Nån som testat Ifi Neo Stream

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-03 01:08

Bild

Bild

https://ifi-audio.com/products/neo-stream/

Jag är lite sugen på att köpa en och testa.

Någon som har den och har lite åsikter/jämförelser med annat?

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav Chris71 » 2023-02-03 01:50

avr7000 skrev:[ Bild ]

[ Bild ]

https://ifi-audio.com/products/neo-stream/

Jag är lite sugen på att köpa en och testa.

Någon som har den och har lite åsikter/jämförelser med annat?

Stefan


Inget annat att tillföra än att jag tänkt i samma banor, priset motsvarar ju dock vad den lovar så har inte riktigt förlikat mig med tanken att streaming skall behöva kosta så mycket.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav pLudio » 2023-02-03 09:54

Vad skall man ha en M12 Ethernet-kontakt till på en apparat som i övrigt inte är miljöskyddad?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-03 10:01

Den ser ju ut att täcka in de flesta strömningstjänsterna. Både interna och externa. Dock har jag ett frågetecken. Har den någon dedikerad knapp för att byta låt eller måste telefonen plockas upp. Då man i de flesta fall spelar från någon låtlista så vore en sådan knapp önskvärd. En fjärrkontroll som löser den uppgiften vore givetvis det bästa. Tittade i manualen men hittade ingen information om detta.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-03 11:51

Något i denna stilen menar jag. Hade varit skönt att slippa starta upp telefonen varje gång man vill byta låt eller stoppa.
700_neo_stream.jpg
700_neo_stream.jpg (24.07 KiB) Visad 1418 gånger

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-03 11:54

Tror inte det finns någon knapp eller fjärr.... man kör den från app
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-03 12:34

avr7000 skrev:Tror inte det finns någon knapp eller fjärr.... man kör den från app

Liter dåligt att dom inte kan implementera en så pass enkel sak. Nu är man totalt beroende av mobilen. Vilket jag personligen kan tycka är lite tråkigt. Men det är väl det hållet tekniken går. Mobilen blir en central roll i allting.

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav nopalfda » 2023-02-03 13:25

Mitt försteg/streamer har både fysiska knappar och fjärrkontroll vilka jag aldrig använder.
Jag använder mobilen alt. surfplattan alt. laptopen, beroende på vilken jag har närmast tillhands.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav Bill50x » 2023-02-03 13:58

nopalfda skrev:Mitt försteg/streamer har både fysiska knappar och fjärrkontroll vilka jag aldrig använder.
Jag använder mobilen alt. surfplattan alt. laptopen, beroende på vilken jag har närmast tillhands.

Samma här. Jag har inte ens lärt mig vilka knappar som styr vad så jag måste alltid tända ficklampan i mobilen för att läsa texten på fronten.... Då är det enklare att styra direkt från mobilen :-) Den är för övrigt alltid igång eftersom det är den enda telefon jag har. Den fasta telefonen gav jag upp redan -97.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-03 14:52

Visst är det smidigt med mobilen men det finns dom som inte är så tekniska och dom får man inte glömma. Personligen styr jag hela mitt hem med Google Home, Google Nest och det är enormt smidigt. Ringer det på dörren ser jag det i mobilen. När jag går och lägger mig släcker jag alla lampor, TV och rullar ner rullgardinen i sovrummet automatiskt med en mening. Vill jag se någon film så nämner jag det för Google Nest så kommer det till TV genom chromecast. Kör jag hemifrån då känner Google Home appen av det genom GPS och dämpar några lampor och startar larmet automatiskt. Ute i bilen kopplar mobilen upp sig automatiskt till bilen och min Spotify börjar spela i bilen. Så onekligen är mobilen fantastisk.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-03 17:00

Då har jag beställt en.

Gjorde en deal med Lennart på Hifi-punkten att den får stå för demo ett par veckor där när den kommit mot lite rabatt...

Jag säger till i tråden när den kommit så kan man om man har tillfälle åka dit och provlyssna den i jämförelse med annat de har i streamingväg.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-03 17:59

avr7000 skrev:Då har jag beställt en.

Gjorde en deal med Lennart på Hifi-punkten att den får stå för demo ett par veckor där när den kommit mot lite rabatt...

Jag säger till i tråden när den kommit så kan man om man har tillfälle åka dit och provlyssna den i jämförelse med annat de har i streamingväg.

Stefan

När nyfikenheten väl har slått sina klor i en. Då finns det bara en väg ut dessvärre. Men då ser vi fram emot dina åsikter när du provat den.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav hifikg » 2023-02-03 20:10

Följer, men har funderingar på något som liknar den här om jag skulle sluta streama använda datorn för streaming.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/natverksspelare/332680-primare-np5-prisma-mk2/?gclid=EAIaIQobChMInrfCwPb5_AIVQpnVCh3hBASeEAQYASABEgKbrPD_BwE en, tror jag, kompetent streamer utan DAC. I den rubricerade maskinen finns även en DAC o jag har ingen tanke på att byta bort min, så varför betala för en till? Även om den är förbikopplingsbar. Synpunkter?
Bilagor
np5.jpeg
np5.jpeg (18.55 KiB) Visad 1305 gånger
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-03 21:58

hifikg skrev:Följer, men har funderingar på något som liknar den här om jag skulle sluta streama använda datorn för streaming.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/natverksspelare/332680-primare-np5-prisma-mk2/?gclid=EAIaIQobChMInrfCwPb5_AIVQpnVCh3hBASeEAQYASABEgKbrPD_BwE en, tror jag, kompetent streamer utan DAC. I den rubricerade maskinen finns även en DAC o jag har ingen tanke på att byta bort min, så varför betala för en till? Även om den är förbikopplingsbar. Synpunkter?

Har du en DAC redan och vill ersätta datorn då är denna en bra kandidat. Har bara ett frågetecken och det är deras appar. Dom har fått väldigt låga betyg av användarna. 3 och 3,4 och det är inget gott tecken så det hade jag forskat vidare på. Det är möjligt att jag har fel men hittade enbart två appar av Primare. Men värt att kolla upp då allting kommer att styras bland annat av mobilen och då är appen viktig och framförallt att den fungerar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-04 09:24

Jag kommer inte heller att använda DAC i Ifi streamer (tror jag innan jag testat) då jag har en väldans bra DAC i Michi P5.

Grejen är att streamers utan DAC är ovanliga och om man bara tittar på streamers utan DAC begränsar man sig i onödan (till dyra streamers och ett litet fåtal billigare som är konstruerade på detta sätt).
Jag kör idag med en Node 130 med den dyrare Fidelity Audio utbytesnätdelen och detta på batteri.
Kör USB digitalt ut och använder således inte inbyggd DAC,
Har valt denna lösning då den presterar långt över sin kostnad.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav 30Hzbone » 2023-02-04 10:44

Kanske inte precis det du söker men i "pojkrummet" har jag en Argon Solo.
Jag använder Chromecast (24/96) och Qobuz . Argon Solo har inbyggd dac
men också coax o optiskt om man vill använda annan dac.
Fantastisk pryl till en billig peng.

Bild
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-04 22:00

Min Neo Stream lär skall komma till Trollhättan i början av veckan...

Vill man lyssna på den o jämföra är man välkommen de närmaste två veckorna till HiFi-punkten i Trollhättan.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-05 00:35

Beställde en kabel för att testa balanserad utg. 4.4 mm (5 ring) till 2 XLR
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav pLudio » 2023-02-05 00:55

avr7000 skrev:Beställde en kabel för att testa balanserad utg. 4.4 mm (5 ring) till 2 XLR

TRRRS på bilderna.
'BP' Bit-Perfect: no digital filtering, no pre or post ringing

Ingen rekonstruktion heller.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav petersteindl » 2023-02-05 01:23

pLudio skrev:
avr7000 skrev:Beställde en kabel för att testa balanserad utg. 4.4 mm (5 ring) till 2 XLR

TRRRS på bilderna.
'BP' Bit-Perfect: no digital filtering, no pre or post ringing

Ingen rekonstruktion heller.


Behövs det? Jag bara undrar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav hifikg » 2023-02-05 01:28

avr7000 skrev:Jag kommer inte heller att använda DAC i Ifi streamer (tror jag innan jag testat) då jag har en väldans bra DAC i Michi P5.

Grejen är att streamers utan DAC är ovanliga och om man bara tittar på streamers utan DAC begränsar man sig i onödan (till dyra streamers och ett litet fåtal billigare som är konstruerade på detta sätt).
Jag kör idag med en Node 130 med den dyrare Fidelity Audio utbytesnätdelen och detta på batteri.
Kör USB digitalt ut och använder således inte inbyggd DAC,
Har valt denna lösning då den presterar långt över sin kostnad.

Stefan


Okej, men prylen du ska testa, Neo Stream, kostar väl avsevärt mer än Primaren. Fast Primaren kanske har tillkortakommanden som jag inte förstått, så jag är tacksam för råd. Kommer nog inte göra fler investeringar i min rigg före hösten, ska sälja av lite stuff först, det blev lite mycket, lite plötsligt, i slutet av året.
Sitter nöjd :)

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav mindcruncher » 2023-02-05 01:32

avr7000 skrev:Min Neo Stream lär skall komma till Trollhättan i början av veckan...

Vill man lyssna på den o jämföra är man välkommen de närmaste två veckorna till HiFi-punkten i Trollhättan.

Stefan


Verkar lite läskigt att låta andra besudla den innan man själv provar. :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3663
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav juanth » 2023-02-05 01:47

mindcruncher skrev:
avr7000 skrev:Min Neo Stream lär skall komma till Trollhättan i början av veckan...

Vill man lyssna på den o jämföra är man välkommen de närmaste två veckorna till HiFi-punkten i Trollhättan.

Stefan


Verkar lite läskigt att låta andra besudla den innan man själv provar. :)


Det vägs upp av alla grejer Stefan håller på i några år för att sedan skeppa ut till hela Sverige. :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-05 02:14

mindcruncher skrev:
avr7000 skrev:Min Neo Stream lär skall komma till Trollhättan i början av veckan...

Vill man lyssna på den o jämföra är man välkommen de närmaste två veckorna till HiFi-punkten i Trollhättan.

Stefan


Verkar lite läskigt att låta andra besudla den innan man själv provar. :)


Bortsett från fel akustik, dvs inte min egen, så skall det bli kul att ha den på punkten ett par veckor och få tid att jämföra den med andra streamers de har samt att jag skall ta dit min nuvarande (och även jämföra den med andra de har). Punkten har Michi P5 och S5, samma som jag själv har och tillräckligt bra högtalare för att "lösa ut" ev. skillnader.
Senast redigerad av avr7000 2023-02-05 02:31, redigerad totalt 2 gånger.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-05 02:29

Jag tror (vägledd av ett antal tester och prov jag själv gjort) att Node130 med nätdelskort från Fidelity Audio (eller ev. den polska motsvarande varianten) drivet av 5 V Powerbank fortfarande är den mest prisvärda streaminglösningen.

Hoppas ju dock att denna Ifi är lite lite bättre då den kostar nästan dubbelt så mycket...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-05 02:35

Mest prisvärt kan i o f s vara Chromecast Audio driven av Powerbank och optiskt ut till en bra DAC....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3663
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav juanth » 2023-02-05 03:33

avr7000 skrev:Mest prisvärt kan i o f s vara Chromecast Audio driven av Powerbank och optiskt ut till en bra DAC....


Har du testat Chromecast (powerbank) -> Michi?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav avr7000 » 2023-02-05 12:42

juanth skrev:
avr7000 skrev:Mest prisvärt kan i o f s vara Chromecast Audio driven av Powerbank och optiskt ut till en bra DAC....


Har du testat Chromecast (powerbank) -> Michi?


Japp....
Chromecast Audio på Powerbank batteri, optiskt till Michi's DAC.
Låter faktiskt riktigt bra! Lite platt ljudbild jämfört med bättre streamer men det är ju i sammanhanget nästan en "gratis-lösning".
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav pLudio » 2023-02-05 14:22

petersteindl skrev:
pLudio skrev:
'BP' Bit-Perfect: no digital filtering, no pre or post ringing

Ingen rekonstruktion heller.

Behövs det? Jag bara undrar.

Om DAC:ens uppgift är att rekonstruera en analog signal så behövs även sista biten i kedjan så det inte blir en signal med små hack. Det lär inte sitta ett brant analogt filter i den, vilket inte heller skulle gå bra ihop med de andra filtren, utan vi kan anta ett enkelt, flackt analogt filter som är vanligt i moderna DAC:ar och därmed en massa vikningsdistortion i BP-filterläget (samma ljudeffekt som MQA fast lägre brusnivå).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3663
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nån som testat Ifi Neo Stream

Inläggav juanth » 2023-02-05 16:10

avr7000 skrev:
juanth skrev:
avr7000 skrev:Mest prisvärt kan i o f s vara Chromecast Audio driven av Powerbank och optiskt ut till en bra DAC....


Har du testat Chromecast (powerbank) -> Michi?


Japp....
Chromecast Audio på Powerbank batteri, optiskt till Michi's DAC.
Låter faktiskt riktigt bra! Lite platt ljudbild jämfört med bättre streamer men det är ju i sammanhanget nästan en "gratis-lösning".


Kul. Ja, jag antar att Chromecast var en lite för bra och prisvärd produkt som snodde potentiella vinster från andra dyrare maskiner.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster