Ny Skivspelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nicke
 
Inlägg: 1289
Blev medlem: 2006-11-15
Ort: Hudik

Ny Skivspelare

Inläggav Nicke » 2023-04-05 10:38

Halloj.

Tänkte börja spisa vinyl igen men är helt utan spelare,har kollat runt lite och den som jag mest fastnat för hitills är en Dual CS 618Q,ett krav är att den åtminstånde skall lyfta upp nålen när skivan är slut (semi automatisk) ifall man nickar till i soffan,vill även ha att riaa är inbyggt så man slipper extra lådor,kommer att kopplas in i en Marantz Cinema 40 via dess phono ingång,även öppen för andra förslag så vad tror ni :)

Dual länk: https://hifi.dual.de/en/products/manual/cs-618q/
Mvh Nicke

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-05 10:54

Nicke skrev:Halloj.

Tänkte börja spisa vinyl igen men är helt utan spelare,har kollat runt lite och den som jag mest fastnat för hitills är en Dual CS 618Q,ett krav är att den åtminstånde skall lyfta upp nålen när skivan är slut (semi automatisk) ifall man nickar till i soffan,vill även ha att riaa är inbyggt så man slipper extra lådor,kommer att kopplas in i en Marantz Cinema 40 via dess phono ingång,även öppen för andra förslag så vad tror ni :)

Dual länk: https://hifi.dual.de/en/products/manual/cs-618q/

Behöver du verkligen RIAA inbyggt i skivspelaren. Tittar i manualen för Marantz Cinema 40 och den verkar ha inbyggt RIAA för MM.

Användarvisningsbild
Nicke
 
Inlägg: 1289
Blev medlem: 2006-11-15
Ort: Hudik

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Nicke » 2023-04-05 11:45

Helt rätt :) så då behövs inte det.

Marantzen har följande värden på Phono ingången.

Input sense:2.5mV
RIAA dev: +/- 1dB 20-20KHz
s/n: 74dB
Dist factor: 0.03% 1KHz 3V
Mvh Nicke

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-05 11:49

Nicke skrev:Helt rätt :) så då behövs inte det.

Marantzen har följande värden på Phono ingången.

Input sense:2.5mV
RIAA dev: +/- 1dB 20-20KHz
s/n: 74dB
Dist factor: 0.03% 1KHz 3V

Värdera tekniska specifikationer är jag inte rätt man att göra. Utan här finns andra på forumet som är extremt kunniga på den biten, så där får jag passa.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Ny Skivspelare

Inläggav oa51 » 2023-04-05 17:55

Mycket pengar... Du har inte funderat på en begagnad från vinylens guldålder?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Conan » 2023-04-05 20:52

Nicke skrev:Helt rätt :) så då behövs inte det.

Marantzen har följande värden på Phono ingången.

Input sense:2.5mV
RIAA dev: +/- 1dB 20-20KHz
s/n: 74dB
Dist factor: 0.03% 1KHz 3V


Då slipper du extern RIAA och med en Audio-technica AT6006R tonarmslyft är du ju fri att välja vilken spelare som helst.

https://www.tele-ha.se/produkt/audio-te ... gKZp_D_BwE

T.ex. den här:

https://www.rehifi.se/skivspelare/skivs ... -debut-iii

Användarvisningsbild
Nicke
 
Inlägg: 1289
Blev medlem: 2006-11-15
Ort: Hudik

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Nicke » 2023-04-06 06:56

Jodå,har kollat lite på Hifitorget-blocket men jag har inte hängt med i skivspelarsvängen sedan -90 då jag gick all in på cd,så har faktiskt ingen som helst koll på denna marknad,har för mig att den sista skivspelare som jag var nära köpa runt -90 var just en Dual 505, så det föll liksom lite naturligt att börja titta efter en Dual,gillar även vintage valnötslooken :P



Fiffig lösning med armlyften :)


Får klura lite nu under påskhelgen så får vi se :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Ny Skivspelare

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-04-06 07:25

oa51 skrev:Mycket pengar... Du har inte funderat på en begagnad från vinylens guldålder?

Linn LP12, den enda jag skulle köpt. Ägt flera, bra grejer!

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-04-06 07:44

Ägt och äger skivspelare av varierande klass.
Tex Rega P1 vs RP8,P1 är en helt ok skivspelare med modernt utseende som gjorde sitt jobb.Min nuvarande RP8 kostar 10ggr mer än vad P1 gjorde,är den 10ggr bättre,nej är svaret.
Senaste äldre skivspelare var en Marantz 6150 som var överaskande stabil för lagom peng men som allt annat gammalt så krävdes det lite pyssel,rengörning,avoxidering,justering,osv.

Gamla vintagespelare tenederar att vara överprisade i mitt tycke,finns så klart vettiga fynd att göra men då får man vara på hugget och ev ta höjd för service på spelaren.

Är man bara ute efter att kunna spela skivor på ett hyggligt sätt hade jag nog tittat efter en beg modern spelare tex Rega P1 och motsvarande modeller.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Kralle » 2023-04-06 07:54

Hjalmar_Branting skrev:Är man bara ute efter att kunna spela skivor på ett hyggligt sätt hade jag nog tittat efter en beg modern spelare tex Rega P1 och motsvarande modeller.


Hade en P1 som jag inte var särskilt nöjd med. Brumproblem. Missljud från drivmotorn. Ingen möjlighet att justera antiskating. Ingen graderad skala för nåltrycket.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 593
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-04-06 08:09

Kralle skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Är man bara ute efter att kunna spela skivor på ett hyggligt sätt hade jag nog tittat efter en beg modern spelare tex Rega P1 och motsvarande modeller.


Hade en P1 som jag inte var särskilt nöjd med. Brumproblem. Missljud från drivmotorn. Ingen möjlighet att justera antiskating. Ingen graderad skala för nåltrycket.


Inget jag känner igen från den jag hade,graderad skala för nåltryck är inget måste.Byter du pickup kommer troligen inte skalan stämma ändå,en våg kostar några hundralappar och är bra att ha.
Jag spelade bara med PU som satt på,provade aldrig andra.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Ny Skivspelare

Inläggav RJohan » 2023-04-06 08:26

Hjalmar_Branting skrev:Gamla vintagespelare tenederar att vara överprisade i mitt tycke,finns så klart vettiga fynd att göra men då får man vara på hugget och ev ta höjd för service på spelaren.


Nä, har man ingen erfarenhet av LP-lyssning och dito apparater ska man absolut inte ge sej in i begagnatljungeln. Knappast ens om man har det :wink:

Rega är det billigaste jag skulle köpa. Kom ihåg, en dålig skivspelare förstör skivorna.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-06 08:50

Har alltid tyckt att Rega är ganska så överprissatta med tanke på vad man får för pengarna. Men får reserverar mig att det enbart är ett intryck jag får när jag tittar på dom och studerar det mekaniska.

Användarvisningsbild
Nicke
 
Inlägg: 1289
Blev medlem: 2006-11-15
Ort: Hudik

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Nicke » 2023-04-06 09:17

Hittade en liten presentation av spelaren (Dual CS 618Q) man får se hur elektroniken mm ser ut då han tar bort botten plattan Ca: 2 min in.

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=8E6_p_zoygU
Mvh Nicke

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-06 09:26

Köper du den spelaren då betalar du i onödan för RIAA då du har det redan i din förstärkare. Har du tittat på Thorens. Dom gör också spelare som påminner om Dual.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-06 09:38

Nicke skrev:Hittade en liten presentation av spelaren (Dual CS 618Q) man får se hur elektroniken mm ser ut då han tar bort botten plattan Ca: 2 min in.

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=8E6_p_zoygU

Har tittat på videon. Kan inte se något direkt som sticker ut eller är dåligt. Tyckte bara att tallriken klingade lite väl mycket när han knackade på den. Men för övrigt ser den välgjord och trevlig ut.

Användarvisningsbild
Nicke
 
Inlägg: 1289
Blev medlem: 2006-11-15
Ort: Hudik

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Nicke » 2023-04-06 09:54

Har kikat lite på Thorens och det verkar som man måste gå upp i pris för att få armlyft efter skivans slut.

Annars så verkar en Technics SL-100C lite intressant,men gillar valnötslooken bättre.

Länk: https://www.hembioconsult.se/stereo/technics-sl-100c
Mvh Nicke

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-06 10:06

Den här är helautomatisk 7990:-
https://www.lefflers.se/produkt/thorens-td102a

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-06 10:18

Nicke skrev:Har kikat lite på Thorens och det verkar som man måste gå upp i pris för att få armlyft efter skivans slut.

Annars så verkar en Technics SL-100C lite intressant,men gillar valnötslooken bättre.

Länk: https://www.hembioconsult.se/stereo/technics-sl-100c

Den är fin också men jag hade lagt till 1000 kr och köpt Technics SL1500C istället.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-06 10:30

Är du säker på att du vill hålla på med vinyl seriöst. Om du enbart vill prova men vill ändå få ett bra ljud och en hyffsad spelare så är Audio-Technica ett ok alternativ.
Senast redigerad av hifi_nirvana 2023-04-06 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifikg » 2023-04-06 10:40

sportbilsentusiasten skrev:
oa51 skrev:Mycket pengar... Du har inte funderat på en begagnad från vinylens guldålder?

Linn LP12, den enda jag skulle köpt. Ägt flera, bra grejer!


Hur är Linns lågprismodell? Om den ens finns kvar. Frågar åt en kompis.
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-06 10:48

Inte för att jag känner till Linn speciellt väl förutom att dom gör fina saker. Dom hade väl en modell dom kallade Basic med en arm som liknar en Rega arm. Tror inte den finns i deras sortiment mer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifikg » 2023-04-06 10:51

hifi_nirvana skrev:Inte för att jag känner till Linn speciellt väl förutom att dom gör fina saker. Dom hade väl en modell dom kallade Basic med en arm som liknar en Rega arm. Tror inte den finns i deras sortiment mer.


Så hette den. Jag valde en gång mellan Karlavägen och Tulegatan o köpte en Maplenoll av Peter. Den är säkert bättre än vilken LP12 som helst, så länge den fungerar. Efter ett överfall av slipdamm fungerar den inte riktigt som den ska längre o jag kan ibland ångra att jag inte köpte den enklare maskinen. Å andra sidan spelar jag vinyl två dagar om året. 2022 glömde jag t o m bort det.
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-06 11:00

hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:Inte för att jag känner till Linn speciellt väl förutom att dom gör fina saker. Dom hade väl en modell dom kallade Basic med en arm som liknar en Rega arm. Tror inte den finns i deras sortiment mer.


Så hette den. Jag valde en gång mellan Karlavägen och Tulegatan o köpte en Maplenoll av Peter. Den är säkert bättre än vilken LP12 som helst, så länge den fungerar. Efter ett överfall av slipdamm fungerar den inte riktigt som den ska längre o jag kan ibland ångra att jag inte köpte den enklare maskinen. Å andra sidan spelar jag vinyl två dagar om året. 2022 glömde jag t o m bort det.

Var det Maplenoll Ariadne skivspelare du köpte?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifikg » 2023-04-06 12:40

hifi_nirvana skrev:
hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:Inte för att jag känner till Linn speciellt väl förutom att dom gör fina saker. Dom hade väl en modell dom kallade Basic med en arm som liknar en Rega arm. Tror inte den finns i deras sortiment mer.


Så hette den. Jag valde en gång mellan Karlavägen och Tulegatan o köpte en Maplenoll av Peter. Den är säkert bättre än vilken LP12 som helst, så länge den fungerar. Efter ett överfall av slipdamm fungerar den inte riktigt som den ska längre o jag kan ibland ångra att jag inte köpte den enklare maskinen. Å andra sidan spelar jag vinyl två dagar om året. 2022 glömde jag t o m bort det.

Var det Maplenoll Ariadne skivspelare du köpte?


Ja, eller om den heter Athena
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-06 12:58

hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:
hifikg skrev:
Så hette den. Jag valde en gång mellan Karlavägen och Tulegatan o köpte en Maplenoll av Peter. Den är säkert bättre än vilken LP12 som helst, så länge den fungerar. Efter ett överfall av slipdamm fungerar den inte riktigt som den ska längre o jag kan ibland ångra att jag inte köpte den enklare maskinen. Å andra sidan spelar jag vinyl två dagar om året. 2022 glömde jag t o m bort det.

Var det Maplenoll Ariadne skivspelare du köpte?


Ja, eller om den heter Athena

Den är riktigt fin med en tangential tonarm.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifikg » 2023-04-06 13:13

hifi_nirvana skrev:
hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:Var det Maplenoll Ariadne skivspelare du köpte?


Ja, eller om den heter Athena

Den är riktigt fin med en tangential tonarm.


Jo, men lufthålen har inte blivit sig lika efter slipdammet. Borde kanske ha anmält det till försäkringsbolaget när det hände, men det är 14 år sedan nu... Förstärkte luftflödet med en akvariepump, så att tallriken och tonarmen får en pump vardera, men det hjälpte föga.
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifi_nirvana » 2023-04-06 13:25

hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:
hifikg skrev:
Ja, eller om den heter Athena

Den är riktigt fin med en tangential tonarm.


Jo, men lufthålen har inte blivit sig lika efter slipdammet. Borde kanske ha anmält det till försäkringsbolaget när det hände, men det är 14 år sedan nu... Förstärkte luftflödet med en akvariepump, så att tallriken och tonarmen får en pump vardera, men det hjälpte föga.

Starta en ny tråd, ta många olika bilder så hjälper vi dig att få igång den. Den spelaren förtjänar lite kärlek och omvårdnad och blir ett trevligt påskpyssel.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Harryup » 2023-04-06 19:31

hifikg skrev: Jag valde en gång mellan Karlavägen och Tulegatan o köpte en Maplenoll av Peter.


Om du köpte den på Tulegatan så kan det möjligen har varit av mig eller Johan Serner eller kanske Fredrik Hjelmkvist som har Pause Ljud&Bild.
Först sålde jag mina andelar till Peter och efter ett tag så sålde Peter sina andelar till Johan Serner med med finansiärer. Men när vi fanns på Tulegatan så var inte Peter med i gänget utan satsade på importen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ny Skivspelare

Inläggav hifikg » 2023-04-07 00:07

Harryup skrev:
hifikg skrev: Jag valde en gång mellan Karlavägen och Tulegatan o köpte en Maplenoll av Peter.


Om du köpte den på Tulegatan så kan det möjligen har varit av mig eller Johan Serner eller kanske Fredrik Hjelmkvist som har Pause Ljud&Bild.
Först sålde jag mina andelar till Peter och efter ett tag så sålde Peter sina andelar till Johan Serner med med finansiärer. Men när vi fanns på Tulegatan så var inte Peter med i gänget utan satsade på importen.


Så var det säkert, men inte Fredrik för honom kommer jag ihåg från Pause, så det kan ha varit du som hjälpte mig med köpet. Ni monterade en Ortofon MC30 Super på tonarmen. Den sitter där än :)
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster