SMSL A300 Stereo Amplifier

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav STDI » 2023-04-26 20:45

Johan_Lindroos skrev:Var sitter REC-knappen?

Bakom vänster öra. Åtminstone på vissa.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Petar111
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2022-10-12

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Petar111 » 2023-04-29 00:25

En snabb lyssningsrunda idag och jag kan instämma att det är riktigt mycket förstärkare för pengar. Nu är det så att jag har för tillfället enbart Holographic audios Pre Two och Amp 20 att jämföra SMSL med och då är det ingen match alls. Det finns lite ledighet som väntar framöver och då kan jag vädra gamla favoriter som Cyrus 8 vs2, Rega Mira3 och en Quad 303 samt en Allo Volt+ och se vad som händer.

Jag kopplade SMSL ihop med en Pi4 (Volumio) och Topping D10s, Linn signalkabel och Taralabs som högtalarkabel. Högtalarna i riggen är mina personliga favoriter, passiva Linn Katan.

Jag har några "referenslåtar" som jag brukar lyssna på om jag ska utvärdera hur något låter. Jag tror mig veta hur dessa ska låta och använder alltid samma inspelningar. Det första brukar vara "Allmost like being in love" från Linns CD "24 bitar of Christmass", inspelad i 24bit/94 kHz. SMSL har inga problem med baslinje, cymbaler och inte heller rösten. Allt låter fint och städat. Värdigt många mikrodetaljer kommer fram, djup och bredd på ljudbilden är också ganska bra men allt känns något mer ansträngt än på HA. Den andra "referensen" 'r J-J Cales "Ride the river" (16 bit/44,1) från "The road to Escondido". Låten är typiskt Memphis sound, väldigt många instrument och dubbla trumset. Även om allt kommer fram i den minsta detalj låter det lite "rörigt" och det verkar som om SMSL har inte samma grepp om musiken som HA.

I ärlighetens namn fanns det aldrig någon tvivel på vem som lät bättre men det vore å andra sidan helt fantastiskt om SMSL för 2.000 kr kunde jämföras med HA som kostar 7-8 gånger mer. Däremot kan SMSL ge en bra match för pengar till många etablerade märken. Nu blev jag nyfiken hur skulle det låta med SMSL d300, DAC med Rohm chip, som annars matchar a300. Låter som en bra stereo till sommarstuga.

Det verkar som om D-klass förstärkarna blev äntligen rumsrena och något att räkna med framöver.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav pLudio » 2023-04-29 00:49

Petar111 skrev:Det verkar som om D-klass förstärkarna blev äntligen rumsrena och något att räkna med framöver.

De som har PFFB.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-04-29 12:05

Petar111 skrev:En snabb lyssningsrunda idag och jag kan instämma att det är riktigt mycket förstärkare för pengar. Nu är det så att jag har för tillfället enbart Holographic audios Pre Two och Amp 20 att jämföra SMSL med och då är det ingen match alls. Det finns lite ledighet som väntar framöver och då kan jag vädra gamla favoriter som Cyrus 8 vs2, Rega Mira3 och en Quad 303 samt en Allo Volt+ och se vad som händer.

Jag kopplade SMSL ihop med en Pi4 (Volumio) och Topping D10s, Linn signalkabel och Taralabs som högtalarkabel. Högtalarna i riggen är mina personliga favoriter, passiva Linn Katan.

Jag har några "referenslåtar" som jag brukar lyssna på om jag ska utvärdera hur något låter. Jag tror mig veta hur dessa ska låta och använder alltid samma inspelningar. Det första brukar vara "Allmost like being in love" från Linns CD "24 bitar of Christmass", inspelad i 24bit/94 kHz. SMSL har inga problem med baslinje, cymbaler och inte heller rösten. Allt låter fint och städat. Värdigt många mikrodetaljer kommer fram, djup och bredd på ljudbilden är också ganska bra men allt känns något mer ansträngt än på HA. Den andra "referensen" 'r J-J Cales "Ride the river" (16 bit/44,1) från "The road to Escondido". Låten är typiskt Memphis sound, väldigt många instrument och dubbla trumset. Även om allt kommer fram i den minsta detalj låter det lite "rörigt" och det verkar som om SMSL har inte samma grepp om musiken som HA.

I ärlighetens namn fanns det aldrig någon tvivel på vem som lät bättre men det vore å andra sidan helt fantastiskt om SMSL för 2.000 kr kunde jämföras med HA som kostar 7-8 gånger mer. Däremot kan SMSL ge en bra match för pengar till många etablerade märken. Nu blev jag nyfiken hur skulle det låta med SMSL d300, DAC med Rohm chip, som annars matchar a300. Låter som en bra stereo till sommarstuga.

Det verkar som om D-klass förstärkarna blev äntligen rumsrena och något att räkna med framöver.


Kul med en bra recension.
Ja KlassD är på väg att komma ifatt ab förstärkare.
För en liten slant kommer man långt.
Jag vet inte hur länge du har använt a300?
Min behövde 30-50 tim för att komma till sin rätt..
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-10 15:51

Köpt en dac, SMSL SU-1 endast €92.
Matchar förstärkaren perfekt.
Känns som den inte har någon distorsion.
Nu kan man nästan få en hyfsad hifi anläggning för endast några tusenlappar.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-10 17:52

LeifB skrev:Känns som den inte har någon distorsion.


Hur vet man sådant? Utgår ifrån att allt före den bidrar med mera, inkl. källmaterialet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-10 19:21

Den är testad. Låg distorsion.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav I-or » 2023-05-10 20:13

Låt dig inte luras av begränsade distorsionsmätningar. SMSL A300 är bestyckad med Infineon MA5332MS som uppvisar hög distorsion över 4 kHz redan vid 1 W i 4 ohm (fulfiltrerade mätningar avslöjar att distorsionen domineras av ordningar från sjätteton och uppåt, vilka har hög hörbarhet).

https://www.infineon.com/dgdl/Infineon- ... 402ad026a2
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-11 08:28

Jag är väldigt nöjd med hänsyn till att jag nästan aldrig spelar med över en watt.
Har man för vana att spela med högre krafter så får man kanske söka något annat. 8) :wink:
Optimera mera!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav I-or » 2023-05-11 11:34

Problemet är att man redan vid 1 W har hög distorsion för frekvenser över några kHz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-11 11:51

Kanske det är så...
Jag hör inte det..
Andra kanske kan höra det.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-12 07:59

SMSL A300 €199


These are my impressions of the new SMSL A300 integrated amp.

I tested it with my SMSL SU9N DAC playing Spotify from my TV through TOSLink. I used a pair of Quad S2 (87dB at 8ohm impedance nominal) speakers as they are very revealing and fairly neutral from 200Hz upwards.

I ordered the unit straight from SHENZENAUDIO, it was discounted 10% because of the “late summer sale”, and it arrived (UK) without any glitches in 7 days.

I have been paying attention to this segment of the amplifier market as I was looking to switch from my Rega Brio-R class AB amp(£450 amp), to a Class D amp with more power ( 50W compared to A300 claimed 85W into 8 Ohm). I just wasn’t that impressed with the PA5 and DA9 but when A300 appeared at $175 equivalent, I was compelled to buy.

Overall, I am quite happy with this move (sold the Brio) and I will explain in more detail why. I would give the A300 a solid 8.5/10 score).

BUILD QUALITY

The amp feels solid , weighs about 1Kg, looks well designed, I like the in line speaker binding posts as it allows more easy connection, as opposed to the array (2x2) posts, which can be tricky to deal with because of lack of space- especially in this small form factor. I was a bit confused when I connected the RCA cables on the back as Line input 2 is the first one on the left of the back of the amp and then Line1 comes. So when I switched it on I heard nothing and for a moment thought I got a faulty amp (haha). Anyway I figured that I had connected to Line2 and it started playing. The menu is easy to navigate and I really like the fact that one can dim the display for late night dark listening.


HOW IT SOUNDS?

I tested the amp with Direct mode (E0) and Tone (E1) and SDB (E2). I didn't test the BT functionality or the SW out.

In Direct, it sounds really flat over 20HZ to 20Khz, i didn’t detect any kind of coloration to the sound, and with my flat sounding speakers, I would say too much of a neutral sound. I wouldn’t call it boring sounding but nothing stands out and that may seem boring to some. I didn’t detect any harshness in the upper registers, just neutrality ( and believe me if that was the case the Quads would have pointed that out to me). Compared to the Brio, I would say it is more neutral sounding and it extends a bit further in the upper and lower frequencies.

BASS (Direct) – one of my reasons for going Class D and going for more power was related to bass control provided that the amp is well built. Oh boy, there is plenty of bass control. Bass is tight, articulate, well controlled, especially when I crank up the volume to >80db. The amp doesn’t lose composure ( I cant say the same about the Brio), A300 grabs those woofers and makes them sing.

MIDS (Direct)- very neutral sounding , nothing stands out, voices are played well, natural sounding. Timbre sounds correct for most instruments, and there is no harshness detected at 2K-4K. IT is not mid centric as the Brio was, but I guess that’s what British sounds is all about right?

TREBLE (Direct)- this is quite funny and surprising, as many Class A/Class AB buffs have described in the past Class D as harsh, shimmery etc… This amp is the opposite of that , it is smooth ( too smooth for my ear) in Direct mode. There is detail, Cymbals and other instruments sound correct but with a bit of a veil on top, which can bother some, but hey we have DSP and tone controls.

SO to sum up, this amp is neutral, natural sounding, quite smooth and may fit many speakers. 9/10.

Now, the fun part, the DSP. SMSL promote their SDB patented DSP as the next best thing. To be honest, I like it quite a lot at low listening levels (<65dB). Think of it as a good ol’ LOUDNESS button on the old receivers. It does exactly the same thing.

What I preferred actually is E1 – TONE setting- for normal listening 65-75dB. I bumped up the BASS to +2 and Treble to +2 and the whole combo sounds amazing. To be honest I cannot believe that £150 Class D can bring this much to the table.

SOUNDSTAGE/IMAGING- quite wide left to right soundstage, instrument separation is excellent ( better than my old Brio-R), there is width and depth to the sound (the amp doesn’t play a role in this anyway). Very happy.

I have to mention the POWER, the amp is powerful, definitely more powerful than my old Brio, I t can play really LOUD without losing composure, without any harshness, and that is what I mainly wanted in this purchase. It gets a bit warm but nothing to worry about. Very happy
Optimera mera!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Almen » 2023-05-12 09:29

Policy faktiskt.io skrev:8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).


Typ så här:

LeifC skrev:Här är en från Audio Science Review: SMSL A300 My Subjective-ish review
AMPaul skrev:In Direct, it sounds really flat over 20HZ to 20Khz, i didn’t detect any kind of coloration to the sound, and with my flat sounding speakers, I would say too much of a neutral sound. I wouldn’t call it boring sounding but nothing stands out and that may seem boring to some. I didn’t detect any harshness in the upper registers, just neutrality ( and believe me if that was the case the Quads would have pointed that out to me). Compared to the Brio, I would say it is more neutral sounding and it extends a bit further in the upper and lower frequencies.
[...]
SO to sum up, this amp is neutral, natural sounding, quite smooth and may fit many speakers. 9/10.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-12 09:59

Almen skrev:
Policy faktiskt.io skrev:8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).


Typ så här:

LeifC skrev:Här är en från Audio Science Review: SMSL A300 My Subjective-ish review
AMPaul skrev:In Direct, it sounds really flat over 20HZ to 20Khz, i didn’t detect any kind of coloration to the sound, and with my flat sounding speakers, I would say too much of a neutral sound. I wouldn’t call it boring sounding but nothing stands out and that may seem boring to some. I didn’t detect any harshness in the upper registers, just neutrality ( and believe me if that was the case the Quads would have pointed that out to me). Compared to the Brio, I would say it is more neutral sounding and it extends a bit further in the upper and lower frequencies.
[...]
SO to sum up, this amp is neutral, natural sounding, quite smooth and may fit many speakers. 9/10.


Ok. Jag ska försöka bättra mig.
Vill komplettera att:

AMPaul skrev:
Optimera mera!

Petar111
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2022-10-12

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Petar111 » 2023-05-22 00:19

Nu har jag matchat min A300 med DAC från samma serie, D300. Denna kombination är riktigt bra. Planen är att använda D300 med HA i den stora riggen senare.
Just nu: Auralic Aries Mini-D300-A300-Q acoustic Concept 20. Musikfilerna finns på SDD i Auralic.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-22 08:02

Johan_Lindroos skrev:Var sitter REC-knappen?


+1
Jag har inte hittat den än. :D
Optimera mera!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-22 08:07

Petar111 skrev:Nu har jag matchat min A300 med DAC från samma serie, D300. Denna kombination är riktigt bra. Planen är att använda D300 med HA i den stora riggen senare.
Just nu: Auralic Aries Mini-D300-A300-Q acoustic Concept 20. Musikfilerna finns på SDD i Auralic.


Vad kul. Den (A300) leverera klart mer än priset. €199.
Jag inhandlade dac SMSL SU-1. €92.
Kombin spelar väldigt bra med tanke på vad de kostade.
Optimera mera!

Petar111
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2022-10-12

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Petar111 » 2023-05-22 10:56

Det sitter ett Rohm chip i D300 och just nu kan det vara enda DAC med det. D300 har två val som "tonkontroller", mjuk och skarp "rolloff". Mjuk skulle, enligt min förmenande, passa bra med klassisk musik och jazz, särskilt "live" upptagningar. Skarpa till allt annat. Fortfarande på inbränning men det ser lovande ut.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-22 14:49

Petar111 skrev:Det sitter ett Rohm chip i D300 och just nu kan det vara enda DAC med det. D300 har två val som "tonkontroller", mjuk och skarp "rolloff". Mjuk skulle, enligt min förmenande, passa bra med klassisk musik och jazz, särskilt "live" upptagningar. Skarpa till allt annat. Fortfarande på inbränning men det ser lovande ut.


SU-1 har AK4493S. Det är ett snällt chip. Ljudbilden är bakom högtalarna och har ett rätt avslappnad ljud.
På inget sätt påträngande.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-22 16:42

LeifB skrev:
Petar111 skrev:Det sitter ett Rohm chip i D300 och just nu kan det vara enda DAC med det. D300 har två val som "tonkontroller", mjuk och skarp "rolloff". Mjuk skulle, enligt min förmenande, passa bra med klassisk musik och jazz, särskilt "live" upptagningar. Skarpa till allt annat. Fortfarande på inbränning men det ser lovande ut.


SU-1 har AK4493S. Det är ett snällt chip. Ljudbilden är bakom högtalarna och har ett rätt avslappnad ljud.
På inget sätt påträngande.


Kan man verkligen koppla det enbart till vilket DAC-chip som sitter där? Implementationen gör väl sitt?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav I-or » 2023-05-22 17:37

Viktigast av allt: har du säkerställt att du faktiskt hör det som du tror att du hör?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Petar111
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2022-10-12

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Petar111 » 2023-05-22 20:32

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:
Petar111 skrev:Det sitter ett Rohm chip i D300 och just nu kan det vara enda DAC med det. D300 har två val som "tonkontroller", mjuk och skarp "rolloff". Mjuk skulle, enligt min förmenande, passa bra med klassisk musik och jazz, särskilt "live" upptagningar. Skarpa till allt annat. Fortfarande på inbränning men det ser lovande ut.


SU-1 har AK4493S. Det är ett snällt chip. Ljudbilden är bakom högtalarna och har ett rätt avslappnad ljud.
På inget sätt påträngande.


Kan man verkligen koppla det enbart till vilket DAC-chip som sitter där? Implementationen gör väl sitt?


Ja, det har du så rätt i. Men chippen har olika egenskaper som är väldokumenterade och i billigare DAC är dessa ganska påtagliga. På dyrare maskiner spelar det mindre roll just pga det du säger. Vad har du för DAC Roger, om det är något du vill dela med dig?

Petar111
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2022-10-12

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav Petar111 » 2023-05-22 20:36

I-or skrev:Viktigast av allt: har du säkerställt att du faktiskt hör det som du tror att du hör?

Jag ska sticka ut hakan och svara, jag tror det. Delvis för att jag har både LP och CD att jämföra med (skapligt bra skivspelare och RIAA) samt hyfsat kvalité på flac filerna. Det är, så klart, inte det optimala miljö att jämföra med för mig, glad amatör, räcker det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav I-or » 2023-05-23 10:38

Det är förstås bra, men problemet är att skillnader mellan olika DAC:ar av god klass är så pyttesmå att man måste sätta sig själv på ordentligt prov via ett nivåmatchat blindtest med erforderlig statistisk utvärdering. Annars blir det för många felkällor och risken är stor att man lurar sig själv.

För en god lyssnare är det inga problem att testa högtalare öppet och det är heller inte omöjligt att åtminstone ibland direkt höra skillnad mellan effektförstärkare, men när det handlar om förförstärkare och DAC:ar är det en helt annan sak.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-23 11:04

Petar111 skrev:
RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:
SU-1 har AK4493S. Det är ett snällt chip. Ljudbilden är bakom högtalarna och har ett rätt avslappnad ljud.
På inget sätt påträngande.


Kan man verkligen koppla det enbart till vilket DAC-chip som sitter där? Implementationen gör väl sitt?


Ja, det har du så rätt i. Men chippen har olika egenskaper som är väldokumenterade och i billigare DAC är dessa ganska påtagliga. På dyrare maskiner spelar det mindre roll just pga det du säger. Vad har du för DAC Roger, om det är något du vill dela med dig?





I min ägo finns flera DAC:ar, en del sitter tillsammans med CD-spelare och i datorer av olika slag. Den jag mest lyssnar via sitter i Audiolab 8200 CDQ. Har länge även kört en extra ADC-DAC i en miniDSP, det stör inte direkt. Nästa steg är att placera dessa SUBBU DAC V3 SE vid slutstegen som står intill resp. högtalare:

dac.jpg
dac.jpg (1.3 MiB) Visad 2844 gånger


Matning från digital källa och delning+ekvalisering sker då i miniDSP nanoDIGI:

nanoDIGIliten.jpg
nanoDIGIliten.jpg (961.47 KiB) Visad 2844 gånger


Det är alltså ett delat system med separat förstärkning för bas under ca 300 Hz och resten. Här ena sidan med högtalare, slutsteg (svarta lådan på golvet) och CD/försteg/DAC (Audiolab, silverfärgade lådan på bänken):

left speaker.jpg
left speaker.jpg (455.47 KiB) Visad 2844 gånger


I min värld är skillnaderna mellan olika DAC:ar liten och det finns klart större skillnader på andra håll i kedjan, inte minst i lyssningsrum och hur man placerat sig själv och högtalarna där. Nu när det är fint nog att nyttja DSP har ytterligare en faktor kommit med som kan göra enorm skillnad. Skulle inte kunna plocka ut elektronikkomponenters enskilda bidrag till återgivningen som ni tycks kunna.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-23 11:54

Har aldrig haft en dsp.
Hur mycket kan man räta ut frekvenskurvan?
Har inte heller någon utrustning att mäta en högtalares frekvenskurva. Högtalarna får sin personliga signatur.
Kan man få en helt rak frekvenskurva med dsp?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-23 12:17

DSP kan göra lite av varje, inte bara korrigera frekvensgången även om det är det man oftast gör inom hifi. Det går även att göra med analog teknik, vanligast har varit vanlig bas/diskantreglering. Vid lyssning på radio, tonband och vinylskivor är också korrektion inblandad. En del mjukvaror som t.ex. Roon har DSP. Ett enkelt sätt att testa är Equalizer APO i dator. Jag använder det för korrektion av fonogram när jag tycker det behövs. Hittills har jag bara gjort minimalt med ingrepp i högtalarnas frekvensgång, en topp i varje högtalare vid 80 resp. 90 Hz har reducerats och ett minimalt lyft runt 30 Hz. Samma korrektioner går att göra analogt med t.ex. Morellos PEQ. Det är dock lite mera pill med att ställa in. Det går att få till en rak frekvensgång om man vill det men det är inte samma sak som att det föredras. Man får fråga sig var vill jag att den raka frekvensgången ska finnas i rummet och hur mäter jag det? Finns en hel del om detta på forumet!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav eljulio » 2023-05-24 11:35

Leif. En grundförutsättning är att du eller någon annan mäter upp rummet i lyssningsposition. Sedan ekvalisering och kontrollmätning därefter. Som Roger skriver kan man anpassa utifrån preferenser, men jag har själv märkt över tid att jag föredrar ett försiktigt baslyft och sedan rak frekvensgång i lyssningsposition. Jag pillar mycket lite på DSP numera. Det är bra som det är.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav LeifB » 2023-05-24 16:30

eljulio skrev:Leif. En grundförutsättning är att du eller någon annan mäter upp rummet i lyssningsposition. Sedan ekvalisering och kontrollmätning därefter. Som Roger skriver kan man anpassa utifrån preferenser, men jag har själv märkt över tid att jag föredrar ett försiktigt baslyft och sedan rak frekvensgång i lyssningsposition. Jag pillar mycket lite på DSP numera. Det är bra som det är.


Ville bara höra om man kan öka o minska på många olika frekvenser med hjälp av en DSP.
Förstår att man måste mäta först.
Hur många decibel kan man öka sänka med en DSP?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SMSL A300 Stereo Amplifier

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-24 16:51

LeifB skrev:Ville bara höra om man kan öka o minska på många olika frekvenser med hjälp av en DSP.
Förstår att man måste mäta först.
Hur många decibel kan man öka sänka med en DSP?


Det finns nära nog en obegränsad möjlighet till ändringar.
Man måste inte mäta.
Det är upp till användaren, vissa tillåter extremt stora ingrepp. När vi talar om Digital Signal Processing måste man hålla sig under digital nolla = max signalnivå är 0dBFS.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster