Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav Grahnbarr » 2023-01-17 18:35

Jag använder idag en PC där Equalizer APO sköter EQ och delning mellan basmoduler och fronthögtalarna.
Signalen går sen via HDMI till en hemmabioreciever(Yamaha RX-V667) som driver fronthögtalarna och pre-out till ett Behringer A500 som driver basmodulerna.

En hemmabioreciever kanske inte är det bästa ljudmässigt så min fråga är vilken som är den mest prisvärda uppgraderingen?
En tanke är att köpa ett slutsteg för att via pre-out driva fronthögtalarna med men kan receivern försämra ljudet så det inte är värt det?
Ska jag byta receivern mot ett ljudkort/dac med minst 3 utgångar?
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav Glebster » 2023-02-02 17:07

Tips är annars en större modell av Denon eller Marantzreceiver med pre out och assignfunktion på zone 2/3 vilket gör att du kan använda de inbyggda stegen som slutsteg.

Ligger några äldre större marantz på blocket för tillfället för en mindre slant.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /106707222

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav Harryup » 2023-02-02 19:52

Personligen skulle jag vara väldigt skeptisk att koppla en dator direkt till slutsteg under alla förhållanden.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav dewpo » 2023-02-02 20:48

Marknaden för flerkanaliga försteg till ett aktivt delat system är liten vad det verkar för det finns nästan inget att köpa :(

Det enda försteget jag känner till är detta

s88 Streaming DAC

Bild

Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav Grahnbarr » 2023-02-05 19:07

Glebster: Ja, det skulle absolut kunna vara ett alternativ. Frågan är bara vilka modeller som låter bra? Det verkar finnas en generell uppfattning att receivers låter dåligt och även dom dyrare modellerna får spö av den billigaste 2-kanals förstärkaren.

Harryup: Nä, jag tycker inte heller det känns bra. Funderade på att ha ett externt ljudkort med fysisk volymratt t.ex. MOTU M4 men dom jag kollat på så kontrollerar den bara volymen på två av kanalerna... :(

dewpo: Den var inte billig 8O Jag har också märkt att marknaden är liten vilket är märkligt då dom många spelar musik ifrån datorn och har delade system.



Vilken är den största flaskhalsen idag tycker ni: Receiverns DAC, försteg eller slutsteg?
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav avr7000 » 2023-02-05 19:45

Är det dyrt (eller kanske inte av bra kvalité) att skaffa ett ljudkort som skickar ut flera kanaler analogt? (DAC på ljudkortet i stället) Sedan en bra äldre Hemmabio receiver typ Primare SPA21 som du kopplar via 7.1 ingång.
Om 7,1 ingång är "rätt" konstruerad bör väl signalen bara passera buffert och volym helt analogt på sin väg till de inbyggda slutstegen...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav avr7000 » 2023-02-05 20:03

Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav avr7000 » 2023-02-05 20:10

Din Yamaha RX-V667 har 7.1 ingång...

Vill du ha mer puff i basen kan du använda 7.1 pre out för dessa kanaler (som den oxå har) och ansluta extra slutsteg.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav dewpo » 2023-02-05 20:55

Om en DAC med volymkontroll löser några problem? Så finns ju Topping DM7 :D Förutsett att du inte behöver RCA utan klarar dig med balanserade don.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav avr7000 » 2023-02-05 21:20

Topping DM7 gör samma sak som ljudkorten ovan till 10 gånger kostnaden.
Jag undrar om den är så mycket bättre att det motiverar den extrakostnaden?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav dewpo » 2023-02-05 21:37

avr7000 skrev:Topping DM7 gör samma sak som ljudkorten ovan till 10 gånger kostnaden.
Jag undrar om den är så mycket bättre att det motiverar den extrakostnaden?

Jo men man kan ju ansluta den till en streamer med USB kontakt :| För att slippa jord loopar och brum, Vilket åtminstone jag fått problem med när jag försökt att gå raka vägen via ljudkort till förstärkare :oops: Såg att Parasound P7 "NEW" - old stock finns hos en återförsäljare med bra rabatt :twisted: Men jag vet ej om de levererar till Sverige?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav Glebster » 2023-02-05 23:14

Grahnbarr skrev:Glebster: Ja, det skulle absolut kunna vara ett alternativ. Frågan är bara vilka modeller som låter bra? Det verkar finnas en generell uppfattning att receivers låter dåligt och även dom dyrare modellerna får spö av den billigaste 2-kanals förstärkaren.

Harryup: Nä, jag tycker inte heller det känns bra. Funderade på att ha ett externt ljudkort med fysisk volymratt t.ex. MOTU M4 men dom jag kollat på så kontrollerar den bara volymen på två av kanalerna... :(

dewpo: Den var inte billig 8O Jag har också märkt att marknaden är liten vilket är märkligt då dom många spelar musik ifrån datorn och har delade system.



Vilken är den största flaskhalsen idag tycker ni: Receiverns DAC, försteg eller slutsteg?


Jag tycker de flesta receivrar låter tillräckligt bra. Största flaskhalsen är högtalare, rummet och ekvalisering i nämnd ordning. :)

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav Chris71 » 2023-02-06 09:03

Glebster skrev:Tips är annars en större modell av Denon eller Marantzreceiver med pre out och assignfunktion på zone 2/3 vilket gör att du kan använda de inbyggda stegen som slutsteg.

Ligger några äldre större marantz på blocket för tillfället för en mindre slant.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /106707222


Jag baxade hem en NAD T763 för likande tester, ganska trevlig burk kapacitetsmässigt för pengen, under 1000-lappen ger bra med W/kr

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Uppgradera delat system med hemmabioreciever

Inläggav Grahnbarr » 2023-02-07 21:05

Tack för alla tips!
Jag ska börja testa med ett ljudkort, Sound BlasterX AE-5 hade fått bra betyg och har hittat begagnat för bra pris. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-sound-blasterx-ae-5.9114/
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster