Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Finns en lång tråd om den https://www.audiosciencereview.com/foru ... amp.34607/
Sista inlägget prisar den väl inte direkt jämfört med andra liknande apparater.
Calleberg skrev:Behöver du nåt halvskapligt som bara behöver hålla ihop ett till två år är den nog super...
Calleberg skrev:Tror nog inte att SMSL är sämre än snittet vdg. ChiFi.
Det verkar snarare lite slumpmässigt vilka grejor som håller.
Buggar i mjukvaran kan du räkna med, kanske kommer det en fix, kanske inte.![]()
Köper du via Amazon kan du alltid skicka tillbaka om du har otur.
matsen skrev:Har inte några erfarenheter av A300 men jag har en SMSL Q5 pro som jag köpte för många år sedan för en spottstyver som fungerar som kontorsförstärkare samt så har jag en SMSL SU-8 DAC som sitter i huvudriggen.
Har inte haft några som helst problem med någon av burkarna och jag tycker de är prisvärda båda två.
Så ur det hänseendet så kan jag rekommendera SMSL som märke och skulle gärna köpa fler burkar av det märket.
matsen skrev:Köper du från Amazon så har man (väl?) returrätt så då kan du ju prova och se om du tycker den är värd pengen!
Har man inte förhoppningen om att det ska vara en maskin som spöar 10k-apparater så tror jag det blir bra, man får mycket för pengen oavsett.
Sedan verkar det ju finnas en sjukt massa liknande produkter för ungefär samma pengar - frågan är om det blir så mycket bättre om man går uppåt 3000:- eller sämre om man går neråt 1500:-...
Kör bara, kör!!
matsen skrev:Ska du inte använda den inbyggda DAC:en finns det ju billigare varianter utan DAC?!
Men DAC:en kan ju vara bra att ha...
Du får återkomma med dina intryck!
LeifB skrev:Kunde inte tro mina öron när jag kopplade in min dac som är väldigt musikalisk av sig.
matsen skrev:Kul med lite första intryck!
Det låter som att det blir att behålla den?!
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Kunde inte tro mina öron när jag kopplade in min dac som är väldigt musikalisk av sig.
Nej, det finns inga apparater som är musikaliska det är musikerna som förhoppningsvis är det men det är inte heller givet.
Halbermensch skrev:Skala -/+ 7? Märkligt, jag har 9 på min enhet
Johan_Lindroos skrev:Var sitter REC-knappen?
Petar111 skrev:Det verkar som om D-klass förstärkarna blev äntligen rumsrena och något att räkna med framöver.
Petar111 skrev:En snabb lyssningsrunda idag och jag kan instämma att det är riktigt mycket förstärkare för pengar. Nu är det så att jag har för tillfället enbart Holographic audios Pre Two och Amp 20 att jämföra SMSL med och då är det ingen match alls. Det finns lite ledighet som väntar framöver och då kan jag vädra gamla favoriter som Cyrus 8 vs2, Rega Mira3 och en Quad 303 samt en Allo Volt+ och se vad som händer.
Jag kopplade SMSL ihop med en Pi4 (Volumio) och Topping D10s, Linn signalkabel och Taralabs som högtalarkabel. Högtalarna i riggen är mina personliga favoriter, passiva Linn Katan.
Jag har några "referenslåtar" som jag brukar lyssna på om jag ska utvärdera hur något låter. Jag tror mig veta hur dessa ska låta och använder alltid samma inspelningar. Det första brukar vara "Allmost like being in love" från Linns CD "24 bitar of Christmass", inspelad i 24bit/94 kHz. SMSL har inga problem med baslinje, cymbaler och inte heller rösten. Allt låter fint och städat. Värdigt många mikrodetaljer kommer fram, djup och bredd på ljudbilden är också ganska bra men allt känns något mer ansträngt än på HA. Den andra "referensen" 'r J-J Cales "Ride the river" (16 bit/44,1) från "The road to Escondido". Låten är typiskt Memphis sound, väldigt många instrument och dubbla trumset. Även om allt kommer fram i den minsta detalj låter det lite "rörigt" och det verkar som om SMSL har inte samma grepp om musiken som HA.
I ärlighetens namn fanns det aldrig någon tvivel på vem som lät bättre men det vore å andra sidan helt fantastiskt om SMSL för 2.000 kr kunde jämföras med HA som kostar 7-8 gånger mer. Däremot kan SMSL ge en bra match för pengar till många etablerade märken. Nu blev jag nyfiken hur skulle det låta med SMSL d300, DAC med Rohm chip, som annars matchar a300. Låter som en bra stereo till sommarstuga.
Det verkar som om D-klass förstärkarna blev äntligen rumsrena och något att räkna med framöver.
LeifB skrev:Känns som den inte har någon distorsion.
Policy faktiskt.io skrev:8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).
LeifC skrev:Här är en från Audio Science Review: SMSL A300 My Subjective-ish reviewAMPaul skrev:In Direct, it sounds really flat over 20HZ to 20Khz, i didn’t detect any kind of coloration to the sound, and with my flat sounding speakers, I would say too much of a neutral sound. I wouldn’t call it boring sounding but nothing stands out and that may seem boring to some. I didn’t detect any harshness in the upper registers, just neutrality ( and believe me if that was the case the Quads would have pointed that out to me). Compared to the Brio, I would say it is more neutral sounding and it extends a bit further in the upper and lower frequencies.
[...]
SO to sum up, this amp is neutral, natural sounding, quite smooth and may fit many speakers. 9/10.
Almen skrev:Policy faktiskt.io skrev:8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).
Typ så här:LeifC skrev:Här är en från Audio Science Review: SMSL A300 My Subjective-ish reviewAMPaul skrev:In Direct, it sounds really flat over 20HZ to 20Khz, i didn’t detect any kind of coloration to the sound, and with my flat sounding speakers, I would say too much of a neutral sound. I wouldn’t call it boring sounding but nothing stands out and that may seem boring to some. I didn’t detect any harshness in the upper registers, just neutrality ( and believe me if that was the case the Quads would have pointed that out to me). Compared to the Brio, I would say it is more neutral sounding and it extends a bit further in the upper and lower frequencies.
[...]
SO to sum up, this amp is neutral, natural sounding, quite smooth and may fit many speakers. 9/10.
Johan_Lindroos skrev:Var sitter REC-knappen?
Petar111 skrev:Nu har jag matchat min A300 med DAC från samma serie, D300. Denna kombination är riktigt bra. Planen är att använda D300 med HA i den stora riggen senare.
Just nu: Auralic Aries Mini-D300-A300-Q acoustic Concept 20. Musikfilerna finns på SDD i Auralic.
Petar111 skrev:Det sitter ett Rohm chip i D300 och just nu kan det vara enda DAC med det. D300 har två val som "tonkontroller", mjuk och skarp "rolloff". Mjuk skulle, enligt min förmenande, passa bra med klassisk musik och jazz, särskilt "live" upptagningar. Skarpa till allt annat. Fortfarande på inbränning men det ser lovande ut.
LeifB skrev:Petar111 skrev:Det sitter ett Rohm chip i D300 och just nu kan det vara enda DAC med det. D300 har två val som "tonkontroller", mjuk och skarp "rolloff". Mjuk skulle, enligt min förmenande, passa bra med klassisk musik och jazz, särskilt "live" upptagningar. Skarpa till allt annat. Fortfarande på inbränning men det ser lovande ut.
SU-1 har AK4493S. Det är ett snällt chip. Ljudbilden är bakom högtalarna och har ett rätt avslappnad ljud.
På inget sätt påträngande.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Petar111 skrev:Det sitter ett Rohm chip i D300 och just nu kan det vara enda DAC med det. D300 har två val som "tonkontroller", mjuk och skarp "rolloff". Mjuk skulle, enligt min förmenande, passa bra med klassisk musik och jazz, särskilt "live" upptagningar. Skarpa till allt annat. Fortfarande på inbränning men det ser lovande ut.
SU-1 har AK4493S. Det är ett snällt chip. Ljudbilden är bakom högtalarna och har ett rätt avslappnad ljud.
Kan man verkligen koppla det enbart till vilket DAC-chip som sitter där? Implementationen gör väl sitt?
I-or skrev:Viktigast av allt: har du säkerställt att du faktiskt hör det som du tror att du hör?
Petar111 skrev:RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:
Kan man verkligen koppla det enbart till vilket DAC-chip som sitter där? Implementationen gör väl sitt?
Ja, det har du så rätt i. Men chippen har olika egenskaper som är väldokumenterade och i billigare DAC är dessa ganska påtagliga. På dyrare maskiner spelar det mindre roll just pga det du säger. Vad har du för DAC Roger, om det är något du vill dela med dig?
eljulio skrev:Leif. En grundförutsättning är att du eller någon annan mäter upp rummet i lyssningsposition. Sedan ekvalisering och kontrollmätning därefter. Som Roger skriver kan man anpassa utifrån preferenser, men jag har själv märkt över tid att jag föredrar ett försiktigt baslyft och sedan rak frekvensgång i lyssningsposition. Jag pillar mycket lite på DSP numera. Det är bra som det är.
LeifB skrev:Ville bara höra om man kan öka o minska på många olika frekvenser med hjälp av en DSP.
Förstår att man måste mäta först.
Hur många decibel kan man öka sänka med en DSP?
LeifB skrev:eljulio skrev:Leif. En grundförutsättning är att du eller någon annan mäter upp rummet i lyssningsposition. Sedan ekvalisering och kontrollmätning därefter. Som Roger skriver kan man anpassa utifrån preferenser, men jag har själv märkt över tid att jag föredrar ett försiktigt baslyft och sedan rak frekvensgång i lyssningsposition. Jag pillar mycket lite på DSP numera. Det är bra som det är.
Ville bara höra om man kan öka o minska på många olika frekvenser med hjälp av en DSP.
eljulio skrev:LeifB skrev:eljulio skrev:Leif. En grundförutsättning är att du eller någon annan mäter upp rummet i lyssningsposition. Sedan ekvalisering och kontrollmätning därefter. Som Roger skriver kan man anpassa utifrån preferenser, men jag har själv märkt över tid att jag föredrar ett försiktigt baslyft och sedan rak frekvensgång i lyssningsposition. Jag pillar mycket lite på DSP numera. Det är bra som det är.
Ville bara höra om man kan öka o minska på många olika frekvenser med hjälp av en DSP.
Själv gör jag ingrepp på 17, 18 punkter på frekvensbandet för äggen och ca. 8 för basen. Behovet styr helt enkelt.
I-or skrev:Kul att du är nöjd, men min mening är att dessa enheter presterar helt olika.
SMSL SU-1 uppvisar nästan helt invändningsfria mätresultat. Det enda* som inte håller allra högsta klass är frekvensgången som uppvisar en marginell avvikelse om -0,3 dB vid 20 kHz. Detta är hörbart i hörlurar (kanske t.o.m. tydligare än många tror eftersom avrullningen inleds runt 8 kHz), men betydligt svårare att höra vid högtalarlyssning.
Frågan är dock om det spelar någon roll, då systemet under inga förutsättningar kommer att vara bättre injusterat än sådär +/- 1 dB och utan ekvalisering inte bättre än inom +/- 3 dB. Dessutom kan man förstås korrigera avvikelsen vid ekvalisering om man tycker sig ha en helt perfekt frekvensgång från början. Givet det ringa priset är detta en fantastiskt bra produkt.
SMSL A300 kan dock utifrån mätresultaten i kombination med priset endast sägas vara en hygglig produkt.
*Någon kanske tycker att filterdämpningen inte är tillräckligt brant teoretiskt sett, men detta har av musiksignalskäl (i princip icke-existerande frekvensinnehåll över 24,1 kHz) en försumbar inverkan på ljudkvaliteten.
eljulio skrev:I-or skrev:Kul att du är nöjd, men min mening är att dessa enheter presterar helt olika.
SMSL SU-1 uppvisar nästan helt invändningsfria mätresultat. Det enda* som inte håller allra högsta klass är frekvensgången som uppvisar en marginell avvikelse om -0,3 dB vid 20 kHz. Detta är hörbart i hörlurar (kanske t.o.m. tydligare än många tror eftersom avrullningen inleds runt 8 kHz), men betydligt svårare att höra vid högtalarlyssning.
Frågan är dock om det spelar någon roll, då systemet under inga förutsättningar kommer att vara bättre injusterat än sådär +/- 1 dB och utan ekvalisering inte bättre än inom +/- 3 dB. Dessutom kan man förstås korrigera avvikelsen vid ekvalisering om man tycker sig ha en helt perfekt frekvensgång från början. Givet det ringa priset är detta en fantastiskt bra produkt.
SMSL A300 kan dock utifrån mätresultaten i kombination med priset endast sägas vara en hygglig produkt.
*Någon kanske tycker att filterdämpningen inte är tillräckligt brant teoretiskt sett, men detta har av musiksignalskäl (i princip icke-existerande frekvensinnehåll över 24,1 kHz) en försumbar inverkan på ljudkvaliteten.
I-or: Trots allt lite sugen på denna maskin. Finns för knappa 2 000 på Amazon. Bra med möjlighet att streama via Bluetooth och tillräckligt med kraft. Det är garaget som är tanken. Du skriver hygglig för pengarna. Har du någon rekommendation i ungefär samma prisklass om är ännu bättre och med samma funktionalitet?
https://www.amazon.se/effektf%C3%B6rst% ... 4578&psc=1
LeifB skrev:Otroligt bra denna.
En del tror att dom går sönder..
Min fungerar ännu.
Calleberg skrev:LeifB skrev:Otroligt bra denna.
En del tror att dom går sönder..
Min fungerar ännu.
Ja, det var inte dåligt, fyra månader gammal och funkar fortfarande...
FBK skrev:Det är superkvalitet i dessa grejer ifrån Topping.. I min Dac så har displayen kroknat, så man får räkna med sådant.
LeifB skrev:Fungerar fortfarande.. Inga problem.
Johan_Lindroos skrev:Halleluja!
FBK skrev:Johan_Lindroos skrev:Halleluja!
Amen, som jag säger.
LeifB skrev:Var en person som sa att SMSL går sönder ofta.
LeifB skrev:FBK skrev:Johan_Lindroos skrev:Halleluja!
Amen, som jag säger.
Du är för rolig.
FBK skrev:LeifB skrev:FBK skrev:Amen, som jag säger.
Du är för rolig.
Jag vet.Och när jag får råd så köper jag nog den där hypade Dac:en ifrån SMLS Lyssnar ju i lurar, så den är intressant.
LeifB skrev:Ja det kan man undra.
Var en person som sa att SMSL går sönder ofta.
Jag är tvungen att tala om för han att min inte har gått sönder än. Har för mig att personen i fråga vill misskreditera alla asiatiska märken. Kanske för att han själv säljer sina förstärkare. Rätta mig om jag har fel.
Calleberg skrev:LeifB skrev:Ja det kan man undra.
Var en person som sa att SMSL går sönder ofta.
Jag är tvungen att tala om för han att min inte har gått sönder än. Har för mig att personen i fråga vill misskreditera alla asiatiska märken. Kanske för att han själv säljer sina förstärkare. Rätta mig om jag har fel.
Jag får för mig att det var mer än en, men det är bra att veta att du tycker att livslängden på din ögonsten skall räknas i månader och inte dekader som brukligt.
LeifB skrev:Vet inte hur gammal du är. Är man 60+ så vill man ha lite omväxling. Det verkar som du inte har några ambitioner att förändra din anläggning.
Har jag fel så rätta mig.
FBK skrev:Jag tycker det är kul att lyssna på olika högtalare, men jag vet att jag är inte som andra heller.
Calleberg skrev:LeifB skrev:Vet inte hur gammal du är. Är man 60+ så vill man ha lite omväxling. Det verkar som du inte har några ambitioner att förändra din anläggning.
Har jag fel så rätta mig.
Förutom det där med att 60plus åringar generellt vill ha "omväxling "så har du heeeeelt rätt. Här ändras INGET för ändrandets skull. Elektroniken är nära nog EndGame, och består mest, ironiskt nog, av kinatillverkade prylar.
Högtaleriet däremot... Där finns förbättringspotential
LeifB skrev:FBK skrev:Jag tycker det är kul att lyssna på olika högtalare, men jag vet att jag är inte som andra heller.
Jag har lyssnat på många högtalare och det är kul.
Det finns fantastiska högtalare. Många är dyra men här och där kan man hitta så kallade fynd.
Vi har så olika personliga krav på ljud. Det finns inte ett högtalarepar som kan tillfredställa alla.
FBK skrev:LeifB skrev:FBK skrev:Jag tycker det är kul att lyssna på olika högtalare, men jag vet att jag är inte som andra heller.
Jag har lyssnat på många högtalare och det är kul.
Det finns fantastiska högtalare. Många är dyra men här och där kan man hitta så kallade fynd.
Vi har så olika personliga krav på ljud. Det finns inte ett högtalarepar som kan tillfredställa alla.
Nja, det finns högtalare som en del sitter nöjda med men som inte jag skulle vilja ha. Dvs de tillfredsställer inte mina öron och det är här som jag hävdar att det finns något som heter "smak" Men då brukar man få slängt i ansiktet att man tycker om färgat ljud när man inte tycker som massan.
LeifB skrev:Är du inte rädd att det kinesiska elektroniken ska gå sönder? Jag förstår att en 2000kr förstärkare inte håller i evighet. Man har råd att byta iallafall.
Calleberg skrev:
Ja se på fan. 14st strålande glada kunder, måste vara någon slags rekord.
Den allra första recensionen... Namnet känns bekant på nåt vis...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster