :roll:
Jag funderar på att beställa 16meter lampsladd till dig också.... :mrgreen:


Du hör inte heller några skillnader, trots din späda ålder :)

Ähh, du får behålla de där kablarna då det kommer en Knoppen Cable Mark2 någon gång under vintern som är sååå mycket bättre. Har inte din kompis sagt att nyaste modellen alltid är en uppgradering, i alla fall enligt Press och de flesta butiker.. :D :wink: Visst jag ska jämföra, men man kan ju räkna ut resultatet. Kanske din kompis behöver ett par bra kablar, vi kan ju göra en jämförelse......Yngre än dig så kanske han hör bättre också... :wink:
Jag har köpt två stora plastlådor så jag kan ställa upp dem på en bokhylla för att ha alla mina exotiska kablar i. 8) Nu står de i 3 papperskassor. Och som renodlad MP:are så köpte jag ju "plastlådor" På Jula så det garanterat är återvunnen plast... Har man inte minst en "stor" plastlåda med kablar så får man inte vara medlem i Kabeltroendes riksförbund, en grundregel. Hemma hos IB hänger det kablar i en halv garderob, det du :mrgreen: Men han ju också säkert över 12 flyttkartonger med rör också osv osv. Så ditt lilla samlande som du brukar säga, jag ska inte samla är småpotatis :mrgreen:
Ps. Jag träffade en gång en kille som hade en 1:a full med Vintage Hifi. Han bodde inte där utan hade den som lagerlokal. 8O
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster