Nån som testat Ifi Neo Stream

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav petersteindl » 2023-02-05 16:13

pLudio skrev:
petersteindl skrev:
pLudio skrev:
Ingen rekonstruktion heller.

Behövs det? Jag bara undrar.

Om DAC:ens uppgift är att rekonstruera en analog signal så behövs även sista biten i kedjan så det inte blir en signal med små hack. Det lär inte sitta ett brant analogt filter i den, vilket inte heller skulle gå bra ihop med de andra filtren, utan vi kan anta ett enkelt, flackt analogt filter som är vanligt i moderna DAC:ar och därmed en massa vikningsdistortion i BP-filterläget (samma ljudeffekt som MQA fast lägre brusnivå).

Jo, så mycket har jag förstått men varför skulle det bli vikningsdistorsion med ett flackt analogt filter?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav pLudio » 2023-02-05 16:27

petersteindl skrev:
pLudio skrev:
petersteindl skrev:Behövs det? Jag bara undrar.

Om DAC:ens uppgift är att rekonstruera en analog signal så behövs även sista biten i kedjan så det inte blir en signal med små hack. Det lär inte sitta ett brant analogt filter i den, vilket inte heller skulle gå bra ihop med de andra filtren, utan vi kan anta ett enkelt, flackt analogt filter som är vanligt i moderna DAC:ar och därmed en massa vikningsdistortion i BP-filterläget (samma ljudeffekt som MQA fast lägre brusnivå).

Jo, så mycket har jag förstått men varför skulle det bli vikningsdistorsion med ett flackt analogt filter?

Filtret är gjort för en uppsamplad signal som passerat ett digitalt filter och dämpar därmed för högt upp i frekvensen (långt ovanför Nyquistfrekvensen) för en ej uppsamplad signal utan digitalt filter.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav petersteindl » 2023-02-05 17:11

pLudio skrev:
petersteindl skrev:
pLudio skrev:Om DAC:ens uppgift är att rekonstruera en analog signal så behövs även sista biten i kedjan så det inte blir en signal med små hack. Det lär inte sitta ett brant analogt filter i den, vilket inte heller skulle gå bra ihop med de andra filtren, utan vi kan anta ett enkelt, flackt analogt filter som är vanligt i moderna DAC:ar och därmed en massa vikningsdistortion i BP-filterläget (samma ljudeffekt som MQA fast lägre brusnivå).

Jo, så mycket har jag förstått men varför skulle det bli vikningsdistorsion med ett flackt analogt filter?

Filtret är gjort för en uppsamplad signal som passerat ett digitalt filter och dämpar därmed för högt upp i frekvensen (långt ovanför Nyquistfrekvensen) för en ej uppsamplad signal utan digitalt filter.

Och varför skulle det ge vikningsdistorsion?
Som jag har uppfattat det, så fås vikningsdistortion/vikningsfrekvenser/vikning då det finns med frekvenser över Fs/2 i den digitala koden. Men om det inte existerar frekvenser i det frekvensbandet i den digitala koden, menar du att man ändå skulle få vikning?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav pLudio » 2023-02-05 17:36

Vikningsdistorsion var nog fel term, men vi får en spegling i alla fall.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav petersteindl » 2023-02-05 20:04

pLudio skrev:Vikningsdistorsion var nog fel term, men vi får en spegling i alla fall.


En spegling av vad? Vad är det som speglas och hur speglas det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-09 20:26

Den står som sagt på hifi-punkten i Trollhättan o spelar nu om någon vill lyssna på den.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav petersteindl » 2023-02-09 22:03

avr7000 skrev:Den står som sagt på hifi-punkten i Trollhättan o spelar nu om någon vill lyssna på den.


And the verdict is?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-09 23:36

Jag har två jobb så jag har bara hunnit skjuta igång den.... inte lyssnat jämförande med något annat
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav petersteindl » 2023-02-10 00:11

avr7000 skrev:Jag har två jobb så jag har bara hunnit skjuta igång den.... inte lyssnat jämförande med något annat


Då har du i alla fall lyssnat, om än inte jämförande. Första intrycket är? Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-10 01:50

petersteindl skrev:
avr7000 skrev:Jag har två jobb så jag har bara hunnit skjuta igång den.... inte lyssnat jämförande med något annat


Då har du i alla fall lyssnat, om än inte jämförande. Första intrycket är? [ Bild ]


Inte illa i alla fall ....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster