Begagnat slutsteg köpråd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav doglas2009 » 2023-12-07 22:14

Hej,

Köpte precis ett par Dynaudio Excite X18, har inte hunnit testa dom så mycket ännu men noterade att min hemmabioreceiver (Harman Kardon AVR 350) blev väldigt varm när jag kollade på en film på låg volym.

Jag har inga planer på att spela på några högre volymer, vill egentligen bara ha ett slutsteg för att hemmabioreceivern ska kunna fokusera på dom andra högtalarna.

Har ni några tips på vad man ska hålla utkik efter för begagnade slutsteg? Vad är det billigaste man kan komma undan och ändå få något som är bättre än en random hemmabioreceiver?

Tack på förhand!

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav Kermit116 » 2023-12-07 22:47

Har på annan plats på Köprådssidorna alltid bruka argumentera för NAD C275bee men vet inte hur mycket effekt Du egentligen behöver. NADen är på 2x150watt och Du hittar dom oftast från 5 000 till 6 500 kronor. Såldes under drygt 12 år tror jag fram till cirka 2021, kostade ca 14 ny på slutet. Kolla att allt som "auto-sense" och automatavstängning funkar.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav doglas2009 » 2023-12-08 13:41

Kermit116 skrev:Har på annan plats på Köprådssidorna alltid bruka argumentera för NAD C275bee men vet inte hur mycket effekt Du egentligen behöver. NADen är på 2x150watt och Du hittar dom oftast från 5 000 till 6 500 kronor. Såldes under drygt 12 år tror jag fram till cirka 2021, kostade ca 14 ny på slutet. Kolla att allt som "auto-sense" och automatavstängning funkar.
Tack för tipset!

Har faktiskt ingen aning om hur mycket effekt jag behöver, vill bara kunna spela på lagom lägenhetsnivåer. Egentligen är det mycket möjligt att min hemmabioreceiver skulle räcka, tycker bara det var lite suspekt när den blev så väldigt varm av att spela på väldigt låg volym.

Tror ni att jag behöver ett så kraftigt slutsteg som C275bee eller hade det räckt med ett mindre? Såg ex. detta på blocket: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1201378501

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav Chris71 » 2023-12-09 12:09

doglas2009 skrev:Hej,

Köpte precis ett par Dynaudio Excite X18, har inte hunnit testa dom så mycket ännu men noterade att min hemmabioreceiver (Harman Kardon AVR 350) blev väldigt varm när jag kollade på en film på låg volym.

Jag har inga planer på att spela på några högre volymer, vill egentligen bara ha ett slutsteg för att hemmabioreceivern ska kunna fokusera på dom andra högtalarna.

Har ni några tips på vad man ska hålla utkik efter för begagnade slutsteg? Vad är det billigaste man kan komma undan och ändå få något som är bättre än en random hemmabioreceiver?

Tack på förhand!


Nu har jag inte grottat ner mig i just denna modellen av Dynaudio men har alltid varit en som gillar deras prylar och har haft en del av deras högtalare genom åren.

Genomgående finns det ett drag som alltid går igen, de vill ha en förstärkning som klarar av mer eller mindre elaka impedansen om samtidigt ett kraftfullt nätaggregat som klarar av att leverera ström. Många gör kopplingen mellan små högtalare och mindre förstärkare, i min värld så är det precis tvärt om när det gäller Dynaudio.

Om man grottar ner sig i hur Dynaudio bygger sina element så prioriterar man kontroll och tålighet över hög känslighet vilket gör att man kan bli förvånad över man ser när man läser en specifikation över Dynaudios komponenter. För vardagsbehov så skulle jag nog göra en egen jämförelse så att det blir uppenbart vad skillnaden är, dvs spela några dynamiska stycken med ordentligt olika förstärkare så borde det bli uppenbart vad som behövs för att dina högtalare skall låta bästa möjligt.

Kort sammanfattat så skulle jag personligen inte lyssna på bokhyllemodeller från Dynaudio om jag inte hade en strömkapabel förstärkare med minst 100W effekt dock är det nog bristen på en kraftfull transformator som gör att många sk bioförstärkare går bort, men det är ju inte ett generellt fel men dock ett ganska vanligt, så det går ju att undvika.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-12-09 14:05

När jag körde flerkanalsljud med en Marantz NR16xx och Canton RC-L som frontar så la jag till ett Rotel RB980X .
Blev ett lyft och en bra avlastning för förstärkaren.
Kostade ca 1500kr beg och var väl värt sitt pris.

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav doglas2009 » 2023-12-09 18:18

Chris71 skrev:
doglas2009 skrev:Hej,

Köpte precis ett par Dynaudio Excite X18, har inte hunnit testa dom så mycket ännu men noterade att min hemmabioreceiver (Harman Kardon AVR 350) blev väldigt varm när jag kollade på en film på låg volym.

Jag har inga planer på att spela på några högre volymer, vill egentligen bara ha ett slutsteg för att hemmabioreceivern ska kunna fokusera på dom andra högtalarna.

Har ni några tips på vad man ska hålla utkik efter för begagnade slutsteg? Vad är det billigaste man kan komma undan och ändå få något som är bättre än en random hemmabioreceiver?

Tack på förhand!


Nu har jag inte grottat ner mig i just denna modellen av Dynaudio men har alltid varit en som gillar deras prylar och har haft en del av deras högtalare genom åren.

Genomgående finns det ett drag som alltid går igen, de vill ha en förstärkning som klarar av mer eller mindre elaka impedansen om samtidigt ett kraftfullt nätaggregat som klarar av att leverera ström. Många gör kopplingen mellan små högtalare och mindre förstärkare, i min värld så är det precis tvärt om när det gäller Dynaudio.

Om man grottar ner sig i hur Dynaudio bygger sina element så prioriterar man kontroll och tålighet över hög känslighet vilket gör att man kan bli förvånad över man ser när man läser en specifikation över Dynaudios komponenter. För vardagsbehov så skulle jag nog göra en egen jämförelse så att det blir uppenbart vad skillnaden är, dvs spela några dynamiska stycken med ordentligt olika förstärkare så borde det bli uppenbart vad som behövs för att dina högtalare skall låta bästa möjligt.

Kort sammanfattat så skulle jag personligen inte lyssna på bokhyllemodeller från Dynaudio om jag inte hade en strömkapabel förstärkare med minst 100W effekt dock är det nog bristen på en kraftfull transformator som gör att många sk bioförstärkare går bort, men det är ju inte ett generellt fel men dock ett ganska vanligt, så det går ju att undvika.

Tack för svaret!

När jag läst runt lite så har jag sett det du säger, att Dynaudio kan vara lite tungdrivna.

Tycker det är lite lurigt det här med att köpa förstärkare. Jag tycker man kan se hemmabioförstärkare för 3k med 100w i 7 kanaler, sedan ser man en stereoförstärkare för 38k som har 80watt i 2 kanaler. I dessa fall kommer jag bara anta att stereoförstärkaren för 38k kommer att vara starkare. Finns det andra siffror man kan kolla på för att få en bättre uppfattning om verkligheten?

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav doglas2009 » 2023-12-09 18:20

Hjalmar_Branting skrev:När jag körde flerkanalsljud med en Marantz NR16xx och Canton RC-L som frontar så la jag till ett Rotel RB980X .
Blev ett lyft och en bra avlastning för förstärkaren.
Kostade ca 1500kr beg och var väl värt sitt pris.
Tack för tipset! Ska hålla utkik efter dessa.

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav doglas2009 » 2023-12-09 18:21

Vad behöver en stereoförstärkare ha för att man ska kunna använda det som "slutsteg" till en hemmabioreceiver?

Min pappa kommer ha en gammal Proton d540 förstärkare över och jag funderar på om inte är starkare än min HK hemmabioreceiver. Kan jag koppla in den till min HK och använda som "slutsteg"?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav distad » 2023-12-09 22:13

doglas2009 skrev:
Kermit116 skrev:Har på annan plats på Köprådssidorna alltid bruka argumentera för NAD C275bee men vet inte hur mycket effekt Du egentligen behöver. NADen är på 2x150watt och Du hittar dom oftast från 5 000 till 6 500 kronor. Såldes under drygt 12 år tror jag fram till cirka 2021, kostade ca 14 ny på slutet. Kolla att allt som "auto-sense" och automatavstängning funkar.
Tack för tipset!

Har faktiskt ingen aning om hur mycket effekt jag behöver, vill bara kunna spela på lagom lägenhetsnivåer. Egentligen är det mycket möjligt att min hemmabioreceiver skulle räcka, tycker bara det var lite suspekt när den blev så väldigt varm av att spela på väldigt låg volym.

Tror ni att jag behöver ett så kraftigt slutsteg som C275bee eller hade det räckt med ett mindre? Såg ex. detta på blocket: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1201378501

Köp inte Jag har levt med ett sådant i många år och det är inte alls i samma division som 275. 216 låter orent. Inte vasst utan grumligt i brist på bättre ord. Då är https://hifitorget.se/visa_annons.php/x ... 191368.htm säkert bättre alternativ till 216.Eller https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 191078.htm om du vill ha lite tillbaka lutat ljud.
Men om du vill ha rent och pang på utan några speciella färgningar så är 275 rätt väg att gå.
Ett ännu billigare XTZ https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1202013925
Men denna är grejen så att säga. https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1201665153 Mycket bra slutsteg för pengen. :) Som passa alla Dynaudio perfekt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav doglas2009 » 2023-12-09 22:23

distad skrev:
doglas2009 skrev:
Kermit116 skrev:Har på annan plats på Köprådssidorna alltid bruka argumentera för NAD C275bee men vet inte hur mycket effekt Du egentligen behöver. NADen är på 2x150watt och Du hittar dom oftast från 5 000 till 6 500 kronor. Såldes under drygt 12 år tror jag fram till cirka 2021, kostade ca 14 ny på slutet. Kolla att allt som "auto-sense" och automatavstängning funkar.
Tack för tipset!

Har faktiskt ingen aning om hur mycket effekt jag behöver, vill bara kunna spela på lagom lägenhetsnivåer. Egentligen är det mycket möjligt att min hemmabioreceiver skulle räcka, tycker bara det var lite suspekt när den blev så väldigt varm av att spela på väldigt låg volym.

Tror ni att jag behöver ett så kraftigt slutsteg som C275bee eller hade det räckt med ett mindre? Såg ex. detta på blocket: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1201378501

Köp inte Jag har levt med ett sådant i många år och det är inte alls i samma division som 275. 216 låter orent. Inte vasst utan grumligt i brist på bättre ord. Då är https://hifitorget.se/visa_annons.php/x ... 191368.htm säkert bättre alternativ till 216.Eller https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 191078.htm om du vill ha lite tillbaka lutat ljud.
Men om du vill ha rent och pang på utan några speciella färgningar så är 275 rätt väg att gå.
Ett ännu billigare XTZ https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1202013925
Men denna är grejen så att säga. https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1201665153 Mycket bra slutsteg för pengen. :)

Tack så mycket för input! Då blir det inte ett 216.

Min förhoppning var att man kunde komma undan billigare än 6k+ som 275 verkar kosta. Det där XTZ-steget kanske inte är så dumt, ska läsa på lite om det.

Edit: En sak jag såg direkt är att XTZ-steget bara väger 4.1kg. Tycker man läser lite då och då att förstärkare som är bra är tunga, är det felaktigt? Eller kan även en lätt förstärkare vara bra?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav distad » 2023-12-09 22:31

doglas2009 skrev:
distad skrev:
doglas2009 skrev:Tack för tipset!

Har faktiskt ingen aning om hur mycket effekt jag behöver, vill bara kunna spela på lagom lägenhetsnivåer. Egentligen är det mycket möjligt att min hemmabioreceiver skulle räcka, tycker bara det var lite suspekt när den blev så väldigt varm av att spela på väldigt låg volym.

Tror ni att jag behöver ett så kraftigt slutsteg som C275bee eller hade det räckt med ett mindre? Såg ex. detta på blocket: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1201378501

Köp inte Jag har levt med ett sådant i många år och det är inte alls i samma division som 275. 216 låter orent. Inte vasst utan grumligt i brist på bättre ord. Då är https://hifitorget.se/visa_annons.php/x ... 191368.htm säkert bättre alternativ till 216.Eller https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 191078.htm om du vill ha lite tillbaka lutat ljud.
Men om du vill ha rent och pang på utan några speciella färgningar så är 275 rätt väg att gå.
Ett ännu billigare XTZ https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1202013925
Men denna är grejen så att säga. https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1201665153 Mycket bra slutsteg för pengen. :)

Tack så mycket för input! Då blir det inte ett 216.

Min förhoppning var att man kunde komma undan billigare än 6k+ som 275 verkar kosta. Det där XTZ-steget kanske inte är så dumt, ska läsa på lite om det.

Edit: En sak jag såg direkt är att XTZ-steget bara väger 4.1kg. Tycker man läser lite då och då att förstärkare som är bra är tunga, är det felaktigt? Eller kan även en lätt förstärkare vara bra?

ZTZ är någon form av klassD därav vikten. Men jag tror att Nad 275 låter bättre. Men har man inte råd så har man inte (känner igen det)skulle jag gå på XTZ till dina Dynaudio då det är ont om bra slutsteg på marknaden och Nad 216 ska du undvika.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav distad » 2023-12-09 22:35

För övrigt så brukar Nad 275 ligga mellan 5000-8000kr och det beror mest på åldern då slutsteget såldes under 14år (tror jag) Du kan fråga grodan på forumet om det då han har kolla på serie nummer 8O Kermit116 heter han.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav Chris71 » 2023-12-10 02:58

doglas2009 skrev:
Chris71 skrev:
doglas2009 skrev:Hej,

Köpte precis ett par Dynaudio Excite X18, har inte hunnit testa dom så mycket ännu men noterade att min hemmabioreceiver (Harman Kardon AVR 350) blev väldigt varm när jag kollade på en film på låg volym.

Jag har inga planer på att spela på några högre volymer, vill egentligen bara ha ett slutsteg för att hemmabioreceivern ska kunna fokusera på dom andra högtalarna.

Har ni några tips på vad man ska hålla utkik efter för begagnade slutsteg? Vad är det billigaste man kan komma undan och ändå få något som är bättre än en random hemmabioreceiver?

Tack på förhand!


Nu har jag inte grottat ner mig i just denna modellen av Dynaudio men har alltid varit en som gillar deras prylar och har haft en del av deras högtalare genom åren.

Genomgående finns det ett drag som alltid går igen, de vill ha en förstärkning som klarar av mer eller mindre elaka impedansen om samtidigt ett kraftfullt nätaggregat som klarar av att leverera ström. Många gör kopplingen mellan små högtalare och mindre förstärkare, i min värld så är det precis tvärt om när det gäller Dynaudio.

Om man grottar ner sig i hur Dynaudio bygger sina element så prioriterar man kontroll och tålighet över hög känslighet vilket gör att man kan bli förvånad över man ser när man läser en specifikation över Dynaudios komponenter. För vardagsbehov så skulle jag nog göra en egen jämförelse så att det blir uppenbart vad skillnaden är, dvs spela några dynamiska stycken med ordentligt olika förstärkare så borde det bli uppenbart vad som behövs för att dina högtalare skall låta bästa möjligt.

Kort sammanfattat så skulle jag personligen inte lyssna på bokhyllemodeller från Dynaudio om jag inte hade en strömkapabel förstärkare med minst 100W effekt dock är det nog bristen på en kraftfull transformator som gör att många sk bioförstärkare går bort, men det är ju inte ett generellt fel men dock ett ganska vanligt, så det går ju att undvika.

Tack för svaret!

När jag läst runt lite så har jag sett det du säger, att Dynaudio kan vara lite tungdrivna.

Tycker det är lite lurigt det här med att köpa förstärkare. Jag tycker man kan se hemmabioförstärkare för 3k med 100w i 7 kanaler, sedan ser man en stereoförstärkare för 38k som har 80watt i 2 kanaler. I dessa fall kommer jag bara anta att stereoförstärkaren för 38k kommer att vara starkare. Finns det andra siffror man kan kolla på för att få en bättre uppfattning om verkligheten?


Den viktigaste faktorn i detta fallet är en vettig "effektkub" Hifi och Musik som man kan tycka mycket om brukade visa såna mätningar på förstärkare som de testade och förenklat så är det ett sätt att grafisk visa hur väl en förstärkare lever upp till sin prestanda utanför det ideala området.
Man skickar ju in en signal som man vill få förstärkt, men beroende på hur högtalaren uppför sig så är inte belastningen lika i alla frekvenser och beroende på hur impedanskurvan för högtalaren ser ut så skiftar det en hel del, där måste bör en bra förstärkare hänga med i skiftningarna.

En tumregel för att en förstärkare ens skall ha en bra förutsättning är en stabil och kraftfull nätdel, dvs många VA på transformatorn och en rimligt stor kondensatorbank som kan förse slutsteget med ström när det svänger dynamiskt, det kan gå utmärkt med en hemmabio receiver oxå om den är rätt byggd, men i värsta fall så skall resurserna delas av alla kanaler och därför blir det inte optimalt på samma sätt som i en ren stereo förstärkare.

Nu vi detta en quick och dirty förklaring men jag hoppas att de gav något, så tunga klass AB förstärkare brukar vara byggda med rejält tilltagna nätdelar som fixar den typ av last som dina Dynaudio presenterar för dem.

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav Kermit116 » 2023-12-12 01:48

distad skrev:...
Men denna är grejen så att säga. https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1201665153 Mycket bra slutsteg för pengen. :) Som passa alla Dynaudio perfekt.

Exemplaret som distad länkar till har mycket högt serienummer, gissningsvis sålt tidigt 2021. Rimligtvis problemfri drift i många år framåt.

Nu har säljaren sänkt till vettigt pris, lite sportigt tidigare tycker jag, inte fynd nu, men vettigt. Tycker jag.

Finns dom som förstår sånt här långt bättre än jag, men jag TROR att om Du skulle invertera värdet för förstärkares distorsion (så att låg dist blir ett högre värde än hög dist) och gjorde en kvot av detta värde och pris, varefter Du petar in alla effektsteg Du hittar på blocket i en tabell så TROR jag att NAD C275bee kommer väldigt bra ur en sådan ranking, d v s "prisvärd låg dist", typ.

(Jag känner såvitt jag vet inte säljaren.)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav distad » 2023-12-12 06:12

Den viktigaste faktorn i detta fallet är en vettig "effektkub"

Och det finns inget billigare slutsteg som slår 275 på fingrarna där :mrgreen: Den kuben är :o och lämnar en jäkla massa ström gör det också.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-12 14:38

distad skrev:
Den viktigaste faktorn i detta fallet är en vettig "effektkub"

Och det finns inget billigare slutsteg som slår 275 på fingrarna där :mrgreen: Den kuben är :o och lämnar en jäkla massa ström gör det också.


Lämnar mycket ström gör det endast om högtalaren kräver det, inte med vettigt konstruerade högtalare. Jag har slutsteg som ska kunna ge 80 A men med mina högtalare är det kanske max 5-6 A som dras...

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav nuffe » 2023-12-12 15:17

NAD Bee 375 har precis samma slutsteg som 275an. Det finns dessutom ett fix som stänger av försteget så det går att köra som ett slutsteg.
Så gör jag i min anläggning, ja jag har även en 275a. Nej de är inte till salu.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav pLudio » 2023-12-12 15:31

Dynaudio själva använder Pascal klass D moduler i sina aktiva högtalare, men de har en annan kravlista så se det inte som en köprekommendation.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav distad » 2023-12-13 20:16

RogerGustavsson skrev:
distad skrev:
Den viktigaste faktorn i detta fallet är en vettig "effektkub"

Och det finns inget billigare slutsteg som slår 275 på fingrarna där :mrgreen: Den kuben är :o och lämnar en jäkla massa ström gör det också.


Lämnar mycket ström gör det endast om högtalaren kräver det, inte med vettigt konstruerade högtalare. Jag har slutsteg som ska kunna ge 80 A men med mina högtalare är det kanske max 5-6 A som dras...

Jag skall sluta ge bra info om grejer för du påpekar fel i "allt" jag skriver. :? :roll: Ge tips istället för att påpeka meningslösa grejer som vanligt folk vet.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav Helmut » 2024-03-17 20:57

Finns det några företag som säljer ut PA förstärkare som varit ute med turnerande musiker. När SF köpte upp Sandrews biografer och la ner dessa fick jag möjligheten att köpa begagnade slutsteg. Kommer inte ihåg märket annat än att det var tre bokstäver och uteffekten låg på ca 150 Watt och en svensk tillverkare.
Var över 15 år sedan jag slutade på biografen så jag har ingen koll på vilka företag det finns som säljer utrustning till biografer och kanske förpassar gammal utrustning till soprummet. Kanske någon som vet om det finns någon biograf servicefirma som tar med sig gammal utrustning och kan tänkas sälja förstärkare och högtalare.
Kommer ihåg att även Sveriges radio hade en avdelning som sålde ut gammal utrustning. Köpte själv ett åbäke till bandspelare och en skivspelare som stått i en studio.
Har för mig att det var en utomstående firma som tog över försäljningen av gammal SR utrustning.

Kalle G
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Begagnat slutsteg köpråd

Inläggav Kalle G » 2024-03-18 17:07

Du har PM Helmut


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster