Hörlurar vid cykling

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Hörlurar vid cykling

Inläggav PAL14 » 2023-07-13 16:16

Hej!
Jag tycker vindbruset när jag cyklar gör det svårt att höra musik/tal om jag inte ökar volymen rejält. Jag har provat någon modell av JABRA med brusreducering, funkade inte alls. Någon som kan tipsa om lur som "trollar" bort vindbrus. Jag cyklar där det inte är någon trafik så jag behöver inte vara uppmärksam på bilar. Tycker att hjälmen i sig ger upphov till vindbrus men det kanske är olika beroende på hjälm. Har sett att det finns ett skydd att sätta över öronen för minskat ljud "Windfree". Kanske kan vara något men finns det hörlur som i sig dämpar är det toppen.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3505
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav peterh » 2023-07-13 16:56

PAL14 skrev:Hej!
Jag tycker vindbruset när jag cyklar gör det svårt att höra musik/tal om jag inte ökar volymen rejält. Jag har provat någon modell av JABRA med brusreducering, funkade inte alls. Någon som kan tipsa om lur som "trollar" bort vindbrus. Jag cyklar där det inte är någon trafik så jag behöver inte vara uppmärksam på bilar. Tycker att hjälmen i sig ger upphov till vindbrus men det kanske är olika beroende på hjälm. Har sett att det finns ett skydd att sätta över öronen för minskat ljud "Windfree". Kanske kan vara något men finns det hörlur som i sig dämpar är det toppen.

Att blockera hörseln när man är trafikant verkar inte vettigt. Kanske inte ens lagligt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6275
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav I-or » 2023-07-13 18:35

Endast passiv dämpning fungerar för vindbrus om vi endast håller oss till själva lurarna. Bättre ANC-försedda enheter brukar inaktivera den aktiva brusreduceringen när de detekterar vindbrus. Försök därför att hitta riktigt tätslutande lurar (men se upp med trafiken).

Däremot finns det s.k. kattöron att hänga på hakbandet, vilka lär fungera väl för turbulensdämpning: https://www.cat-ears.com/
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21114
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav E » 2023-07-13 19:52

Jag upplever mindre turbulens sedan jag slutade med hjälm och stingpinne.

peterh skrev:Att blockera hörseln när man är trafikant verkar inte vettigt. Kanske inte ens lagligt.

Mottrafikanterna saknar ju ofta ringklocka/signalhorn så det finns inget att höra. :mrgreen:

Ursäkta tramset.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
PAL14
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Karlstad

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav PAL14 » 2023-07-13 20:56

Kattöronen såg spännande ut, skall jag nog prova.

Användarvisningsbild
gonkius
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: E-län

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav gonkius » 2023-07-13 22:32

Windfree funkar jättebra. Men man får lätt lite ont utanpå öronen efter ca 2h. Hur de funkar med musik har jag ingen aning. Är totalt oförstående varför man skulle vilja lyssna på något annat än naturen när man är ute. Oavsett aktivitet.
Maskinist på Holodeck 2

Tell
 
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav Tell » 2023-07-14 09:46

ANCn i Sony WF-1000XM4 gör ett väldigt bra jobb att tysta ner vindbrus, har man ingen musik igång så blir det bara ett svagt brus medans med lite musik igång så hör man den nada.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav goat76 » 2023-07-14 10:05

Tell skrev:ANCn i Sony WF-1000XM4 gör ett väldigt bra jobb att tysta ner vindbrus, har man ingen musik igång så blir det bara ett svagt brus medans med lite musik igång så hör man den nada.


Frågan är om du verkligen menar vid cykling?

Själv är jag åretrunt cyklist och har två hörlurar med ANC, ett par Bose NC700 och ett par Apple AirPods Pro 2 som båda är väldigt effektiva när det kommer till noise-cancelling, men vid cykling blir det enorm ökning av vindbrus vilket ingen av dessa klarar av fullt ut och det räcker med att bara vrida huvudet lite grann för att vindbruset ska ändra karaktär och bli ännu mer hörbart. Vid promenad fungerar båda ypperligt att stänga ute det mesta av vindbruset, iallafall vid normal mängd blåst.

Vintertid fungerar det bättre, men då har jag en mössa som täcker öronen och Apple-hörlurarna som reducerar vindbruset.

JM
 
Inlägg: 4834
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav JM » 2023-07-14 11:24

Använd insidan av huvudet - skaffa hjälm. Jag har träffat de som försökt cykla med utsidan av huvudet. De cyklar inte mer.
Har alltid hjälm.
Hörseln skall användas i trafiken vid cykling. Misstänker starkt att det är olagligt och garanterat farligt att cykla med lurar.
Cyklade i typ 35 km/h när en lastbil bytte till min fil. Låg i döda vinkeln. Hade lurar i öronen. Blev lite blodigt men hjälmen räddade hjärnan. Slog i kraftigt i gatan med hjälmen. Efter olyckan har jag aldrig lurar när jag cyklar men alltid hjälm.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tell
 
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav Tell » 2023-07-14 12:21

goat76 skrev:
Tell skrev:ANCn i Sony WF-1000XM4 gör ett väldigt bra jobb att tysta ner vindbrus, har man ingen musik igång så blir det bara ett svagt brus medans med lite musik igång så hör man den nada.


Frågan är om du verkligen menar vid cykling?

Själv är jag åretrunt cyklist och har två hörlurar med ANC, ett par Bose NC700 och ett par Apple AirPods Pro 2 som båda är väldigt effektiva när det kommer till noise-cancelling, men vid cykling blir det enorm ökning av vindbrus vilket ingen av dessa klarar av fullt ut och det räcker med att bara vrida huvudet lite grann för att vindbruset ska ändra karaktär och bli ännu mer hörbart. Vid promenad fungerar båda ypperligt att stänga ute det mesta av vindbruset, iallafall vid normal mängd blåst.

Vintertid fungerar det bättre, men då har jag en mössa som täcker öronen och Apple-hörlurarna som reducerar vindbruset.

Vid cykling japp, när man slår på den så viner det först till i nån sekund för att sen bli tyst, smutt som fan :) Kontra det mot mina fd Jabra Elite 85t som inte ens klarar av att man går lite snabbt o den förstärkte vindbruset.

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav Neuhausen » 2023-07-15 00:02

Etymotic in ear hörlurar dämpar väldigt effektivt och låter mycket bra. De har/hade medhörning i sin app. Det är tyvärr viktigt att de passar dina öron så att de tätar helt. Om du har svårt att få tätt med vanliga hörselproppar av julgranstyp så är det inget för dig. Basen försvinner nästan helt då och det läcker in ljud.

De har också en blåtandsgarrote med medhörning som man kan koppla till lurarna, då kan du ha den ur vinden och ändå få någon kontakt med omvärlden.

Som ett exempel så är lagom volym för en talbok samma i ett tyst rum som på ett flygplan. Ni som lyssnat på talbok på flygplan med vanliga lurar har kanske också märkt att det inte är mycket marginal mellan att höra något eller att ha tinnitus när man landar.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav HenrikTornquist » 2023-07-18 09:20

Vad gäller den lagliga aspekten torde det knappast vara olagligt, då döva får både cykla och köra bil.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11913
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-07-18 09:25

goat76 skrev:
Tell skrev:ANCn i Sony WF-1000XM4 gör ett väldigt bra jobb att tysta ner vindbrus, har man ingen musik igång så blir det bara ett svagt brus medans med lite musik igång så hör man den nada.


Frågan är om du verkligen menar vid cykling?

Själv är jag åretrunt cyklist och har två hörlurar med ANC, ett par Bose NC700 och ett par Apple AirPods Pro 2 som båda är väldigt effektiva när det kommer till noise-cancelling, men vid cykling blir det enorm ökning av vindbrus vilket ingen av dessa klarar av fullt ut och det räcker med att bara vrida huvudet lite grann för att vindbruset ska ändra karaktär och bli ännu mer hörbart. Vid promenad fungerar båda ypperligt att stänga ute det mesta av vindbruset, iallafall vid normal mängd blåst.

Vintertid fungerar det bättre, men då har jag en mössa som täcker öronen och Apple-hörlurarna som reducerar vindbruset.

Ja, AirPods Pro 2 är underbart bra

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav nopalfda » 2023-07-18 16:01

HenrikTornquist skrev:Vad gäller den lagliga aspekten torde det knappast vara olagligt, då döva får både cykla och köra bil.

Nä i sverige tror jag inte att det är olagligt. Läaste dock en artikel nyligen att det blivit olagligt i Italien (tror jag) och att i Spanien fick man
bara använda en, eller om det var tvärt om...

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3505
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav peterh » 2023-07-18 16:38

nopalfda skrev:
HenrikTornquist skrev:Vad gäller den lagliga aspekten torde det knappast vara olagligt, då döva får både cykla och köra bil.

Nä i sverige tror jag inte att det är olagligt. Läaste dock en artikel nyligen att det blivit olagligt i Italien (tror jag) och att i Spanien fick man
bara använda en, eller om det var tvärt om...

Nu ser det naturliga urvalet nog till att icke-hörande trafikanter blir en utdöende art. Liksom dodo'n.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6275
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav I-or » 2023-10-03 15:53

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:ANCn i Sony WF-1000XM4 gör ett väldigt bra jobb att tysta ner vindbrus, har man ingen musik igång så blir det bara ett svagt brus medans med lite musik igång så hör man den nada.


Frågan är om du verkligen menar vid cykling?

Själv är jag åretrunt cyklist och har två hörlurar med ANC, ett par Bose NC700 och ett par Apple AirPods Pro 2 som båda är väldigt effektiva när det kommer till noise-cancelling, men vid cykling blir det enorm ökning av vindbrus vilket ingen av dessa klarar av fullt ut och det räcker med att bara vrida huvudet lite grann för att vindbruset ska ändra karaktär och bli ännu mer hörbart. Vid promenad fungerar båda ypperligt att stänga ute det mesta av vindbruset, iallafall vid normal mängd blåst.

Vintertid fungerar det bättre, men då har jag en mössa som täcker öronen och Apple-hörlurarna som reducerar vindbruset.

Vid cykling japp, när man slår på den så viner det först till i nån sekund för att sen bli tyst, smutt som fan :) Kontra det mot mina fd Jabra Elite 85t som inte ens klarar av att man går lite snabbt o den förstärkte vindbruset.


Jag fick anledning att titta på ljudisoleringen för bättre ANC-försedda lurar och det visar sig att Sony WF-1000XM4 huvudsakligen lever på passiv isolering över ca 250 Hz. Detta förklarar saken vad gäller den goda dämpningen av vindbrus.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell
 
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hörlurar vid cykling

Inläggav Tell » 2023-10-06 01:59

I-or skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
Frågan är om du verkligen menar vid cykling?

Själv är jag åretrunt cyklist och har två hörlurar med ANC, ett par Bose NC700 och ett par Apple AirPods Pro 2 som båda är väldigt effektiva när det kommer till noise-cancelling, men vid cykling blir det enorm ökning av vindbrus vilket ingen av dessa klarar av fullt ut och det räcker med att bara vrida huvudet lite grann för att vindbruset ska ändra karaktär och bli ännu mer hörbart. Vid promenad fungerar båda ypperligt att stänga ute det mesta av vindbruset, iallafall vid normal mängd blåst.

Vintertid fungerar det bättre, men då har jag en mössa som täcker öronen och Apple-hörlurarna som reducerar vindbruset.

Vid cykling japp, när man slår på den så viner det först till i nån sekund för att sen bli tyst, smutt som fan :) Kontra det mot mina fd Jabra Elite 85t som inte ens klarar av att man går lite snabbt o den förstärkte vindbruset.


Jag fick anledning att titta på ljudisoleringen för bättre ANC-försedda lurar och det visar sig att Sony WF-1000XM4 huvudsakligen lever på passiv isolering över ca 250 Hz. Detta förklarar saken vad gäller den goda dämpningen av vindbrus.

Japp du har rätt i det. Kör jag alltid med brusreduceringen igång, men när jag cyklar så slår jag ju över till vindbrusredueringsläget istället där skillnaden i vindbrus blir vädigt påtagligt, men har aldrig tänkt på att det är för att vanliga brusreduceringsläget förstärker vinden o sen försvinner den när jag byter. Fast med det sagt så hjälper det fortfarande mot vindbruset där under 250hz, det försvinner helt när vindbrusreduceringen slås igång kontra ingen brusreducering alls. Kontentan är iaf att det är äldigt bra lurar för cyklande o annat där det blåser mycket!


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kraniet och 2 gäster