Splitta HDMI eller måste jag köpa en ny reciever?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Splitta HDMI eller måste jag köpa en ny reciever?

Inläggav Iqbad » 2023-12-07 19:30

Hej!

Jag håller på att uppgradera lite i mitt hi-fi rum och i samband med detta så har jag köpt en ny 4K projektor. Tänkte mata den från en 4K apple-TV och använda denna som källa för både bild och ljud. Idag har jag en äldre apple-TV som är kopplad direk till min Denon 2807 via HDMI, sedan går det ut en HDMI kabel till projektorn bak i rummet. Detta funkar bra.

Problemet är nu att min Denon inte stödjer 4k så den kan antagligen inte ta ut ljudet och skicka vidare bilden. Egentligen är jag nöjd med min 2807, jag använder den bara som försteg och där funkar den bra.

Frågan är då, hur löser jag detta?
1. Kan jag skaffa en HDMI splitter som delar upp signalen från apple-TV:n i 2 identiska 4K signaler? Kommer denonen att kunna läsa ljuspåren då eller går det inte?
2. Går det att hitta nån annan typ av splitter som kanske har en HDMI ut med 4K och en optisk utgång som jag kan skicka till förstärkaren?
3. Är ovanstående bara skit och ska jag bara köpa en ny (eller beggad) reciever som stödjer 4K?

Jag upplevere att många nya recievers inte har så många utgångar, och jag behöver flera pre-out (eller I alla fall 1 pre-out, + sub out så länge sub skickar ut signal tror att front speakers står som "large") så jag kan skicka en signal utan begränsningar till en DSP för toppar och basar, och en annan signal till en annan DSP som ska styra några butt-shakers.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Splitta HDMI eller måste jag köpa en ny reciever?

Inläggav Kurben » 2023-12-09 13:15

Jag använder en FeinTech VSW04202 som fungerar utmärkt .
Min utrustning är följande:
Projektor Epson med 4k och hdr.
Gammal Marantz sr7009 som inte har stöd för 4k och hdr. Men den har atmos och fungerar i övrigt bra.

Jag får med feintech switchen möjlighet splittra ljudsignalen till min marantz och bilden till projektorn. Och den klarar flera källor (4).

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Splitta HDMI eller måste jag köpa en ny reciever?

Inläggav jockewe » 2023-12-09 18:04

Jag vill rekommendera en HDFury Vertex, den gör underverk här hemma!
2 källor in
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Splitta HDMI eller måste jag köpa en ny reciever?

Inläggav Iqbad » 2023-12-21 08:56

Stort tack för svar, ni har nu sparat c:a 15K åt mig :). Jag köpte en FeinTech, den funkar! Men jag har ett skumt problem, om jag spelar youtube eller spotify så funkar allt bra (Jag har bara 2-kanals, eller 2 toppar och 4 basar). Men om jag sätter på Netflix som då skickar en riktigt surround signal till recievern så mixar den inte ihop ljudet som ska gå till centern till mina frontar, så jag hör ju inte det viktigaste!

Detta trots att jag har center = none och surround = none inställt på denonen. Varför blir det så, detta har ju funkat tidigare när apple-tv:n satt direkt in till förstärkaren?
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Splitta HDMI eller måste jag köpa en ny reciever?

Inläggav Harryup » 2024-01-01 14:48

Splitta HDMI är ett lotteri. Kan fungera men efter någon uppgradering kan det vara kört. Bästa är att stänga av all form av kommunikation mellan apparaterna över HDMI för styrning och autostarter etc.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster