Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav olaume » 2022-12-28 23:29

Jag har nyss skaffat en spelare som jag är tämligen nöjd med. Den har Ortofon LMA-concorde pickup som det just nu sitter en hyfsat fräsch 5E-nål på. Och tja, det låter väl bra, men kan förmodligen fås att låta ännu bättre. Det finurliga med Ortofon är ju att man kan uppgradera bara genom att byta nål. Tydligen tillverkas fortfarande OM-nålar i alla prisklasser. Så då är min fråga: Är det lönt att sätta på en 30- eller 40-nål? Är de märkbart bättre än de billigare? På en annan spelare har jag 2M-pickup och växlar mellan röd och blå nål beroende på skivans skick. Och visst hör man skillnad även om den inte är jättestor. På 2M kan man dock inte gå hela vägen upp till den bästa svarta nålen utan att också byta pickupen, men på concorderna ska samma hus passa till alla nålar från 5 till 40.
Så frågan är: Blir det mycket bättre med en dyrare nål? Eller hör man bara mer knaster..? Alternativt bör man istället satsa på att sätta på vanligt pickupskal och någon annan pickup (dock är väl armen optimerad för lättviktare, gissar jag).
Tacksam för alla inspel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-29 10:49

I princip brukar de mera avancerade nålslipningarna ligga an över en större yta och på så vis minska knaster och slitage. OM-40-nålen kräver en korrekt inställning som kanske inte alla armar med Concorde ger möjlighet till. Är geometrin bra fungerar det men annars blir det lite galet. Om man byter till ett skal blir ofta den rörliga massan hos armen förhöjd och det vill man kanske inte med de mjukare OM-nålarna?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav Morello » 2022-12-29 11:13

Skillnaden mellan 5E och 40 är natt och dag. Samtidigt tycker jag att OM40 är överreklamerad.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav olaume » 2022-12-29 14:09

Morello skrev:Skillnaden mellan 5E och 40 är natt och dag. Samtidigt tycker jag att OM40 är överreklamerad.


Så, vilken ska man satsa på som är inte överreklamerad?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-29 14:19

I fallet Concord har du inte så många val, OM30 eller OM40-nål. Att det inte blir lika bra som den Audio-Technica OC-9som jag tror Morello använder är en annan sak. Den Audio-Technica:n är dessutom utgången sedan några år och ersatt med en som inte är lika bra.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav Morello » 2022-12-29 14:22

olaume skrev:
Morello skrev:Skillnaden mellan 5E och 40 är natt och dag. Samtidigt tycker jag att OM40 är överreklamerad.


Så, vilken ska man satsa på som är inte överreklamerad?


Vet ej vad som gäller i dagsläget. Innan Audio Technica OC9 Mk3 gick ur tiden var den kanske världsbäst.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav olaume » 2022-12-29 16:43

RogerGustavsson skrev:I princip brukar de mera avancerade nålslipningarna ligga an över en större yta och på så vis minska knaster och slitage. OM-40-nålen kräver en korrekt inställning som kanske inte alla armar med Concorde ger möjlighet till. Är geometrin bra fungerar det men annars blir det lite galet. Om man byter till ett skal blir ofta den rörliga massan hos armen förhöjd och det vill man kanske inte med de mjukare OM-nålarna?


Eftersom spelaren är konstruerad med concorde-pickup som standard, får man väl anta att Micro Seikki i princip har sett till att den är rätt inställd. Annars är ju kruxet att det inte går att finjustera ifall man skulle vilja, mer än möjligen genom att flytta hela armen, hur man nu gör det. Hmm.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-29 16:56

Just OM40 är noga med inställningen, OM30 är om inte annat billigare. Det är inte så att de som tillverkar skivspelare alltid gör rätt, tvärtom. Nu är det ju en instegsmodell av Ortofon som sitter där och den är förmodligen inte lika känslig för inställning.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav olaume » 2022-12-29 19:04

RogerGustavsson skrev:Just OM40 är noga med inställningen, OM30 är om inte annat billigare. Det är inte så att de som tillverkar skivspelare alltid gör rätt, tvärtom. Nu är det ju en instegsmodell av Ortofon som sitter där och den är förmodligen inte lika känslig för inställning.

Ja, concordernas nackdel är absolut svårigheten att justera. Frågan är vad man riskerar med att sätta på en ny OM med vanligt pickuphus, om man nu ändå ska försöka hålla sig inom samma koncept. Det blir givetvis tyngre, så man får balansera om och möjligen hänga på en extra vikt, men det är ju ingen stor sak. Den concorde som sitter där nu väger bara osannolika 6 gram. Om man byter den mot en ny Super OM väger iofs inte själva pickupen mer. Däremot måste man ju då också ha ett skal som väger minst lika mycket. Jag har sett exemplar av denna spelare som har vanlig pickup, så omöjligt är det inte. Frågan är om det uppstår några andra otrevliga effekter.

Kalle G
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav Kalle G » 2022-12-29 19:08

Jag har Inertia BDT2 med Jelco-arm (dock ingen värsting) med Ortofon super OM30 och det fungerar o låter alldeles utmärkt. Hade tidigare en Technics SL-1300 med samma pick-up men när jag provade den i Inertian så åkte Technics´en ut. Så matchningen till spelare och armar spelar! roll.
Jelco-armen går att justera VTA och som många skriver var noga med inställningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-29 19:25

olaume skrev:
RogerGustavsson skrev:Just OM40 är noga med inställningen, OM30 är om inte annat billigare. Det är inte så att de som tillverkar skivspelare alltid gör rätt, tvärtom. Nu är det ju en instegsmodell av Ortofon som sitter där och den är förmodligen inte lika känslig för inställning.

Ja, concordernas nackdel är absolut svårigheten att justera. Frågan är vad man riskerar med att sätta på en ny OM med vanligt pickuphus, om man nu ändå ska försöka hålla sig inom samma koncept. Det blir givetvis tyngre, så man får balansera om och möjligen hänga på en extra vikt, men det är ju ingen stor sak. Den concorde som sitter där nu väger bara osannolika 6 gram. Om man byter den mot en ny Super OM väger iofs inte själva pickupen mer. Däremot måste man ju då också ha ett skal som väger minst lika mycket. Jag har sett exemplar av denna spelare som har vanlig pickup, så omöjligt är det inte. Frågan är om det uppstår några andra otrevliga effekter.


Vad är det för skivspelare? Vad är du beredd att betala för nål- eller pickupbyte? En OM30-nål kostar en del, 2500-3000 kr. Har en komplett OM40 oanvänd liggandes. Lösa skal kan tillföra en del massa på fel ställe. Jag tycker Concorde är en elegant lösning. Fanns även armrör till andra tonarmar som Mörch och SME som hade ännu elegantare lösning där pickupen var en del av röret.

https://www.vinylengine.com/turntable_f ... 356/medium
https://www.ortofon.com/sme-30h-p-875

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav olaume » 2022-12-29 20:41

RogerGustavsson skrev:
olaume skrev:
RogerGustavsson skrev:Just OM40 är noga med inställningen, OM30 är om inte annat billigare. Det är inte så att de som tillverkar skivspelare alltid gör rätt, tvärtom. Nu är det ju en instegsmodell av Ortofon som sitter där och den är förmodligen inte lika känslig för inställning.

Ja, concordernas nackdel är absolut svårigheten att justera. Frågan är vad man riskerar med att sätta på en ny OM med vanligt pickuphus, om man nu ändå ska försöka hålla sig inom samma koncept. Det blir givetvis tyngre, så man får balansera om och möjligen hänga på en extra vikt, men det är ju ingen stor sak. Den concorde som sitter där nu väger bara osannolika 6 gram. Om man byter den mot en ny Super OM väger iofs inte själva pickupen mer. Däremot måste man ju då också ha ett skal som väger minst lika mycket. Jag har sett exemplar av denna spelare som har vanlig pickup, så omöjligt är det inte. Frågan är om det uppstår några andra otrevliga effekter.


Vad är det för skivspelare? Vad är du beredd att betala för nål- eller pickupbyte? En OM30-nål kostar en del, 2500-3000 kr. Har en komplett OM40 oanvänd liggandes. Lösa skal kan tillföra en del massa på fel ställe. Jag tycker Concorde är en elegant lösning. Fanns även armrör till andra tonarmar som Mörch och SME som hade ännu elegantare lösning där pickupen var en del av röret.

https://www.vinylengine.com/turntable_f ... 356/medium
https://www.ortofon.com/sme-30h-p-875

Visst 17 är concorde elegant. Det är halva vitsen med den. OM 30 originalnål går på 2 895 hos Svalander. Men en OM 30-kopia säljs för fantastiska 395 kr. Snudd på att det vore värt att testa kopian bara för att stilla nyfikenheten på hur dålig den egentligen kan vara. Varför har du en OM 40 liggande i byrålådan?? Låter ju spännande. Spelaren är en Micro Seikki, men legotillverkad och såld under annat namn https://www.vinylengine.com/library/tel ... ts-1.shtml

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-29 21:04

Tja, det har inte blivit av att jag riggat den där OM40:an. Intresset för vinyl är inte på topp längre. Kanske ska sälja den?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav Harryup » 2022-12-29 22:42

olaume skrev:
RogerGustavsson skrev:I princip brukar de mera avancerade nålslipningarna ligga an över en större yta och på så vis minska knaster och slitage. OM-40-nålen kräver en korrekt inställning som kanske inte alla armar med Concorde ger möjlighet till. Är geometrin bra fungerar det men annars blir det lite galet. Om man byter till ett skal blir ofta den rörliga massan hos armen förhöjd och det vill man kanske inte med de mjukare OM-nålarna?


Eftersom spelaren är konstruerad med concorde-pickup som standard, får man väl anta att Micro Seikki i princip har sett till att den är rätt inställd. Annars är ju kruxet att det inte går att finjustera ifall man skulle vilja, mer än möjligen genom att flytta hela armen, hur man nu gör det. Hmm.


Verkligen inte, man har gjort en grov höftning. Vill man ha det bästa ur en spelare ställer man in armen för varje pickupexemplar. Men förmodligen kanske man har kört typ rund eller elliptisk nål och då spelar det inte så stor roll hur den sitter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-29 23:04

Dessa data är i varje fall angivna beträffande armens geometri.

Tonearm effective length: 239mm

Offset: 22.3 degrees

Overhang: 16mm

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav Morello » 2022-12-29 23:12

Jag köpte en OM40-nål av rehifi för några år sedan - mycket seriös och bra firma.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav olaume » 2022-12-29 23:27

Här är en som har satt vanligt pickupskal med en OM pickup på samma spelare. Fungerar uppenbarligen. Kanske så man ska göra, även om det inte är lika snyggt...
https://www.youtube.com/watch?v=mRcQmshabF4

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav olaume » 2022-12-30 00:25

RogerGustavsson skrev:Tja, det har inte blivit av att jag riggat den där OM40:an. Intresset för vinyl är inte på topp längre. Kanske ska sälja den?

Du har PM, om jag lyckas få det att funka.

Kalle G
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Skillnad på Ortofon OM-nålar?

Inläggav Kalle G » 2022-12-30 09:50

Min sitter i Jelcon´s originalskal och som sagt fungerar utmärkt - men snyggt, tja. Har ärligt inte reflekterat alls över det.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster