Slutsteg med inbyggt basfilter

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav JanneX » 2023-12-01 19:30

Inser nu att jag nästan ställer samma fråga som music4ever här under..men med en liten twist!
Har fått en Xtz subwoofer till skänks. En fin pryl.. Stor och stabil låda och tydligen sitter en Peerless XXLS (eller om det är XLS.. Rätt fint det också) på plats. Dock är slutsteget brunnet..eller i alla fall defekt. Det startar, lampor tänds men det kommer inget ljud till elementet via vare sig hög eller lågnivåingångar.
Jag kan inte se att det är något fel i steget, inget ser bränt eller på annat vis trasigt ut, men elementet fungerar felfritt tillförd signal från en annan förstärkare så något måste va knas.. Däremot ser jag att högnivåanslutningarna på insidan ansluter till ett kretskort via kabelskor..så att sätta just kabelskor även i förstärkaränden på kabeln som leder till elementet och ansluta på insidan av ena högterminalen ger att man skapat en passiv subwoofer med viss kvalitet.
Då kommer man till drivningen..

Att ersätta slutsteget med en XTZ Edge-variant blir alldeles för dyrt..så har börjat fundera på någon PA-historia..och sådana finns det ju en uppsjö av. Jag har även sett dylika med inbyggd dsp och med basfilter men då ger sig priset iväg en del..
En hembioreceiver löser ju problemet behagligt men jag vill inte begränsa mig till att bara behöva använda en sådan utan att fint, i system utan krav på höga ljudtryck, fylla i botten där mindre högtalare faller av via en stereoförstärkare känns som något jag vill kunna göra.
Alltså behöver jag någon form av billig förstärkare som antingen är mono eller bryggkopplingsbar, och då med förmåga att klara 4 ohms last vid bryggkoppling. Jag tänker mig att en bryggad effekt om runt 250-300w är nog för det tänkta användningsområdet.
Nu kommer kruxet.. Jag vill alltså ha ett inbyggt delningsfilter med en lägsta möjliga delning inte högre än 60Hz, gärna lägre.
Finns en dylik maskin på marknaden? Ju billigare, desto bättre.
Jag har sett t.ex någon Zachry-variant som mer och mer sällan men ändock ibland dyker upp till försäljning för vettiga pengar men jag har läst någonstans att den funkar fint som rent slutsteg men att det inbyggda delningsfiltret är i princip oanvändbart.
Tips om hur jag får ljud i lådan mottages med tacksamhet.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav Calleberg » 2023-12-01 20:03

Monacors Class D inbyggnadsgörstärkare ser prisvärda ut. Men jag skulle ha kollat med XTZ först, de har gett rabatt på Edgelösningen för ägare av havererade subbar förut.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav JanneX » 2023-12-01 20:45

Calleberg skrev:Monacors Class D inbyggnadsgörstärkare ser prisvärda ut. Men jag skulle ha kollat med XTZ först, de har gett rabatt på Edgelösningen för ägare av havererade subbar förut.


Min subwoofer heter visst 12.18 ICE. Har googlat mig till att de gjordes även i en passiv version och att det då fanns ett slutsteg avsett för att driva den som såg ut som slutsteg gör mest.
Kan såklart kolla med Xtz men basen måste vara närmare 10 år gammal så att några allmosor skulle ges känns långsökt..

Kollat lite på Monacor men en plate-amp funkar inte. Då måste ju måtten rimma..och XTZ:s inbyggda är chassimässigt rätt mycket större än de jag hittar till försäljning. Visst, man kan säkert sätta igen hålet efter orginalstärkaren och ta ut ett nytt i täckskivan men man skulle förfula vad jag tycker är en rejält snygg låda. Därav att jag tänker PA-pryl. Effekt till lågt pris.. Bara den där detaljen med delningsfilter..

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav Calleberg » 2023-12-01 20:56

JanneX skrev:
Calleberg skrev:Monacors Class D inbyggnadsgörstärkare ser prisvärda ut. Men jag skulle ha kollat med XTZ först, de har gett rabatt på Edgelösningen för ägare av havererade subbar förut.


Min subwoofer heter visst 12.18 ICE. Har googlat mig till att de gjordes även i en passiv version och att det då fanns ett slutsteg avsett för att driva den som såg ut som slutsteg gör mest.
Kan såklart kolla med Xtz men basen måste vara närmare 10 år gammal så att några allmosor skulle ges känns långsökt..

Kollat lite på Monacor men en plate-amp funkar inte. Då måste ju måtten rimma..och XTZ:s inbyggda är chassimässigt rätt mycket större än de jag hittar till försäljning. Visst, man kan säkert sätta igen hålet efter orginalstärkaren och ta ut ett nytt i täckskivan men man skulle förfula vad jag tycker är en rejält snygg låda. Därav att jag tänker PA-pryl. Effekt till lågt pris.. Bara den där detaljen med delningsfilter..


Dåså, då äre lätt. Ett Crown XLS
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav JanneX » 2023-12-01 23:17

Nja.. 1100w bryggat i 4ohm känns onödigt..och för de pengarna kan jag köpa en edge plate-amp passar i hålet..
Försöker komma undan med kanske halva det utlägget. Upp till 2-2500 kanske..

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav Calleberg » 2023-12-01 23:21

JanneX skrev:Nja.. 1100w bryggat i 4ohm känns onödigt..och för de pengarna kan jag köpa en edge plate-amp passar i hålet..
Försöker komma undan med kanske halva det utlägget. Upp till 2-2500 kanske..


Du köper såklart ett beggat.

Alternativt...
Daytons lilla Subwoofer DSP som du styr med App öppnar upp möjligheter för andra steg som saknar filter.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/da ... as-eq.html
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav Neuhausen » 2023-12-02 00:54

Om du kan lösa filtret och har en lämplig stereoförstärkare att låna en kanal från så kan det vara ett sätt att se hur mycket effekt du behöver. Det kan vara förvånansvärt lite om basen är vettigt konstruerad.

Om man inte försöker få basen, lådan och placeringen att göra något som det inte är lämpat för så kommer man ofta långt med väldigt lite effekt. Diskussioner här på forumet gör att det lätt går inflation i effekten för basstödet.

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav JanneX » 2023-12-02 12:33

Calleberg skrev:
JanneX skrev:Nja.. 1100w bryggat i 4ohm känns onödigt..och för de pengarna kan jag köpa en edge plate-amp passar i hålet..
Försöker komma undan med kanske halva det utlägget. Upp till 2-2500 kanske..


Du köper såklart ett beggat.

Alternativt...
Daytons lilla Subwoofer DSP som du styr med App öppnar upp möjligheter för andra steg som saknar filter.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/da ... as-eq.html


Den där dsp-mackapären känns som en kanonpryl!! Med alla möjligheter känns den ju nästan som ett måste även till subwoofers med fungerande slutsteg..
Tack för tipset!

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav JanneX » 2023-12-02 12:40

Neuhausen skrev:Om du kan lösa filtret och har en lämplig stereoförstärkare att låna en kanal från så kan det vara ett sätt att se hur mycket effekt du behöver. Det kan vara förvånansvärt lite om basen är vettigt konstruerad.

Om man inte försöker få basen, lådan och placeringen att göra något som det inte är lämpat för så kommer man ofta långt med väldigt lite effekt. Diskussioner här på forumet gör att det lätt går inflation i effekten för basstödet.


Kan man lasta bara en kanal på en förstärkare på det viset? Jag vet inte riktigt varför men något i mig säger att jag hört att det kan vara onyttigt..
Angående watt-hysterin.. I förrådet står en gammal, snorbillig men full fungerande Centrum subwoofer med ett 10”-element. Vill minnas att slutsteget i den är specat till 200w men har såklart ingen aning om hur de kommit fram till det..
Vore ju en smal sak att plocka ur det och ansluta till Xtz-lådan via högnivåingången (som alltså ska kopplas direkt till elementet) för att testa om effekten räcker. Baselementet i Xtz-lådan väger nog mer än vad centrumlådan väger komplett så antar att Peerless-elementet förtjänar bättre grejor även om effekten är tillräcklig..

Hittade förresten ett steg till hyfsat pris som har filter i sig. iNuke med dsp. Vet någon något om dessa?

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav JanneX » 2023-12-02 21:31

Hmm.. Detta lilla oansenliga steg har gett en låda som fa :D ktiskt låter riktigt bra.. Man känner att elementet har mer att ge. Lågbasmuller finns i massor (effekt räcker till för det), men kanske inte den dynamiska smäll jag antar skulle finnas med orginalsteget (eller vad som helst med mer effekt) men fortfarande bra. Film låter utmärkt men riktigt snabba baskaggar och man får känslan av att det blir lite jobbigt.. Har dock inte hört lådan med fungerande orginalsteg så vet ju inte riktigt vad som är lådan och vad som är steget..
3.5/5.. Soffbordet hoppar lite när rymdskeppen stiger men man känner att steget inte har full koll när det kommer till start och stopp..
Fick i alla fall tummen ur att se till att lådan funkar som passiv. Ursprungsfrågan kvarstår dock ..
Bilagor
_20231202_203115.JPG
_20231202_203115.JPG (693 KiB) Visad 1120 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav Kraniet » 2023-12-06 17:32

JanneX skrev:
Neuhausen skrev:Om du kan lösa filtret och har en lämplig stereoförstärkare att låna en kanal från så kan det vara ett sätt att se hur mycket effekt du behöver. Det kan vara förvånansvärt lite om basen är vettigt konstruerad.

Om man inte försöker få basen, lådan och placeringen att göra något som det inte är lämpat för så kommer man ofta långt med väldigt lite effekt. Diskussioner här på forumet gör att det lätt går inflation i effekten för basstödet.


Kan man lasta bara en kanal på en förstärkare på det viset? Jag vet inte riktigt varför men något i mig säger att jag hört att det kan vara onyttigt..
Angående watt-hysterin.. I förrådet står en gammal, snorbillig men full fungerande Centrum subwoofer med ett 10”-element. Vill minnas att slutsteget i den är specat till 200w men har såklart ingen aning om hur de kommit fram till det..
Vore ju en smal sak att plocka ur det och ansluta till Xtz-lådan via högnivåingången (som alltså ska kopplas direkt till elementet) för att testa om effekten räcker. Baselementet i Xtz-lådan väger nog mer än vad centrumlådan väger komplett så antar att Peerless-elementet förtjänar bättre grejor även om effekten är tillräcklig..

Hittade förresten ett steg till hyfsat pris som har filter i sig. iNuke med dsp. Vet någon något om dessa?


Det går utmärkt. Jag har kört gamla Denon surroundrecievers så i flera år. Till basarna har jag haft en 2806 i många år nu.
Om du använder LFE-ut på din surroundreciever så har den ju filtret som behövs sen kan du använda valfritt slutsteg.
Mvh
Magnus

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Slutsteg med inbyggt basfilter

Inläggav Neuhausen » 2023-12-12 11:33

JanneX skrev:
Neuhausen skrev:Om du kan lösa filtret och har en lämplig stereoförstärkare att låna en kanal från så kan det vara ett sätt att se hur mycket effekt du behöver. Det kan vara förvånansvärt lite om basen är vettigt konstruerad.

Om man inte försöker få basen, lådan och placeringen att göra något som det inte är lämpat för så kommer man ofta långt med väldigt lite effekt. Diskussioner här på forumet gör att det lätt går inflation i effekten för basstödet.


Kan man lasta bara en kanal på en förstärkare på det viset? Jag vet inte riktigt varför men något i mig säger att jag hört att det kan vara onyttigt..


Jag har aldrig sett några problem med det, men då tanken är att det skall vara en överblivien förstärkare så spelar det inte mycket roll.

Det blir lite mer belastning på utgångssteget än vid normal drift då det inte delar strömförsörjningen med en annan kanal och man kan kanske hitta något som är så snålt dimensionerat att det skapar problem. Men jag tror att det är mer troligt att det i så fall gått sönder av en stackars 2X100W kan få ge 100W per kanal i flera sekunder åt gången istället för den genomsnittseffekt på ett par watt som det annars brukar bli när man spelar på.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster