Slutsteg som låter bra?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

kirilian
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2022-09-24

Slutsteg som låter bra?

Inläggav kirilian » 2023-07-04 23:21

Vilka tillverkare eller specifika modeller av slutsteg är "kända" för att faktiskt låta bra och inte fokusera på att optimera specen?

Letar efter en tvåkanals slutsteg på ca 150W eller så men det är ju en djungel där tävlingen verkar vara att maxa vissa parametrar i specen.

Finns det någon tillverkare som fokuserar mer på att lyssna så det låter bra och struntar i specen?

Budget ca 25'

JM
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav JM » 2023-07-05 07:16

För att avgöra om något låter bra objektivt krävs något mer än att bara lyssna slumpmässigt.
Det går att avgöra genom mycket speciella lyssningstest om tex en förstärkare låter bättre än en annan förstärkare oberoende av fysikaliska mätdata.
Din fråga - "Vilka tillverkare eller specifika modeller av slutsteg är "kända" för att faktiskt låta bra och inte fokusera på att optimera specen? - antyder att det finns objektiva lyssningstest, oberoende av fysikaliska mätdata, vilka förstärkare som låter bra. Jag känner inte till dessa.
Ge mig exempel på någon sådan utvärdering.

JM
Neuroscientist. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9682
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav sprudel » 2023-07-05 08:31

Pass labs, Plinius, Moon, Accuphase, Classe’, Conrad Johnson. Där har du några. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1476
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav Zappa » 2023-07-05 08:47

Holographic Audio Amp Twentythree kan nog vara något, det kommer snart. Jag köpte nyligen ett VTV NCx500 som jag är väldigt nöjd med, det kostade 13 000 sek inklusive allt och ger ut nästan 400 watt @ 8 ohm.

https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-ncx500-hypex-ncore-stereo-with-input-buffer-options/
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5373
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav Belker » 2023-07-05 09:04

Zappa skrev:Holographic Audio Amp Twentythree kan nog vara något, det kommer snart. Jag köpte nyligen ett VTV NCx500 som jag är väldigt nöjd med, det kostade 13 000 sek inklusive allt och ger ut nästan 400 watt @ 8 ohm.

https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-ncx500-hypex-ncore-stereo-with-input-buffer-options/

De där är nog för transparenta. TS vill ju ha ett steg som låter.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1476
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav Zappa » 2023-07-05 09:52

Belker skrev:
Zappa skrev:Holographic Audio Amp Twentythree kan nog vara något, det kommer snart. Jag köpte nyligen ett VTV NCx500 som jag är väldigt nöjd med, det kostade 13 000 sek inklusive allt och ger ut nästan 400 watt @ 8 ohm.

https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-ncx500-hypex-ncore-stereo-with-input-buffer-options/

De där är nog för transparenta. TS vill ju ha ett steg som låter.


Jag stannade inte vid varje ord utan läste bara:

Slutsteg som låter bra
Tvåkanals slutsteg på ca 150W
Budget ca 25'

:)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav pLudio » 2023-07-05 09:55

kirilian skrev:inte fokusera på att optimera specen

"frikostig med andra och tredje ordningens distorsion"
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav goat76 » 2023-07-05 10:28

Vet inte om slutsteget i min integrerade förstärkare från Musical Fidelity har ett ”sound”, men jag har alltid tyckt att den tar tag i högtalarna på ett helt annat vis än de Marantz surroundreceivers jag har och har haft, klart mer dynamisk och kraftfull i ljudet. Det är främst basen som jag upplever klart mer ”auktoritär” i brist på bättre beskrivning, vilket jag även hört andra beskriva när det kommer till Musical Fidelitys förstärkare. Trots att M6i är en integrerad stereoförstärkare så använder jag den endast som slutsteg där jag genom HT-ingången förbipasserar det inbyggda försteget.

Så ifall man ör ute efter kraft och pondus så kan Musical Fidelity vara ett bra alternativ.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav pLudio » 2023-07-05 10:59

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Kermit116
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav Kermit116 » 2023-07-05 11:37

Förstärkare ska väl inte låta överhuvudtaget, dom ska väl bara förstärka den musik man vill lyssna på? :-)

JM's inledande reflektioner tycker jag det ligger mycket i.

Having said that... I mina sena tonår hade jag två olika receivers en liten Marantz och en lite större Harman-Kardon och utan att gå in på hur, så lät dom olika så jag kan i någon mån kanske förstå TS fråga.

Jag har helt nyligen skaffat en NAD C298 (klass-D, Purifi Eigentakt) och jag inbillar mig att den inte låter alls vilket är den typ av förstärkning jag gillar. Som ny ligger den, i princip, på Din budget men Hifiklubben säljer ibland demo- o returer från öppet köp och knackar Du av 7-10% så hamnar Du precis på budget. Intressant blir om jag hör skillnad på den C275bee som pLudio länkade till och som har en helt annan teknik. Den gamla NAD208 ansågs ju på sin tid, och även fortfarande, vara transparent och jag vet att det finns dom som tycker att 275 o 298 är i samma anda. Även Stereophile gillade C298, i länkar till artikeln så hittar Du även deras mätningar så får Du kanske känsla för hur "tyckandet" eventuellt korrelerar med "mätandet":
https://www.stereophile.com/content/nad ... -amplifier

Nu har TS en hygglig budget, men annars är ett begagnat men nyare C275bee (såldes t o m cirka 2021) för 5-6 500 sek väldigt många bra watt per krona.

GISSAR att den Holographic Audio som nämnts är i samma anda som NADarna så det är kanske inte alls vad Du söker, men det finns ju dom som gillar rörförstärkare också. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22804
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-07-05 11:49

sprudel skrev:Pass labs, Plinius, Moon, Accuphase, Classe’, Conrad Johnson. Där har du några. :)


Knappast för 25 tusen.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav distad » 2023-07-05 14:57

Belker skrev:
Zappa skrev:Holographic Audio Amp Twentythree kan nog vara något, det kommer snart. Jag köpte nyligen ett VTV NCx500 som jag är väldigt nöjd med, det kostade 13 000 sek inklusive allt och ger ut nästan 400 watt @ 8 ohm.

https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-ncx500-hypex-ncore-stereo-with-input-buffer-options/

De där är nog för transparenta. TS vill ju ha ett steg som låter.

Om inte ett steg "låter", blir det jäkligt "märklig lyssning" :mrgreen:
Och alla steg "låter" Sedan vad den egna smaken säger är ju en annan sak och jag tycker inte att man ska "klanka ner" på andras smak som en del gör, (konstigt att behöva göra, varför?) för alla har en "ljudsmak". Har man inte det, så låter det inte i huvud taget....
Senast redigerad av distad 2023-07-05 15:12, redigerad totalt 2 gånger.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav distad » 2023-07-05 15:03

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Pass labs, Plinius, Moon, Accuphase, Classe’, Conrad Johnson. Där har du några. :)


Knappast för 25 tusen.

Och du får "uppgradera" lite, då flera på den listan har funnits och finns med på den listan. Sedan att utbudet numera har minskat drastiskt är en annan sak så man få vänta och se. Så länge innan så köper man ett Nad 275 och väntar tills man hittar något. Ett Classe CA200 så skulle jag sitta nöjd i båten tills jag dör.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav distad » 2023-07-05 16:05

kirilian skrev:Vilka tillverkare eller specifika modeller av slutsteg är "kända" för att faktiskt låta bra och inte fokusera på att optimera specen?

Letar efter en tvåkanals slutsteg på ca 150W eller så men det är ju en djungel där tävlingen verkar vara att maxa vissa parametrar i specen.

Finns det någon tillverkare som fokuserar mer på att lyssna så det låter bra och struntar i specen?

Budget ca 25'

Sedan måste jag fråga angående "faktiskt låter bra". :? Det är mycket grejer som gör det,frågan är vad du gillar :?: Classe CA200, den serien där detta slutsteg ingår rekommenderar jag då den låter "naturligt" i "mina öron". Bas i Krell klass, och mycket naturlig röst återgivning. Många förstärkare har inte den röståtergivning som jag ser som verklig. Inte ens Nad 275 som jag ser som den som kommer närmast verkligheten av allt som man lyssnat på genom åren och det slutsteg som jag rekommenderar mest om man inte har en stor hög pengar. Min verklighet är hur röster återges i verkligheten och inte på några skivor där så gott som allt inte låter som i verkligheten.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5373
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav Belker » 2023-07-05 16:38

FBK skrev:
Belker skrev:
Zappa skrev:Holographic Audio Amp Twentythree kan nog vara något, det kommer snart. Jag köpte nyligen ett VTV NCx500 som jag är väldigt nöjd med, det kostade 13 000 sek inklusive allt och ger ut nästan 400 watt @ 8 ohm.

https://vtvamplifier.com/product/vtv-amplifier-ncx500-hypex-ncore-stereo-with-input-buffer-options/

De där är nog för transparenta. TS vill ju ha ett steg som låter.

Om inte ett steg "låter", blir det jäkligt "märklig lyssning" :mrgreen:
Och alla steg "låter" Sedan vad den egna smaken säger är ju en annan sak och jag tycker inte att man ska "klanka ner" på andras smak som en del gör, (konstigt att behöva göra, varför?) för alla har en "ljudsmak". Har man inte det, så låter det inte i huvud taget....

Vem har klankat ner?

F.ö. spelar det ingen roll vad man har för slutsteg, så länge effekten är tillräcklig och mätdata hyfsad. Det får inte att höra skillnad blint med musik.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav distad » 2023-07-05 16:58

Belker skrev:
FBK skrev:
Belker skrev:De där är nog för transparenta. TS vill ju ha ett steg som låter.

Om inte ett steg "låter", blir det jäkligt "märklig lyssning" :mrgreen:
Och alla steg "låter" Sedan vad den egna smaken säger är ju en annan sak och jag tycker inte att man ska "klanka ner" på andras smak som en del gör, (konstigt att behöva göra, varför?) för alla har en "ljudsmak". Har man inte det, så låter det inte i huvud taget....

Vem har klankat ner?

F.ö. spelar det ingen roll vad man har för slutsteg, så länge effekten är tillräcklig och mätdata hyfsad. Det får inte att höra skillnad blint med musik.

Den här meningen är konstig i mina ögon. "De där är nog för transparenta. TS vill ju ha ett steg som låter." Alla vill väl att steget "ska låta" :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav distad » 2023-07-05 17:01

Kermit116 skrev:Förstärkare ska väl inte låta överhuvudtaget, dom ska väl bara förstärka den musik man vill lyssna på? :-)

JM's inledande reflektioner tycker jag det ligger mycket i.

Having said that... I mina sena tonår hade jag två olika receivers en liten Marantz och en lite större Harman-Kardon och utan att gå in på hur, så lät dom olika så jag kan i någon mån kanske förstå TS fråga.

Jag har helt nyligen skaffat en NAD C298 (klass-D, Purifi Eigentakt) och jag inbillar mig att den inte låter alls vilket är den typ av förstärkning jag gillar. Som ny ligger den, i princip, på Din budget men Hifiklubben säljer ibland demo- o returer från öppet köp och knackar Du av 7-10% så hamnar Du precis på budget. Intressant blir om jag hör skillnad på den C275bee som pLudio länkade till och som har en helt annan teknik. Den gamla NAD208 ansågs ju på sin tid, och även fortfarande, vara transparent och jag vet att det finns dom som tycker att 275 o 298 är i samma anda. Även Stereophile gillade C298, i länkar till artikeln så hittar Du även deras mätningar så får Du kanske känsla för hur "tyckandet" eventuellt korrelerar med "mätandet":
https://www.stereophile.com/content/nad ... -amplifier

Nu har TS en hygglig budget, men annars är ett begagnat men nyare C275bee (såldes t o m cirka 2021) för 5-6 500 sek väldigt många bra watt per krona.

GISSAR att den Holographic Audio som nämnts är i samma anda som NADarna så det är kanske inte alls vad Du söker, men det finns ju dom som gillar rörförstärkare också. :-)

Du vet väl vad du har startat nu :?: Du kommer inte undan, inte denna gång :!:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Kermit116
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav Kermit116 » 2023-07-05 17:37

FBK skrev:Du vet väl vad du har startat nu :?: Du kommer inte undan, inte denna gång :!:

Haha! :-)

Nu är jag ju dock så lyckligt lottad att jag med lite bärande o transporter skulle kunna skramla ihop två i övrigt identiska anläggningar. Även en ögonbindel skulle jag kunna ragga upp.

Vid rimliga och lite högre ljudvolymer (inte avr7000-högt dock) förväntar jag mig inte kunna höra skillnad på c275bee o c298 (delar Belkers uppfattning därvidlag). Däremot så borde jag kunna höra om Du lyckas skaka fram en fungerande Marantz 2015 från 70-talet, nog även en HK 430 om Du hittar en sådan. Låna med KGs rörhäck när Du ändå är på G.

Du får sen sitta med lämplig streamerapp och hoppa mellan anläggningarna så får vi se hur förvirrad Du kan göra mig.

/Förväntansfull Groda
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav distad » 2023-07-05 18:13

Kermit116 skrev:
FBK skrev:Du vet väl vad du har startat nu :?: Du kommer inte undan, inte denna gång :!:

Haha! :-)

Nu är jag ju dock så lyckligt lottad att jag med lite bärande o transporter skulle kunna skramla ihop två i övrigt identiska anläggningar. Även en ögonbindel skulle jag kunna ragga upp.

Vid rimliga och lite högre ljudvolymer (inte avr7000-högt dock) förväntar jag mig inte kunna höra skillnad på c275bee o c298 (delar Belkers uppfattning därvidlag). Däremot så borde jag kunna höra om Du lyckas skaka fram en fungerande Marantz 2015 från 70-talet, nog även en HK 430 om Du hittar en sådan. Låna med KGs rörhäck när Du ändå är på G.

Du får sen sitta med lämplig streamerapp och hoppa mellan anläggningarna så får vi se hur förvirrad Du kan göra mig.

/Förväntansfull Groda

Frågan är hur förvirrad jag blir ? För mig är detta med bindel också, ingen stor grej och prestige utan "allmänt intressant" och jag har sagt det förr och säger det igen. Jag är på, vid en sådan test då jag vill utforska detta. Jag gillar ju lite av varje ljudmässigt och har ingen blå linje som jag följer maniskt utan lite krydda gör bara maten godare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav Calleberg » 2023-07-05 18:25

kirilian skrev:Vilka tillverkare eller specifika modeller av slutsteg är "kända" för att faktiskt låta bra och inte fokusera på att optimera specen?

Letar efter en tvåkanals slutsteg på ca 150W eller så men det är ju en djungel där tävlingen verkar vara att maxa vissa parametrar i specen.

Finns det någon tillverkare som fokuserar mer på att lyssna så det låter bra och struntar i specen?

Budget ca 25'


Ja som du märker har du hamnat på nätets näst mest aspiga forum... :D
Jag tror du sköt dig själv i foten i första meningen, vilket ledde till eländet ovan.

Jag har fått bra resultat med Rotels slutsteg, och i ditt fall skulle nog ett 1582 passa ganska bra.
Det är en beprövad konstruktion som Rotel har filat på i många år, men specen har nog varit ganska lika länge, och mätprestanda kan väl sägas vara mycket bra men ganska långt ifrån den absoluta toppklassen.
Den låter knappt inte alls, men det som hörs om man hör det, låter bra :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav distad » 2023-07-05 18:26

Calleberg skrev:
kirilian skrev:Vilka tillverkare eller specifika modeller av slutsteg är "kända" för att faktiskt låta bra och inte fokusera på att optimera specen?

Letar efter en tvåkanals slutsteg på ca 150W eller så men det är ju en djungel där tävlingen verkar vara att maxa vissa parametrar i specen.

Finns det någon tillverkare som fokuserar mer på att lyssna så det låter bra och struntar i specen?

Budget ca 25'


Ja som du märker har du hamnat på nätets näst mest aspiga forum... :D
Jag tror du sköt dig själv i foten i första meningen, vilket ledde till eländet ovan.

Jag har fått bra resultat med Rotels slutsteg, och i ditt fall skulle nog ett 1582 passa ganska bra.
Det är en beprövad konstruktion som Rotel har filat på i många år, men specen har nog varit ganska lika länge, och mätprestanda kan väl sägas vara mycket bra men ganska långt ifrån den absoluta toppklassen.
Den låter knappt inte alls, men det som hörs om man hör det, låter bra :D

+1
Instämmer att vi är nog inte riktigt normala.. :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav pLudio » 2023-07-05 18:48

Calleberg skrev:Ja som du märker har du hamnat på nätets näst mest aspiga forum... :D

Vilket forum är värre? :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav Calleberg » 2023-07-05 19:00

pLudio skrev:
Calleberg skrev:Ja som du märker har du hamnat på nätets näst mest aspiga forum... :D

Vilket forum är värre? :-)


"Värre" skulle jag absolut inte kalla det, Definitivt Aspigare, men troligen ochså med 100% Sjukdomsinsikt. :D

http://www.aspergerforum.se/
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3461
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav eljulio » 2023-07-05 20:07

Calleberg skrev:
pLudio skrev:
Calleberg skrev:Ja som du märker har du hamnat på nätets näst mest aspiga forum... :D

Vilket forum är värre? :-)


"Värre" skulle jag absolut inte kalla det, Definitivt Aspigare, men troligen ochså med 100% Sjukdomsinsikt. :D

http://www.aspergerforum.se/



:lol: :lol: :lol:

Bästa på länge och fanimej mittiprick...

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav distad » 2023-07-05 20:12

eljulio skrev:
Calleberg skrev:
pLudio skrev:Vilket forum är värre? :-)


"Värre" skulle jag absolut inte kalla det, Definitivt Aspigare, men troligen ochså med 100% Sjukdomsinsikt. :D

http://www.aspergerforum.se/



:lol: :lol: :lol:

Bästa på länge och fanimej mittiprick...

+1
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9682
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav sprudel » 2023-07-05 20:15

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Pass labs, Plinius, Moon, Accuphase, Classe’, Conrad Johnson. Där har du några. :)


Knappast för 25 tusen.


Mjae, begagnade Classe ca 2200 kan du få för 25. Något mindre pass också, liksom Plinius. Vem behöver köpa nytt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Kermit116
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav Kermit116 » 2023-07-05 20:51

FBK skrev:
eljulio skrev:
Calleberg skrev:
"Värre" skulle jag absolut inte kalla det, Definitivt Aspigare, men troligen ochså med 100% Sjukdomsinsikt. :D

http://www.aspergerforum.se/



:lol: :lol: :lol:

Bästa på länge och fanimej mittiprick...

+1

Jag är inte aspig, men har en massa sjukdomsinsikt! :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav distad » 2023-07-06 01:05

sprudel skrev:
RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Pass labs, Plinius, Moon, Accuphase, Classe’, Conrad Johnson. Där har du några. :)


Knappast för 25 tusen.


Mjae, begagnade Classe ca 2200 kan du få för 25. Något mindre pass också, liksom Plinius. Vem behöver köpa nytt?

Exakt. Den summan och runt kan man få mycket godis för. Tex.https://hifitorget.se/visa_annons.php/k ... 182225.htm Krell KSA-80 25 papp. Har lyssnat på den största i den serien med högtalare som jag hört med annat och Krell ifrån den tiden kunde sin sak.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/s ... 181894.htm Musical Fidelity M6PRX 12.500kr
https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 181852.htm Classé CA-2200 25.500kr
https://hifitorget.se/visa_annons.php/g ... 181524.htm G-Dis P-400 15.800kr
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 181464.htm Advantage S-250 monoblock 28.000kr
https://hifitorget.se/visa_annons.php/f ... 181424.htm First Watt F7 22.000kr
https://hifitorget.se/visa_annons.php/p ... 180896.htm Plinius SA-102 19.000kr
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 180623.htm Accuphase A30 31.500kr
https://hifitorget.se/visa_annons.php/k ... 180206.htm Krell FBP 300 35.000kr
https://hifitorget.se/visa_annons.php/p ... 180068.htm Pass Labs XA30.5v27.000kr
https://hifitorget.se/visa_annons.php/y ... 179688.htm YBA Genesis A6 19.900kr

Räcker det ? :) Ifrån de senaste 2 månaderna på Hifitorget och det som finns kvar lär det vara prut läge på, då det är dåliga tider. Musical Fidelity M6PRX är nog ett riktigt vasst steg för den lägre pengen. Annars så är ju den äldre Krellen överst ett säkert kort, och även Classé CA-2200 lär låta magiskt bra.Sedan finns ju en del annat som man gärna skulle lyssna på. Vad röstar sprudel på ? :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7313
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav avr7000 » 2023-07-06 09:49

Mest välljud för din budget (om du köper nytt)

2 st:
https://www.hifikit.se/nilai500diy-mono-kit.html

eller

1 st :
https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14393.html

Eller samma som ovan i annat format

1st:
https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14557.html

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1476
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Slutsteg som låter bra?

Inläggav Zappa » 2023-07-06 10:55

Calleberg skrev:Jag har fått bra resultat med Rotels slutsteg, och i ditt fall skulle nog ett 1582 passa ganska bra.
Det är en beprövad konstruktion som Rotel har filat på i många år, men specen har nog varit ganska lika länge, och mätprestanda kan väl sägas vara mycket bra men ganska långt ifrån den absoluta toppklassen.
Den låter knappt inte alls, men det som hörs om man hör det, låter bra :D


Ja, Rotel RB-1582 låter bra.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JAT och 5 gäster