Batteridriven liten linjeförstörkare, finns det?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28090
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Batteridriven liten linjeförstörkare, finns det?

Inläggav PerStromgren » 2023-08-21 17:49

Fru S använder ofta sin telefon som musikkälla vid diverse gig. Hon kopplar hörtelefonutgången till linjeingången på t.ex. en liten PA-högtalare. Oftast räcker inte nivån riktigt till, hon skulle behöva 5-10 dB till för full utstyrning.

Finns det någon liten låda som löser problemet?

Exempel: https://www.amazon.se/Stereo-Booster-f% ... B08K37NL2G

Den är dock inte enkelt användbar i fält.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Batteridriven liten linjeförstörkare, finns det?

Inläggav MusicMan » 2023-08-21 21:03

Valfri liten hörlursförstärkare för mobil borde gå bra. Inte Apples lilla billiga för en hundring för den har inte så stark utnivå. Många såna DAC/förstärkar-donglar drivs av telefonen men det finns en del med laddbart batteri inbyggt. För några hundralappar och uppåt får man mer kraft ut än från många mobiler men vänta er inga underverk. Behövs det mer än dessa ger så skulle jag rekommendera en liten mixer istället/också.

Finns ganska mycket här men uppblandat med lite andra prylar specifikt för att koppla elgitarr till mobilen osv.
https://www.prisjakt.nu/c/dac-horlursforstarkare?sort=price

Som en parentes kan jag nämna att i min replokal körde jag med DAC-dongel från mobilen men nu har jag bytt till en enkel Bluetooth-mottagare kopplad till mixerbordet. Bra med linjenivå ut via RCA och rätt skönt att köra trådlöst från mobilen så den även kan ladda samtidigt när det behövs.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28090
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Batteridriven liten linjeförstörkare, finns det?

Inläggav PerStromgren » 2023-08-21 21:33

Tack, jag letade nog efter fel produkt!

Den här verkar lovande: https://www.teknikdelar.se/produkt/port ... hifi-svart Förmodligen inte hifi, men det behövs inte heller.

PS. Jag hittar fler av samma typ, när jag söker efter portabel hörlursförstärkare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22718
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Batteridriven liten linjeförstörkare, finns det?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-21 22:16

Möjligen är just hörlursförstärkarna som drivs med låg spänning inte vad som krävs för att få ökad linjenivå. Högre linjenivå kräver högre drivspänning.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Batteridriven liten linjeförstörkare, finns det?

Inläggav Chris71 » 2023-08-21 23:49

PerStromgren skrev:Fru S använder ofta sin telefon som musikkälla vid diverse gig. Hon kopplar hörtelefonutgången till linjeingången på t.ex. en liten PA-högtalare. Oftast räcker inte nivån riktigt till, hon skulle behöva 5-10 dB till för full utstyrning.

Finns det någon liten låda som löser problemet?

Exempel: https://www.amazon.se/Stereo-Booster-f% ... B08K37NL2G

Den är dock inte enkelt användbar i fält.


Nu kommer det här ju låta som ett klockrent mutförsök men vi kör ändå, Jag har något version av Noobsounds little bear med en pimpad op-amp i som låter helt acceptabelt och dessutom är uppladdningsbar och smidig, och här kommer det fiffiga.
Jag är i behov av någon som skulle kunna agera högtalar bulvan lokalt i karlstad och hämta ett par stativhögtalare för vidare transport till sthlm när tillfälle ges, jag skulle kunna tänka mig att den lokala hantlangningen och lite förvaring tills transport är säkrad borde motsvara ungefär vad en little bear kan vara värd.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28090
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Batteridriven liten linjeförstörkare, finns det?

Inläggav PerStromgren » 2023-08-22 07:18

Jag är lättmutad när det gäller forumkompisar! Chris, du har PM.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Batteridriven liten linjeförstörkare, finns det?

Inläggav MusicMan » 2023-08-22 18:27

Chris71 skrev:
PerStromgren skrev:Fru S använder ofta sin telefon som musikkälla vid diverse gig. Hon kopplar hörtelefonutgången till linjeingången på t.ex. en liten PA-högtalare. Oftast räcker inte nivån riktigt till, hon skulle behöva 5-10 dB till för full utstyrning.

Finns det någon liten låda som löser problemet?

Exempel: https://www.amazon.se/Stereo-Booster-f% ... B08K37NL2G

Den är dock inte enkelt användbar i fält.


Nu kommer det här ju låta som ett klockrent mutförsök men vi kör ändå, Jag har något version av Noobsounds little bear med en pimpad op-amp i som låter helt acceptabelt och dessutom är uppladdningsbar och smidig, och här kommer det fiffiga.
Jag är i behov av någon som skulle kunna agera högtalar bulvan lokalt i karlstad och hämta ett par stativhögtalare för vidare transport till sthlm när tillfälle ges, jag skulle kunna tänka mig att den lokala hantlangningen och lite förvaring tills transport är säkrad borde motsvara ungefär vad en little bear kan vara värd.


Nobsound Little Bear är ju en RIAA-förstärkare. Det är ju inte direkt det som efterfrågas. Eller gör modden att den förstärker alla frekvenser som vanligt istället för RIAA-kurvan?
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Batteridriven liten linjeförstörkare, finns det?

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-08-22 19:30

MusicMan skrev:
Chris71 skrev:
PerStromgren skrev:Fru S använder ofta sin telefon som musikkälla vid diverse gig. Hon kopplar hörtelefonutgången till linjeingången på t.ex. en liten PA-högtalare. Oftast räcker inte nivån riktigt till, hon skulle behöva 5-10 dB till för full utstyrning.

Finns det någon liten låda som löser problemet?

Exempel: https://www.amazon.se/Stereo-Booster-f% ... B08K37NL2G

Den är dock inte enkelt användbar i fält.


Nu kommer det här ju låta som ett klockrent mutförsök men vi kör ändå, Jag har något version av Noobsounds little bear med en pimpad op-amp i som låter helt acceptabelt och dessutom är uppladdningsbar och smidig, och här kommer det fiffiga.
Jag är i behov av någon som skulle kunna agera högtalar bulvan lokalt i karlstad och hämta ett par stativhögtalare för vidare transport till sthlm när tillfälle ges, jag skulle kunna tänka mig att den lokala hantlangningen och lite förvaring tills transport är säkrad borde motsvara ungefär vad en little bear kan vara värd.


Nobsound Little Bear är ju en RIAA-förstärkare. Det är ju inte direkt det som efterfrågas. Eller gör modden att den förstärker alla frekvenser som vanligt istället för RIAA-kurvan?


Det verkar som du har fel genom att göra en enkel sökning på nätet. Det finns en mängd olika sorters apparater av det namnet.
//Johan Lindroos


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster