Ny Skivspelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Ny Skivspelare

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-04-07 09:51

hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
oa51 skrev:Mycket pengar... Du har inte funderat på en begagnad från vinylens guldålder?

Linn LP12, den enda jag skulle köpt. Ägt flera, bra grejer!


Hur är Linns lågprismodell? Om den ens finns kvar. Frågar åt en kompis.

Helt ok men satsa på en LP12 direkt, men med enklare arm om budgeten inte räcker. Skitbra spelare!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ny Skivspelare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-04-07 10:24

Harryup skrev:
hifikg skrev: Jag valde en gång mellan Karlavägen och Tulegatan o köpte en Maplenoll av Peter.


Om du köpte den på Tulegatan så kan det möjligen har varit av mig eller Johan Serner eller kanske Fredrik Hjelmkvist som har Pause Ljud&Bild.
Först sålde jag mina andelar till Peter och efter ett tag så sålde Peter sina andelar till Johan Serner med med finansiärer. Men när vi fanns på Tulegatan så var inte Peter med i gänget utan satsade på importen.


Johan Serner gjorde väl en egen spelare? Blev väl inget av den eller hur var det?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Harryup » 2023-04-12 00:05

Efter ett antal om och men blev det några ex som fortfarande spelar. Lagring var ett problem men blev nog löst till slut, men då var det bristande intresse för produkten.
Att tyngd är något som ofta behövs och som glöms regelbundet bort av etablerade ingenjörer är det ganska många aningen mindre utbildade utvecklare helt klart ense om.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2023-04-12 19:18

Harryup skrev:Att tyngd är något som ofta behövs och som glöms regelbundet bort av etablerade ingenjörer är det ganska många aningen mindre utbildade utvecklare helt klart ense om.

Vad menar du?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ny Skivspelare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-04-12 20:04

Lätta prylar blir ofta störda från omgivningens vibrationer/rörelser. Ska man mäta extremt små massor behövs rejält stabila underlag. Lite åt det hållet blir det även med skivspelare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Harryup » 2023-05-25 15:15

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Att tyngd är något som ofta behövs och som glöms regelbundet bort av etablerade ingenjörer är det ganska många aningen mindre utbildade utvecklare helt klart ense om.

Vad menar du?

/ B


Menar att väldigt många moddare tror att det bara är att addera massa till en spelare så låter dom bättre eftersom dom känns solidare när man knackar på dom. Har aldrig hört en skivspelare som låter bättre av att få klägg och bitumen i sig. Däremot så är det ju lätt för en moddare att höra att det blev bättre på sitt enda exemplar som man inte kan jämföra med ett omoddat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2023-05-25 20:58

Harryup skrev:
Bill50x skrev:
Harryup skrev:Att tyngd är något som ofta behövs och som glöms regelbundet bort av etablerade ingenjörer är det ganska många aningen mindre utbildade utvecklare helt klart ense om.

Vad menar du?

Menar att väldigt många moddare tror att det bara är att addera massa till en spelare så låter dom bättre eftersom dom känns solidare när man knackar på dom. Har aldrig hört en skivspelare som låter bättre av att få klägg och bitumen i sig. Däremot så är det ju lätt för en moddare att höra att det blev bättre på sitt enda exemplar som man inte kan jämföra med ett omoddat.

Aha.

Ett tag var det väldigt inne att addera massa, både till spelare som till underlag. Det lät aldrig bättre.

Har för övrigt provat att ställa min LP12:a på ett riktigt tungt och stabilt underlag (ett helt hus faktiskt) och det lät riktigt kass. Spelaren klarade inte en av att spåra kraftigt utstyrda skivor, vilket den sedan gjort på ett Ikea sängbord.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Morello » 2023-05-25 20:59

Den där anekdoten har vi väl klarat upp? Givetvis påverkas inte spårningsförmågan av huruvida spelaren står på ett bord eller på något annat - givet att den står i samma plan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2023-05-25 21:21

Morello skrev:Den där anekdoten har vi väl klarat upp? Givetvis påverkas inte spårningsförmågan av huruvida spelaren står på ett bord eller på något annat - givet att den står i samma plan.

Jag är ledsen att jag inte sparade filerna jag spelade in. Spelade in på datorn, dels med spelaren på golvet, dels med placering på två plastlådor med en spånskiva ovanpå. Med spelaren på golvet spårade spelaren uruselt, ovanpå plastlådorna alldeles utmärkt. Högtalarna var vid detta tillfälle dämpade till noll. Golvet var så stabilt att jag kunde hoppa på hälarna bara en decimeter från spelaren utan att den påverkades ett dugg. Spelaren stod i våg vid båda testerna. Skillnaden i spårning var påtaglig - och jag undanber mig fåniga kommentarer om att jag inte hörde rätt. Som sagt, synd att jag inte har kvar inspelningarna. Första gången jag ångrar slängda filer, andra gången var en REM remaster i 24/96 som lät så uselt så blommorna i rummet kroknade.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Harryup » 2023-05-26 19:32

Morello skrev:Den där anekdoten har vi väl klarat upp? Givetvis påverkas inte spårningsförmågan av huruvida spelaren står på ett bord eller på något annat - givet att den står i samma plan.


Det kan man ju tro.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2023-05-26 22:59

Harryup skrev:
Morello skrev:Den där anekdoten har vi väl klarat upp? Givetvis påverkas inte spårningsförmågan av huruvida spelaren står på ett bord eller på något annat - givet att den står i samma plan.

Det kan man ju tro.

Det kan givetvis Morello få tro på om han vill. Till skillnad från honom VET jag (inte tror) hur det lät. Jag hade (tyvärr hade, inte sparat) inspelningar som konfirmerade vad jag hörde. Så jag VET hur det lät. Till skillnad från någon som kallar det en anektdot och inte har hört samma sak. Det är en sak att ha olika åsikter om något, en annan att misstro vad någon faktiskt upplever och har konfirmerat (i detta fall) med en inspelning. Shame on you, Gustav!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kalle_H
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Kalle_H » 2023-05-28 01:39

Bill50x skrev:
Harryup skrev:
Morello skrev:Den där anekdoten har vi väl klarat upp? Givetvis påverkas inte spårningsförmågan av huruvida spelaren står på ett bord eller på något annat - givet att den står i samma plan.

Det kan man ju tro.

Det kan givetvis Morello få tro på om han vill. Till skillnad från honom VET jag (inte tror) hur det lät. Jag hade (tyvärr hade, inte sparat) inspelningar som konfirmerade vad jag hörde. Så jag VET hur det lät. Till skillnad från någon som kallar det en anektdot och inte har hört samma sak. Det är en sak att ha olika åsikter om något, en annan att misstro vad någon faktiskt upplever och har konfirmerat (i detta fall) med en inspelning. Shame on you, Gustav!

/ B


Bill50x, om du påstår något så häpnadsväckande, så att skulle troligen skulle rendera ett Nobelpris i fysik, så är det du som sitter med bevisbördan!
Om du blir ifrågasatt av kunniga personer som påpekar en rad möjliga felkällor i dina iakttagelser så kan det vara klädsamt att antingen bemöta sagda potentiella felkällor, eller acceptera att det du upplevde inte direkt var kopplat till det fysiska skeendet.

(Att kalla någon man debatterar med vid ett felaktigt namn är en väldigt låg form av härskarteknik)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2023-05-28 10:46

Kalle_H skrev:Bill50x, om du påstår något så häpnadsväckande, så att skulle troligen skulle rendera ett Nobelpris i fysik...

På vilket sätt är det så häpnadsväckande att mitt konstaterande att underlaget till en LP12:a skulle ha betydelse för ljudet? Jag har inget emot att få nobel-priset men har svårt att se att min upptäckt platsar bland kvant-teorier och liknande :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ny Skivspelare

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-28 11:02

Tyska tidskriften Stereoplay gjorde ett test med två skivspelare, en Thorens och en Linn LP12, båda med samma typ av tonarmar/pickuper. En uppställning i lyssningsrummet och en utanför detsamma., båda på ett för Linn rekommenderat Ikea-bord. Ståendes i rummet fanns en tydlig skillnad men inte utanför. Linn-spelaren var känslig för återkoppling.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Morello » 2023-05-28 11:02

Bill, jag ifrågasätter inte att det lät annorlunda, men din "förklaringsmodell" är befängd och direkt naturlagsvidrig. Det är inte svårare än att du helt enkelt rubbade någon parameter när du flyttade spelaren.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Morello » 2023-05-28 11:03

RogerGustavsson skrev:Tyska tidskriften Stereoplay gjorde ett test med två skivspelare, en Thorens och en Linn LP12, båda med samma typ av tonarmar/pickuper. En uppställning i lyssningsrummet och en utanför detsamma., båda på ett för Linn rekommenderat Ikea-bord. Ståendes i rummet fanns en tydlig skillnad men inte utanför. Linn-spelaren var känslig för återkoppling.



Under Bills experiment var volym neddragen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2023-05-28 18:30

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Tyska tidskriften Stereoplay gjorde ett test med två skivspelare, en Thorens och en Linn LP12, båda med samma typ av tonarmar/pickuper. En uppställning i lyssningsrummet och en utanför detsamma., båda på ett för Linn rekommenderat Ikea-bord. Ståendes i rummet fanns en tydlig skillnad men inte utanför. Linn-spelaren var känslig för återkoppling.
Under Bills experiment var volym neddragen.

Stämmer, det var inga ljudande högtalare.

Att LP12 är känslig för underlagat den står på är välkänt och vida accepeterat även om jag blev överraskad över magnituden i skillnad. Linn har ju alltid hävdat att LP12:an ska placeras på ett stabilt men lätt underlag (vilket deras marknadsföring motsäger). Vid min lyssning var det precis raka motsatsen, underlaget var ett betonggolv byggt 1939. När spelaren stod direkt på golvet var ljudet från min Nåjd-remix av en Cardigans-skiva direkt dålligt, två plastbackar med spånnskiva ovanpå lät alldeles utmärkt. Jag testade för övrigt även en maxi-singel med Eva Dahlgren med ett tungt inspelat piano.

Pianot klippte förfärligt. Det gjorde det för övrigt även hemma hos Jansson (då boende på Kungsholmen) när min LP12:a kopplades in i hans Denon-förstärkare. Alexi var där och kan säkerligen konfirmera hur det lät. En vägghängd skivspelarhylla var underlaget då, men det lät lika (illa) som när jag hade min spelare på betonggolvet. Om det var Janssons Denon som klippte pga hög nivå in eller om det var vägghyllan som störde återgivningen låter jag vara osagt, men det lät direkt illa.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Morello » 2023-05-28 19:54

Som sagt, underlaget påverkar inte spårningsförmågan. Till konstruktionen är LP12 en helt konventionell spelare - varken dålig eller utmärkande god.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2023-05-28 22:19

Morello skrev:Som sagt, underlaget påverkar inte spårningsförmågan. Till konstruktionen är LP12 en helt konventionell spelare - varken dålig eller utmärkande god.

Jag skulle nog vilja påstå att den (LP12) är en mycket välljudande spelare, ehuru alldeles för dyr. Det finns lika dyra, och ännu dyrare, som inte låter bättre. Har vid något tillfälle lyssnat på en Clearaudio-spelare som spelade genom ett rörsteg och ett par Ino pIp och lät helt fantastiskt bra men spelaren kostade typ en mille eller så.

På vilka grunder kan man påstå att underlaget på en spelare inte påverkar spårningsförmågan? Jag kan tänka mig flera hypoteser, av vilket jag inte provat någon. Men att spåna lite, reflektionsmönster från spelaren ner i underlaget? Lågfrekventa störningar från ett tungt underlag? Voodoo?

Ärligt talat, jag har ingen aning. Men jag hade inspelningar som bekräftade vad jag hörde.

I vetenskapliga sammanhang brukar man inte förneka vad som händer utan man försöker hitta orsakerna till vad som händer. Så den stora frågan är, varför spårade min spelare så mycket sämre när den stod på golvet jämfört med på ett par plastbackar med spånplatta på toppen? Själv försöker jag hitta en rimlig förklaring, inte förneka att detta kunde hända.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny Skivspelare

Inläggav paa » 2023-05-28 23:44

Bill50x skrev:
Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Tyska tidskriften Stereoplay gjorde ett test med två skivspelare, en Thorens och en Linn LP12, båda med samma typ av tonarmar/pickuper. En uppställning i lyssningsrummet och en utanför detsamma., båda på ett för Linn rekommenderat Ikea-bord. Ståendes i rummet fanns en tydlig skillnad men inte utanför. Linn-spelaren var känslig för återkoppling.
Under Bills experiment var volym neddragen.

Stämmer, det var inga ljudande högtalare.

Att LP12 är känslig för underlagat den står på är välkänt och vida accepeterat även om jag blev överraskad över magnituden i skillnad. Linn har ju alltid hävdat att LP12:an ska placeras på ett stabilt men lätt underlag (vilket deras marknadsföring motsäger). Vid min lyssning var det precis raka motsatsen, underlaget var ett betonggolv byggt 1939. När spelaren stod direkt på golvet var ljudet från min Nåjd-remix av en Cardigans-skiva direkt dålligt, två plastbackar med spånnskiva ovanpå lät alldeles utmärkt. Jag testade för övrigt även en maxi-singel med Eva Dahlgren med ett tungt inspelat piano.

Pianot klippte förfärligt. Det gjorde det för övrigt även hemma hos Jansson (då boende på Kungsholmen) när min LP12:a kopplades in i hans Denon-förstärkare. Alexi var där och kan säkerligen konfirmera hur det lät. En vägghängd skivspelarhylla var underlaget då, men det lät lika (illa) som när jag hade min spelare på betonggolvet. Om det var Janssons Denon som klippte pga hög nivå in eller om det var vägghyllan som störde återgivningen låter jag vara osagt, men det lät direkt illa.

/ B

Jag var också där och min 45-varvare med Blinkar Blå lät också illa, men det lät väl mest som att något blev överstyrt eller att pickupen inte spårade tillräckligt bra?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2023-05-29 15:05

paa skrev:Jag var också där och min 45-varvare med Blinkar Blå lät också illa, men det lät väl mest som att något blev överstyrt eller att pickupen inte spårade tillräckligt bra?

Jo, det var precis så det lät och jag misstänker att det var ingången på Denon-förstärkaren som klippte.

Det första jag gjorde när jag kom hem efter kvällsövningen var att koppla in LP12:an och provspela ED-maxin. Och den lät precis som den skulle. Rent och dynamiskt. Så antingen gillade LP12:an inte vägghyllan eller så klippte Denon'en. Kan inte komma på någon annan rimligare förklaring. I så fall skulle jag nog få nobel-priset ;-) (ska priset stavas med gement eller versalt N?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Morello » 2023-05-29 15:28

Kan det inte vara så enkelt att spelaren trivs bäst i det litet småborgerliga Bromma och inte alls gillar den kontaminerade innerstadsluften på Kungsholmen?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2023-05-29 16:19

Morello skrev:Kan det inte vara så enkelt att spelaren trivs bäst i det litet småborgerliga Bromma och inte alls gillar den kontaminerade innerstadsluften på Kungsholmen?

Tror du börjar närma dig pudelns kärna... fast mitt äventyr (som du kallar anekdot) skedde faktiskt i Örnsberg/Hägersten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav pLudio » 2023-05-29 16:33

Bill50x skrev:
Morello skrev:Kan det inte vara så enkelt att spelaren trivs bäst i det litet småborgerliga Bromma och inte alls gillar den kontaminerade innerstadsluften på Kungsholmen?

Tror du börjar närma dig pudelns kärna... fast mitt äventyr (som du kallar anekdot) skedde faktiskt i Örnsberg/Hägersten.

Var det här?
Pub Diset.jpg
Pub Diset.jpg (51.97 KiB) Visad 1187 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ny Skivspelare

Inläggav petersteindl » 2023-05-29 16:43

Underlaget till skivspelaren ingår i det mekaniska-akustiska systemet där en mängd olika fjädrar, massor och dämpning ingår och sätter resonansernas frekvenser och q-värden.
Återkoppling till systemet och inom systemet sker både mekaniskt och akustiskt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2023-05-30 13:29

pLudio skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Kan det inte vara så enkelt att spelaren trivs bäst i det litet småborgerliga Bromma och inte alls gillar den kontaminerade innerstadsluften på Kungsholmen?

Tror du börjar närma dig pudelns kärna... fast mitt äventyr (som du kallar anekdot) skedde faktiskt i Örnsberg/Hägersten.

Var det här?
Pub Diset.jpg

Hehe, nä. En liten bit därifrån på Hövdingagatan 37.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Harryup » 2023-05-30 23:30

petersteindl skrev:Underlaget till skivspelaren ingår i det mekaniska-akustiska systemet där en mängd olika fjädrar, massor och dämpning ingår och sätter resonansernas frekvenser och q-värden.
Återkoppling till systemet och inom systemet sker både mekaniskt och akustiskt.


Ja precis och beroende på konfiguration så kan man få olika hörbara defekter. Att det skulle handla bara om akustisk återkoppling stämmer inte och känsligheten mot underlaget är inget som man vill ha men likafullt så finns den.
När de gäller specifikt Ikea-bord så var det inget LInn rekommenderade utan de rekommenderade lätta och stabila underlag typ Rata plattor eller bord. Sedan många år så är underplattan helt ändrad flera gånger och idag rekommenderas inget särskilt underlag förutom att det skall vara stadigt.

/Harry

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Jansson » 2023-06-01 18:01

Bill50x skrev:
Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Tyska tidskriften Stereoplay gjorde ett test med två skivspelare, en Thorens och en Linn LP12, båda med samma typ av tonarmar/pickuper. En uppställning i lyssningsrummet och en utanför detsamma., båda på ett för Linn rekommenderat Ikea-bord. Ståendes i rummet fanns en tydlig skillnad men inte utanför. Linn-spelaren var känslig för återkoppling.
Under Bills experiment var volym neddragen.

Stämmer, det var inga ljudande högtalare.

Att LP12 är känslig för underlagat den står på är välkänt och vida accepeterat även om jag blev överraskad över magnituden i skillnad. Linn har ju alltid hävdat att LP12:an ska placeras på ett stabilt men lätt underlag (vilket deras marknadsföring motsäger). Vid min lyssning var det precis raka motsatsen, underlaget var ett betonggolv byggt 1939. När spelaren stod direkt på golvet var ljudet från min Nåjd-remix av en Cardigans-skiva direkt dålligt, två plastbackar med spånnskiva ovanpå lät alldeles utmärkt. Jag testade för övrigt även en maxi-singel med Eva Dahlgren med ett tungt inspelat piano.

Pianot klippte förfärligt. Det gjorde det för övrigt även hemma hos Jansson (då boende på Kungsholmen) när min LP12:a kopplades in i hans Denon-förstärkare. Alexi var där och kan säkerligen konfirmera hur det lät. En vägghängd skivspelarhylla var underlaget då, men det lät lika (illa) som när jag hade min spelare på betonggolvet. Om det var Janssons Denon som klippte pga hög nivå in eller om det var vägghyllan som störde återgivningen låter jag vara osagt, men det lät direkt illa.

/ B


Bill

Hade du inte med dig ett Linn grammofonsteg till din LP 12?
För inte använde du väl det inbyggda i Denonen?
Förstegsdelen i Denonen var inte särskilt bra ( Sybarite 1622 är som natt och dag i jämförelse) men var det klippning du/ vi hörde. Så usel konstruktion var Denonen väl inte?


Vägghyllan jag hade på Bergsgatan satt stabilt i väggen. En yttervägg till lägenheten . Det var en Rega vägghylla som jag la Sonic design dämpkuddar i de tre skålar som Regaspelarnas fötter ska stå i. Uppe på det en tjock glasskiva från Mana acostics.
Det borde ha varit en effektiv isolering från stomburen återkoppling.
Många föredrar vägghängning. Även de som har LP 12.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Bill50x » 2023-06-01 19:02

Jansson skrev:Hade du inte med dig ett Linn grammofonsteg till din LP 12?
För inte använde du väl det inbyggda i Denonen?
Förstegsdelen i Denonen var inte särskilt bra ( Sybarite 1622 är som natt och dag i jämförelse) men var det klippning du/ vi hörde. Så usel konstruktion var Denonen väl inte?


Vägghyllan jag hade på Bergsgatan satt stabilt i väggen. En yttervägg till lägenheten . Det var en Rega vägghylla som jag la Sonic design dämpkuddar i de tre skålar som Regaspelarnas fötter ska stå i. Uppe på det en tjock glasskiva från Mana acostics.
Det borde ha varit en effektiv isolering från stomburen återkoppling.
Många föredrar vägghängning. Även de som har LP 12.

Jo, jag hade med mig Linns MC-steg. Du minns rätt. Linto har en ganska hög utnivå, kan prestera upp till 10 volt typ. Vi anslöt detta till en linjeingång på fronten på din Denon-stärkare. Troligen var det Denon-stärkaren som klippte men din vägghylla kan vara skulden åxå. I alla fall med tanke på att mitt golv på Hövdingagatan var klippfast och gav exakt lika dåligt ljud som hos dig.

Det var säkert inget fel på din hylla, isoleringen från stomburen återkoppling kan ha varit hur bra som helst. Men LP12:an är (ö-)känd för att påverkas av underlaget och i alla fall tidigare rekommenderade Linn att inte använda vägghängda hyllor. LP12ans bottenplatta/fötter har utvecklats sedan förr och numera kan man ställa spelaren på nästan vilket underlag som helst.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ny Skivspelare

Inläggav Harryup » 2023-06-02 12:52

Finns ju inget bra med att den är känslig för underlag och det har också minskat med att man gjort om hela underplattan och fötter. Skillnaden på underlag går lätt att höra i hörlurar också. Byter man mellan olika rum så har man också bytt mellan olika golv så det betyder inte att man enbart testar akustiskt återkoppling.
Jag har min på en vägghylla då den är för känslig om den står på en bänk på mitt parkettgolv.
Och på vägghyllan har jag inte haft några problem med den.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster