grannilsson skrev:
Håller med om all du skriver här Johan,
Tror inte heller spikraka tonkurvor för högtalare (förutom då möjligen i nollgraders riktningen) fungerar, eller är önskvärt, trodde det var allmänt vedertaget vid det här laget, och har väl
diskuteras i decennier. Ser att det finns någon (I-or ?) eller var det någon annan ?, som kan tala om hur en högtalare låter via tonkurvan utan att ha lyssnat på dem, lycka till med det kan jag säga, det tror jag inte ett dugg på.
Nämnda piPs och pi60s låter extremt lika på 3 meters avstånd till lyssnaren, jag har själv dessa högtalare, och inte bara jag har svårt att skilja dem åt, utan i princip alla
blir totalt lurade på vilken högtalare som spelas (om man inte spelar jätte starkt).
Nu är jag inte dogmatisk gällande Ino Audio, har fler högtalar system hemma, ett annat par som mäter och låter extremt lika som piPs, är faktiskt ett par Snell AIIIi, det tycker jag säger
ganska mycket om värdet på ett par pytte högtalare, fast idag tillverkas ju Snell AIIIi på licens i polen, med ett pris på 65 000 Euro. Hurra för Ingvars högtalare ....
Har ett par Snell Type C också, de mäter bäst (rakast Tonkurva) av alla högtalarna men är den som låter sämst trots allt ....
Högtalare, rum och hörselmekanismen (örat + Hjärnan) är ett komplext område ....
Mvh Göran Nilsson
Du är fel ute här eftersom man behöver känna till frekvensgång, spridning och distorsion. Övning ger färdighet och man lär sig enormt mycket av att lyssna och mäta på diverse högtalare. Uppställning och rum är dock en avgörande faktor och därför måste man alltid lyssna också för att kunna avgöra hur det låter i det enskilda fallet. Hörselmekanismen är dessutom inte mer komplex än att Olive score uppvisar en skyhög korrelationskoefficient (0,86) för ljudande intryck och enbart frekvensgång/spridning.
För övrigt mäter Snell AIIIi överhuvudtaget inte som piPs:
(0,5 m med mikrofonen placerad i höjd med diskantelementet, OBS! Basen är ej aktiv så ignorera fallet under 500 Hz.)
https://www.troelsgravesen.dk/SnellA3i.htm
(1,1 m med mikrofonen placerad mitt mellan diskant- och baselement)
viewtopic.php?f=3&t=73409
För frekvenser under 100 Hz är skillnaderna avsevärda, då piP rullar av relativt högt i frekvens. Även spridningen skiljer avsevärt och distorsionen är långt lägre för AIIIi.
Att piP(s) inte alls låter som pi60(s) har redan konstaterats åtskilliga gånger ovan.