Audiofil förstärkare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-05 15:41

LeifB skrev:Tror dock inte den har äkta balanserade ingångar.


Vad menar du med äkta? Den har balanserad ingång, eller differentiell ingång.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav gflar » 2023-01-05 16:05

LeifB skrev:

Har läst recensioner om den och ingen har nämt något om djup i ljudbilden. Hade Rotel Rc och Rb 780 innan.
Många år sedan. Skönt ljud men inget djup. Har pratat med en Michi ägare att X5 har djupet. X3 borde vara ungefär samma men kostar 50000kr.
RA 1572 mkll kan kanske skapa djup. De har ju gett den grejer från Michi serien och balanserade ingångar.
Tror dock inte den har äkta balanserade ingångar.


Min erfarenhet är att djup i ljudbilden skapas av högtalarplacering, förstärkare tycker jag inte skiljer sig åt mycket vad gäller djup..

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav pLudio » 2023-01-05 16:06

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:Tror dock inte den har äkta balanserade ingångar.

Vad menar du med äkta? Den har balanserad ingång, eller differentiell ingång.

En del med XLR fuskar och tar bara plussignalen som om det vore RCA.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav Almen » 2023-01-05 16:06

Tycker absolut att TS skall köpa Hegel. Läser man recensionerna så är det ju ingen tvekan.

HiFi+ skrev:...the H95 creates a holographic field of sound so richly populated and focussed, so solidly rooted to the stage, and so damn expansive, the comparison is almost funny. Short of playing something recorded in mono, this is immediately noticeable on anything you have played before. The stage is more controlled, wider and more three-dimensional. And if you play something with a good soundstage in its own right (the sumptuous Convergence by Malia and Boris Blank [Universal] for example) the recording just flows around your room like you are being washed in sound. This sound is precise and rooted in space (these are Hegel characteristics common to the breed), and it’s a joy to hear.

You are typically so wowed by the staging properties that you almost overlook the improvement to detail and dynamic range that the H95 brings to the party. Give it a few tracks, however, and you begin to hear that there’s more to the digital engine than just a big soundstage. The precision of that digital platform is best expressed through vocal articulation, and whether that’s the pure voice of Joni Mitchell [‘Help Me’, from Court And Spark, Asylum], the weaponised complaint rock of Alanis Morissette’s ‘You Oughta Know’ [Jagged Little Pill, Reprise] or even Bebe’s ‘Animales Hambrientos’ [Cambio De Piel, Warner Spain], diction is perfectly maintained and precise while the texture of the voice and its plosives are exactly and excitingly placed front and centre in the mix. These changes to the sound truly transform the H95’s performance, moving an already good amplifier up several notches.


Kan det bli bättre?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav Belker » 2023-01-05 16:15

Wow.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav pLudio » 2023-01-05 16:18

Det måste varit något fel på H95:an jag lyssnade på. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav LeifB » 2023-01-05 16:39

Belker skrev:Jag tycker du ska fokusera mindre på pressfloskler och mer på faktiska prestanda.

Nja.. Jag vill ha 3d.
Annars får de vara.
Det ska vara klart ljud. Ingen färgning.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav LeifB » 2023-01-05 16:42

gflar skrev:
LeifB skrev:

Har läst recensioner om den och ingen har nämt något om djup i ljudbilden. Hade Rotel Rc och Rb 780 innan.
Många år sedan. Skönt ljud men inget djup. Har pratat med en Michi ägare att X5 har djupet. X3 borde vara ungefär samma men kostar 50000kr.
RA 1572 mkll kan kanske skapa djup. De har ju gett den grejer från Michi serien och balanserade ingångar.
Tror dock inte den har äkta balanserade ingångar.


Min erfarenhet är att djup i ljudbilden skapas av högtalarplacering, förstärkare tycker jag inte skiljer sig åt mycket vad gäller djup..

Min Cd spelare har bäst 3d i de balanserade utgångarna. Ja det fuskas med xlr.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav LeifB » 2023-01-05 16:46

Almen skrev:Tycker absolut att TS skall köpa Hegel. Läser man recensionerna så är det ju ingen tvekan.

HiFi+ skrev:...the H95 creates a holographic field of sound so richly populated and focussed, so solidly rooted to the stage, and so damn expansive, the comparison is almost funny. Short of playing something recorded in mono, this is immediately noticeable on anything you have played before. The stage is more controlled, wider and more three-dimensional. And if you play something with a good soundstage in its own right (the sumptuous Convergence by Malia and Boris Blank [Universal] for example) the recording just flows around your room like you are being washed in sound. This sound is precise and rooted in space (these are Hegel characteristics common to the breed), and it’s a joy to hear.

You are typically so wowed by the staging properties that you almost overlook the improvement to detail and dynamic range that the H95 brings to the party. Give it a few tracks, however, and you begin to hear that there’s more to the digital engine than just a big soundstage. The precision of that digital platform is best expressed through vocal articulation, and whether that’s the pure voice of Joni Mitchell [‘Help Me’, from Court And Spark, Asylum], the weaponised complaint rock of Alanis Morissette’s ‘You Oughta Know’ [Jagged Little Pill, Reprise] or even Bebe’s ‘Animales Hambrientos’ [Cambio De Piel, Warner Spain], diction is perfectly maintained and precise while the texture of the voice and its plosives are exactly and excitingly placed front and centre in the mix. These changes to the sound truly transform the H95’s performance, moving an already good amplifier up several notches.


Kan det bli bättre?

Som jag sa i första inlägget så är H95 med i leken.
Alla Hegel har bra ljudbild. Deras ideologi.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-05 17:00

LeifB skrev:Min Cd spelare har bäst 3d i de balanserade utgångarna. Ja det fuskas med xlr.


Samtidigt så reduceras i regel den differentiella signalen av mottagaren till en asymmetrisk sådan inne i förstärkaren. Att ha en differentiell signal rakt igenom är väl nytta med?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav LeifB » 2023-01-05 17:10

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:Min Cd spelare har bäst 3d i de balanserade utgångarna. Ja det fuskas med xlr.


Samtidigt så reduceras i regel den differentiella signalen av mottagaren till en asymmetrisk sådan inne i förstärkaren. Att ha en differentiell signal rakt igenom är väl nytta med?

Ja det bör vara optimalt eller?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav Calleberg » 2023-01-05 17:26

pLudio skrev:
RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:Tror dock inte den har äkta balanserade ingångar.

Vad menar du med äkta? Den har balanserad ingång, eller differentiell ingång.

En del med XLR fuskar och tar bara plussignalen som om det vore RCA.


Som vilka då t.ex? :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-05 17:30

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:Min Cd spelare har bäst 3d i de balanserade utgångarna. Ja det fuskas med xlr.


Samtidigt så reduceras i regel den differentiella signalen av mottagaren till en asymmetrisk sådan inne i förstärkaren. Att ha en differentiell signal rakt igenom är väl nytta med?


Ja det bör vara optimalt eller?


Nej, det tror jag inte. Vitsen med en balanserad signalöverföring är att fasa ut de störningar som strålat in på kabeln och det gör man väl först när signalen omvandlas till en asymmetrisk signal?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav LeifB » 2023-01-05 18:48

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:
Samtidigt så reduceras i regel den differentiella signalen av mottagaren till en asymmetrisk sådan inne i förstärkaren. Att ha en differentiell signal rakt igenom är väl nytta med?


Ja det bör vara optimalt eller?


Nej, det tror jag inte. Vitsen med en balanserad signalöverföring är att fasa ut de störningar som strålat in på kabeln och det gör man väl först när signalen omvandlas till en asymmetrisk signal?

Tyvärr mer än jag vet. Men kul att forska i.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-05 19:23

Det där med balansering handlar egentligen om impedanserna i resp. halva. Det har ingenting med att låta balanserat att göra. Om det ska vara differentiellt rakt igenom en förstärkare krävs extremt lika signalbehandling för den positiva och negativa halvan. Tror det är rätt svårt att lyckas med och hela vitsen med att reducera ev. instrålningar på kabeln försvinner. I princip är väl alltid signalbehandlingen efter ingången inte differentiell/balanserad? Det finns säkert någon kan det här bättre!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav pLudio » 2023-01-05 20:37

LeifB skrev:
Belker skrev:Jag tycker du ska fokusera mindre på pressfloskler och mer på faktiska prestanda.

Nja.. Jag vill ha 3d.
Annars får de vara.

Du behöver Dolby Atmos.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav distad » 2023-01-05 23:27

hifi_nirvana skrev:
Zappa skrev:Om du står ut med separata för- och slutsteg och dessutom inte måste ha fjärr så är säkert Holographic Audio Pre Two och Amp Twenty fullgoda alternativ i den prisklassen.

Det är lite märkligt att han inte har fjärrkontroll i försteget. Troligtvis hade det bara ökat kostnaden med några hundralappar men en betydligt större målgrupp hade varit intresserade. Välbyggda, fina och prisvärda utan tvekan.

Tycker jag är JÄTTE MÄRKLIG marknadsföring 2022 att inte ha fjärr. De tappar med garanti kunder på det. :? Jag kan inte leva utan fjärr, det är otänkbart. Så det finns bra en modell som kan vara aktuell för min del och det är den som har fjärr, men den ska visst vara sämst också av dem som funnits/finns.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav pLudio » 2023-01-06 00:52

FBK skrev:Tycker jag är JÄTTE MÄRKLIG marknadsföring 2022 att inte ha fjärr. De tappar med garanti kunder på det. :? Jag kan inte leva utan fjärr, det är otänkbart.

Jag låter inte några meter stå mellan mig och det perfekta ljudet. Och så småjusterar jag ändå digitalt.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav distad » 2023-01-06 01:37

pLudio skrev:
FBK skrev:Tycker jag är JÄTTE MÄRKLIG marknadsföring 2022 att inte ha fjärr. De tappar med garanti kunder på det. :? Jag kan inte leva utan fjärr, det är otänkbart.

Jag låter inte några meter stå mellan mig och det perfekta ljudet. Och så småjusterar jag ändå digitalt.

Kör man med CD spelare som jag gör så vill man ha fjärr. Och jag kommer spela CD skivor livet ut även om jag också kommer streama.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav LeifB » 2023-01-06 12:28

FBK skrev:
pLudio skrev:
FBK skrev:Tycker jag är JÄTTE MÄRKLIG marknadsföring 2022 att inte ha fjärr. De tappar med garanti kunder på det. :? Jag kan inte leva utan fjärr, det är otänkbart.

Jag låter inte några meter stå mellan mig och det perfekta ljudet. Och så småjusterar jag ändå digitalt.

Kör man med CD spelare som jag gör så vill man ha fjärr. Och jag kommer spela CD skivor livet ut även om jag också kommer streama.

Streaming känns inte optimalt. CD känns bättre.
Jag kommer också inte sluta med Cd spelare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-06 12:39

LeifB skrev:Streaming känns inte optimalt. CD känns bättre.
Jag kommer också inte sluta med Cd spelare.


Känns bättre är en sak men det som kommer ut ur DAC:en är identiskt om det är samma ljudfil som för CD:n, vilket Belker har visat oss.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav pLudio » 2023-01-06 13:14

Calleberg skrev:
pLudio skrev:
RogerGustavsson skrev:Vad menar du med äkta? Den har balanserad ingång, eller differentiell ingång.

En del med XLR fuskar och tar bara plussignalen som om det vore RCA.

Som vilka då t.ex? :)

Jag minns inte vilken det var. Gammal recension.

Inte samma sak men en del, som nån Soekris DAC, delar på op ampen för plussignalen ut från XLR och RCA.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-06 13:31

pLudio skrev:Inte samma sak men en del, som nån Soekris DAC, delar på op ampen för plussignalen ut från XLR och RCA.


Det är ju en utgång och där kan det räcka med impedansbalansering, vilket ju innebörden av balansering i detta fall. Det måste inte sitta ett differentiellt steg där, kan även vara en transformator som ger balanseringen. På mottagarsidan ska det vara en differentiell krets som fasar ut störningarna.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav distad » 2023-01-09 06:21

LeifB skrev:
FBK skrev:
pLudio skrev:Jag låter inte några meter stå mellan mig och det perfekta ljudet. Och så småjusterar jag ändå digitalt.

Kör man med CD spelare som jag gör så vill man ha fjärr. Och jag kommer spela CD skivor livet ut även om jag också kommer streama.

Streaming känns inte optimalt. CD känns bättre.
Jag kommer också inte sluta med Cd spelare.

Eller slår du på stort och har allt du kan tänka dig i en kvalitetsnivå som brädar Hegeln lätt. https://www.hifi-punkten.se/produkt/rotel-michi-x3 Hade man dem pengarna så är det en lockande maskin.
Eller bara lägger hälften och köper denna https://www.hifi-punkten.se/produkt/rotel-ra-1592-mk-ii
När det gäller Hegel är det många år sedan nu jag lyssnade på dem, men jag hade 2 Dac:ar av dem och de var en pytte aning ljusa i klangen jämfört emot en Naim CD jag bytte till. Ljudet blev mer naturligt med Naim spelaren.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav LeifB » 2023-01-09 07:02

FBK skrev:
LeifB skrev:
FBK skrev:Kör man med CD spelare som jag gör så vill man ha fjärr. Och jag kommer spela CD skivor livet ut även om jag också kommer streama.

Streaming känns inte optimalt. CD känns bättre.
Jag kommer också inte sluta med Cd spelare.

Eller slår du på stort och har allt du kan tänka dig i en kvalitetsnivå som brädar Hegeln lätt. https://www.hifi-punkten.se/produkt/rotel-michi-x3 Hade man dem pengarna så är det en lockande maskin.
Eller bara lägger hälften och köper denna https://www.hifi-punkten.se/produkt/rotel-ra-1592-mk-ii
När det gäller Hegel är det många år sedan nu jag lyssnade på dem, men jag hade 2 Dac:ar av dem och de var en pytte aning ljusa i klangen jämfört emot en Naim CD jag bytte till. Ljudet blev mer naturligt med Naim spelaren.

X3 och X5 är lockande. Tyvärr över budjet.
Min Technics cd är jag fortfarande nöjd med trots att jag har behållt den sedan den var ny på 90-talet.
Högtalare har jag tillräckligt med. Byggt några par.

Daad
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2022-10-05
Ort: Göteborg

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav Daad » 2023-01-10 21:01

Ett tips till, en sparbössa i dessa tider med höga elpriser, :wink: Technics SU-G700M2 eller den tidigare versionen SU-G700. https://www.technics.com/se/produkter/g ... 700m2.html

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-10 22:03

Daad skrev:Ett tips till, en sparbössa i dessa tider med höga elpriser, :wink: Technics SU-G700M2 eller den tidigare versionen SU-G700. https://www.technics.com/se/produkter/g ... 700m2.html

Varje gång jag ser den. Då får jag för mig att den är uppochner. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav hifikg » 2023-01-10 22:25

Daad skrev:Ett tips till, en sparbössa i dessa tider med höga elpriser, :wink: Technics SU-G700M2 eller den tidigare versionen SU-G700. https://www.technics.com/se/produkter/g ... 700m2.html


Jäkligt snygg, hade den inte varit så förtvivlat klen så... fast vem behöver en massa watt!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav LeifB » 2023-01-10 23:07

Daad skrev:Ett tips till, en sparbössa i dessa tider med höga elpriser, :wink: Technics SU-G700M2 eller den tidigare versionen SU-G700. https://www.technics.com/se/produkter/g ... 700m2.html

Läste en recension och mk2 klart förbättrad.
Synd att den inte har. balanserade ingångar.
Mkl var lite klen men mkll är en förbättrad version.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Audiofil förstärkare

Inläggav 30Hzbone » 2023-01-11 09:49

Kommer in lite sent i tråden men vill ändå ge mina erfarenheter av H90.
Numera lyssnar jag till 95% på streamad musik från Qobuz.

Beskrivningen nedan gäller vid lyssning i "pojkrummet".

Jag använder Qobuz app i telefonen och kör chromecast till en Argon Solo.
Från Argon Solo går signalen via koax till en extern DAC, Hegel HD12, och
från HD12 analogt till H90.
Det är också möjligt att använda den inbyggda dacen i Argon Solo och
koppla analogt från denna till H90.
Jag testade också att använda den inbyggda dacen i H90 både från Argon Solo(koax/toslink)
och från PC(usb) men gillade inte vad jag hörde.
Jag tycker att man, om möjligt, skall undvika den inbyggda dacen i H90 men
som ren förstärkare tycker mina öron att H90 är bra.
I'm only in it for the music.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster