Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2023-04-02 00:00

Kanske hypotetiskt, eftersom jag just stoppat in tjugo papp i ny elektronik, men låt oss diskutera:

Jag har piPs. Jag får mest spela musik på helgerna och ibland erbjuda familjen bättre filmljud. Låt säga att Monitor Audio Silver 300 eller 500 vore nästa milstolpe, men de känns något dyra och min nya Rotel A14 med 80 watt är längst ned i intervallet för rekommenderad effekt. Jag gillar idén med hyfsat djup basåtergivning vid måttliga nivåer.

Eftersom avdelningen är "köpråd" är jag intresserad av vad som går att köpa rimligt enkelt. Så högtalare till salu i Sverige. Nya eller sådana som återkommande säljs begagnade.. Ändring: Begagnat-tips blir en distraktion.
Senast redigerad av guldfisk 2023-04-05 14:21, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Maarten » 2023-04-02 20:13

sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Morello » 2023-04-02 21:48

Det bör kanske påpekas att Wharfdale numer är ett kinesiskt bolag. :(
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Maarten » 2023-04-02 21:58

Aj då, då glömmer jag dem.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2023-04-03 09:17

Ha-hum. Funderade lite på Kef R3, som nu realiseras eftersom den fått en Meta-efterföljare.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav MusicMan » 2023-04-03 11:15

Varför inte bara komplettera dina piPs med basmoduler eller en (eller två) sub?
För att få ett bra steg upp i ljudkvalitet från piPs så behöver man ofta lägga rätt rejält med pengar. Gillar du ljudet från dina Ino så varför inte behålla dem?
Annars om du inte har dämpat väggen bakom högtalarna så är det den absolut bästa investeringen för bättre ljud.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2023-04-03 13:04

:-) Jag har dämpat. Basmoduler och extra slutsteg är inte på tapeten, trots att jag är medveten om vad de erbjuder.

Det jag är nyfiken på är vad som finns i det här segmentet. Måste inte vara stativhögtalare, men utan golvstående i samma prisklass är också möjligt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2023-04-03 18:41

Stryk R3 med tanke på vad jag nu hunnit läsa i diverse forumtrådar.

Vad finns det för 15-20 (möjligen 25) lakan som går hyfsat djupt (inte nödvändigvis så starkt)? Finns det lyckade trevägare?

ELAC Debut Reference DFR52 är nästan misstänkt billiga för 14.000 kr.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav pLudio » 2023-04-03 20:10

guldfisk skrev:ELAC Debut Reference DFR52 är nästan misstänkt billiga för 14.000 kr.

ELAC är annars kända för sina AMT-diskanter i de lite dyrare modellerna. Kineser äger numera även ELAC.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav distad » 2023-04-03 21:46

Morello skrev:Det bör kanske påpekas att Wharfdale numer är ett kinesiskt bolag. :(

Det visste jag inte. Men det är ju en radda märken som har haft det tufft så man ska inte bli förvånad om fler blir Kineser.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav STDI » 2023-04-03 21:50

Det var en gång två kineser. Nu är de 1,5 miljarder.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav pLudio » 2023-04-03 23:09

FBK skrev:
Morello skrev:Det bör kanske påpekas att Wharfdale numer är ett kinesiskt bolag. :(

Det visste jag inte. Men det är ju en radda märken som har haft det tufft så man ska inte bli förvånad om fler blir Kineser.

https://iaggroup.com/iag-brands/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav nuffe » 2023-04-04 11:36

guldfisk skrev::-) Jag har dämpat. Basmoduler och extra slutsteg är inte på tapeten, trots att jag är medveten om vad de erbjuder.

Det jag är nyfiken på är vad som finns i det här segmentet. Måste inte vara stativhögtalare, men utan golvstående i samma prisklass är också möjligt.


Bara som info, ino har basstöd då behövs inte ett extra slutsteg och inget delningsfilter. basstöden drivs med ditt befintliga slutsteg.
Däremot vet jag inte om de passar bra till piPs, men det kan säkert nån annan svara på.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Morello » 2023-04-04 11:39

pLudio skrev:
FBK skrev:
Morello skrev:Det bör kanske påpekas att Wharfdale numer är ett kinesiskt bolag. :(

Det visste jag inte. Men det är ju en radda märken som har haft det tufft så man ska inte bli förvånad om fler blir Kineser.

https://iaggroup.com/iag-brands/


Helt förfärligt att västvärlden säljer ut bolag till skräpdiktaturen Kina.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav andyman_se » 2023-04-04 15:01

Jag har Neat Iota Alpha hemma. Små golvare på spikes med bas som spelar nedåt. Ersatte Guru QM10 med dessa då dom är betydligt mer kapabla. Kostade 20´. kanske dyrare nu? Vill minnas dom är brittiska.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Bill50x » 2023-04-04 17:09

Morello skrev:Helt förfärligt att västvärlden säljer ut bolag till skräpdiktaturen Kina.

Ännu värre att man säljer ut etableringen av tex vindkraft, drift av kollektivtrafik etc till den kinesiska diktaturen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-04-04 20:10

Bill50x skrev:
Morello skrev:Helt förfärligt att västvärlden säljer ut bolag till skräpdiktaturen Kina.

Ännu värre att man säljer ut etableringen av tex vindkraft, drift av kollektivtrafik etc till den kinesiska diktaturen.

/ B

Ja snacka om att inte lära sig av det olje/gasberoende som Putin lurade EU att skapa. Nu har vi Kinaberoende RAKT in på samhällskritisk verksamhet. Tjänstemannaansvar för beslutsfattare torde innebära att de skulle vara mer försiktiga.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2023-04-04 20:29

Inte för att jag invänder, men jag skulle uppskatta om ni höll er till ämnet.

En trådvändning jag kan tänka mig är frågan vid vilken prisnivå en trevägare slår en tvåvägare? Liksom: Är tvåochenhalvvägare bättre än en tvåvägare?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav pLudio » 2023-04-04 20:40

guldfisk skrev:En trådvändning jag kan tänka mig är frågan vid vilken prisnivå en trevägare slår en tvåvägare? Liksom: Är tvåochenhalvvägare bättre än en tvåvägare?

Eftersom du vill ha mer bas så hamnar du typiskt på 2,5 - 3,0 vägar men det säger inget om hur högtalaren presterar i stort.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Bill50x » 2023-04-04 22:02

guldfisk skrev:Inte för att jag invänder, men jag skulle uppskatta om ni höll er till ämnet.

Förlåt. Glömde trådämnet och svarade på inlägget ovanför :oops:

Vad är det för elektronik du har idag? Är man i huvudsak nöjd med sina högtalare är det ju
a) komplettering med (som föreslaget) basar
b) bättre "front-end" (men som du nu redan investerat i)

Så vad du vill göra är att se över högtaleriet. Jag har själv en ganska kluven inställning till pIp, de låter väldigt korrekt men ändå lite utslätande och avslaget. Några högtalare jag hört på senare tid hos HiFi-kit är Raunas senaste högtalare. Lät alldeles utmärkt och mer levande än vad jag minns pIp.
Kan du hitta ett par begagnade bra Dahlqvist DQ6 eller DQ8 kommer du få ett bra och livligt ljud för några tusenlappar.

Är det tvunget att vara stativhögtalare? Begagnat finns det några modeller från Linn som kan vara av intresse. Personligen är stativhögtalare inte någon fördel (om inte ljudet är extra bra för priset) för de tar ju upp samma golvyta som "golvare" som ofta har möjligheten till ett fullödigare ljud.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2023-04-04 22:15

Jag är bokstavligen ute efter att förstå vad som finns, för min och andras skull, snarare än förbättra min anläggning på effektivaste vis. Den här "bra-högtalare-med-lite-dist-listan" i en annan tråd är intressant, men de är dyra. Jag hoppas ju att det finns rimliga kompromisser inom "mid-end".

Det jag menade med antal element är att de borde driva kostnader direkt per enhet och kanske indirekt genom komplexitet. Får jag bäst resultat för 13.000 kr om det är två bra element eller tre (billigare)? Är pris/prestandagrafen krokig?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav distad » 2023-04-04 22:25

OM, om jag satt med sådana summor så hade jag köpt ett par beg, OA51.N när de dyker upp. Men vill man av någon anledning inte ha Carlsson och "måste" göra av med 20-25 så finns "bara" ett alternativ. https://www.hifi-punkten.se/produkt/pol ... serve-r700 Har hört mycket positiva omdömen ifrån folk som har bra öron som jag litar på. Och även recensioner som säger samma sak så de är en måste lyssning innan man köper annat.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav pLudio » 2023-04-05 11:14


Köp.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2023-04-05 14:17

Fast jag vill inte köpa (nu). Jag vill spana in marknaden. Tack i alla fall för ansträngningarna med tips.

Mitt nuvarande intryck är att det är en ovanlig nisch som piP befinner sig i, även om jag inte tycker den är orimlig. Ljudtryck och lågbasutsträckning verkar följas åt med stigande pris och högtalarstorlek, men om det ena prioriteras är det tydligen ljudtrycket.

För den fortsatta diskussionen föreslår jag att vi enbart tillåter nya högtalare 15.000-25.000 kr. Även om just jag är intresserad av nättare högtalare med lågbas, är det ändå intressant med en topplista inom mellansegmentet, för de som vill uppgradera. Om det inte finns några prisvärda modeller här, så blir det ju förstås ännu svårare med den så kallade återväxten.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2023-04-05 14:45

Förvisso kostade piPs 12.700 kr år 2009, så det krävs kanske en rejäl summa för att uppgradera år 2023. Vad kostar piPs, pi20, pi24,5 och pr24 idag, som jämförelse?
...perspektiv...

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav Maarten » 2023-04-05 15:44

guldfisk skrev:Jag är bokstavligen ute efter att förstå vad som finns, för min och andras skull, snarare än förbättra min anläggning på effektivaste vis. Den här "bra-högtalare-med-lite-dist-listan" i en annan tråd är intressant, men de är dyra. Jag hoppas ju att det finns rimliga kompromisser inom "mid-end".

De här är i mitt tycke en intressant fråga! Samtidigt slås jag av hur svårt det är att hitta självklara val. Kanske har ljudlimpe/Sonos-utvecklingen gjort hela området lite obsolet? Kraniet gjorde ju en bra insats ovan, även om det var begagnade högtalare.
Annars är det inte svårt att få till djup bas, i synnerhet inte om ljudtrycksbehovet är begränsat. Det enklaste är att hitta en högtalare med med en basreflexavstämning under 30 Hz och ekvalisera (vilket är lämpligt även av andra skäl). Man kan tom ta en köpehögtalare och förlänga porten något med ett inre plaströr och sen ekvalisera.

Här är ett förslag till:
https://www.audioholics.com/tower-speak ... adigm-800f

Lite mer tveksam,
https://www.audioholics.com/tower-speak ... ws/b-w-603

Annars bör väl (utöver ovan nämna högtalare) Larsen prioritera djupbas framför ljudtrycksförmåga?

guldfisk skrev:Det jag menade med antal element är att de borde driva kostnader direkt per enhet och kanske indirekt genom komplexitet. Får jag bäst resultat för 13.000 kr om det är två bra element eller tre (billigare)? Är pris/prestandagrafen krokig?

En trevägare får en så mycket lättare uppgift och ha ju återkommande här nämnts som den bästa (eller minst dåliga) kompromissen. Pris/prestandagrafen liknas nog bäst med ett rätt så okorrelerat eller slumpmässigt scatter-diagram. T ex elementens prestanda verkar knappt ha något samband med pris: Se t ex viewtopic.php?f=3&t=71806
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav guldfisk » 2023-04-05 22:21

Paradigm F800 har dessutom ett småsyskon F700, som också är en trevägare även om den faller av ett par Hertz högre. Några svenska butiker säljer F800 för 22.900 kr, medan andra höjde till 26.900 kr innan jul. Motsvarande för F700 med 18.490 respektive 21.990 kr. Snygga i vitt. Monterade i Kanada.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
bensnake
 
Inlägg: 1703
Blev medlem: 2012-01-02

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav bensnake » 2023-04-06 22:49

Jag gick igenom otaliga stativare innan jag fann PMC Twenty5.22i (förvisso dyra, 47k, men satan så bra de ljuder!). De har en mindre modell i samma serie (21i) men även den är dyr (30 lakan). Ett billigare alternativ, som jag lyssnade på och var på vippen att köpa, är Dynaudio Evoke 10 (17k). Rappare och inte så återhållna som jag ibland upplever Dynaudios modeller vara. Dessutom utomordentligt allround och helt befriad från vasshet med följande lyssningströtthet som konsekvens och som ofta infinner sig när man lyssnar länge på högkvalitativa talare med mindre välproducerade inspelningar. Potent bas också, relativt storleken.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav pLudio » 2023-04-06 23:17

Kinesiska Goertek är majoritetsägare i danska Dynaudio.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster