Vilka högtalare ska man köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7291
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav avr7000 » 2023-09-23 23:49

FBK skrev:
avr7000 skrev:"man " skulle köpt mina Energy Veritas 2.4i..... de var f_n bra på riktigt.
Sålda nu till Kalmar.

Den högtalaren har jag lyssnat mycket på hos en kollega för många år sedan.... De är mycket bra. Men jag skulle testa och "lyssna" på valet av drivning... Får man fråga vad priset blev för köparen ?


9000 pistoler
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10234
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav distad » 2023-09-24 00:08

avr7000 skrev:
FBK skrev:
avr7000 skrev:"man " skulle köpt mina Energy Veritas 2.4i..... de var f_n bra på riktigt.
Sålda nu till Kalmar.

Den högtalaren har jag lyssnat mycket på hos en kollega för många år sedan.... De är mycket bra. Men jag skulle testa och "lyssna" på valet av drivning... Får man fråga vad priset blev för köparen ?


9000 pistoler

9..... 8O Och de högtalarna spelar ungefär lika bra som ett par B&WN802 som nu finns beg. på Reference Audio för 49 pistoler... Jag tycker bättre om B&W men de kräver också betydligt mer kraft, där Energy är "lättdrivna" i jämförelse... Du kan ju tipsa köparen om denna om han vill köra Hemmabio. https://www.tradera.com/item/170302/609 ... tas-v2-0ci
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men vi får se om det blir något.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26716
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav hifikg » 2023-09-24 00:12

FBK skrev:
avr7000 skrev:
FBK skrev:Den högtalaren har jag lyssnat mycket på hos en kollega för många år sedan.... De är mycket bra. Men jag skulle testa och "lyssna" på valet av drivning... Får man fråga vad priset blev för köparen ?


9000 pistoler

9..... 8O Och de högtalarna spelar ungefär lika bra som ett par B&WN802 som nu finns beg. på Reference Audio för 49 pistoler... Jag tycker bättre om B&W men de kräver också betydligt mer kraft, där Energy är "lättdrivna" i jämförelse... Du kan ju tipsa köparen om denna om han vill köra Hemmabio. https://www.tradera.com/item/170302/609 ... tas-v2-0ci


Det är en kombo som fungerat tidigare gissar jag :D
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7291
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav avr7000 » 2023-09-24 00:16

FBK skrev:
avr7000 skrev:
FBK skrev:Den högtalaren har jag lyssnat mycket på hos en kollega för många år sedan.... De är mycket bra. Men jag skulle testa och "lyssna" på valet av drivning... Får man fråga vad priset blev för köparen ?


9000 pistoler

9..... 8O Och de högtalarna spelar ungefär lika bra som ett par B&WN802 som nu finns beg. på Reference Audio för 49 pistoler... Jag tycker bättre om B&W men de kräver också betydligt mer kraft, där Energy är "lättdrivna" i jämförelse... Du kan ju tipsa köparen om denna om han vill köra Hemmabio. https://www.tradera.com/item/170302/609 ... tas-v2-0ci


De är som sagt löjligt bra och 9000 är riktigt billigt.
Hade jag haft plats hade jag behållit dem som en god representant för "direktstrålande" högtalare till skillnad från min vurm för OA...
Det var bra knuff i ljudet och en "fysisk" upplevelse med 2 x 500 W (8 Ohm) trots "bara" 3 st 6.5 tummare i varje.
Och extremt låg dist.... de har ju ändå några år på nacken och det har hänt mycket de senaste 5 åren på elementfronten...
En väldigt trevlig klarhet i mellanregister.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10234
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav distad » 2023-09-24 01:10

avr7000 skrev:
FBK skrev:
avr7000 skrev:
9000 pistoler

9..... 8O Och de högtalarna spelar ungefär lika bra som ett par B&WN802 som nu finns beg. på Reference Audio för 49 pistoler... Jag tycker bättre om B&W men de kräver också betydligt mer kraft, där Energy är "lättdrivna" i jämförelse... Du kan ju tipsa köparen om denna om han vill köra Hemmabio. https://www.tradera.com/item/170302/609 ... tas-v2-0ci


De är som sagt löjligt bra och 9000 är riktigt billigt.
Hade jag haft plats hade jag behållit dem som en god representant för "direktstrålande" högtalare till skillnad från min vurm för OA...
Det var bra knuff i ljudet och en "fysisk" upplevelse med 2 x 500 W (8 Ohm) trots "bara" 3 st 6.5 tummare i varje.
Och extremt låg dist.... de har ju ändå några år på nacken och det har hänt mycket de senaste 5 åren på elementfronten...
En väldigt trevlig klarhet i mellanregister.

Ja, dessa högtalare blir man paff av.... de där 6.5 tummarna "trollar med basen" :o :P Hoppas köparen ger dem bra elektronik och miljö, för de kommer ge honom mycket. Jag har hört högtalarna med blandad elektronik och de funkar med enklare. Men de funkar ännu bättre med kvalitets grejer. Jag skulle ha valt något i förstärkarväg som har lite "kropp" och inte snöat in totalt på neutralt till dessa högtalare.
Just dessa högtalare är nog de mest prisvärda High-End högtalare jag hört.... :!: Men ett par OA51.N skulle jag ändå valt framför dem, men jag är ju en totalt .N kåt människa. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men vi får se om det blir något.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10234
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav distad » 2023-09-24 01:19

hifikg skrev:
FBK skrev:
avr7000 skrev:
9000 pistoler

9..... 8O Och de högtalarna spelar ungefär lika bra som ett par B&WN802 som nu finns beg. på Reference Audio för 49 pistoler... Jag tycker bättre om B&W men de kräver också betydligt mer kraft, där Energy är "lättdrivna" i jämförelse... Du kan ju tipsa köparen om denna om han vill köra Hemmabio. https://www.tradera.com/item/170302/609 ... tas-v2-0ci


Det är en kombo som fungerat tidigare gissar jag :D

Ja, jag har ju lyssnat en del på dem, när en kollega körde med dessa. Han hade först B&W N802 och bytte till Energy då de var betydligt lättare att matcha elektronik till då de var mycket mer lättdrivna. Jag älskar N802, om man driver dem rätt. Men det kostar... https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 186154.htm passar klockrent till N802
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi, men vi får se om det blir något.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Knuttebaloa » 2023-09-24 07:17

UnholyRishna skrev:
FBK skrev:
Knuttebaloa skrev:Intressant! Jag råkar faktiskt ha ett nad c298 hemma på prov och försöker skapa mig en uppfattning. Jag jämför med 208 (som jag precis sålt) och rotel 1080. Försteg är onk 838 som jag tror anses neutralt. Jag är i stort imponerad av steget men stör mig lite på vissa ljud som jag tycker låter vassa och lite onaturliga (överdrivna och lite syntetiska). Det är uteslutande i röster och vid t ex s- och t-ljud. Det är inget som ni känns vid/lider av?

Är c298 vasst ? Nu kommer grodan "hoppa"..... 8O :mrgreen: I mina öron så är 208 det mest korrekta och "naturliga" av allt jag lyssnat på. Personligen så förstår jag inte varför man byter till annat om man sitter på 208.... :? Rotel är i mina öron oavsett slutstegsmodell inte helt naturligt.


I mitt fall handlade det om att mitt 208 krånglade, och behövde repareras mer än en gång. Jag ville inte ha en så instabil apparat kopplad till mina högtalare, ifall den skulle få för sig att gå sönder på ett "destruktivt sätt". Därför tilldelades den uppdraget att driva basmoduler istället. Men nu har den gett upp för sista gången....


Den anledningen ligger i linje med min. Det var inte utan vemod som 208 såldes.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11909
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-24 14:43

Kraniet skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
pLudio skrev:Ingen konsumentupplysning går ostraffad på Faktiskt. Samsung/Harman tillverkar sina högtalare både i och utanför Kina och är inte tydliga med vilka produkter som tillverkas var.

Fin upplysning!
Jag köper en hel del JBL Pro-högtalare. Tillverkas i Mexiko enl uppgift, men är de sammansatta där med delar från Kina, eller verkligen tillverkade där? Någon med koll?
Snackar element, låda, filter mm

Tex JBL 3677, 4645C, aktiva 708 (spelat 2veckor, har 4st nu)


Jo det verkar ju varit en dyster historia när ändringarna genomfördes. Greg Timbers fick en 90 sekunders förklaring till varför han plötsligt va utan jobb (enligt honom själv).

https://www.audiophilenirvana.com/audio ... -icon-jbl/

Tack för länk !!
Trist att de lade ned allt och gjorde sig av med de som kunde något. :cry:
Mycket kunskap som försvann.

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav Hotspur » 2023-10-03 07:35

Sorglig läsning…
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vilka högtalare ska man köpa?

Inläggav hcl » 2023-10-07 18:56

sportbilsentusiasten skrev:
Kraniet skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Fin upplysning!
Jag köper en hel del JBL Pro-högtalare. Tillverkas i Mexiko enl uppgift, men är de sammansatta där med delar från Kina, eller verkligen tillverkade där? Någon med koll?
Snackar element, låda, filter mm

Tex JBL 3677, 4645C, aktiva 708 (spelat 2veckor, har 4st nu)


Jo det verkar ju varit en dyster historia när ändringarna genomfördes. Greg Timbers fick en 90 sekunders förklaring till varför han plötsligt va utan jobb (enligt honom själv).

https://www.audiophilenirvana.com/audio ... -icon-jbl/

Tack för länk !!
Trist att de lade ned allt och gjorde sig av med de som kunde något. :cry:
Mycket kunskap som försvann.

Verkligen trist! JBL har gjort så många bra grejer.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: momotom och 1 gäst