Technics 1510, byta nål?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav Morello » 2023-01-02 23:04

Rörlig spole respektive rörlig magnet!

Det är bedrövligt att se svenska språket förintas i allt snabbare takt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-02 23:17

Morello skrev:Rörlig spole respektive rörlig magnet!

Det är bedrövligt att se svenska språket förintas i allt snabbare takt.

Då bör man även översätta MM till RM och MC till RS. Eller vad anser du om det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-02 23:19

Zuma skrev:Är det skalet tyngre än det jag har nu menar du? Det borde väl gå att kompensera för vid inställning?


Det är inte riktigt samma sak. Den massa som pickupen utsätts vid armens rörelse för blir högre och resonansfrekvensen sjunker. Om den blir alltför låg blir buckliga skivor ett problem.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav Conan » 2023-01-03 16:25

Zuma skrev:Tack för svar! För att reda ut begreppen, alltså har jag nån slags audio technica pickupskal? Och då behöver jag en Audio technica nål (eller funkar andra fabrikat, isåfall vilka hur tar man reda på det?) vilket man då försiktigt skulle kunna byta själv. Jag har erfarenhet av lödning och enklare elektronik, ska nog inte vara några problem att göra själv om man tar det lite lugnt. Om man vill upp ett steg från "Audio Technica AT-VM95E" va skulle det vara eller är det då "lika bra" att byta pickupskal också?


Du har ett pickupskal från Audio-Technica. Detta är bara ett fäste för pickupen i tonarmen. Jag tycker du kan behålla det pickupskalet om det inte är nåt uppenbart fel på det.

I det pickupskalet sitter en pickup från Nagaoka och modellen heter MP-11. Den tillverkas inte längre men du kan byta nålenhet (en plastbit som håller nålröret och själva diamantnålen). Du drar bara ut den befintliga nålenheten och byter till en ny. En nålenhet som passar där heter t.ex. JNP110. Kostar 950:- på Svalander.se. Kanske går att hitta billigare nånstans. En ny komplett pickup Nagaoka MP-110 kostar 1700:-.

Jag skulle ha behållit pickup & pickupskal och bara bytt nålenheten.

För att röra till det lite extra så är en Nagaokan varken MM eller MC, utan MP (moving permalloy). Vad blir det på svenska, Morello? :)

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav Chris71 » 2023-01-03 16:50

Conan skrev:
Zuma skrev:Tack för svar! För att reda ut begreppen, alltså har jag nån slags audio technica pickupskal? Och då behöver jag en Audio technica nål (eller funkar andra fabrikat, isåfall vilka hur tar man reda på det?) vilket man då försiktigt skulle kunna byta själv. Jag har erfarenhet av lödning och enklare elektronik, ska nog inte vara några problem att göra själv om man tar det lite lugnt. Om man vill upp ett steg från "Audio Technica AT-VM95E" va skulle det vara eller är det då "lika bra" att byta pickupskal också?


Du har ett pickupskal från Audio-Technica. Detta är bara ett fäste för pickupen i tonarmen. Jag tycker du kan behålla det pickupskalet om det inte är nåt uppenbart fel på det.

I det pickupskalet sitter en pickup från Nagaoka och modellen heter MP-11. Den tillverkas inte längre men du kan byta nålenhet (en plastbit som håller nålröret och själva diamantnålen). Du drar bara ut den befintliga nålenheten och byter till en ny. En nålenhet som passar där heter t.ex. JNP110. Kostar 950:- på Svalander.se. Kanske går att hitta billigare nånstans. En ny komplett pickup Nagaoka MP-110 kostar 1700:-.

Jag skulle ha behållit pickup & pickupskal och bara bytt nålenheten.

För att röra till det lite extra så är en Nagaokan varken MM eller MC, utan MP (moving permalloy). Vad blir det på svenska, Morello? :)


Översättningen får någon annan roa sig med, men funktions tekniskt är det fortfarande en MM pickup då spolarna sitter fast och signalen genererar av det magnetiskt röret av någon slags legering, så rörlig magnet.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav Conan » 2023-01-03 21:52

Chris71 skrev:Översättningen får någon annan roa sig med, men funktions tekniskt är det fortfarande en MM pickup då spolarna sitter fast och signalen genererar av det magnetiskt röret av någon slags legering, så rörlig magnet.


Fast den egentliga magneten i systemet sitter ju fast och rör sig inte. Det är nålröret av permalloy som rör sig och inducerar en ström i spolen. Varför
kan det då inte få heta MP (moving permalloy) eller MI (moving iron)?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav Morello » 2023-01-03 22:03

Conan skrev:
För att röra till det lite extra så är en Nagaokan varken MM eller MC, utan MP (moving permalloy). Vad blir det på svenska, Morello? :)


Sådana nålmikrofoner brukar ju kallas "moving iron", vilket torde bli rörligt järn på svenska. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-03 22:21

Misstänker att man fått lite besynnerliga blickar om man gått in på Hifiklubben och frågat efter en nålmikrofon typ rörlig magnet eller rörligt järn. :oops:

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav Chris71 » 2023-01-04 23:21

Conan skrev:
Chris71 skrev:Översättningen får någon annan roa sig med, men funktions tekniskt är det fortfarande en MM pickup då spolarna sitter fast och signalen genererar av det magnetiskt röret av någon slags legering, så rörlig magnet.


Fast den egentliga magneten i systemet sitter ju fast och rör sig inte. Det är nålröret av permalloy som rör sig och inducerar en ström i spolen. Varför
kan det då inte få heta MP (moving permalloy) eller MI (moving iron)?


Nu vet jag inte hur du uppfattat funktionen, men som jag läser så är det spolarna som sitter fast och nålröret som är magnetiserat och rör sig mellan de stationära spolarna, men jag har haft fel förr.
Varför det blir en MM är väl då följdaktligen för att magneten är den rörliga delen i motorn.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav Chris71 » 2023-01-04 23:23

Morello skrev:
Conan skrev:
För att röra till det lite extra så är en Nagaokan varken MM eller MC, utan MP (moving permalloy). Vad blir det på svenska, Morello? :)


Sådana nålmikrofoner brukar ju kallas "moving iron", vilket torde bli rörligt järn på svenska. :)


Problemet brukar dock vara att hitta MI knappen på försteget, så jag tror att man fokuserat på att dela upp typerna efter vilken del som rör sig och vilken som är fast. :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav Conan » 2023-01-04 23:56

Chris71 skrev:
Conan skrev:
Chris71 skrev:Översättningen får någon annan roa sig med, men funktions tekniskt är det fortfarande en MM pickup då spolarna sitter fast och signalen genererar av det magnetiskt röret av någon slags legering, så rörlig magnet.


Fast den egentliga magneten i systemet sitter ju fast och rör sig inte. Det är nålröret av permalloy som rör sig och inducerar en ström i spolen. Varför
kan det då inte få heta MP (moving permalloy) eller MI (moving iron)?


Nu vet jag inte hur du uppfattat funktionen, men som jag läser så är det spolarna som sitter fast och nålröret som är magnetiserat och rör sig mellan de stationära spolarna, men jag har haft fel förr.
Varför det blir en MM är väl då följdaktligen för att magneten är den rörliga delen i motorn.


I en MI/MP så finns det en magnet men den är stationär. Det som rör sig är ett rör av järnlegering som förvisso magnetiseras men är ändå inte någon magnet i egentlig mening. Kallas nedan "The third magnetic scanning principle".

https://community.klipsch.com/index.php ... artridges/

Men för att återknyta till tråden :) ... jag tycker TS ska byta nålenhet men behålla både pickupskal och pickup. Han får då i praktiken en ganska fin Nagaoka MP-110 på sin skivspelare.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Technics 1510, byta nål?

Inläggav Morello » 2023-01-05 08:28

För övrigt ett helt sanslöst fint soprumsfynd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster