Försteg till hypex slutsteg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Försteg till hypex slutsteg

Inläggav mindcruncher » 2022-12-26 23:25

Jakten på ny teknik fortsätter och jag kommer väl under vinter-vår skaffa mig nytt försteg och slutsteg.

Hypex verkar jätteintressant men det finns ju mängder olika moduler som levererar olika mycket kraft till olika pris. Är det någon som kan rekommendera något till ett par Larsen 4.3:or och på sikt även kommer kunna driva t.ex Larsen 8:orna?

Jag har kollat på detta men tycker det är snudd på lite för mycket muskler.

AUDIOPHONICS LPA-S500NC

https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-lpa-s500nc-amplificateur-stereo-class-d-ncore-2x500w-4-ohm-p-15016.html

Till denna behövs ju försteg och då ser jag att många pratar om Topping Pre90

https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... 14964.html

Holographic Audio Pre Two är intressant men där faller det tyvärr lite på att den saknar fjärrkontroll.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Försteg till hypex slutsteg

Inläggav avr7000 » 2022-12-27 03:22

Båda dina förslag låter riktigt vettiga till rätt pengar...
(funkar även till L8 senare om det skulle vara så).
Förmodligen något som skulle stå högt upp på min lista om jag startade om idag med den typ av budget...

Högtalaren är på "4 Ohm" och slutsteget kan leverera 2 x 500 W i 4 Ohm.
Högtalaren tål naturligtvis inte tillnärmelsevis så mycket effekt kontinuerligt men musik är sådan att den "faktiska" effekten är ganska låg även då man lyssnar starkt!

Jag har själv spelat väldigt starkt och länge på L4.3 med Rotel Michi S5 som är på 2 X 800 W i 4 Ohm.

Man kan inte ha för mycket effekt om man är anständigt förnuftig med volymkontrollen...
D v s spela inte mycket, starkt och länge i onyktert tillstånd då ni har fest.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Försteg till hypex slutsteg

Inläggav mindcruncher » 2022-12-27 11:48

avr7000 skrev:Båda dina förslag låter riktigt vettiga till rätt pengar...
(funkar även till L8 senare om det skulle vara så).
Förmodligen något som skulle stå högt upp på min lista om jag startade om idag med den typ av budget...

Högtalaren är på "4 Ohm" och slutsteget kan leverera 2 x 500 W i 4 Ohm.
Högtalaren tål naturligtvis inte tillnärmelsevis så mycket effekt kontinuerligt men musik är sådan att den "faktiska" effekten är ganska låg även då man lyssnar starkt!

Jag har själv spelat väldigt starkt och länge på L4.3 med Rotel Michi S5 som är på 2 X 800 W i 4 Ohm.

Man kan inte ha för mycket effekt om man är anständigt förnuftig med volymkontrollen...
D v s spela inte mycket, starkt och länge i onyktert tillstånd då ni har fest.


Jag spelar ju hellre bra än högt så. Mest för att jag inte vill störa grannarna i onödan :)

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 205
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Försteg till hypex slutsteg

Inläggav Halbermensch » 2022-12-31 06:48

Är lite i liknande tankar men funderar på en Topping L70 istället så får man en hörlursförstärkare med på köpet. Lite krångligt dock det här med att matcha grejer ihop, Topping kan t.ex använda sig av lite annorlunda ohm i sina produkter så osäker på hur de matchar ihop. Ett annat alternativ är att skaffa typ
https://www.audiophonics.fr/en/integrat ... 16952.html
istället och få fler produkter i samma låda..
Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Försteg till hypex slutsteg

Inläggav mindcruncher » 2023-01-24 17:04

avr7000 skrev:Båda dina förslag låter riktigt vettiga till rätt pengar...
(funkar även till L8 senare om det skulle vara så).
Förmodligen något som skulle stå högt upp på min lista om jag startade om idag med den typ av budget...

Högtalaren är på "4 Ohm" och slutsteget kan leverera 2 x 500 W i 4 Ohm.
Högtalaren tål naturligtvis inte tillnärmelsevis så mycket effekt kontinuerligt men musik är sådan att den "faktiska" effekten är ganska låg även då man lyssnar starkt!

Jag har själv spelat väldigt starkt och länge på L4.3 med Rotel Michi S5 som är på 2 X 800 W i 4 Ohm.

Man kan inte ha för mycket effekt om man är anständigt förnuftig med volymkontrollen...
D v s spela inte mycket, starkt och länge i onyktert tillstånd då ni har fest.


Finns ju lite kit där man sätter ihop själv man kan köpa. Är dessa något att ha?

Sedan har vi ju Purifi Eigentakt men den byggsatsen jag hittade hade inga "vanliga" skruvterminaler och kändes lite risky :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Försteg till hypex slutsteg

Inläggav avr7000 » 2023-01-26 22:19

Hypex NC400 kit man bygger själv med switchad nätdel (kopplar ihop kablar mest) låter väldigt bra.

Samma eller ev. bättre med Eigentakt.

Jag har Eigentakt oxå men har inte kopplat klart och lyssnat på det ännu.

Eigentakt har färdiga banan-anslutningar (ser inga problem med dessa) men det finns anslutningar på kortet om du vill löda dit extra högtalarterminaler av skruvtyp.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Försteg till hypex slutsteg

Inläggav mindcruncher » 2023-01-27 17:48

avr7000 skrev:Hypex NC400 kit man bygger själv med switchad nätdel (kopplar ihop kablar mest) låter väldigt bra.

Samma eller ev. bättre med Eigentakt.

Jag har Eigentakt oxå men har inte kopplat klart och lyssnat på det ännu.

Eigentakt har färdiga banan-anslutningar (ser inga problem med dessa) men det finns anslutningar på kortet om du vill löda dit extra högtalarterminaler av skruvtyp.

Stefan


Kontakerna såg lite klena ut men oron kanske är obefogad. :)

Tack för input. Får klura vidare på vilken väg jag ska ta..

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Försteg till hypex slutsteg

Inläggav pLudio » 2023-01-27 18:16

Har du ingen brådska så kan nya https://www.diyclassd.com/product/nilai ... eo-kit/185 vara ett alternativ.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Försteg till hypex slutsteg

Inläggav mindcruncher » 2023-01-27 20:50

pLudio skrev:Har du ingen brådska så kan nya https://www.diyclassd.com/product/nilai ... eo-kit/185 vara ett alternativ.


Allt är väl bråttom när man är sugen på något? :)

Skämtåsido, den har jag faktiskt sett men än så länge finns det väl itne så många som provkört?

En annan sak som jag kom på men som möjligtvis är lite offtopic är att jag kommer ev. använda min gamla AVR (DENON AVR 3313) som förförstärkare ett litet tag till men denna har inga XLR-utgångar utan endast RCA och kommer isåfall få använda XLR till RCA kontakter. Men nu läste jag att det kan finnas spänning på dessa som ev. ställer det. Hittar inget i manualen om det när jag skummat igen den, så är detta ett problem egentligen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Försteg till hypex slutsteg

Inläggav avr7000 » 2023-01-27 21:20

Du kan sitta still i båten och fundera ett tag till om du i alla fall tänkte använda DENON AVR 3313 som försteg...
Denna kommer inte (för musiklyssning) att göra Ncore eller Eigentakt rättvisa och det är i så fall bättre att bara fortsätta köra på DENON AVR 3313 komplett tills dess du kommit på vad du skall ha m a p för och slutsteg (eller annan integrerad).

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Försteg till hypex slutsteg

Inläggav pLudio » 2023-01-27 21:36

mindcruncher skrev:
pLudio skrev:Har du ingen brådska så kan nya https://www.diyclassd.com/product/nilai ... eo-kit/185 vara ett alternativ.

Allt är väl bråttom när man är sugen på något? :)

Sä är det förstås. :-)

mindcruncher skrev:Skämtåsido, den har jag faktiskt sett men än så länge finns det väl itne så många som provkört?

Snart... https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1449320

mindcruncher skrev:En annan sak som jag kom på men som möjligtvis är lite offtopic är att jag kommer ev. använda min gamla AVR (DENON AVR 3313) som förförstärkare ett litet tag till men denna har inga XLR-utgångar utan endast RCA och kommer isåfall få använda XLR till RCA kontakter. Men nu läste jag att det kan finnas spänning på dessa som ev. ställer det. Hittar inget i manualen om det när jag skummat igen den, så är detta ett problem egentligen?

https://neurochrome.com/pages/pseudo-differential-cable - notera två ledare samt skärm, som i en vanlig balanserad kabel. Eller t ex https://orchardaudio.com/stereo-rca-xlr-module/.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Försteg till hypex slutsteg

Inläggav mindcruncher » 2023-01-27 23:07

avr7000 skrev:Du kan sitta still i båten och fundera ett tag till om du i alla fall tänkte använda DENON AVR 3313 som försteg...
Denna kommer inte (för musiklyssning) att göra Ncore eller Eigentakt rättvisa och det är i så fall bättre att bara fortsätta köra på DENON AVR 3313 komplett tills dess du kommit på vad du skall ha m a p för och slutsteg (eller annan integrerad).

Stefan


Komma hit och sprida vett och sans. Jag uppskattar det. lätt at bli ivrig och förköpa sig. :lol:


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster