Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28073
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-21 20:16

Jag och fru S har börjat se oss om efter en ny bostad, troligen en lägenhet. I den lär nog inte våra Quad 2912 komma till sin rätt; det är svårt att hitta lägenheter med stora vardagsrum här i stan. Alltså behöver vi ett par nya högtalare. Det är nog inte dags precis just den här veckan, men det är bäst att börja!

Alltså: var hittar jag ett par högtalare som låter lika rent som Quad 2912, men är konventionellt byggda och inte behöver stå 2 m från väggen bakom? Musiken vi lyssnar på kräver vare sig mer (eller lägre) lågbas eller starkare ljudstyrka än Quad 2912. Pris är om inte ointressant, så åtminstone inte en uppenbart begränsande faktor, vare sig uppåt eller nedåt. Självbygge är uteslutet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Chris71 » 2023-03-22 02:36

PerStromgren skrev:Jag och fru S har börjat se oss om efter en ny bostad, troligen en lägenhet. I den lär nog inte våra Quad 2912 komma till sin rätt; det är svårt att hitta lägenheter med stora vardagsrum här i stan. Alltså behöver vi ett par nya högtalare. Det är nog inte dags precis just den här veckan, men det är bäst att börja!

Alltså: var hittar jag ett par högtalare som låter lika rent som Quad 2912, men är konventionellt byggda och inte behöver stå 2 m från väggen bakom? Musiken vi lyssnar på kräver vare sig mer (eller lägre) lågbas eller starkare ljudstyrka än Quad 2912. Pris är om inte ointressant, så åtminstone inte en uppenbart begränsande faktor, vare sig uppåt eller nedåt. Självbygge är uteslutet.


Med risk att introducera en helt omöjlig enhörning så skulle jag säga en moderniserad Mirsch Rondo, hittills det enda som jag hört som målar upp en soundstage på ett liknande sätt som ESL, finns en del elaka mätningar som kan ifrågasätta konstruktionen förträfflighet med öronvittnen berättar en annan historia.

Annars som jag tvingade att börja om på nytt och bara välja en enda vettig högtalare så skulle det nog bli någon modern flervägs konstruktion 3-3,5vägs kanske baserad på SB acoustics för att få bra valuta för pengen och riktigt låg dist, om lägenheter bidrar med utmanande akustik så är ju tanken på ett samtal till area 51 och prata med AVR7000 om hur man får tag på ett par OA51-Purifi.

Så roligt och utmanande att hitta perfekta efterträdare till ESL, håll oss uppdaterade

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav JM » 2023-03-22 07:47

Yamaha NS-1000 skall ha lika låg distorsion som Quad elektrostater. Jag har två par. Ett par från SR och ett par från Telia. SR paret är välanvänt medans Telia paret är knappt använt. Det är inte distorsionen i mitt fall som är problemet utan frånvaron av högfrekventa optimalt försenade reflexer jag saknar.
Hjärnan adapterar dock snabbt till suboptimala högtalare. Efter några dagar efter en del PEQ kommer du inte sakna dina dipoler.

Altenativt skaffa/låna en hembioförstärkare där du kör alla kanaler i stereo med starkt riktade lågdistorderande lådfronthögtalare (linjehögtalare?) samt vanliga sidohögtalare, omgivna av tjock lager av dämpmaterial för att dämpa fronthögtalarnas för tidiga reflexer, i 60 graders vinkel fördröjda ca 20 ms och dämpade 8-10 dB. Frekvenserna över 1000 Hz är viktigast för optimala laterala reflexer.
Då har du ett ljud med relativt optimala sidoreflexer liknande du har nu med dina Quadar.

Möjligen kan du ta bort fronthögtalarnas oönskade förtidiga sidoreflexer genom att ytterligare ett par identiska fronthögtalare bakom egentliga fronthgt kopplade i motfas. Då får du en dipolkonfiguration som genom slug PEQ kan till viss del fasa ut oönsakade reflexer. Kräver en hel del mätningar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav mn12 » 2023-03-22 09:50

Harbeth kanske. Jag har inget vetenskapligt att komma med men Harbeths ägare och konstruktör Alan Shaw är lite av ett Quad fan. Finns i olika storlekar (och priser) för olika rum.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav paa » 2023-03-22 10:28

En liten undran bara, har du hört pi60?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Morello » 2023-03-22 10:34

Per, du är pensionär och snart befriad från trädgårdsarbetet - varför inte bygga ett par Räv-L? :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3374
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav eljulio » 2023-03-22 11:33

Ett par ägg med stöd av en eller två kompetenta subbar kan jag rekommendera... Men jag är ju part i målet. Det förutsätter dock att du kan placera dem på sidoväggarna för bästa återgivning.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Almen » 2023-03-22 11:49

Har du hört Morello?

Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav hifikg » 2023-03-22 11:57

Tja... vad skulle man kunna hitta på. Låt mig fundera en stund.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28073
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-22 12:03

paa skrev:En liten undran bara, har du hört pi60?


Ja, men bara helt kort. Men de finns inte annat än byggsats eller beggade, väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28073
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-22 12:03

Morello skrev:Per, du är pensionär och snart befriad från trädgårdsarbetet - varför inte bygga ett par Räv-L? :D


Nix! Jag är alldeles för lat och slarvig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28073
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-22 12:05

Almen skrev:Har du hört Morello?

[ Bild ]


Nej, men jag jag har stort förtroende för konstruktören! :D

Finns de att köpa?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28073
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-22 12:06

eljulio skrev:Ett par ägg med stöd av en eller två kompetenta subbar kan jag rekommendera... Men jag är ju part i målet. Det förutsätter dock att du kan placera dem på sidoväggarna för bästa återgivning.


Det låter också som ett alternativ.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28073
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-22 12:12

eljulio skrev:Ett par ägg med stöd av en eller två kompetenta subbar kan jag rekommendera... Men jag är ju part i målet. Det förutsätter dock att du kan placera dem på sidoväggarna för bästa återgivning.


Det låter också som ett alternativ.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Almen » 2023-03-22 12:28

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Har du hört Morello?

[ Bild ]


Nej, men jag jag har stort förtroende för konstruktören! :D

Finns de att köpa?

Ja, det förutsätter jag. Kanske inte från hyllan, men...

PerStromgren skrev:
paa skrev:En liten undran bara, har du hört pi60?


Ja, men bara helt kort. Men de finns inte annat än byggsats eller beggade, väl?

Åjo, de finns att köpa färdiga också, dock vanligen med längre leveranstid. Om han inte har icke avhämtade stående med passande ytfinish.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Morello » 2023-03-22 13:07

Almen skrev:Har du hört Morello?

[ Bild ]


De finns dock ej att köpa.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Morgan » 2023-03-22 13:41

Morello skrev:
Almen skrev:Har du hört Morello?

[ Bild ]


De finns dock ej att köpa.


Finns de inte att köpa ens för rätt summa pengar? Du kan ju alltid bygga dig ett par nya på någon månad. (Nu tänker jag nog mer på 'Die Referenz' än den gamla versionen)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Almen » 2023-03-22 13:42

Morello skrev:
Almen skrev:Har du hört Morello?

[ Bild ]


De finns dock ej att köpa.

Aha.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Bill50x » 2023-03-22 13:48

Nu är det ju inte bara högtalarna som tar plats.
Det gör ju elektroniken också. Det är ju dessutom inte bara utrymmeskravet utan även estetiken. Personligen arbetar jag hårt med att minimera antalet lådor. Egentligen är lådorna inte det största problemet utan allt kablage som förbinder dem. Något som också tar plats är analoga skivspelare. De måste stå överst på en hylla, stå plant (i våg), helst på dedikerad möbel för bästa ljud och ha plats ovanför för att kunna fälla upp locket. Dessutom tar vinylskivor en himla plats.

Min plan är att inom typ ett år ha sålt vinylskivor och spelare, just för att snabbt kunna flytta om det behövs. CD-spelaren behåller jag ett tag till trots ett minskat behov av att använda denna. I dagsläget några gånger per år.

Den elegantaste lösningen hittills är Linns DSM-spelare med Exakt-utgång och ett par aktivt drivna högtalare med Exakt-ingång. En (1) apparat, ett par högtalare kopplade med ethernetkabel. Och så behövs det förstås ett nätverk och en NAS. Höll jag på att glömma, behövs en strömkabel till respektive högtalare. Låter bra gör det, dyrt blir det. En variant är Linns DSM (Selekt) med inbyggt slutsteg, fortfarande bara en apparat och ett par högtalare (men fritt val), det kräver vanliga högtalarkablar istället för nätverkskablar men du slipper elkablarna till högtalarna. Något mindre dyrt men kan låta väl så bra. Men vi pratar fortfarande ett par hundra tusen.

Selekt, kan driva vilka högtalare som helst

Bild

Eller ett komplett system med Exakt-teknik

Bild

Något som också låter mycket bra är Teenage Engineering OD-11, du behöver 2 stycken och en mobiltelefon, så länge du nöjer dig med strömmande musik. Annars behövs en NAS också.

Bild

Vill man ha panelhögtalare (som ju du är inkörd på) finns det varianter som inte behöver stå två meter från vägg men där har jag för lite erfarenhet för att kunna råda. För länge sedan (länge!) hade jag ett par Acustat 2+2 hemma, de stod ca 80-90 cm från vägg och såg ut som monoliter med måtten 45x240cm. De lät otroligt rent och vidsträckt frekvensmässigt. Perfekt stereobild och mycket tjusigt låtande. Tyvärr lät de otroligt tråkigt också. Men snygga.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1632
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav gflar » 2023-03-22 13:54

Själv är jag nyfiken på Buchardt A700

https://buchardtaudio.com/collections/a ... ducts/a700


Någon som hört dem?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Morello » 2023-03-22 14:19

Morgan skrev:
Morello skrev:
Almen skrev:Har du hört Morello?

[ Bild ]


De finns dock ej att köpa.


Finns de inte att köpa ens för rätt summa pengar? Du kan ju alltid bygga dig ett par nya på någon månad. (Nu tänker jag nog mer på 'Die Referenz' än den gamla versionen)


Då känns det i så fall intressantare att göra en "die Referenz II" med tex. SB-element.

Jag har ju mina Morello-högtalare i mitt rum på kontoret - en kollega tjatar om att få köpa dem, men de står fint där de står. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3374
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav eljulio » 2023-03-22 14:23

Morello! Det luktar byggtråd!!! :D

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Morello » 2023-03-22 14:28

eljulio skrev:Morello! Det luktar byggtråd!!! :D


Mja, två GDS-rörbögsprojekt på hyggligt kort tid får räcka en stund.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Maarten » 2023-03-22 14:54

Japp, "die Referenz II" med tex. SB-element vore klart bra!

Köpetips: Revel F206, F208, F226 etc lär vara betydligt mindre lågdistorderande (ca 2-5 ggr lägre distorsion 200-20000 Hz @2,83V) än de föregående förslagen. (Hur har man kunnat undgå att notera det efter allt som skrivits? OBS, hade nog inte kommenterat detta om nu inte TS specifikt eftersökt "Lågdisthögtalare som alternativ till Quad". Då ska man ju hjälpa TS med lågdistorderande högtalare.)
Senast redigerad av Maarten 2023-03-22 14:59, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav paa » 2023-03-22 14:59

Grimm bygger lågdisthögtalare som imponerat stort på mig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Almen » 2023-03-22 15:06

Maarten skrev:Köpetips: Revel F206, F208, F226 etc lär vara betydligt mindre lågdistorderande (ca 2-5 ggr lägre distorsion 200-20000 Hz @2,83V) än de föregående förslagen.

Får inte ihop det riktigt - "mindre lågdistorderande"...?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Morello » 2023-03-22 15:25

Skall nog stå "mindre distorderande" eller "mer lågdistorderande".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav JM » 2023-03-22 15:54

Per behåll dina Quad hgt. Tryck högtlarna mot väggen med snyggt dämpmatrerial bakom. Ljudet kommer var ok och lägre distorsion kommer du aldrig att hitta. När fru S är ute drar du ut högtalarna från vägen och har åter bästa spatiala ljudet.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22709
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-22 16:52

Per, ni har väl en flygel som också ska på plats? Går det i lägenhet? Det kanske går att plocka fram Quad:arna när det ska spisas fonogram och annars ha dem ställda mot vägg?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Bill50x » 2023-03-22 17:10

RogerGustavsson skrev:Per, ni har väl en flygel som också ska på plats? Går det i lägenhet? Det kanske går att plocka fram Quad:arna när det ska spisas fonogram och annars ha dem ställda mot vägg?

Det finns ju mindre alternativ till flygel, men jag vågar påsta att alla är sämre. Försöåk att ställa en Dry Martini på ett keybord tex :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster