Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav doglas2009 » 2023-11-11 21:06

Hej,

Jag håller på och ändrar om lite i mitt vardagsrum och i samband med denna ändring har jag planer på att byta ut mina gamla Jamo D590 golvhögtalare mot några lämpliga stativhögtalare.

Jag har två stycken ganska rejäla slutna 12" basar som högtalarna kommer delas mot. Till en början kommer jag nog bara köpa stativare och köra med min nuvarande center och bakhögtalare, men på sikt kommer jag nog vilja köpa en center som passar stativarna. Högtalarna kommer drivas av en Harman Kardon AVR 350.

Jag har inte lyssnat ordentligt på musik i högtalare på ett gäng år nu så har egentligen inga preferenser gällande ljudet men generellt gillar jag högtalare som går åt det varmare hållet. Högtalarna kommer användas till i princip all typ av musik. Tanken är att använda basarna som är ca. 50cm höga som stativ så så högtalarna kommer kunna stå mot en vägg om det behövs eller fritt om det är lämpligare.

Har ni några tips på vettiga begagnade stativhögtalare man ska hålla utkik efter? Det är ingen stress att köpa högtalarna så jag tänkte att jag skulle lägga ut lite bevakningar på blocket.

Bonusfråga, upplever ni att högtalartekniken gått mycket framåt dom senaste 10-20 åren eller kan man egentligen köpa några före detta exklusiva från 00-talet som fortfarande låter riktigt bra även med dagens mått?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4993
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav Glebster » 2023-11-11 22:45

Monitor Audio brukar rekommenderas och även finnas i moderat utsträckning på begagnatmarknaden.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3557
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav guldfisk » 2023-11-11 23:08

Ja, dessa kanske:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 187539.htm

Jag såg inte många stativhögtalare där i intervallet 3000-6000 kr. De flesta var dyrare eller billigare. Är det för att en ofta behåller sådana för att de ofta går att ställa någon annanstans? Säljs just denna kategori snabbt?
...perspektiv...


Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav doglas2009 » 2023-11-12 10:26

Tack för tipsen!

Jag är inte helt såld på utseendet på Kef LS50, men jag har sett att många rekommenderar dom så man kanske ändå borde se om man kan provlyssna ett par sådana.

Jag funderar dock på om dom rekommenderade stativarna är lite små? Eller tror ni det kommer gå att få till en vettig delning på basarna? Det kommer inte låta tunt där där stativarna tar över efter basarna?

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10226
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav distad » 2023-11-12 15:04

Jag "tycker" att du ska ge dig iväg till Närmaste HifiKlubben och ge dessa en chans och lyssna på https://www.hifiklubben.se/dali-oberon- ... oberon3bk/ oavsett vad anda tycker här. Dali står oftast inte högt i kurs här, men jag tror att många dömer på gamla meriter. Båda två de 2 senaste budgetserierna (Zensor 2010-tal som står sig utmärkt) och Oberon (nya modelen)är riktigt bra i sin prisklass.
Alla Dali dyker upp med mycket jämna mellanrum på begagnatsidor beror på att klubben säljer "pallvis" med dessa högtalare. Så har koll på priserna för det finns nissar som försöker sälja ett par Dali som kostade 2400kr för över 10år sedan för 1500kr. Anda begär 500kr Viss prisskillnad... Av Zensor och Oberon så är Zensor mer neutral "utan vasshet" och sånt medan Oberon har mer tyngd.
Monitor Audio är (ett hypat märke) och är klart med neutral och analytiska och Kef kan man uppleva som en aning murriga, (smaksak)
Canton är ett annat märke som gör en del bra modeller och klangligt hamnar mellan Monitor Audio och Dali.
B&W är också ett märke som är ganska analytiska, men som kanske har en viss mer värme än nyare Monitor Audio. Men när det gäller Monitor Audio så är de äldre modellerna inte lika analytiska som de nya som säljs nu.
Alla andra märken säljer mindre och dyker inte upp lika ofta begagnat utan Dali leder den ligan överlägset pga att det säljs sådan enorma mängder. Monitor Audio, B&W och Canton kommer goda två
på begagnat marknaden men inte lika ofta som Dali.
För egen del, så kommer jag satsa på stativare ifrån 2010-talet i form av begagnade Dali Zensor serien till min Hemmabio då de är tok-prisvärda och passa min lilla plånbok.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav doglas2009 » 2023-11-12 16:34

FBK skrev:Jag "tycker" att du ska ge dig iväg till Närmaste HifiKlubben och ge dessa en chans och lyssna på https://www.hifiklubben.se/dali-oberon- ... oberon3bk/ oavsett vad anda tycker här. Dali står oftast inte högt i kurs här, men jag tror att många dömer på gamla meriter. Båda två de 2 senaste budgetserierna (Zensor 2010-tal som står sig utmärkt) och Oberon (nya modelen)är riktigt bra i sin prisklass.
Alla Dali dyker upp med mycket jämna mellanrum på begagnatsidor beror på att klubben säljer "pallvis" med dessa högtalare. Så har koll på priserna för det finns nissar som försöker sälja ett par Dali som kostade 2400kr för över 10år sedan för 1500kr. Anda begär 500kr Viss prisskillnad... Av Zensor och Oberon så är Zensor mer neutral "utan vasshet" och sånt medan Oberon har mer tyngd.
Monitor Audio är (ett hypat märke) och är klart med neutral och analytiska och Kef kan man uppleva som en aning murriga, (smaksak)
Canton är ett annat märke som gör en del bra modeller och klangligt hamnar mellan Monitor Audio och Dali.
B&W är också ett märke som är ganska analytiska, men som kanske har en viss mer värme än nyare Monitor Audio. Men när det gäller Monitor Audio så är de äldre modellerna inte lika analytiska som de nya som säljs nu.
Alla andra märken säljer mindre och dyker inte upp lika ofta begagnat utan Dali leder den ligan överlägset pga att det säljs sådan enorma mängder. Monitor Audio, B&W och Canton kommer goda två
på begagnat marknaden men inte lika ofta som Dali.
För egen del, så kommer jag satsa på stativare ifrån 2010-talet i form av begagnade Dali Zensor serien till min Hemmabio då de är tok-prisvärda och passa min lilla plånbok.

Kul att du rekommenderar Dali Oberon, har under dom senaste veckorna agerat moraliskt stöd till min far när han har varit på jakt efter nya högtalare. Vi var nere på hifiklubben och lyssnade på lite olika högtalare, bla. Oberon. Vi började lyssnar på Dali Oberon 7 och dom lät riktigt bra tycker jag, problemet var att vi sedan gick över till Dali Opticon 6 och då märkte man att det går att få ganska mycket tightare bas och "klarare" diskant än Oberon. Vi lyssnade även på Rubicon stativare och dom lät ju såklart ännu bättre, även om dom var lite tunna i basen. Jag hade kunnat tänka mig ett par Oberon 3 om dom dyker upp till ett vettigt pris på blocket. Drömmen hade dock varit om det kunde komma ut säg 2005-2010 motsvarighet till Rubicon eller iaf Opticon till ett vettigt pris.

Dali Zensor har jag haft tidigare, jag var jättenöjd med dom men skulle helst gå upp något steg ljudkvalitetsmässigt. Håller dock utkik efter Zensor som kökshögtalare, som du säger kan dom ju ibland dyka upp för 500 kr...

Utan att knappt lyssnat på ågra B&W-högtalare så tror jag att jag skulle gilla dom då jag flera gånger läst att dom ska gå åt det "varmare" hållet. Har ni några rekommendationer av tidigare årsmodellers B&W? Ex dessa? https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 1201197616

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11895
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-11-12 22:55

Små ATC är bra (SCM7 och 11 i denna prisklass), piP, Guru, Linn stativare...ja dessa skulle jag överväga. Och om du vill ha aktiva kolla på JBL 308 mkI.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4993
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav Glebster » 2023-11-13 07:51

FBK skrev:Monitor Audio är (ett hypat märke) och är klart med neutral och analytiska


Jag har aldrig upplevt MA som hypat, kan du utveckla vad du menar?

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10226
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav distad » 2023-11-13 09:19

[i]Jag har inte lyssnat ordentligt på musik i högtalare på ett gäng år nu så har egentligen inga preferenser gällande ljudet[/i]
Du börjar med att ljuga.... :o
Vi började lyssnar på Dali Oberon 7 och dom lät riktigt bra tycker jag, problemet var att vi sedan gick över till Dali Opticon 6 och då märkte man att det går att få ganska mycket tightare bas och "klarare" diskant än Oberon.
hmm. Oberon lät riktigt bra, tills de 10kr dyrare Optiocon spelades då lät inte Oberon inte lika bra längre....
Dali Zensor har jag haft tidigare, jag var jättenöjd Men nu duger till enbart som kökshögtalare...

Varför frågar du om tips ? Du har ju har svaren klara.

Jag i min tur är "helt klar" med att ge tips och mina synpunkter på bra produkter, för det är ju inte bra utan folk får välja vad fan de vill utan min inblandning i fortsättning, over and out för min del.
Finns ju inga anledningar att i huvud taget skriva här snart då ingen uppskattar det.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav doglas2009 » 2023-11-13 10:08

FBK skrev:[i]Jag har inte lyssnat ordentligt på musik i högtalare på ett gäng år nu så har egentligen inga preferenser gällande ljudet[/i]
Du börjar med att ljuga.... :o
Vi började lyssnar på Dali Oberon 7 och dom lät riktigt bra tycker jag, problemet var att vi sedan gick över till Dali Opticon 6 och då märkte man att det går att få ganska mycket tightare bas och "klarare" diskant än Oberon.
hmm. Oberon lät riktigt bra, tills de 10kr dyrare Optiocon spelades då lät inte Oberon inte lika bra längre....
Dali Zensor har jag haft tidigare, jag var jättenöjd Men nu duger till enbart som kökshögtalare...

Varför frågar du om tips ? Du har ju har svaren klara.

Jag i min tur är "helt klar" med att ge tips och mina synpunkter på bra produkter, för det är ju inte bra utan folk får välja vad fan de vill utan min inblandning i fortsättning, over and out för min del.
Finns ju inga anledningar att i huvud taget skriva här snart då ingen uppskattar det.

Vet inte om mitt svar ovan kan tolkas som otrevligt, men om så är fallet så kan jag meddela att det inte var tanken, jag ber om ursäkt.

Jag har alltså varit nere på hifiklubben och lyssnat på några olika högtalare i 15min, vet inte om jag räknar det som att lyssna "ordentligt".

Det enda jag vet gällande mitt högtalarval är att jag helst hade hittat någon högtalare som är något eller några steg över Dali Zensor/Oberon, vet inte om det heller kan räknas som att jag har "svaren klara"? Tänker att det rimligtvis bör finnas ett ganska stort antal olika högtalare dom senaste 20 åren som lever upp till dom kraven, kanske inte med budgeten jag satt men det är därför jag gjorde tråden.

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav doglas2009 » 2023-11-13 18:36

sportbilsentusiasten skrev:Små ATC är bra (SCM7 och 11 i denna prisklass), piP, Guru, Linn stativare...ja dessa skulle jag överväga. Och om du vill ha aktiva kolla på JBL 308 mkI.
Tack för tipsen! Tror jag har lite låg budget för dessa men jag lägger till dom till bevakningslistan, man kan ju ha tur. Tycker det känns som det kan skilja otroligt mycket i pris för samma högtalare när det kommer till begagnat.

Daad
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2022-10-05
Ort: Göteborg

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav Daad » 2023-11-13 21:48

Amphion Argon 2 exempel på finska annonser https://www.tori.fi/koko_suomi?q=amphion+argon2 : https://www.tori.fi/koko_suomi?q=amphion+argon+2
(Känner ingen av säljarna.)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10226
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav distad » 2023-11-15 00:08

doglas2009 skrev:Hej,

Jag håller på och ändrar om lite i mitt vardagsrum och i samband med denna ändring har jag planer på att byta ut mina gamla Jamo D590 golvhögtalare mot några lämpliga stativhögtalare.

Jag har två stycken ganska rejäla slutna 12" basar som högtalarna kommer delas mot. Till en början kommer jag nog bara köpa stativare och köra med min nuvarande center och bakhögtalare, men på sikt kommer jag nog vilja köpa en center som passar stativarna. Högtalarna kommer drivas av en Harman Kardon AVR 350.

Jag har inte lyssnat ordentligt på musik i högtalare på ett gäng år nu så har egentligen inga preferenser gällande ljudet men generellt gillar jag högtalare som går åt det varmare hållet. Högtalarna kommer användas till i princip all typ av musik. Tanken är att använda basarna som är ca. 50cm höga som stativ så så högtalarna kommer kunna stå mot en vägg om det behövs eller fritt om det är lämpligare.

Har ni några tips på vettiga begagnade stativhögtalare man ska hålla utkik efter? Det är ingen stress att köpa högtalarna så jag tänkte att jag skulle lägga ut lite bevakningar på blocket.

Bonusfråga, upplever ni att högtalartekniken gått mycket framåt dom senaste 10-20 åren eller kan man egentligen köpa några före detta exklusiva från 00-talet som fortfarande låter riktigt bra även med dagens mått?

Tack på förhand!

Det jag störde mig på vad det i blått, för du har ju uppenbart lyssnat.... skit samma, nu får du välj själv utan min kassa hjälp.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10226
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav distad » 2023-11-15 06:55

FBK skrev:
doglas2009 skrev:Hej,

Jag håller på och ändrar om lite i mitt vardagsrum och i samband med denna ändring har jag planer på att byta ut mina gamla Jamo D590 golvhögtalare mot några lämpliga stativhögtalare.

Jag har två stycken ganska rejäla slutna 12" basar som högtalarna kommer delas mot. Till en början kommer jag nog bara köpa stativare och köra med min nuvarande center och bakhögtalare, men på sikt kommer jag nog vilja köpa en center som passar stativarna. Högtalarna kommer drivas av en Harman Kardon AVR 350.

Jag har inte lyssnat ordentligt på musik i högtalare på ett gäng år nu så har egentligen inga preferenser gällande ljudet men generellt gillar jag högtalare som går åt det varmare hållet. Högtalarna kommer användas till i princip all typ av musik. Tanken är att använda basarna som är ca. 50cm höga som stativ så så högtalarna kommer kunna stå mot en vägg om det behövs eller fritt om det är lämpligare.

Har ni några tips på vettiga begagnade stativhögtalare man ska hålla utkik efter? Det är ingen stress att köpa högtalarna så jag tänkte att jag skulle lägga ut lite bevakningar på blocket.

Bonusfråga, upplever ni att högtalartekniken gått mycket framåt dom senaste 10-20 åren eller kan man egentligen köpa några före detta exklusiva från 00-talet som fortfarande låter riktigt bra även med dagens mått?

Tack på förhand!

Det jag störde mig på vad det i blått, för du har ju uppenbart lyssnat.... skit samma, nu får du välj själv utan min kassa hjälp.

När man läser detta nedan.
Kul att du rekommenderar Dali Oberon, har under dom senaste veckorna agerat moraliskt stöd till min far när han har varit på jakt efter nya högtalare. Vi var nere på hifiklubben och lyssnade på lite olika högtalare, bla. Oberon. Vi började lyssnar på Dali Oberon 7 och dom lät riktigt bra tycker jag, problemet var att vi sedan gick över till Dali Opticon 6 och då märkte man att det går att få ganska mycket tightare bas och "klarare" diskant än Oberon. Vi lyssnade även på Rubicon stativare och dom lät ju såklart ännu bättre, även om dom var lite tunna i basen. Jag hade kunnat tänka mig ett par Oberon 3 om dom dyker upp till ett vettigt pris på blocket. Drömmen hade dock varit om det kunde komma ut säg 2005-2010 motsvarighet till Rubicon eller iaf Opticon till ett vettigt pris.

Dali Zensor har jag haft tidigare, jag var jättenöjd med dom men skulle helst gå upp något steg ljudkvalitetsmässigt. Håller dock utkik efter Zensor som kökshögtalare, som du säger kan dom ju ibland dyka upp för 500 kr...

Utan att knappt lyssnat på ågra B&W-högtalare så tror jag att jag skulle gilla dom då jag flera gånger läst att dom ska gå åt det "varmare" hållet. Har ni några rekommendationer av tidigare årsmodellers B&W? Ex dessa? https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 1201197616
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav BellsnWhistles » 2023-11-15 11:35

FBK skrev:Det jag störde mig på vad det i blått, för du har ju uppenbart lyssnat.... skit samma, nu får du välj själv utan min kassa hjälp.


Ett tips FBK är att förhandsgranska det du skriver, gå och ta en kopp kaffe, kom sedan tillbaka och läs igen innan du postar till forumet.

Det kan uppfattas som ganska otrevligt med dina korta inhopp, där du omedelbart blir kränkt (utan synbar anledning), för att sedan hoppa ur tråden med en spydig kommentar som avsked.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10226
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav distad » 2023-11-15 11:45

BellsnWhistles skrev:
FBK skrev:Det jag störde mig på vad det i blått, för du har ju uppenbart lyssnat.... skit samma, nu får du välj själv utan min kassa hjälp.


Ett tips FBK är att förhandsgranska det du skriver, gå och ta en kopp kaffe, kom sedan tillbaka och läs igen innan du postar till forumet.

Det kan uppfattas som ganska otrevligt med dina korta inhopp, där du omedelbart blir kränkt (utan synbar anledning), för att sedan hoppa ur tråden med en spydig kommentar som avsked.

Det är lugnt, jag ska snart sluta att skriva då det inte finns så mycket att skriva om.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav Hotspur » 2023-11-19 15:22

Dynaudio Excite X14!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav doglas2009 » 2023-11-19 18:13

Hotspur skrev:Dynaudio Excite X14!


Tack för tipset, finns ju faktiskt ett par sådana på blocket just nu, för 5000kr.

Har du haft sådana själv så du lyssnat på dom eller har du läst gott om dom?

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav Hotspur » 2023-11-19 18:28

Har ägt ett par själv, de är riktigt bra.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav Goldfinger » 2023-11-21 14:29

Ett par beggade Contour 1.3 mkII borde också falla inom prisramen, jag gillade de jag hade.

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav doglas2009 » 2023-11-21 19:41

Dynaudio är definitivt med på listan över intressanta högtalare, är lite sugen på dom Excite X14 som finns på blocket, bara så svårt att avgöra vad som är ett rimligt pris när det finns så få att välja mellan och man inte har följt marknaden på evigheter.

Var även iväg och köpte ett par B&W 685 till köket häromdagen, det lilla jag hunnit lyssna tycker jag dom låter riktigt trevligt. Finns ett par B&W 705 modell äldre, hur tror ni dom står sig mot exempelvis dom rekommenderade Dynaudio? Gillar verkligen utseendet på högtalarna med "separat" diskant, ljudet är dock viktigare. Den här modellen alltså https://www.stereophile.com/standloudsp ... index.html

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav doglas2009 » 2023-11-23 20:43

Vad är rimligt att betala för högtalare som är ett gäng år? Exempelvis dessa, är dom rimligt prissatta tycker ni?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1201728131

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1201499466

Tycker själv det känns lite dyrt, men som köpare är jag kanske lite biased...

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav Kraniet » 2023-11-23 21:49

Klarar du dig med endast 5,25 tum bas i frontarna? Hur högt brukar du spela?

Tänker att ett par högtalare med större midbas kan vara klokt tex :
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1201393623

Eller varför inte nåt ännu mer rejält, fransk klassiker :)

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1201728728
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav doglas2009 » 2023-11-23 22:20

Kraniet skrev:Klarar du dig med endast 5,25 tum bas i frontarna? Hur högt brukar du spela?

Tänker att ett par högtalare med större midbas kan vara klokt tex :
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1201393623

Eller varför inte nåt ännu mer rejält, fransk klassiker :)

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1201728728
Som du sett i min andra tråd så är min lägenhet duktigt lyhörd (än så länge) så jag har inte upplevt att jag kunna nyttja mina nuvarande golvhögtalare. Teorin är att jag får mer högtalare för pengarna om jag köper stativare. Har även 2 slutna 12" basar som jag tänkt använda som stativ till högtalarna så jag tror jag kommer kunna spela så det räcker i en lägenhet. Det enda jag är lite osäker på är om jag kommer kunna integrera basarna väl med mindre högtalare, men många andra verkar köra på det så jag chansar på det.

Tack för tipsen! Vad jag kan se har även dom Monitor Audio 5.25" basar men jag tror det räcker i mitt fall, ska läsa på lite om dom.

Dom andra är lite väl klumpiga, då kan jag lika gärna köpa golvhögtalare.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10226
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav distad » 2023-11-23 23:31

Jag får svårt att rekommendera något då det är lite spridda skurar på vad du söker klangmässigt... :| Det är ju en viss skillnad mellan tex. Dynaudio och B&W..... Och tex Dali Zensor som du inte tycker räcker till har ju ett neutralt ljud för att vara Dali. Är det så neutralt som möjligt, eller vill du ha högtalare men en viss värme. Vad lyssnar du på och beroende på det så kan ju viss musik låta apa på vissa högtalare och bättre på andra osv. osv. osv. Enligt dina lyssning på klubben får jag känslan att du får lägga en högre budget. Jag har erfarenhet angående några tips du fått då jag ägt dem, men man behöver mer kött på benen för att våga ge tips. Man vill ju inte att du ska sitt där med något som du inte blir nöjd med.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav Kraniet » 2023-11-24 10:17

Kan du tänka dig diskreta golvare så är ju Elac riktigt bra

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1201432903
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav Hotspur » 2023-11-24 10:33

Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav Halbermensch » 2023-11-24 11:30

Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3400
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Begagnade stativhögtalare, <5000kr

Inläggav eljulio » 2023-11-24 11:52



Tycker jag är ett riktigt bra pris som jag skulle ha valt framför Excite 14 alla dagar i veckan. Excite har jag haft och tyckte inte att de var jättekul. Då tycker jag nog gamla audience är en bättre högtalare, och som du kan hitta ännu billigare. Audience 72 då. Finns en 42: a också.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster