Jamo D870, lämpliga förstärkare till dessa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

TonyM
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2023-12-09

Jamo D870, lämpliga förstärkare till dessa?

Inläggav TonyM » 2023-12-14 20:09

Har ett par Jamo D870/Concert 11 som jag driver med en HK990, har en cd-spelare i samma serie. Kan jag få ut mer av mina högtalare med en annan förstärkare? Någon här inne kanske har erfarenheter av dessa Jamo högtalare o vad som får dem att sjunga ut..

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Jamo D870, lämpliga förstärkare till dessa?

Inläggav JanneX » 2023-12-15 18:17

Jag hade nog suttit still i båten. Känns som välmatchade prylar. Concert 11 är väl ansedd som en fin högtalare som kanske kan bli lite mullrig i lågbasen och väl nivåstark i toppen med fel förstärkare. HK990 är ju ett kraftpaket av rang och knappast ljus i toppen så det känns ju som två sällsynt välmatchade prylar. Däremot har DAC:en i 990 blivit lite omsprungen av även billigare alternativ (dock är den inte på något vis ”dålig”) så använder du digital signal in så hade jag nog snarare lagt pengar på signalkällorna än drivningen. Gör en presentation under ”Medlemspresentationer” och visa lite bilder på skönheterna :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Jamo D870, lämpliga förstärkare till dessa?

Inläggav Conan » 2023-12-16 09:37

Håller med. Det finns nog mer att hämta i annat, som rumsakustik & högtalarplacering. Som JanneX sa; lägg upp en medlemspresentation så får vi se grejerna också. :)

momotom
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2023-07-04

Re: Jamo D870, lämpliga förstärkare till dessa?

Inläggav momotom » 2023-12-16 10:44

Jag har ett par, och jag tycker att det är en riktigt bra högtalare. Man har ju möjligheten att justera diskanten dessutom (-+1db har jag för mig). Jag kör mina rakt av med gammal Rotel michi elektronik och det låter mkt bra. Funkade bra med en 90-tals svullstig Technicsstärkare också, men Rotelkombon känns helrätt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Jamo D870, lämpliga förstärkare till dessa?

Inläggav distad » 2023-12-22 14:55

Tror det finns någon på forumet som har Jaaammmoooo, han kanske har tips.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

TonyM
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2023-12-09

Re: Jamo D870, lämpliga förstärkare till dessa?

Inläggav TonyM » 2023-12-26 22:01

momotom skrev:Jag har ett par, och jag tycker att det är en riktigt bra högtalare. Man har ju möjligheten att justera diskanten dessutom (-+1db har jag för mig). Jag kör mina rakt av med gammal Rotel michi elektronik och det låter mkt bra. Funkade bra med en 90-tals svullstig Technicsstärkare också, men Rotelkombon känns helrätt.

Har justerat ner diskanten ett par dB, tycker den är vass, har dock mycket känsliga öron. Ska testa min Denon receiver o höra hur det låter..

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Jamo D870, lämpliga förstärkare till dessa?

Inläggav Ronnie » 2023-12-27 12:38

TonyM skrev:
momotom skrev:Jag har ett par, och jag tycker att det är en riktigt bra högtalare. Man har ju möjligheten att justera diskanten dessutom (-+1db har jag för mig). Jag kör mina rakt av med gammal Rotel michi elektronik och det låter mkt bra. Funkade bra med en 90-tals svullstig Technicsstärkare också, men Rotelkombon känns helrätt.

Har justerat ner diskanten ett par dB, tycker den är vass, har dock mycket känsliga öron. Ska testa min Denon receiver o höra hur det låter..


Bild

Vet inte vem som har mätt på dem, men de ser ut att spela diskant över 4 kHz ganska högljutt. De ser också ut som en ganska snäll last för förstärkare.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster