Reciever 2023?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xor
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 2006-04-04
Ort: Eskilstuna

Reciever 2023?

Inläggav Xor » 2023-08-09 13:48

Hej!

Har haft en dust med åskan som slagit ut nuvarande Hembioreciver.
Då jag vart väldigt nöjd och därför inte alls hängt med sista åren så har jag ingen aning om vad som idag är vettigt i varken märken eller modeller.

Min anläggning:
Onkyo 616 (DÖD)
Ino PiPs
Ino Prof-p x2 + steg
4st surround hembyggen kopplade i två kanaler (v/h).

Vad skulle ni rekomendera att byta ut Onkyon med? Har tidigare haft både denon och onkyo men nu är det gamla erfarenheter :)
Jag har kört nuvarande bara som ljud med ARC från Tv:n och inte använt ingångarna alls.

Användarvisningsbild
Xor
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 2006-04-04
Ort: Eskilstuna

Re: Reciever 2023?

Inläggav Xor » 2023-08-10 08:50

Det blev en Denon x1700H mest av anledningen att den fanns på lager
Låter bra gör den i alla fall och kan konstatera att användargränssnittet som för 10-15år sedan var designat av ett gäng fulla apor har blivit bättre ;)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6700
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Reciever 2023?

Inläggav ChristianAndersson » 2023-08-10 16:51

Kolla så att du får ut subsignal för de ingångar du väljer,
det verkar vara en begränsning jag upptäckte på X2400H.

"If “Speaker Config.” - “Front” and “Center” are set to “Large”, and “Subwoofer Mode” is set to “LFE”, no sound may be output from the subwoofers, depending on the input signal or selected sound mode. link
Select “LFE+Main” if you want the bass signals to always be produced from the subwoofer."
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9651
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Reciever 2023?

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-08-10 17:34

ChristianAndersson skrev:Kolla så att du får ut subsignal för de ingångar du väljer,
det verkar vara en begränsning jag upptäckte på X2400H.

"If “Speaker Config.” - “Front” and “Center” are set to “Large”, and “Subwoofer Mode” is set to “LFE”, no sound may be output from the subwoofers, depending on the input signal or selected sound mode. link
Select “LFE+Main” if you want the bass signals to always be produced from the subwoofer."


Det är inget fel, det ska vara så.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Xor
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 2006-04-04
Ort: Eskilstuna

Re: Reciever 2023?

Inläggav Xor » 2023-08-11 08:59

ChristianAndersson skrev:Kolla så att du får ut subsignal för de ingångar du väljer,
det verkar vara en begränsning jag upptäckte på X2400H.

"If “Speaker Config.” - “Front” and “Center” are set to “Large”, and “Subwoofer Mode” is set to “LFE”, no sound may be output from the subwoofers, depending on the input signal or selected sound mode. link
Select “LFE+Main” if you want the bass signals to always be produced from the subwoofer."


Nu är jag inte riktigt med, varför skulle man välja "large" om man vill dela frontarna/basarna? Då spelar väl högtalarna fullregister och det är inte syftet om man nu har separata basar?

Kraniet
 
Inlägg: 12581
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Reciever 2023?

Inläggav Kraniet » 2023-08-14 13:48

Xor skrev:
ChristianAndersson skrev:Kolla så att du får ut subsignal för de ingångar du väljer,
det verkar vara en begränsning jag upptäckte på X2400H.

"If “Speaker Config.” - “Front” and “Center” are set to “Large”, and “Subwoofer Mode” is set to “LFE”, no sound may be output from the subwoofers, depending on the input signal or selected sound mode. link
Select “LFE+Main” if you want the bass signals to always be produced from the subwoofer."


Nu är jag inte riktigt med, varför skulle man välja "large" om man vill dela frontarna/basarna? Då spelar väl högtalarna fullregister och det är inte syftet om man nu har separata basar?


Ja man vill normalt sätta alla högtalare som small med 80 Hz som lägsta delning. Då skickas den högtalarens bas till LFE plus att man får LFE-effekter korrekt.
Har man en symmetrisk uppställning av basar längs främre väggen kan man med fördel testa högre delning för frontarna i detta fall eftersom piP har begränsad förmåga att flytta luft. Jag skulle kört minst 120 Hz i T/S fall och även testat högre delning för att se hur bra det funkar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6700
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Reciever 2023?

Inläggav ChristianAndersson » 2023-08-15 18:36

Sorry fel länk, jag var ute efter att få ut lågnivå oavsett ingångskälla.
Kanske felet berodde på kabelbrott, får kolla historiken sedan
Shatterer of words


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster