4K/UHD-spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

4K/UHD-spelare?

Inläggav andershelin » 2023-08-03 17:10

Har nyss köpt ny tv, Oled 4K och funderar på att byta ut min Oppo BDP-95 mot en spelare som klarar 4K.
Vill inte lägga 10.000 kronor på detta men 3-4000 kanske?
Kanske får några tusenlappar för Oppon vid en försäljning.

Vad rekommenderar ni för 4K-spelare här i gruppen?

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7349
Blev medlem: 2007-10-28

Re: 4K/UHD-spelare?

Inläggav Kalejdokom » 2023-08-03 22:33

Det finns väl många nya bra modeller men jag har haft en Panasonic BP820 ett par år nu och den har aldrig strulat. Stöder HDR10+ och Dolby Vision. Finns fortfarande att köpa för drygt 5.000 kr, men det finns säkert nyare modeller med bra prestanda. Har alltid handlat på Hembiobutiken och dom brukar ge bra råd.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: 4K/UHD-spelare?

Inläggav distad » 2023-08-04 14:32

Kalejdokom skrev:Det finns väl många nya bra modeller men jag har haft en Panasonic BP820 ett par år nu och den har aldrig strulat. Stöder HDR10+ och Dolby Vision. Finns fortfarande att köpa för drygt 5.000 kr, men det finns säkert nyare modeller med bra prestanda. Har alltid handlat på Hembiobutiken och dom brukar ge bra råd.

Panasonicen är BRA.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: 4K/UHD-spelare?

Inläggav mindcruncher » 2023-08-05 20:38

FBK skrev:
Kalejdokom skrev:Det finns väl många nya bra modeller men jag har haft en Panasonic BP820 ett par år nu och den har aldrig strulat. Stöder HDR10+ och Dolby Vision. Finns fortfarande att köpa för drygt 5.000 kr, men det finns säkert nyare modeller med bra prestanda. Har alltid handlat på Hembiobutiken och dom brukar ge bra råd.

Panasonicen är BRA.


Jag letar också efter en 4K-spelare som även är bra på CD-ljud. Funkar denna även bra där?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7349
Blev medlem: 2007-10-28

Re: 4K/UHD-spelare?

Inläggav Kalejdokom » 2023-08-06 13:04

Ja, den spelar CD (men inte SACD eller DVD-Audio). Dessutom har den display som visar spår-nummer och tid för respektive spår, dock ej total speltid för hela CD.
Den har analog 7.1-utgång, HDMI och optisk dig ut, men ingen coax dig ut.

MorganM
 
Inlägg: 1733
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: 4K/UHD-spelare?

Inläggav MorganM » 2023-08-07 05:33

Panasonic ub 900/9000.
Jag har båda och är väldigt nöjd.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Kraniet
 
Inlägg: 12581
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 4K/UHD-spelare?

Inläggav Kraniet » 2023-08-09 09:30

Jag köpte en Sony UBP-X800M2B.
Gör ett bra jobb men saknar tex hdr 10+
Däremot spelar sony alla sorters skivor.

När jag kollade runt efter spelare så insåg jag att om man inte vill lägga ut 10 000 så är det kompromisser att ta ställning till.

Panasonic är bäst på bild men det är deras dyraste spelare som gäller om man ska ha alla funktioner. UB9000 är förmodligen bästa köpet

Det viktiga för mig eftersom jag kör projektor som saknar hdr va att spelaren kan omvandla hdr till sdr på ett hyffsat sätt här gör sonyn ett ganska bra jobb också. Det finns inte så många inställningar att göra men det verkar funka. Speciellt funkar det bättre än xbox one s.
Men xbox är ju annars ett tips. Gör ett väldigt bra jobb med att spela upp skivor. Kopplad till en 4k-tv är den nog svår att skilja från andra spelare. Plus att den gör så mycket annat roligt.
Mvh
Magnus

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: 4K/UHD-spelare?

Inläggav mindcruncher » 2023-08-09 14:27

Kraniet skrev:Jag köpte en Sony UBP-X800M2B.
Gör ett bra jobb men saknar tex hdr 10+
Däremot spelar sony alla sorters skivor.

När jag kollade runt efter spelare så insåg jag att om man inte vill lägga ut 10 000 så är det kompromisser att ta ställning till.

Panasonic är bäst på bild men det är deras dyraste spelare som gäller om man ska ha alla funktioner. UB9000 är förmodligen bästa köpet

Det viktiga för mig eftersom jag kör projektor som saknar hdr va att spelaren kan omvandla hdr till sdr på ett hyffsat sätt här gör sonyn ett ganska bra jobb också. Det finns inte så många inställningar att göra men det verkar funka. Speciellt funkar det bättre än xbox one s.
Men xbox är ju annars ett tips. Gör ett väldigt bra jobb med att spela upp skivor. Kopplad till en 4k-tv är den nog svår att skilja från andra spelare. Plus att den gör så mycket annat roligt.


XBOX Series X har jag ju en (Har iofs en Xbox One X i en låda också :)), men tycker fläktarna kör lite hårt på den. Bildmässigt kanske gräset inte är grönare?

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: 4K/UHD-spelare?

Inläggav distad » 2023-08-09 14:52

mindcruncher skrev:
FBK skrev:
Kalejdokom skrev:Det finns väl många nya bra modeller men jag har haft en Panasonic BP820 ett par år nu och den har aldrig strulat. Stöder HDR10+ och Dolby Vision. Finns fortfarande att köpa för drygt 5.000 kr, men det finns säkert nyare modeller med bra prestanda. Har alltid handlat på Hembiobutiken och dom brukar ge bra råd.

Panasonicen är BRA.


Jag letar också efter en 4K-spelare som även är bra på CD-ljud. Funkar denna även bra där?

Det vet jag inte....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Kraniet
 
Inlägg: 12581
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 4K/UHD-spelare?

Inläggav Kraniet » 2023-08-09 15:50

mindcruncher skrev:
Kraniet skrev:Jag köpte en Sony UBP-X800M2B.
Gör ett bra jobb men saknar tex hdr 10+
Däremot spelar sony alla sorters skivor.

När jag kollade runt efter spelare så insåg jag att om man inte vill lägga ut 10 000 så är det kompromisser att ta ställning till.

Panasonic är bäst på bild men det är deras dyraste spelare som gäller om man ska ha alla funktioner. UB9000 är förmodligen bästa köpet

Det viktiga för mig eftersom jag kör projektor som saknar hdr va att spelaren kan omvandla hdr till sdr på ett hyffsat sätt här gör sonyn ett ganska bra jobb också. Det finns inte så många inställningar att göra men det verkar funka. Speciellt funkar det bättre än xbox one s.
Men xbox är ju annars ett tips. Gör ett väldigt bra jobb med att spela upp skivor. Kopplad till en 4k-tv är den nog svår att skilja från andra spelare. Plus att den gör så mycket annat roligt.


XBOX Series X har jag ju en (Har iofs en Xbox One X i en låda också :)), men tycker fläktarna kör lite hårt på den. Bildmässigt kanske gräset inte är grönare?


Nä som sagt så länge den inte behöver göra hdr-sdr omvandling gör den nog det mesta rätt. SDR-bilden blir lite väl mörk på xbox. Men det är ju inget problem om man har 4k-tv med hdr. Den saknar ju dock stöd för hrd10+
Men jo fläktarna stör ju. Så en hushbox är väl att föredra, jag hade tex en skumgummibit inklämd i hyllan på tv-bänken där xboxet stod.
Sen är väl hanteringen med fjärrkontroll inte supernajs men..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nissling
 
Inlägg: 484
Blev medlem: 2015-01-30
Ort: Ekerö (Stockholm)

Re: 4K/UHD-spelare?

Inläggav nissling » 2023-08-09 20:42

Inga av spelkonsolerna (Xbox Series X, Playstation 5 eller Xbox One S/X) har stöd för Dolby Vision vid uppspelning av UHD-BD. Förlusten av detta hänger på hur pass väl ens bildvisare kan tonmappa HDR10. När det gäller OLED så är det Philips och LG som tjänar mest på DV. På Sony och framförallt Panasonic är skillnaden markant mindre. Lyckas själv inte se skillnad i tonmappning mellan HDR10 och DV på min Panasonic OLED annat än i forcerade extremfall.

Finns dock vissa skivor som nyttjar DV FEL så till den grad att det mer eller mindre räddar bilden från att vara sönderkomprimerad. Har skett på flera utgåvor av Paramount.

Vill även minnas att Xbox Series X inte klarar av 24p korrekt utan forcerar det till 23.976p. Det leder till att var 1001a bildruta tappas och orsakar ett smärre hack var 41a sekund, för de filmer som är lagrade i 24p förstås. Studio Canal och Blue Underground vet jag använder det, men bland "de fem stora" känner jag inte till någon film som inte är i 23.976p. Möjligt att M$ har fixat detta i en FW, var ett tag sedan jag tog del av infon.

Om filmuppspelning är ens primära fokus hade jag valt någon av Panasonicarna. UB820 är bra nog för så gott som alla och HDR-optimizer är en trevlig funktion om tonmappningen på ens TV krånglar på de filmer som saknar DV (vilket är rätt många). UB9000 köper man främst för dess byggkvalitet och design, såvida inte XLR-utgångar är något man verkligen lockas av. Har dock ingen koll på hur det funkar med att ordna regionmoddar på dem för att kunna spela Region A-låsta Blu-Rays samt de fåtalet UHD-BDs som (antagligen av misstag) är regionlåsta.

Vad som gäller HDR10+ är det rätt få filmer som har det, och bland de som finns är det inte heller ovanligt med DV på samma skiva (Trollkarlen från Oz, Hajen, The Shining m.fl.). Undantag finns och då främst några titlar från Universal men jag skulle inte låta det styra ens val av inköp alltför mycket.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: 4K/UHD-spelare?

Inläggav andershelin » 2023-08-24 02:06

Det blev en Panasonic DP-UB820 för min del.

Tack för inputs jag fått via tråden.
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster