Hur dåliga är piratnålar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Hur dåliga är piratnålar?

Inläggav olaume » 2023-02-19 20:08

Jag funderar på att uppgradera min Ortofon-pickup till någon högre siffra med en dyrare nål. Då kan jag inte låta bli att studsa till över den enorma prisskillnaden mellan original och pirat. En originalnål till OM 30 kostar 2 895 kr hos Svalander, en motsvarande piratnål 395 kr. Man får väl anta att original är bättre, annars är det illa. Men hur dålig är piratvarianten? Är det bara att den låter sämre eller riskerar man att förstöra skivorna? Annars är det ju nästan inte mer pengar än att det kunde vara värt att chansa.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Hur dåliga är piratnålar?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-02-19 20:57

Ja har köpt nålar frå Jisco å e väldigt nöjd m dom.

De va e jävla pris skillnad på orginal OM30 nå å pirat.
Om man ska köpa pirat nål så e de bra å läsa på lite om nål typ å slipning.
I vissa fall kan en pirat nål vara bättre än orginal nål.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur dåliga är piratnålar?

Inläggav olaume » 2023-02-19 22:57

Imperial-Blomman skrev:Ja har köpt nålar frå Jisco å e väldigt nöjd m dom.

De va e jävla pris skillnad på orginal OM30 nå å pirat.
Om man ska köpa pirat nål så e de bra å läsa på lite om nål typ å slipning.
I vissa fall kan en pirat nål vara bättre än orginal nål.

Ja, jag vet att Jico i vissa fall kan vara bättre än original, men också kosta mer. Denna pirat är dock absolut inte Jico, då skulle priset vara ett helt annat. Men säljs i alla fall av Svalander, så då borde den väl inte vara hur dålig som helst - eller?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Hur dåliga är piratnålar?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-02-19 23:08

Svalander brukar ju ha bra grejjer å e ju gammal i branshen.
Hör m dom om dom rekommenderar den nålen.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur dåliga är piratnålar?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-20 11:01

Nu är det ju inte Josef Svalander man handlar av nu för tiden, utan nästa generation. Om de är lika välljudsfixerade som Josef vet jag inte. Jag har fortfarande i obrukad OM40 liggandes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur dåliga är piratnålar?

Inläggav Harryup » 2023-02-21 09:29

Fundera på vad dina skivor är värda. Ersättningsnålar av bra kvalité är ju inte direkt piratnålar. Piratnålar kan vara precis hur dåliga som helst. Räkna med mera ojämn kvalité så om en nål är hygglig så kan nästa vara rejält dålig. Men priset brukar som vanligt återspegla vad man får. At köpa en taskig cd-spelare innebär inte att cd skivorna slits mera.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Hur dåliga är piratnålar?

Inläggav Helmut » 2023-03-23 23:14

Kan inte låta bli att ställa frågan vem som tillverkar originalet och vem som tillverkar kopia. Ibland får jag en känsla av att original försäljaren beställer av en underleverantör och så passar underleverantören på att tillverka några tusen kopior som ett annat företag kan sälja som pirater.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster