Rauna Oden, alternativ värda att kolla på i samma prisklass?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3656
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Rauna Oden, alternativ värda att kolla på i samma priskl

Inläggav juanth » 2023-02-27 09:58

FBK skrev:
Maarten skrev:FBK's förslag tycker jag också låter vettigt, även om Purifi-varianten eller SbA-varianten av oa51 bör vara mycket bättre än oa51.N

Det är de inte. :mrgreen:


51.Purifi i basstödversion är ett helt annat djur FBK. 51.N är väldigt välbalanserade som tvåvägshögtalare men har inte en chans jämfört med .P i 2 1/2-väg.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Rauna Oden, alternativ värda att kolla på i samma priskl

Inläggav distad » 2023-02-27 10:13

juanth skrev:
FBK skrev:
Maarten skrev:FBK's förslag tycker jag också låter vettigt, även om Purifi-varianten eller SbA-varianten av oa51 bör vara mycket bättre än oa51.N

Det är de inte. :mrgreen:


Med 51.Purifi i basstödversion är ett helt annat djur FBK. 51.N är väldigt välbalanserade som tvåvägshögtalare men har inte en chans jämfört med .P i 2 1/2-väg.

Min skratt gubbe beror på, vad jag sett så är 51.N Wavecor och SB. Och 51.P Purifi och SB Dvs. en blandning av elementtillverkare. Finns det en version av OA51 som bara är SB ? och en version som bara är Purifi? Mycket olika modeller är det. Jag har nu hört OA51.N och OA51.P och av dem så röstar jag på .N (som jag verkar vara ensam om :oops: )

För P i 2 1/2-väg är väl Stefans egen konstruktion ? och den har jag ej hört och ligger vad jag förstått i en helt annan prisklass.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Rauna Oden, alternativ värda att kolla på i samma priskl

Inläggav genstruktur » 2023-03-02 11:50

Almen skrev:
Aphus skrev:Hej,

Första inlägget på detta forumet :)

Jag tänkt att uppgradera mig på högtalarfronten och har spanat in Oden från Rauna som jag tycker låter väldigt trevliga. Idag har jag ett par Opus 3 Chorus som jag uppgraderat, så närmast jämförbara högtalare är väl Raunas Vale. Jag är absolut nöjd med ljudet från mina uppgraderade Chorus, och Oden har en liknande karaktär fast de är helt klar bättre på allt så vitt jag kan bedöma efter ett antal provlyssningar. De har ännu lägre distorsion, högre upplösning och detaljrikedom, och går mycket djupare i basen. Så frågan jag har är om någon har några tankar eller tips på alternativ till Oden i ungefär samma prisklass, dvs någonstans 70 + 10 kSEK.

Hej, välkommen till faktiskt!

Om du nu är intresserad av lite obskyra svenska högtalare så kanske du skall kolla upp något från Ino Audio, till exempel pi60?


Hörde Rauna på mässan i Jönköping förra året och det lät väldigt trevligt! :)
Tycker nog att de påminde om Ino Audio så det kan nog vara ett bra alternativ.

Carlsson lösningen som nämnts i tråden hörde jag där också, lät väldigt bra det med!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster