Vilka högtalare ska man köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-08-06 09:05

Jag är ute efter något av nedan 2st alternativ, båda alternativen förutsätter rimligt (eller såklart helst mycket!) lågdisstande högtalare, jämn frekvens gång och kontrollerad spridning.
Jag köper väldigt gärna begagnat!
Och bygger väldigt ogärna lådor... :)

Så hittar någon en högtalare som skulle passa så uppskattas tips :)

Alt 1: liten och smidig högtalare som tar upp ett litet visuellt utrymme, basmoduler finns!

Alt 2: golvhögtalare som i förlängningen kanske kan klara sig själva, detta är ingen krav alls om det skulle medföra en fördyrande lösning och kompromisser på t.ex. disst. Spridning etc...

Att ta i beaktning:
Jag lägger gärna så lite pengar som möjligt, såklart!
Men kan tänka mig att lägga upp till kanske 25-30kkr, men det är verkligen smärtgränsen.

Högtalare det tals om:
Jag vet att bland annat nedan alternativ har diskuterats tidigare, vad tror ni om dessa ?
Finns det någon rimlig orsak att gå på t.ex. Revel m106 med lägre känslighet och troligen även tålighet, istället för t.ex. Monitor Audio silver 500 7g ?

Nedan är några av dom dyraste förslag jag själv kommer på, vad finns som är billigare men samtidigt bra ?! :)

Alt 1:
Revel performa 3 M106
Buchardt A500 begagnade
Ino i14/i16s begagnade
Arendal 1961 ?!

Alt 2:
Monitor Audio silver 500 7g
Monitor Audio silver 300 7g (är denna lika bra som 500?)
Ino pi60(s) begagnade

Stort tack på förhand för lite stöttning
Senast redigerad av DVD-ai 2023-08-16 18:19, redigerad totalt 5 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11502
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav PekkaJohansson » 2023-08-06 10:13

Hej David,

Eftersom du verkar gilla att spela på stark nivå emellanåt skulle jag kanske avråda från små stativhögtalare även om du använder basmoduler. Jag köpte - efter bland annat I-ors omnämnanden av Cerwin-Vega XLS-215 - ett par begagnade CLSC-15 i en andra anläggning och skulle absolut kunna leva med dem. Använder ett stort slutsteg och det går att brassa på mer än jag behöver även med mycket goda inspelningar. Tanken är att förfina den något krokiga och bastunga återgivningen med hjälp av (digital) eq. Det kanske skulle vara en väg att gå?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-08-06 10:21

PekkaJohansson skrev:Hej David,

Eftersom du verkar gilla att spela på stark nivå emellanåt skulle jag kanske avråda från små stativhögtalare även om du använder basmoduler. Jag köpte - efter bland annat I-ors omnämnanden av Cerwin-Vega XLS-215 - ett par begagnade CLSC-15 i en andra anläggning och skulle absolut kunna leva med dem. Använder ett stort slutsteg och det går att brassa på mer än jag behöver även med mycket goda inspelningar. Tanken är att förfina den något krokiga och bastunga återgivningen med hjälp av (digital) eq. Det kanske skulle vara en väg att gå?

Med vänlig hälsning

Pekka


Det behövs inte något jätte kapacitet nödvändigtvis, det är viktigare med kvalitet på återvinningen :)

Men jag ska spana in ditt tips !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3108
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav schmutziger » 2023-08-06 11:24

Jonasps Acoustic illusion m9, f6 skulle nog passa dig som hand i handske
f6 är en fullregister stativare som lät magiskt bra när jonasp demade här hemma.
m9 är super, snygga och väldigt kapabla. Lät otroligt bra och homogent och polerat hemma hos honom. Ä
Funderar själv på ett par sådana eller större bara för att.
Kostar på ett pm att kolla om man kan köpa ett par!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6410
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav I-or » 2023-08-06 16:10

Monitor Audios Silver 7G-serie får nog sägas vara marknadsledande i mellansegmentet och utgör betydligt mer prisvärda alternativ än övriga modeller ovan förutsatt att man är ute efter hög ljudkvalitet. Arendal 1961 Bookshelf är prisvärd och har bra prestanda på många sätt men uppvisar alltför hög distorsion och låg känslighet. (Arendal 1961 Tower, vilken förvisso inte nämns ovan, är också en prisvärd högtalare, men har en alldeles för hög undre gränsfrekvens och kräver därför basmoduler. Dessutom är klangen en aning tillbakalutad.)

Speciellt MA 500 7g erbjuder totalt sett högre ljudkvalitet än övriga modeller ovan. 500-modellen har högre känslighet, går något lägre i basen och uppvisar även lägre distorsion i basen än 300-modellen. Bestyckningen är densamma i mellanregistret och diskanten. Med basmoduler, med fördel delade uppåt 150 Hz, kan man därför lika gärna välja 300-modellen om man kan acceptera ca 3 dB lägre känslighet. Det blir dock naturligtvis en bättre affär att köpa en något dyrare fullregisterhögtalare och sälja basmodulerna. Det man får ge upp med 500-modellen utan basmoduler är frekvensområdet under ca 25-30 Hz, vilket dock oerhört sällan har signifikant nivå med musik.

Priset för MA:s högtalare har tyvärr gått upp en del sedan januari i år, men det är nog ganska vanligt med tanke på inflation och riksbankens långvariga misshandel av kronan (ja, jag pekar på dig, Ingves).

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-500-7g-loudspeaker-measurements

https://www.monitoraudio.com/site/assets/files/32049/hfn_oct_monitor_audio_silver_500_reprint.pdf

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2685:nrc-measurements-monitor-audio-silver-500-7g-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153
Senast redigerad av I-or 2023-08-06 16:16, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57402
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Nattlorden » 2023-08-06 16:13

Med tanke på vilken klang du är invand på så känns det för mig som pi60 vore det minsta du vettigt kan backa tillbaka på. Bara mina 50 cent i frågan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35018
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Morello » 2023-08-06 16:51

Varför inte bygga ett par Räv-L och komplettera med två baslådor?
Riktigt låg THD samt adekvat frekvensgång fås för fikapengar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-08-06 17:15

schmutziger skrev:Jonasps Acoustic illusion m9, f6 skulle nog passa dig som hand i handske
f6 är en fullregister stativare som lät magiskt bra när jonasp demade här hemma.
m9 är super, snygga och väldigt kapabla. Lät otroligt bra och homogent och polerat hemma hos honom. Ä
Funderar själv på ett par sådana eller större bara för att.
Kostar på ett pm att kolla om man kan köpa ett par!


Ja men vist !
Tack för tipset, ska kontakta honom :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-08-06 17:20

I-or skrev:Monitor Audios Silver 7G-serie får nog sägas vara marknadsledande i mellansegmentet och utgör betydligt mer prisvärda alternativ än övriga modeller ovan förutsatt att man är ute efter hög ljudkvalitet. Arendal 1961 Bookshelf är prisvärd och har bra prestanda på många sätt men uppvisar alltför hög distorsion och låg känslighet. (Arendal 1961 Tower, vilken förvisso inte nämns ovan, är också en prisvärd högtalare, men har en alldeles för hög undre gränsfrekvens och kräver därför basmoduler. Dessutom är klangen en aning tillbakalutad.)

Speciellt MA 500 7g erbjuder totalt sett högre ljudkvalitet än övriga modeller ovan. 500-modellen har högre känslighet, går något lägre i basen och uppvisar även lägre distorsion i basen än 300-modellen. Bestyckningen är densamma i mellanregistret och diskanten. Med basmoduler, med fördel delade uppåt 150 Hz, kan man därför lika gärna välja 300-modellen om man kan acceptera ca 3 dB lägre känslighet. Det blir dock naturligtvis en bättre affär att köpa en något dyrare fullregisterhögtalare och sälja basmodulerna. Det man får ge upp med 500-modellen utan basmoduler är frekvensområdet under ca 25-30 Hz, vilket dock oerhört sällan har signifikant nivå med musik.

Priset för MA:s högtalare har tyvärr gått upp en del sedan januari i år, men det är nog ganska vanligt med tanke på inflation och riksbankens långvariga misshandel av kronan (ja, jag pekar på dig, Ingves).

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-500-7g-loudspeaker-measurements

https://www.monitoraudio.com/site/assets/files/32049/hfn_oct_monitor_audio_silver_500_reprint.pdf

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2685:nrc-measurements-monitor-audio-silver-500-7g-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153


Tack för input!
Jag antog att skillnaden mellan 500 och 300 borde vara minimal om man avser att dela dessa mot basmoduler.
Men att känsligheten skulle skilja har jag helt missat, jag hittade data som antydde samma känslighet, men nu ser jag att den skiljer med 3dB.
Det spelar ju en del roll faktiskt!

Tanken är väll att ha kvar 6st basmoduler, då kan jag ha 2st separata anläggningar i framtiden.
Kanske 2st i vardagsrummet och 4st i ett biorum eller så :)
Man får tänka lite på framtida behov med !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-08-06 17:33

Nattlorden skrev:Med tanke på vilken klang du är invand på så känns det för mig som pi60 vore det minsta du vettigt kan backa tillbaka på. Bara mina 50 cent i frågan.


Mjo mja, man vet inte !
Kanske någon har ett par pi60 som är oönskade i deras nuvarande hem.
Men jag har inte hängt upp mig på att det behöver vara Ino :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-08-06 17:37

Morello skrev:Varför inte bygga ett par Räv-L och komplettera med två baslådor?
Riktigt låg THD samt adekvat frekvensgång fås för fikapengar.


Jo det vore ju inte fel, men dels så tycker jag att dom är hemskt fula och dels så har jag ingen som helst lust att bygga lådor... Uch och fy ! :)
Men stort tack för tipset oavsett, det rimmade väl med vad jag efterfrågade.

Jag har nu lagt till i första inlägget att jag inte vill bygga lådor.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57402
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Nattlorden » 2023-08-06 17:52

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:Med tanke på vilken klang du är invand på så känns det för mig som pi60 vore det minsta du vettigt kan backa tillbaka på. Bara mina 50 cent i frågan.


Mjo mja, man vet inte !
Kanske någon har ett par pi60 som är oönskade i deras nuvarande hem.
Men jag har inte hängt upp mig på att det behöver vara Ino :)


Nej, det förstod jag ju i läsningen. Tänker mest på risken att du kickar igång en ny bytescirkus om nu går till något annat med andra karaktärsdrag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-08-06 18:56

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:Med tanke på vilken klang du är invand på så känns det för mig som pi60 vore det minsta du vettigt kan backa tillbaka på. Bara mina 50 cent i frågan.


Mjo mja, man vet inte !
Kanske någon har ett par pi60 som är oönskade i deras nuvarande hem.
Men jag har inte hängt upp mig på att det behöver vara Ino :)


Nej, det förstod jag ju i läsningen. Tänker mest på risken att du kickar igång en ny bytescirkus om nu går till något annat med andra karaktärsdrag.


Jo jag har tänkt så med, men tror inte det kommer vara några problem egentligen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav distad » 2023-08-07 01:44

Jag röstar helt klart på Revel performa 3 M106 och Monitor Audio Silver 100 7G o du vill komma billigare undan. Själv "drömmer" jag om Monitor Audio Bronze 100 6G då de är underhållande, eller kanske ett par DALI OBERON 3
Ps. vill du ha golvare så är Polk Audio Reserve R700 överlägsna i sin prisklass.
Ino utan basmoduler klarar jag inte, men det har ju du.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav petersteindl » 2023-08-07 02:51

Ombyte förnöjer. Gammalt djungelordspråk.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35567
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav paa » 2023-08-07 10:02

Går det att hitta begagnade ägg inom prisrasen så kanske…
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav distad » 2023-08-07 10:50

paa skrev:Går det att hitta begagnade ägg inom prisrasen så kanske…

Det lär inte finnas några begagnade.. de som säljer har tappat förnuftet totalt i så fall......... 8O
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1091
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav BellsnWhistles » 2023-08-07 11:46

Vill du prova något nytt så kan jag rekommendera JBL Studio 590, vilka jag har haft i vardagsrummet kanske 4-5 år nu.
Jätteroliga högtalare med bra och jämn spridning, bra "tryck" och livekänsla, och hög känslighet.
I mina öron låter de rent även när man drar på.
Min referens är ju som du vet pi120s och jag har inga problem att lyssna på dessa JBL i andrarummet.

De dyker upp då och då på begmarkanden, oftast för under 10.000:- vilket jag anser är ett av de bästa fynden man kan göra, om man accepterar storleken på lådorna.
De kan behöva lite eq-sänkning i toppen, jag har också moddat mina genom att stämma av basreflexen lägre än original, men detta är ju väldigt enkla åtgärder.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/jbl-s590-australian-hifi-review-pdf.56431/
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Kermit116
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Kermit116 » 2023-08-07 11:55

FBK skrev:
paa skrev:Går det att hitta begagnade ägg inom prisrasen så kanske…

Det lär inte finnas några begagnade.. de som säljer har tappat förnuftet totalt i så fall......... 8O

Förlorade Ägg?

Annars är väl alla vettiga och produktmedvetna säljare av dom högtalarna rätt hårdkokta förhandlare gissar jag. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav distad » 2023-08-07 14:55

BellsnWhistles skrev:Vill du prova något nytt så kan jag rekommendera JBL Studio 590, vilka jag har haft i vardagsrummet kanske 4-5 år nu.
Jätteroliga högtalare med bra och jämn spridning, bra "tryck" och livekänsla, och hög känslighet.
I mina öron låter de rent även när man drar på.
Min referens är ju som du vet pi120s och jag har inga problem att lyssna på dessa JBL i andrarummet.

De dyker upp då och då på begmarkanden, oftast för under 10.000:- vilket jag anser är ett av de bästa fynden man kan göra, om man accepterar storleken på lådorna.
De kan behöva lite eq-sänkning i toppen, jag har också moddat mina genom att stämma av basreflexen lägre än original, men detta är ju väldigt enkla åtgärder.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/jbl-s590-australian-hifi-review-pdf.56431/

Bra tips för dem som inte har så mycket pengar. Och en liten fix av diskanten kan man väl fixa i filtret också för oss som inte har "trollerilåda" :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7349
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Kalejdokom » 2023-08-07 15:48

Har man vägarna förbi Texas kan man ju fynda ett par:
https://www.ebay.com/itm/295864254745?m ... 6134636464

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav distad » 2023-08-07 17:47

Du är ju Ino människa, så ett par ljusblåa Guru :D https://hifitorget.se/visa_annons.php/h ... 183930.htm
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav juanth » 2023-08-07 17:48

FBK skrev:Du är ju Ino människa, så ett par ljusblåa Guru :D https://hifitorget.se/visa_annons.php/h ... 183930.htm
[ Bild ]


Läcker färg på dem.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57402
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Nattlorden » 2023-08-07 18:39

juanth skrev:
FBK skrev:Du är ju Ino människa, så ett par ljusblåa Guru :D https://hifitorget.se/visa_annons.php/h ... 183930.htm
[ Bild ]


Läcker färg på dem.


Verkligen!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-08-08 09:20

I-or skrev:Monitor Audios Silver 7G-serie får nog sägas vara marknadsledande i mellansegmentet och utgör betydligt mer prisvärda alternativ än övriga modeller ovan förutsatt att man är ute efter hög ljudkvalitet. Arendal 1961 Bookshelf är prisvärd och har bra prestanda på många sätt men uppvisar alltför hög distorsion och låg känslighet. (Arendal 1961 Tower, vilken förvisso inte nämns ovan, är också en prisvärd högtalare, men har en alldeles för hög undre gränsfrekvens och kräver därför basmoduler. Dessutom är klangen en aning tillbakalutad.)

Speciellt MA 500 7g erbjuder totalt sett högre ljudkvalitet än övriga modeller ovan. 500-modellen har högre känslighet, går något lägre i basen och uppvisar även lägre distorsion i basen än 300-modellen. Bestyckningen är densamma i mellanregistret och diskanten. Med basmoduler, med fördel delade uppåt 150 Hz, kan man därför lika gärna välja 300-modellen om man kan acceptera ca 3 dB lägre känslighet. Det blir dock naturligtvis en bättre affär att köpa en något dyrare fullregisterhögtalare och sälja basmodulerna. Det man får ge upp med 500-modellen utan basmoduler är frekvensområdet under ca 25-30 Hz, vilket dock oerhört sällan har signifikant nivå med musik.

Priset för MA:s högtalare har tyvärr gått upp en del sedan januari i år, men det är nog ganska vanligt med tanke på inflation och riksbankens långvariga misshandel av kronan (ja, jag pekar på dig, Ingves).

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-500-7g-loudspeaker-measurements

https://www.monitoraudio.com/site/assets/files/32049/hfn_oct_monitor_audio_silver_500_reprint.pdf

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2685:nrc-measurements-monitor-audio-silver-500-7g-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153



Jag var faktiskt och lyssnade lite snabbt på MA Silver 500 7g igår, trots kass butiksmiljö så lät det inte helt oävet faktiskt...
Dock så var det en del resonanser från något och dessa störde högst påtagligt, troligen var dom från den dumma lösningen med en masonit skiva sittandes lite halvt löst bakom hyllorna längs med väggarna... :( (För att dölja kablage)

Jag var på Hembiobutiken i Sundbyberg, om man bokar lyssning så får man höra dom i ett separat rum, där är det lite fixat med akustiken i alla fall och inget som borde skramla.
Vi får se!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9682
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav sprudel » 2023-08-08 09:29

DVD-ai skrev:
I-or skrev:Monitor Audios Silver 7G-serie får nog sägas vara marknadsledande i mellansegmentet och utgör betydligt mer prisvärda alternativ än övriga modeller ovan förutsatt att man är ute efter hög ljudkvalitet. Arendal 1961 Bookshelf är prisvärd och har bra prestanda på många sätt men uppvisar alltför hög distorsion och låg känslighet. (Arendal 1961 Tower, vilken förvisso inte nämns ovan, är också en prisvärd högtalare, men har en alldeles för hög undre gränsfrekvens och kräver därför basmoduler. Dessutom är klangen en aning tillbakalutad.)

Speciellt MA 500 7g erbjuder totalt sett högre ljudkvalitet än övriga modeller ovan. 500-modellen har högre känslighet, går något lägre i basen och uppvisar även lägre distorsion i basen än 300-modellen. Bestyckningen är densamma i mellanregistret och diskanten. Med basmoduler, med fördel delade uppåt 150 Hz, kan man därför lika gärna välja 300-modellen om man kan acceptera ca 3 dB lägre känslighet. Det blir dock naturligtvis en bättre affär att köpa en något dyrare fullregisterhögtalare och sälja basmodulerna. Det man får ge upp med 500-modellen utan basmoduler är frekvensområdet under ca 25-30 Hz, vilket dock oerhört sällan har signifikant nivå med musik.

Priset för MA:s högtalare har tyvärr gått upp en del sedan januari i år, men det är nog ganska vanligt med tanke på inflation och riksbankens långvariga misshandel av kronan (ja, jag pekar på dig, Ingves).

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-500-7g-loudspeaker-measurements

https://www.monitoraudio.com/site/assets/files/32049/hfn_oct_monitor_audio_silver_500_reprint.pdf

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2685:nrc-measurements-monitor-audio-silver-500-7g-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153



Jag var faktiskt och lyssnade lite snabbt på MA Silver 500 7g igår, trots kass butiksmiljö så lät det inte helt oävet faktiskt...
Dock så var det en del resonanser från något och dessa störde högst påtagligt, troligen var dom från den dumma lösningen med en masonit skiva sittandes lite halvt löst bakom hyllorna längs med väggarna... :( (För att dölja kablage)

Jag var på Hembiobutiken i Sundbyberg, om man bokar lyssning så får man höra dom i ett separat rum, där är det lite fixat med akustiken i alla fall och inget som borde skramla.
Vi får se!


Tveksamt om du kommer att nöja dig, det fattas något där som du är beroende av via din erfarenhet av Ino. Lätt att bli förtjust initialt men sedan är det något som inte är ”rätt”. Just my fifty cents.
Lycka till med resan i alla fall. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav DVD-ai » 2023-08-08 13:21

sprudel skrev:
DVD-ai skrev:
I-or skrev:Monitor Audios Silver 7G-serie får nog sägas vara marknadsledande i mellansegmentet och utgör betydligt mer prisvärda alternativ än övriga modeller ovan förutsatt att man är ute efter hög ljudkvalitet. Arendal 1961 Bookshelf är prisvärd och har bra prestanda på många sätt men uppvisar alltför hög distorsion och låg känslighet. (Arendal 1961 Tower, vilken förvisso inte nämns ovan, är också en prisvärd högtalare, men har en alldeles för hög undre gränsfrekvens och kräver därför basmoduler. Dessutom är klangen en aning tillbakalutad.)

Speciellt MA 500 7g erbjuder totalt sett högre ljudkvalitet än övriga modeller ovan. 500-modellen har högre känslighet, går något lägre i basen och uppvisar även lägre distorsion i basen än 300-modellen. Bestyckningen är densamma i mellanregistret och diskanten. Med basmoduler, med fördel delade uppåt 150 Hz, kan man därför lika gärna välja 300-modellen om man kan acceptera ca 3 dB lägre känslighet. Det blir dock naturligtvis en bättre affär att köpa en något dyrare fullregisterhögtalare och sälja basmodulerna. Det man får ge upp med 500-modellen utan basmoduler är frekvensområdet under ca 25-30 Hz, vilket dock oerhört sällan har signifikant nivå med musik.

Priset för MA:s högtalare har tyvärr gått upp en del sedan januari i år, men det är nog ganska vanligt med tanke på inflation och riksbankens långvariga misshandel av kronan (ja, jag pekar på dig, Ingves).

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-500-7g-loudspeaker-measurements

https://www.monitoraudio.com/site/assets/files/32049/hfn_oct_monitor_audio_silver_500_reprint.pdf

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2685:nrc-measurements-monitor-audio-silver-500-7g-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153



Jag var faktiskt och lyssnade lite snabbt på MA Silver 500 7g igår, trots kass butiksmiljö så lät det inte helt oävet faktiskt...
Dock så var det en del resonanser från något och dessa störde högst påtagligt, troligen var dom från den dumma lösningen med en masonit skiva sittandes lite halvt löst bakom hyllorna längs med väggarna... :( (För att dölja kablage)

Jag var på Hembiobutiken i Sundbyberg, om man bokar lyssning så får man höra dom i ett separat rum, där är det lite fixat med akustiken i alla fall och inget som borde skramla.
Vi får se!


Tveksamt om du kommer att nöja dig, det fattas något där som du är beroende av via din erfarenhet av Ino. Lätt att bli förtjust initialt men sedan är det något som inte är ”rätt”. Just my fifty cents.
Lycka till med resan i alla fall. :)


Jo jag vet, det är ju så att vad jag än köper så kommer ju skillnaden att vara monumental jämfört med dom högtalare jag har idag.
Det vet jag om, och det är okej att den är det så som jag ser på saken.
Men jag behöver naturligtvis klura ut vad som kan vara rätt högtalare för mig nu och ett bra tag framöver, det är inte helt lätt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5241
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav dewpo » 2023-08-08 17:20

Monitor Audio Silver 500 7G verkar nästan för bra i förhållande till priset :?

Det måste finnas någon hake? Kinesisk tillverkning? Billig finish? Tveksam kvalitets kontroll? Eller så är det ett klipp helt enkelt :P
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22804
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-08 18:00

dewpo skrev:Monitor Audio Silver 500 7G verkar nästan för bra i förhållande till priset :?

Det måste finnas någon hake? Kinesisk tillverkning? Billig finish? Tveksam kvalitets kontroll? Eller så är det ett klipp helt enkelt :P


Från Wikipedia: "Monitor Audio made the manufacturing move to China in 2004."

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav andyman_se » 2023-08-10 10:29

Jag eftersökte högtalare i den mindre storleken och fastnade tillslut för Neat Audio https://www.referenceaudio.se/produkt/n ... iota-alpha

Det passerade en hel del annat innan dessa fick stanna. Bland annat Canton, DLS, och Guru.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster