Lagom subwoofer

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

johanAR
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2023-06-26
Ort: Göteborg

Re: Lagom subwoofer

Inläggav johanAR » 2023-07-07 11:11

Kurben skrev:Jag tycker nog att titeln på denna tråd är missvisande. Det finns inga "lagom" på faktiskt.io.. :wink:


Hehe, och det är ju förstås väldigt subjektivt, så det var mest lite skämtsamt i hopp om att läsare skulle hålla tillbaka på rekommendationerna. Tycker det över lag har fungerat bra, och de flesta har tipsat om måttligt dimensionerade byggen. Det har inte _helt_ tagit bort min oro för risken att jag lägger en massa tid och pengar på projektet, och därefter upptäcker att det inte blev bra, men jag arbetar på det :)

@Kraniet ja, ifall det bara är maxvolym och infraljud man får av att gå upp i storlek så är det inget som behövs. Det som jag är mest osäker på är ifall det finns en risk att låg bas (ca 20-30Hz) försvinner helt, eller att ljudkvaliteten försämras (t.ex. att olika lågfrekventa ljud låter mer eller mindre likadant), pga. storleken på rummet. Det är inte ett jättestort rum, men jag har fått intrycket av att det är större än de flesta rum som folk bygger en "liten subwoofer" för när jag kollat olika byggprojekt på forum. Iaf. på bredden så är det nog mer än dubbelt så stort som rummet på bilden. Men det är säkert som du säger och vi inte behöver så stora saker.

Hörnplacering kommer tyvärr bli omöjligt. Vi har väldigt ont om förvaringsutrymmet i huset så vi har skåp längs med kortsidorna i TV-rummet, och dessa behöver även plats för att kunna öppnas. Dessutom så är i stort sett det enda önskemålet från min fru att det ska fortsätta vara symmetriskt :) Så tanken var en låda på vardera sida om TV:n, endera mellan TV-bänken och respektive fronthögtalare ifall lådorna blir tillräckligt smala, alternativt lite halvt bakom frontarna längre in mot väggen.

@paa hur räknar man på sådana där fiskportar om man vill simulera högtalarna i tex WinISD? Är det minsta tvärsnittsarean som gäller? Jag kan ju inte så mkt om högtalardesign, men iaf på pappret ser det ut som Dayton Audio RSS265HF-4 har parametrar som är ganska lika Seas L26ROY, så den kanske skulle funka som budgetalternativ? Är de enda nackdelarna att priset och storleken på lådan ökar när man går upp i storlek, eller finns det ngt mer? Känns som att det i regel skiljer så lite mellan 10", 12" och till och med 15" när man bygger själv, så det är frestande att överdimensionera för säkerhets skull :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lagom subwoofer

Inläggav paa » 2023-07-07 13:34

En del anser att det är medelarean i porten som gäller, men jag har fått för mig att det är närmare den minsta arean som är mest korrekt. Men om man bygger med lösa svängda bitar som sitter längs sidorna så kan man lätt modifiera dem efter en mätövning om verkliga portresonansen avviker från den beräknade eller om mätningar av högtalaren i rummet antyder att en annan avstämning vore bättre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4993
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Lagom subwoofer

Inläggav Glebster » 2023-07-07 14:10

paa skrev:En del anser att det är medelarean i porten som gäller, men jag har fått för mig att det är närmare den minsta arean som är mest korrekt. Men om man bygger med lösa svängda bitar som sitter längs sidorna så kan man lätt modifiera dem efter en mätövning om verkliga portresonansen avviker från den beräknade eller om mätningar av högtalaren i rummet antyder att en annan avstämning vore bättre.


Det viktade medelvärdet för porthöjden stämde väldigt bra med verkligheten för den slitsport jag byggt;

viewtopic.php?f=3&t=71958&start=180#p2218331

viewtopic.php?f=3&t=71958&start=120#p2202718

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4993
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Lagom subwoofer

Inläggav Glebster » 2023-07-07 14:17

johanAR skrev: Är de enda nackdelarna att priset och storleken på lådan ökar när man går upp i storlek, eller finns det ngt mer? Känns som att det i regel skiljer så lite mellan 10", 12" och till och med 15" när man bygger själv, så det är frestande att överdimensionera för säkerhets skull :)


Skulle föreslå att du simulerar lite i lämplig mjukvara för att förstå sambandet mellan volym, avstämning och dimension på basreflexrör.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lagom subwoofer

Inläggav paa » 2023-07-07 14:51

Man kan även tänka på att ljudnivån beror på slaglängden i kvadrat så X-max har större betydelse än man kanske tror.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lagom subwoofer

Inläggav paa » 2023-07-07 19:39

Glebster skrev:Det viktade medelvärdet för porthöjden stämde väldigt bra med verkligheten för den slitsport jag byggt;

Jag tänker att eftersom rörelseenergin i porten beror på massan gånger hastigheten i kvadrat, allt genom två, så kommer den högre hastigheten i den smalaste delen av porten få större genomslag än den lägre hastigheten i ändarna, trots att rörliga massan är större i de tjockare ändarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4993
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Lagom subwoofer

Inläggav Glebster » 2023-07-07 20:11

paa skrev:Man kan även tänka på att ljudnivån beror på slaglängden i kvadrat så X-max har större betydelse än man kanske tror.


Mjo men i slutändan är det väl ändå ’distfri’ slagvolym som är intressant att jämföra vid olika baselement då man tar både slaglängd och kolvarea i beaktande.
Senast redigerad av Glebster 2023-07-07 20:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4993
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Lagom subwoofer

Inläggav Glebster » 2023-07-07 20:13

paa skrev:
Glebster skrev:Det viktade medelvärdet för porthöjden stämde väldigt bra med verkligheten för den slitsport jag byggt;

Jag tänker att eftersom rörelseenergin i porten beror på massan gånger hastigheten i kvadrat, allt genom två, så kommer den högre hastigheten i den smalaste delen av porten få större genomslag än den lägre hastigheten i ändarna, trots att rörliga massan är större i de tjockare ändarna.


Intressant resonemang. Hur hastighetens viktning hänger samman med resonansfrekvens låter jag vara osagt. Kan bara luta mig mot mitt praktiska exempel.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Lagom subwoofer

Inläggav Calleberg » 2023-07-08 09:20

paa skrev:En del anser att det är medelarean i porten som gäller.


Jag anser det ja. Källa: Har provat :D

Men som du säger, det är smart att bygga in lite justermån i porten om man kan. Det är ju inte alldeles enkelt att bygga en port i trä/mdf/hdf så det stämmer exakt på tiondelen. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Lagom subwoofer

Inläggav Helmut » 2023-07-10 19:41

I min biograf har jag tre stycken av dessa med tiotums element som jag matar med QSC GX 5 förstärkare. helt ok bas för min del och ställer man lådorna på högkant på sidan av salongen tar dom inte så stor plats. Har byggt den uppdaterade versionen. Jag behöll inner måtten men valde tjockare 22 mm spånplatta som jag hade i garaget och inte vill köpa mer material
https://audioxpress.com/article/the-hideaway-tl-sub
Uppdaterade versionen.
https://audioxpress.com/article/hideawa ... -revisited

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster