Streama musik till äldre stereo.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Streama musik till äldre stereo.

Inläggav andershelin » 2022-12-27 12:09

Börjat titta lite på att kunna föra över streamad musik till min gamla Denon 2105. Spotify tänker jag först och främst.
Vad behöver jag?
Vad jag läst är det bättre om jag kör via wifi än bluetoth, stämmer det?

Funkar Hifiklubbens Argon Audiostream 2 MK3? (2400:-)
Inte i något behov av radio iofs. Så någon form av streamer utan radio vore bra/billigare?

Någon annan apparat i samma prisnivå som funkar bra?
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav mindcruncher » 2022-12-27 12:32

Har inte använt den själv men de flesta pratar väldigt gott om denna. Det påpekas ofta om att inbyggda DAC:en inte är så mycket att hurra över, men kanske kan vara en början?

Den hette tidigare Wiim Mini

https://www.brl.se/sv/artiklar/eliwmmul.html

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav Henrik36 » 2022-12-27 13:01

andershelin skrev:Börjat titta lite på att kunna föra över streamad musik till min gamla Denon 2105. Spotify tänker jag först och främst.
Vad behöver jag?
Vad jag läst är det bättre om jag kör via wifi än bluetoth, stämmer det?

Funkar Hifiklubbens Argon Audiostream 2 MK3? (2400:-)
Inte i något behov av radio iofs. Så någon form av streamer utan radio vore bra/billigare?

Någon annan apparat i samma prisnivå som funkar bra?


ChromeCast Audio gör jobbet strålande och man styr Spotify med telefon. Har du även en extern DAC så går det få ganska ok ljud. Finns dock bara begagnade CCA nu för tiden.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav Morello » 2022-12-27 13:09

En liten dator med windows gör jobbet och kan dessutom användas till allt möjligt och är betydligt mer framtidssäker än sådana där leksaker.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav pLudio » 2022-12-27 13:43

Epsilon har bara satt sitt namn på WiiM Mini. WiiM har även kommit med en större modell nyligen.

Morello, vad använder du för mjukvara i Windows när du styr musiktjänsterna från telefonen? Har HTPC men tycker inte det är så smidigt just för att strömma musik.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav Calleberg » 2022-12-27 14:00

Henrik36 skrev:ChromeCast Audio gör jobbet strålande och man styr Spotify med telefon. Har du även en extern DAC så går det få ganska ok ljud. Finns dock bara begagnade CCA nu för tiden.


Det funkar men om vi pratar SPOTIFY så blir det inte bättre än att köra aptX Blåtand.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-27 14:46

Chromecast Audio fungerar bra med Tidal och Qobuz. Digitalt ut till extern DAC.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav Calleberg » 2022-12-27 14:54

RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio fungerar bra med Tidal och Qobuz. Digitalt ut till extern DAC.


Det är som jag uppfattar det alldeles korrekt, och absolut ett incitament till att överge spotify för grönare gräs... :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav ottovonkopp » 2022-12-27 15:01

En gammal Smartphone funkar också. Om du eller någon du känner har en liggandes så kostar det ju inget.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav Morello » 2022-12-27 15:03

pLudio skrev:Epsilon har bara satt sitt namn på WiiM Mini. WiiM har även kommit med en större modell nyligen.

Morello, vad använder du för mjukvara i Windows när du styr musiktjänsterna från telefonen? Har HTPC men tycker inte det är så smidigt just för att strömma musik.


Jag skulle aldrig komma på tanken att styra något från en leksaksdator (sk smartfön). 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav andershelin » 2022-12-27 15:07

ottovonkopp skrev:En gammal Smartphone funkar också. Om du eller någon du känner har en liggandes så kostar det ju inget.


Har smartphone men förstärkaren har ju ingen funktion att ta emot signaler trådlöst, därav min fråga.
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav ottovonkopp » 2022-12-27 15:12

andershelin skrev:
ottovonkopp skrev:En gammal Smartphone funkar också. Om du eller någon du känner har en liggandes så kostar det ju inget.


Har smartphone men förstärkaren har ju ingen funktion att ta emot signaler trådlöst, därav min fråga.


Beroende på modell\fabrikat så fixar en docka eller passande kablar det. Jo, så lite kostar det ju.

Om alla i hela världen följde mitt exempel och använde en eller flera Squeezeboxar så uppstår inga sådan här problem eller tankegångar. 8)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav E » 2022-12-27 15:17

Morello skrev:
pLudio skrev:Morello, vad använder du för mjukvara i Windows när du styr musiktjänsterna från telefonen? Har HTPC men tycker inte det är så smidigt just för att strömma musik.

Jag skulle aldrig komma på tanken att styra något från en leksaksdator (sk smartfön). 8)

Strömmar du utan fjärrkontroll? Lyssnar du med den lilla datorn på
armlängds avstånd från fåtöljen?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav E » 2022-12-27 15:25

ottovonkopp skrev:En gammal Smartphone funkar också. Om du eller någon du känner har en liggandes så kostar det ju inget.

Jag använder min gamla lur. Måste skaffa nytt tidur till laddaren då det
har gått sönder.

Att ha batterinivån på 100 % dygnet runt renderar dessvärre en alltför
kort livslängd. Tiduret programmeras för en nivå om sisådär 50–70 %.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav hifi_nirvana » 2022-12-27 15:39

Både Smartphone och en dator är enkelt att använda. Har du en gammal Smartphone kopplar du in den i förstärkaren från ditt 3.5mm uttag på smartphonen och in i en ledig ingång på förstärkaren. Sedan styr du den från din ordinarie smartphone. Spotify har den funktionen inbyggd och kallas Spotify Connect.

Morellos förslag med en dator är det bästa enligt mig. En liten reservation då beror det på vilket ljudkort den har inbyggt. En del ljudkort brusar något ofantligt. Men en lös USB DAC för några hundra löser det problemet enkelt. Sen styr du datorn och Spotify med Spotify Connect. Trådskaparen ville ju använda Spotify primärt. Så då löses problemet enkelt så här och du kommer igång fort.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav pLudio » 2022-12-27 15:40

Morello skrev:
pLudio skrev:Epsilon har bara satt sitt namn på WiiM Mini. WiiM har även kommit med en större modell nyligen.

Morello, vad använder du för mjukvara i Windows när du styr musiktjänsterna från telefonen? Har HTPC men tycker inte det är så smidigt just för att strömma musik.

Jag skulle aldrig komma på tanken att styra något från en leksaksdator (sk smartfön). 8)

Det förstås, men TS verkar ha andra preferenser.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav Henrik36 » 2022-12-27 15:56

Morello skrev:Jag skulle aldrig komma på tanken att styra något från en leksaksdator (sk smartfön). 8)

Jag är villig att hålla med dig, iallfaall i huvudanläggnigen :D :D men med takhögtalarna jag har i huset och ute så är CCA na och smartlur hur smidigt som helst :)
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav andershelin » 2022-12-30 23:40

Jag vet inte om jag fick svar på andra delen i frågan....är det bättre köra via husets wifi än bluetooth?
Och den där Argon-apparaten, är den ok? Den kanske bara har bluetooth förresten......
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav pLudio » 2022-12-30 23:45

andershelin skrev:Jag vet inte om jag fick svar på andra delen i frågan....är det bättre köra via husets wifi än bluetooth?

Ja, det är bättre att streamern själv strömmar från musiktjänsten över wifi från internet än att skicka musiken över en lossy codec via Bluetooth (och slösa på telefonens batteri). Man kan iofs strömma från en telefon till DLNA över wifi men jag gissar att du inte avsåg det utan t ex Spotify Connect.

andershelin skrev:Och den där Argon-apparaten, är den ok? Den kanske bara har bluetooth förresten......

Vet inte. Frågan är snarare; vad kör den för mjukvara? Det är inte så mycket hårdvaran som skiljer streamers åt.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav Bill50x » 2022-12-31 00:42

Morello skrev:En liten dator med windows gör jobbet och kan dessutom användas till allt möjligt och är betydligt mer framtidssäker än sådana där leksaker.

En smartphone eller surfplatta är alldeles utmärkt att använda som en riktigt fin fjärrkontroll. Har man sin musik på en typ NAS eller "riktig" dator (som du kallar det) så har man allt i appen. Jag styr allt utom val av spår på vinyl och CD i appen. Dvs jag väljer ingång på förstärkaren, justerar volymen, väljer musik på tex Tidal eller NAS och lägger den valda musiken i en och samma spellista, om jag så önskar. Alla mina CD's är rippade så jag behöver bara använda spelaren om någon vill spela en icke-rippad cd.

Alltsammans fungerar sömlöst (så länge nätverket fungerar) och detta tack vare min "leksaksdator". Den är för övrigt kraftfullare än det man styrde månlandningen med 1969. Fördelen med denna leksaksdator är att man dessutom ser allt tydligt även i mörker, det gör man inte på ett försteg med 10 likadana knappar på rad och med mörgrå text på silverbotten...:-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav peterh » 2022-12-31 11:15

andershelin skrev:Jag vet inte om jag fick svar på andra delen i frågan....är det bättre köra via husets wifi än bluetooth?
Och den där Argon-apparaten, är den ok? Den kanske bara har bluetooth förresten......

Självklart är det bättre att köra wifi än blåtand. TP kabel ännu bättre.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav Calleberg » 2022-12-31 11:43

peterh skrev: ...TP kabel ännu bättre.


Det där får du gärna utveckla
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-31 11:46

Trådat är ofta stabilare än trådlöst, är det väl som menas?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3280
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav Calleberg » 2022-12-31 12:01

RogerGustavsson skrev:Trådat är ofta stabilare än trådlöst, är det väl som menas?


Det tror jag med, men: "att tro är att icke veta"
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav pLudio » 2022-12-31 12:24

RogerGustavsson skrev:Trådat är ofta stabilare än trådlöst, är det väl som menas?

Jo, men det är ett icke-problem idag med relativt låg bitströmhastighet på musiken, som dessutom är buffrad.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav peterh » 2022-12-31 14:01

RogerGustavsson skrev:Trådat är ofta stabilare än trådlöst, är det väl som menas?

Precis. Och inget trassel men interferens och yttre störningar.. En tråd är rakaste vägen mellan bryggan och mottagaren
och är opåverkad av att man byter / configurerar om wlan utrustningen. Väl kopplad så sitter den kvar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav Bill50x » 2023-01-01 02:23

peterh skrev:
RogerGustavsson skrev:Trådat är ofta stabilare än trådlöst, är det väl som menas?

Precis. Och inget trassel men interferens och yttre störningar.. En tråd är rakaste vägen mellan bryggan och mottagaren
och är opåverkad av att man byter / configurerar om wlan utrustningen. Väl kopplad så sitter den kvar.

Min lilla erfarenhet är att trådat alltid är bättre än luftburet. Att man ibland är tvungen att använda wifi är en annan sak.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav pLudio » 2023-01-01 03:19

Blir 2023 året för NBASE-T?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav dewpo » 2023-01-01 11:20

Min nya dator har förvisso en 2,5Gb nätverks port och det är det nog många som har :| Men att 2023 skulle bli året då människor i gemen byter sin switchar och routrar från gigabit Ethernet till snabbar standarder tror jag inte. Hur många har egentligen 1000/1000 bredband hemma? Jag har 500/500 och många jag känner sitter fortfarande på 100/100. Nä de flesta väntar nog några år ytterligare. Någon gång efter lågkonjunkturen, 2030 kanske?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Streama musik till äldre stereo.

Inläggav peterh » 2023-01-01 13:01

Med trådad tcp/ip kallad "lina" :
För musikstreaming duger 100mbit alldeles utmärkt, tom 10mbit skulle duga då man är ensam på
ledningen. I bryggor och routrar samsas större kapacitet, och på linan till fileservern kan det behövas mer än 100
för att inte få köbildning och ökande spridning av delays.

Trådlöst däremot , där delar alla på samma bandbredd. Stokastiska effekter orsakar lätt störningar som visar sig
i varierande delayer.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster