Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2023-04-07 22:17

Den större stativaren Evoke 20 går ned till 40 Hz, men kostar 24.990 kr. Monitor Audio Silver 300 7G kostar 25.700 kr hos samma handlare.

Jag kollade KPI och det är 30 % högre än 2009, så 12.700 kr för piPs motsvarar nu 16.510 kr. Just mitt par köpte jag begagnat, vilket delvis förklarar varför 20-25 tusen känns dyrt för mig, men jag tycker ändå att det är mycket pengar - mer än jag betalade för min nya cykel, som jag ändå avser använda året runt kommande decennium. Där uppgraderade från en jag haft sedan 2011 och som kostade ungefär 10.000 kr ny.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2024-01-03 14:22

Jag väcker tråden, eftersom Hembiobutiken realiserar ett par färger av Monitor Audio Silver 300 och 500. 18990 kr för den mindre är rätt bra. En undran är om 500 är värda merkostnaden och om de ryms och passar i rummet? 500 har 90 dB känslighet, medan piP och 300 har 87 dB. I praktiken spelar jag inte så starkt, utan det skulle för min del troligen resultera i lägre distorsion vid samma nivå - eller kommer jag att vrida på mer? Förstärkaren har alltså 80 watt märkeffekt. mätt till dryga 100 watt.

Lägenhet i betong och lättbetong och ett vardagsrum om 3,5*5,5 meter med flera dörröppningar. Behöver placera nära betongväggen, men det är öppningar bredvid på båda sidorna.

Soundstage har recenserat och mätt båda:
https://www.soundstagehifi.com/index.ph ... udspeakers
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Empa » 2024-01-03 14:43

Spanar själv lite smått och är kluven om jag orkar bygga själv eller inte.
Har kikat på JBL HDI 1600 samt Buchardt S300.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2024-01-03 14:57

Rummet från två håll.

Inre lyssningsdel:
Bild

Yttre del:
Bild
...perspektiv...

makesrain
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav makesrain » 2024-01-03 18:07

guldfisk skrev:Jag väcker tråden, eftersom Hembiobutiken realiserar ett par färger av Monitor Audio Silver 300 och 500. 18990 kr för den mindre är rätt bra. En undran är om 500 är värda merkostnaden och om de ryms och passar i rummet? 500 har 90 dB känslighet, medan piP och 300 har 87 dB. I praktiken spelar jag inte så starkt, utan det skulle för min del troligen resultera i lägre distorsion vid samma nivå - eller kommer jag att vrida på mer? Förstärkaren har alltså 80 watt märkeffekt. mätt till dryga 100 watt.

Lägenhet i betong och lättbetong och ett vardagsrum om 3,5*5,5 meter med flera dörröppningar. Behöver placera nära betongväggen, men det är öppningar bredvid på båda sidorna.

Soundstage har recenserat och mätt båda:
https://www.soundstagehifi.com/index.ph ... udspeakers
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153


Jag har bara gott att säga om mina Monitor Audio Silver 500 7G.

Hade (har fortfarande, men de står nu i ett annat rum) piPs tidigare. Jag tycker att det är svårt att jämföra dem då jag ser dem som helt olika djur. piPs är fina högtalare men de är små, se jämförelse med MA 500 i min presentation. Jag föredrar MA på alla sätt, i mitt rum och med den uppställning jag har. Lyssningsglädjen är större oavsett volym och jag vrider gärna på mer än jag gjorde tidigare. MA 300 tar upp klart mindre golvyta än 500.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2024-01-03 19:15

Tack för synpunkterna.

Det är 300 som ligger närmast till hands. Jag tror att ett nytt par högtalare vore det sista inom överskådlig tid. Ur den synpunkten är 6000 kronor i prisskillnad inte orimlig. Å andra sidan kommenterade min fru att jag lyssnar - får lyssna - rätt sällan och jag håller med. Redan 19 tusen är mycket pengar som jag skulle kunna uppgradera andra delar av mitt liv med. Fast jag sparar redan så mycket att jag har råd att inte behöva välja. Det gångna året har jag beslutat unna mig både ny elektronik och en ny cykel. piPs skulle hamna i antingen ett barnrum eller i fritidshuset.

När jag tittar på Soundstage mätningar verkar 300 och 500 aningen olika runt 3500 Hz. Samma element, fast olika baffel och ska jag gissa lite olika filter i och med skillnaden i känslighet? Annars skulle jag förvänta mig att den stora skillnaden är i basdistorsion.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav distad » 2024-01-03 21:42

Körde inte du med Rotel elektronik ? Tror jag inte passa med Monitor Audio. Väl analytiskt ? Men det är vad jag tror.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2024-01-08 20:06

Jag beställde ett par Monitor Audio Silver 300 7G i svart ekfanér. Leverans i morgon kväll. Gulp.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav UnholyRishna » 2024-01-11 17:32

Blev du nöjd? :)

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2024-01-11 19:19

Jag har skrivit i min medlemstråd:
viewtopic.php?f=16&t=8711&p=2301090#p2301090

(Provuppställda bredvid mina piPs har jag växlat mellan förstärkarens A- och B-utgångar. De har nästan samma känslighet, men alltså inte nivåmatchat. Öppnare, rumsligare och ljusare, men ändå med kropp. piPs låter torrare, dovare och mer centrerat. Min fru fick lyssna halvblint och tycker att MA är bättre.)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav I-or » 2024-01-12 14:19

Det är inte helt enkelt att nivåmatcha högtalare eftersom frekvensgången varierar betydligt, men de ljudande skillnaderna är i princip alltid så stora att nivåmatchningen bara behöver vara någorlunda hygglig (till skillnad från elektronik, där den blir helt avgörande).

MA Silver 300 7G har betydligt jämnare frekvensgång än piPs (enligt uppgift nära identisk frekvensgång med piP) och dessutom betydligt lägre distorsion. Det vore således konstigt om ni inte föredrog MA.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Zappa » 2024-01-12 17:27

I-or skrev:MA Silver 300 7G har betydligt jämnare frekvensgång än piPs (enligt uppgift nära identisk frekvensgång med piP) och dessutom betydligt lägre distorsion. Det vore således konstigt om ni inte föredrog MA.


Hur står sig Monitor Audio Silver 300 7G mot en annan stativhögtalare som Revel M106?

Revel M106.png
Revel M106.png (1.52 MiB) Visad 870 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav I-or » 2024-01-12 18:50

300:an är en golvhögtalare. Du tänker nog på 100:an, vilken verkar vara ganska bra om än med tveksam spridning från 8"-elementet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Zappa » 2024-01-12 21:20

I-or skrev:300:an är en golvhögtalare. Du tänker nog på 100:an, vilken verkar vara ganska bra om än med tveksam spridning från 8"-elementet.


Eftersom golvhögtalaren Monitor Audio Silver 300 7G här jämförs med stativhögtalaren piP blev jag nyfiken på hur den står sig mot andra stativhögtalare som anses vara bra. Är Silver 300 7G överlag bättre än Revel M106 som kostar ungefär lika mycket?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav distad » 2024-01-13 14:13

Zappa skrev:
I-or skrev:300:an är en golvhögtalare. Du tänker nog på 100:an, vilken verkar vara ganska bra om än med tveksam spridning från 8"-elementet.


Eftersom golvhögtalaren Monitor Audio Silver 300 7G här jämförs med stativhögtalaren piP blev jag nyfiken på hur den står sig mot andra stativhögtalare som anses vara bra. Är Silver 300 7G överlag bättre än Revel M106 som kostar ungefär lika mycket?

Jag vet vad jag skulle välja.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kraniet
 
Inlägg: 12548
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Kraniet » 2024-01-13 14:15

300an har ju en rejäl peak vid 3-4 khz så det är klart den låter ljust.

För mig skulle den va helt obrukbar utan eq då mina öron är känsliga för sånt.

Bild

Såhär mäter piP

Bild

Men QM10 som ska vara väldigt lik piP mätte soundstage såhär

Bild
Senast redigerad av Kraniet 2024-01-13 14:33, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav distad » 2024-01-13 14:26

Kraniet skrev:300an har ju en rejäl peak vid 3-4 khz så det är klart den låter ljust.

För mig skulle den va helt obrukbar utan eq då mina öron är känsliga för sånt.

[ Bild ]

Mina också.... därav skrev jag att Rotel och Monitor Audio , nej tack. Förstår inte riktigt hypen kring MA.... En del modeller har visst bra siffror enligt dem som gillar siffror och grafer. Men för mig är ska musik låta som musik gör på "riktigt" och inte efter det kommit in i en studio för då låter mycket bra konstigt efteråt. Därav så väljer jag högtalare som återger skivorna så man "står ut" att lyssna på dem. Sedan hur siffrorna och graferna ser ut betyder noll för mig. Mina öron ska kunna njuta av musiken, det är det som är "viktigt" Om ni vill så kan ni ju leta reda på grafer kring Monitor Audio GR60 Ett par äldre som var deras toppmodell på den tiden och som lät bra (runt 2000-talet)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kraniet
 
Inlägg: 12548
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Kraniet » 2024-01-13 14:37

distad skrev:
Kraniet skrev:300an har ju en rejäl peak vid 3-4 khz så det är klart den låter ljust.

För mig skulle den va helt obrukbar utan eq då mina öron är känsliga för sånt.

[ Bild ]

Mina också.... därav skrev jag att Rotel och Monitor Audio , nej tack. Förstår inte riktigt hypen kring MA.... En del modeller har visst bra siffror enligt dem som gillar siffror och grafer. Men för mig är ska musik låta som musik gör på "riktigt" och inte efter det kommit in i en studio för då låter mycket bra konstigt efteråt. Därav så väljer jag högtalare som återger skivorna så man "står ut" att lyssna på dem. Sedan hur siffrorna och graferna ser ut betyder noll för mig. Mina öron ska kunna njuta av musiken, det är det som är "viktigt" Om ni vill så kan ni ju leta reda på grafer kring Monitor Audio GR60 Ett par äldre som var deras toppmodell på den tiden och som lät bra (runt 2000-talet)


Nu är det ju inga dåliga högtalare för det. De har låg dist och kontrollerad spridning. Så med lite EQ så

Ser man på estimerad rumskurva så behöver hela alltet tiltas lite mot högre frekvenser (2dB typ?) och med en dipp på ca 3 dB där vid peaken så låter de nog riktigt riktigt bra.
Bild
Mvh
Magnus

makesrain
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav makesrain » 2024-01-13 14:46

Kraniet skrev:300an har ju en rejäl peak vid 3-4 khz så det är klart den låter ljust.

För mig skulle den va helt obrukbar utan eq då mina öron är känsliga för sånt.

[ Bild ]

Såhär mäter piP

[ Bild ]

Jag menar inte att säga att du har fel, och jag har inget som helst intresse av att försvara en högtalare jag inte lyssnat på, eller någon tillverkare, men hur kan du utifrån den grafen säga att det är en rejäl peak där? Vilken av kurvorna är det du tittar på och hur håller du isär dem när bilden är svartvit? Jag antar att det är soundstagenetworks mätningar vi talar om, och i så fall beskrivs grafen såhär:

"Top curve: on-axis response
Middle curve: 15 degrees off-axis response
Bottom curve: 30 degrees off-axis response"
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav distad » 2024-01-13 14:47

Kraniet skrev:
distad skrev:
Kraniet skrev:300an har ju en rejäl peak vid 3-4 khz så det är klart den låter ljust.

För mig skulle den va helt obrukbar utan eq då mina öron är känsliga för sånt.

[ Bild ]

Mina också.... därav skrev jag att Rotel och Monitor Audio , nej tack. Förstår inte riktigt hypen kring MA.... En del modeller har visst bra siffror enligt dem som gillar siffror och grafer. Men för mig är ska musik låta som musik gör på "riktigt" och inte efter det kommit in i en studio för då låter mycket bra konstigt efteråt. Därav så väljer jag högtalare som återger skivorna så man "står ut" att lyssna på dem. Sedan hur siffrorna och graferna ser ut betyder noll för mig. Mina öron ska kunna njuta av musiken, det är det som är "viktigt" Om ni vill så kan ni ju leta reda på grafer kring Monitor Audio GR60 Ett par äldre som var deras toppmodell på den tiden och som lät bra (runt 2000-talet)


Nu är det ju inga dåliga högtalare för det. De har låg dist och kontrollerad spridning. Så med lite EQ så

Ser man på estimerad rumskurva så behöver hela alltet tiltas lite mot högre frekvenser (2dB typ?) och med en dipp på ca 3 dB där vid peaken så låter de nog riktigt riktigt bra.
[ Bild ]

Angående det blå. Jag säger absolut inte att de är dåliga högtalare, finns sämre. Men "mina" öron skulle inte kunna leva med det. Och de flesta där ute som köper hifi håller inte på med EQ.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22708
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-13 15:18

Mina Ino piP har en svacka runt 3-4 kHz. Om nu Monitor Audio har en höjning vid samma register lär det ju bli skillnad vid jämförelse.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Zappa » 2024-01-13 15:48

Personligen vill jag absolut inte ha en topp vid 3,5 kHz, snarare en smärre dal. En topp där medför typiskt ett påträngande ljud, särskilt om det även finns en dal i värmeregistret. Möjligen blir lyssnaren i början imponerad av tydligheten i ljudet men tröttnar nog efter ett tag. Jag har testat massor med min PEQ och det är slående hur känsligt örat är vid frekvenserna kring 3,5 kHz.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22708
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-13 16:04

Kan hålla med om det!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav I-or » 2024-01-13 19:18

Ekvalisering är alltid ett måste för audiofilen. Det finns tyvärr ingen väg runt detta faktum. I normala lyssningsrum talar vi om natt-och-dag-skillnader och i princip alla passiva högtalare har avvikelser som behöver korrigeras för högre frekvenser.

Vad gäller jämförelsen mellan MA Silver 300 7G och piP(s) är det knappast rättvist att ställa en golvhögtalare för ca 25 kkr mot en stativhögtalare för ca 12 (?) kkr.

Jag har inte hört piP(s), men har tagit del av mätresultaten som kan sägas vara svaga både vad gäller frekvensgång och distorsion (Maartens mätningar håller överlägsen klass och finns att studera här: viewtopic.php?f=3&t=73409).

Jag har dock hört den ovan nämnda systermodellen Guru QM10 och kan bara konstatera att den som alla andra högtalare låter som den mäter, d.v.s. i det här fallet inte bra. Kombinationen av ett överbetonat övre mellanregister och ett svagt basregister gör klangen tydligt färgad. Till detta kommer även orenheten relaterande till den höga distorsionen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Zappa » 2024-01-13 20:21

I-or skrev:Ekvalisering är alltid ett måste för audiofilen. Det finns tyvärr ingen väg runt detta faktum. I normala lyssningsrum talar vi om natt-och-dag-skillnader och i princip alla passiva högtalare har avvikelser som behöver korrigeras för högre frekvenser.

Vad gäller jämförelsen mellan MA Silver 300 7G och piP(s) är det knappast rättvist att ställa en golvhögtalare för ca 25 kkr mot en stativhögtalare för ca 12 (?) kkr.

Jag har inte hört piP(s), men har tagit del av mätresultaten som kan sägas vara svaga både vad gäller frekvensgång och distorsion (Maartens mätningar håller överlägsen klass och finns att studera här: viewtopic.php?f=3&t=73409).

Jag har dock hört den ovan nämnda systermodellen Guru QM10 och kan bara konstatera att den som alla andra högtalare låter som den mäter, d.v.s. i det här fallet inte bra. Kombinationen av ett överbetonat övre mellanregister och ett svagt basregister gör klangen tydligt färgad. Till detta kommer även orenheten relaterande till den höga distorsionen.


Har du lyssnat på Monitor Audio Silver 300 7G?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav distad » 2024-01-13 22:21

Tror glansdagarna för Ino/Guru är över. Om man nu ska hålla sig till riktigt bra mätvärden.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Glebster » 2024-01-13 23:00

Ja, hypen tycks avta för varje mätning och diskussion om neutral högtalare som förs. Ino är på intet sätt dåliga högtalare men de lämnar en del att önska vad neutral återgivning beträffar.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3655
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav juanth » 2024-01-14 01:07

Glebster skrev:Ja, hypen tycks avta för varje mätning och diskussion om neutral högtalare som förs. Ino är på intet sätt dåliga högtalare men de lämnar en del att önska vad neutral återgivning beträffar.


Så vad är neutral återgivning som alla här tycks känna till?
En spikrak kurva?
Det tror inte jag.

Jag vet att IÖ har under många år gjort många studier gällande mänskligt hörande och i tonkurvan finns inlagt kompensation vid ett flertal punkter som han anser bör kompenseras/justeras för att det just enligt resultaten på studierna ska kunna anses vara neutral återgivning.
Om han ville att Ino skulle mäta som ett stelt snöre så hade de garanterat mätt så.
Kompensationer i tonkurvan som gjorts kommer inte passa precis alla då de säkerligen är gjorda för att passa en majoritet av lyssnare. Ett avvägt genomsnitt.

De Finska monitorerna som mäter som ett stelt snöre, låter, tycker jag, enastående lamt och trist.
Monitorer avlyssnas dessutom ofta betydligt närmare än vanliga hemma/standardhögtalare. Rätt stor skillnad i kvoten direktljud kontra reflexer och andelen rumsbidrag.
Ino är en av få tillverkare som inbegriper och tar hänsyn till rummet och ger klart tydliga instruktioner om hur produkten gör sig bäst. Gör tex Monitor Audio något sådant?

På mässor (iaf i Sverige) när tillverkare (och genom ombud/återförsäljare) demonstrerar sina produkter så låtsas 95% som om att rummet inte existerar. Obegripligt och smått komiskt att kunder tas så lite på allvar. Och samtidigt förvånande att kunderna inte ställer hårdare krav.

Jag tycker det känns trist att det här numera tycks vara fritt fram att kasta skit på en så engagerad högtalartillverkare som Ino. Alla kanske inte tycker Ino ger vad de utlovar men tillverkaren har ett uttalat mål att produkterna ska ge opåverkad återgivning. Alltså ofärgat återge ursprungshändelsen. Enligt mig en mycket lovvärd ambition.
De flesta tillverkare verkar inte ha någon röd tråd i sin produktion och stora variationer från år till år i hur musik återges.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav sprudel » 2024-01-14 01:38

Håller med Juanth här. Finns en antydan till trend att Ino ska dissas, och allt låter bra bara man ekvaliserar, så är det naturligtvis inte.
Man höjer inte sig själv genom att kasta skit på andra, vilket inte heller politiker begripit. Himla trist utveckling.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav I-or » 2024-01-14 02:09

Alldeles för många audiofiler drar för stora växlar på vilken tillverkare som det handlar om. Vissa modeller kan låta bra medan andra låter illa. Monitor Audios äldre konstruktioner lät överlag rejält illa medan de senare låter betydligt bättre (jag fick ganska nyligen möjlighet att helt kort höra MA Silver 500 7G och den låter förstås som den mäter, d.v.s. bra även om fallet över ca 15 kHz är hörbart för en känslig lyssnare). De flesta av B&W:s äldre konstruktioner lät bra medan de nyare låter rejält illa. Vissa av Snells modeller lät bra medan andra lät hyggligt och en tredje kategori lät mindre bra. Liknande omdömen kan man ge för nästan alla tillverkare.

Om det vore så att det fanns magi i hur den optimala frekvensgången och spridningen skulle se ut så borde tillverkarens konstruktioner prestera på ett likartat sätt. Så är mycket sällan fallet. Det går heller inte att hänvisa dessa skillnader till att de tilltänkta uppställningarna är olika eftersom detta bara påverkar frekvensgången någorlunda kontrollerat under ca 200 Hz och de olika modellernas frekvensgång och spridning varierar enormt för högre frekvenser.

Om man tar tre-fyra slumpmässigt utvalda modeller från en hygglig tillverkare och medelvärdesbildar frekvensgången så landar man ofta väldigt nära det konstanta. Det handlar alltså om huvudsakligen slumpmässiga skillnader undantaget den undre gränsfrekvensen som i hög grad beror på kavitetsvolymen. Här blir den enda rimliga slutsatsen att olika konstruktörer och olika marknadssegment leder till olika kompromisser och därmed olika prestanda.

Toole/Olives omfattande forskning har visat att jämn frekvensgång och spridning utgör avgörande egenskaper för ljudkvaliteten. Detta kan inte på något sätt jämföras med opublicerade rön om än det ena och än det andra från allehanda tillverkare. Många påstår sig ha funnit nycklarna till välljud i diverse käpphästar eller hemliga egenskaper, men har absolut noll publicerade forskningsresultat som kan backa upp detta. Detta kan alltså klassificeras som marknadsföring och har ytterst sällan med vetenskap att göra.

När det gäller Ino Audio så bör det vara uppenbart för de flesta att pi60(s) kan sägas vara bra högtalare medan piP(s) inte tillhör den kategorin. Med tanke på prisskillnad och storlek så är det inte märkligt att de ljudande resultaten skiljer stort. Dessa två modeller har tydligt olika frekvensgång, spridning och distorsion och detta är vad som fullt ut avgör de ljudande resultaten.

För de större Ino-modellerna har pålitliga källor, d.v.s. bevisligen goda lyssnare som jag har fullständigt förtroende för, upplyst mig om att ljudkvaliteten är hög.

Även goda högtalare kan dock förbättras klangmässigt via ekvalisering och rumsinverkan måste också alltid kontrolleras mer (normala lyssningsrum) eller mindre (akustikåtgärdade lyssningsrum).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 4 gäster