Jag villhöver ekvalisering!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Jag villhöver ekvalisering!

Inläggav Large » 2023-03-24 17:22

Som trådämnet antyder så är jag på jakt efter en lösning för att ekvalisera hemma hos mig. Jag har gjort en del tester där jag mätt och ekvaliserat med CamillaDSP på min gamla MacBook och jag är rätt säker på att jag är på rätt väg med ljudet. Dock inte med hårdvaran...

Idag ser signalkedjan ut såhär:
AppleTV -> Denon AVR -> Cr80es -> Slutsteg (för toppar respektive basar).

När jag testat med CamillaDSP så har uppställningen varit:
MacBook -> Denon AVR -> Cr80es -> Slutsteg

Det jag tror mig villhöva är en lösning som är oberoende av källa, men som ger mig möjlighet att ekvalisera och förhoppningsvis också agera delningsfilter. Typ såhär:
Källa -> Denon AVR -> "Magiska lådan" -> Slutsteg

Tänker jag rätt? Bör jag göra en annan ansats? Vilka alternativ (på hårdvara) finns det som bidrar till att göra mitt system bättre och dessutom går att nå utan att lägga ut alltför stora [får tolkas fritt] belopp?
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Re: Jag villhöver ekvalisering!

Inläggav johaneriksson » 2023-03-24 17:28

Jag är inne på en liknande lösning. Tänkte som magisk låda köra en liten nuc med Camilla dsp och ett flerkanaligt ljudkort men har inte kommit fram till vilket ljudkort som är mest pang för pengarna.

Främsta anledningen att ha magiska lådan efter AVR är användarvänligheten för övriga familjen då olika källor används.

nijo
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Jag villhöver ekvalisering!

Inläggav nijo » 2023-03-24 21:06

Minidsp har precis annonserat en 8-kanals variant som har HDMI med arc/earc dock ännu utan pris. Om man har en Apple TV och en TV med passthrough så är det nog borde en hyfsat användarvänlig lösning och ”tillräckligt” bra (vad det nu är). Man slipper (?) audiofilia nervosa med en utebliven a/d omvandling. Men annars är nog CamillaDSP med ett ljud i/f tillräckligt bra för mig iallafall. Jag kör en raspberry pi4 med CamillaDSP till AVR via HDMI (optiskt in från TVn) med det är lite mer ”mek”.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Jag villhöver ekvalisering!

Inläggav Kalejdokom » 2023-03-25 09:00

Jag läser det som att du vill byta Ino-burken till en dsp med delningsfilter för dina front-kanaler. Alltså två kanaler. Då funkar ju t.ex. MiniDSP 2x4HD utmärkt. Det framgår inte om du även har center- och/eller surroundhögtalare men dom driver du i så fall direkt från receivern, eller villhöver du ekvalisera dom också?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Jag villhöver ekvalisering!

Inläggav Calleberg » 2023-03-25 09:13

Magiska lådan=En drivrackare?

Har t.om AutoEQ om den används ihop med RTA micen.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... tem.14134/
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Jag villhöver ekvalisering!

Inläggav Large » 2023-03-25 16:48

Kalejdokom skrev:Jag läser det som att du vill byta Ino-burken till en dsp med delningsfilter för dina front-kanaler. Alltså två kanaler. Då funkar ju t.ex. MiniDSP 2x4HD utmärkt. Det framgår inte om du även har center- och/eller surroundhögtalare men dom driver du i så fall direkt från receivern, eller villhöver du ekvalisera dom också?

Det är inget självändamål att ta bort Cr80es, men instället för att lägga till ytterligare en sak i kedjan så är tanken att byta...
En MiniDSP 2x4HD är ju så pass billig att det är hyfsat riskfritt att testa med en sån. Kanske t.o.m finns någon här som har en att sälja? Gärna nära Linköping. :wink:
Jag har ingen center (än), men väl en del surroundhögtalare. Min tanke är att frontarna + bas är de som i huvudsak är relevanta att ekvalisera... Allt utom frontar och bas drivs, precis som du säger, av receivern.

Som tillägg kan sägas att det används fler källor än AppleTV (även om den är helt dominerande sett till användningstid), så jag har antagit att ekvalisering efter receiver är enda rimliga lösningen då receivern agerar växel för val av källa.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Jag villhöver ekvalisering!

Inläggav Large » 2023-03-25 23:01

Den här tråden hade jag missat, men den verkar vara nyttig för frågeställningen: DSP: Byta försteg eller stoppa in i befintlig anläggning?
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Jag villhöver ekvalisering!

Inläggav DVD-ai » 2023-03-26 03:12

Large skrev:Som trådämnet antyder så är jag på jakt efter en lösning för att ekvalisera hemma hos mig. Jag har gjort en del tester där jag mätt och ekvaliserat med CamillaDSP på min gamla MacBook och jag är rätt säker på att jag är på rätt väg med ljudet. Dock inte med hårdvaran...

Idag ser signalkedjan ut såhär:
AppleTV -> Denon AVR -> Cr80es -> Slutsteg (för toppar respektive basar).

När jag testat med CamillaDSP så har uppställningen varit:
MacBook -> Denon AVR -> Cr80es -> Slutsteg

Det jag tror mig villhöva är en lösning som är oberoende av källa, men som ger mig möjlighet att ekvalisera och förhoppningsvis också agera delningsfilter. Typ såhär:
Källa -> Denon AVR -> "Magiska lådan" -> Slutsteg

Tänker jag rätt? Bör jag göra en annan ansats? Vilka alternativ (på hårdvara) finns det som bidrar till att göra mitt system bättre och dessutom går att nå utan att lägga ut alltför stora [får tolkas fritt] belopp?


Byt ut cr80es mor en RME adi-2/4 pro se och dela, EQa samt kör dac för tvåkanal i denna.
Då har du en lösning som låter bättre, är mer flexibel, medger gott om möjligheter till eg både på basmodulerna och toppar, men tyvärr är både dyrare och svår att få tag på. :)

Finns dock i lager här https://www.bax-shop.se/ljudkonvertering/rme-adi-2-4-pro-se-2-in-2-out-ad-da-converter

Jag vet inget om företaget och kan därför inget säga om hur seriösa som är...

Eller bara nöj dig med audisy multEQ om du har en nyare receiver, den är ganska otydlig och hopplös på många vis.
Men kan göra jobbet om du har tålamod :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster