Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav LeifB » 2023-01-09 16:14

Har aldrig haft några problem med min rörförstärkare.
Har en Copland och den är tillverkad som en stridsvagn. Men man ska nog inte sätta på den och slå av flera ggr under väldigt kort tid imellan.
Inte bra för rören.
Tar ett tag att komma upp i värme men det har också andra förstärkare. Finns rörförstärkare som har autobias. Smidigt. Tyvärr inte på min. Jag har inte haft några problem att ställa in biasen.
Finns manualer. Eller på nätet att finna.
Rören hållbarhet är svårare att utvärdera. Rörprovare kan vara bra.
Nya rör håller dock länge.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav LeifB » 2023-01-09 17:38

Ser en del rörförstärkare på hifitorget idag.
Bara att fynda. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav distad » 2023-01-09 18:14

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är väl just audiofiler som väljer rör? Knappast vanliga konsumenter.

Ja vet faktisk inte om rörförstärkare är speciellt för audiofiler. Jag har hört rörförstärkare som inte har passat mig och dom som har passat mig bättre.
Distorsion är väl mångas beskymmer för audiofiler. Då kan den vara mindre störande med en rörförstärkare.

Det där om att rörstärkare ska vara just för (riktiga) audiofiler har jag också tvivlat på...Mest flum va...? Sedan kan det ju också vara så att hifikg har snöat in på rörhäckar pga. dist i sina gamla högtalare.... de där diskanterna borde nog bytas ut... Borde kanske ta med mina och göra ett testbyte när man besöker Hallsta... :idea:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav hifikg » 2023-01-09 19:00

FBK skrev:
LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är väl just audiofiler som väljer rör? Knappast vanliga konsumenter.

Ja vet faktisk inte om rörförstärkare är speciellt för audiofiler. Jag har hört rörförstärkare som inte har passat mig och dom som har passat mig bättre.
Distorsion är väl mångas beskymmer för audiofiler. Då kan den vara mindre störande med en rörförstärkare.

Det där om att rörstärkare ska vara just för (riktiga) audiofiler har jag också tvivlat på...Mest flum va...? Sedan kan det ju också vara så att hifikg har snöat in på rörhäckar pga. dist i sina gamla högtalare.... de där diskanterna borde nog bytas ut... Borde kanske ta med mina och göra ett testbyte när man besöker Hallsta... :idea:


Till du kommer har jag nog slutat med rör och börjat med Transparent och kabellyftare. Har börjat titta lite på en Upscaler, nu är det voodoo på riktigt. Du kan aldrig ana vad jag testade i helgen, men det kanske jag skriver om i min tråd, den här handlar om rör. Rör är vackrare än transistorer, förutsatt att man inte gömmer dem och sätter ett fult lock över dem. En vacker dag skaffar jag korta högtalarkablar och sätter rörhäcken rakt framför mig när jag lyssnar. Ja, kanske hela riggen. Altarstereons återkomst.
Bilagor
4462bw_300B.jpg
4462bw_300B.jpg (104.44 KiB) Visad 703 gånger
Sitter nöjd :)

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav mindcruncher » 2023-01-09 21:55

avr7000 skrev:Nej....

Skall du lägga så mycket pengar som 50000 kr (nytt) får du istället för mystiska rör en t ex fantastiskt bra transistorbaserad produkt som Rotel Michi X3.
https://www.hifi-punkten.se/produkt/rotel-michi-x3

Låter riktigt riktigt bra!
Har en grym DAC,
Har en riktigt bra Riaa...
Tillräckligt med effekt för vilken högtalare som helst i din lägenhet...


Ja det är en stor slant. Men om vi kollar på X3:an, är du inte orolig att tekniken blir obsolet i den maskinen? Svårt att byta ut bara DAC:en menar jag. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav avr7000 » 2023-01-10 00:04

Dac i den är en bonus! Den har väldigt trevliga kvalitéer som integrerad förstärkare även om den inte skulle ha sin DAC.
Dac i den klarar höga upplösningar etc. den har dock inte MQA vilket inte är något större problem, man köper högupplöst Qubus istället för Tidal.
Den kommer inte att bli omodern i brådrasket.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav distad » 2023-01-10 00:12

hifikg skrev:
FBK skrev:
LeifB skrev:Ja vet faktisk inte om rörförstärkare är speciellt för audiofiler. Jag har hört rörförstärkare som inte har passat mig och dom som har passat mig bättre.
Distorsion är väl mångas beskymmer för audiofiler. Då kan den vara mindre störande med en rörförstärkare.

Det där om att rörstärkare ska vara just för (riktiga) audiofiler har jag också tvivlat på...Mest flum va...? Sedan kan det ju också vara så att hifikg har snöat in på rörhäckar pga. dist i sina gamla högtalare.... de där diskanterna borde nog bytas ut... Borde kanske ta med mina och göra ett testbyte när man besöker Hallsta... :idea:


Till du kommer har jag nog slutat med rör och börjat med Transparent och kabellyftare. Har börjat titta lite på en Upscaler, nu är det voodoo på riktigt. Du kan aldrig ana vad jag testade i helgen, men det kanske jag skriver om i min tråd, den här handlar om rör. Rör är vackrare än transistorer, förutsatt att man inte gömmer dem och sätter ett fult lock över dem. En vacker dag skaffar jag korta högtalarkablar och sätter rörhäcken rakt framför mig när jag lyssnar. Ja, kanske hela riggen. Altarstereons återkomst.

"Altarstereons återkomst" Exakt som det ska vara :!: :D Det kommer bli som jag sagt hela tiden , E-fåniga till slut med kabellyftare och allt annat. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav LeifB » 2023-01-10 23:12

Rören lyser så fint i mörkret.
Många kan bli förälskade för mindre. :P
Halva njutningen är utseendet.
Eller?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav hifikg » 2023-01-10 23:24

LeifB skrev:Rören lyser så fint i mörkret.
Många kan bli förälskade för mindre. :P
Halva njutningen är utseendet.
Eller?


Jag tror att rören avsöndrar en gas som förhöjer njutningen till nivåer som icke rörlyssnare inte kan förstå :)
Och så är de vackra förstås, tände upp båda rörhäckarna för att få lite varmare i lyssningsrummet.
17 heta rör o då har jag ändå inte rörhörlursförstärkaren igång, hade varit tre rör till.
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav Kermit116 » 2023-01-11 00:55

hifikg skrev:Jag tror att rören avsöndrar en gas som förhöjer njutningen...

Det är som jag misstänkt de senaste månaderna; något fuffens pågår däruppe i Hallsta. Kan vi vara övertygade om att det är från elektronrören som gasen kommer? :mrgreen:
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav distad » 2023-01-11 02:09

Kermit116 skrev:
hifikg skrev:Jag tror att rören avsöndrar en gas som förhöjer njutningen...

Det är som jag misstänkt de senaste månaderna; något fuffens pågår däruppe i Hallsta. Kan vi vara övertygade om att det är från elektronrören som gasen kommer? :mrgreen:

Han har ju börjat få ont i nacken med att titta till vänster när han lyssnar, så snart blir det ett "riktigt altare" mellan högtalarna och då kan han börja använda den tjocka högtalarkabeln som hänger på väggen (igen) och inköpa kabellyftare till dem osv. Så vi kommer nog får se mer "utveckling" i Hallsta :D :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Rörförstärkare - Är det värt att prova?

Inläggav LeifB » 2023-01-12 16:46

När ni började att skriva här om rör så blev intresset för att starta upp den gamla häcken för stor.
Har inte spelat med den på flera månader pga elkostnaden. Nu när elen är nere på nästan normalt pris kunde jag inte låta bli.
Kört IcePower 500w/4ohm och nu när rören glöder igen är det nästan som jag glömt hur bra det låter.
KlassD är bra i tuffa eltider.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 8 gäster