Sveriges Radio ger köpråd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav hifikg » 2023-12-24 00:51

Gammalt inslag i programmet "Plånboken" som jag råkade ramla över när jag kollade lite hifi-historia.
Måhända har det redan tagits upp, men jag hittade det inte vid en snabb sökning.

https://sverigesradio.se/artikel/7420981
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav paa » 2023-12-24 11:48

Intressant att man börjar prata om bl.a kassettdäck men sen börjar dema apparater för streaming.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav mindcruncher » 2023-12-25 18:19

Var väl ett helt OK inslag?

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3557
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav guldfisk » 2024-03-22 23:22

Jo, det var ju helt okej!

(Undrar hur mycket LP-skivspelaren kostade i halvmiljonanläggningen? :wink: )
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav Bill50x » 2024-03-23 11:31

Intressant att lyssna på. Allt-i-ett-BT lådor jämfördes med anläggningar i halvmiljonklassen. "Vad får jag för pengarna?" liksom. En Skoda för 150 tusen jämfört med en Audi med extra allt för 2 mille. Från samma ägarhus.

Frågeställningen speglar ofta producentens egen inställning. Visst är 30 tusen för en anläggning en betungande kostnad. Eller inte. Vad kostar ett Netflix-abonnemang under 30 år? Allt är relativt, sa Albert.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav hifikg » 2024-03-23 12:25

Ofta handlar det om prioriteringar. Om man avstår lyxyachten, som ändå mest ligger i hamn, för dyra hamnavgifter, i Monaco, så kan man köpa rejäla kablar och kabellyftare för pengarna istället. Eller så tar man SMS-lån och köper både och :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1583
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav RJohan » 2024-04-03 07:54

hifikg skrev:Ofta handlar det om prioriteringar. Om man avstår lyxyachten, som ändå mest ligger i hamn, för dyra hamnavgifter, i Monaco, så kan man köpa rejäla kablar och kabellyftare för pengarna istället. Eller så tar man SMS-lån och köper både och :)


:D :D :D Där gjorde du min dag!!!

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1583
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav RJohan » 2024-04-03 07:57

Bill50x skrev:Intressant att lyssna på. Allt-i-ett-BT lådor jämfördes med anläggningar i halvmiljonklassen. "Vad får jag för pengarna?" liksom. En Skoda för 150 tusen jämfört med en Audi med extra allt för 2 mille. Från samma ägarhus.

Frågeställningen speglar ofta producentens egen inställning. Visst är 30 tusen för en anläggning en betungande kostnad. Eller inte. Vad kostar ett Netflix-abonnemang under 30 år? Allt är relativt, sa Albert.

/ B


Skillnaden är väl att når det gäller bilar är det samma 80 km/h som gäller oavsett pris, men med den dyra anläggningen går det att kräma ordentligt!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5193
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav dewpo » 2024-04-05 17:46

I anläggningen för en halv mille så kunde man tydligt höra LP knastret :roll: Det måste väl ändå vara ett tydligt kvalitets märke :? Annars så tyckte jag att reportaget om Corona hamstring gav störst avtryck :| Så här i retroperspektiv :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav VintageHiFi » 2024-04-05 18:01

dewpo skrev:I anläggningen för en halv mille så kunde man tydligt höra LP knastret :roll: Det måste väl ändå vara ett tydligt kvalitets märke :? Annars så tyckte jag att reportaget om Corona hamstring gav störst avtryck :| Så här i retroperspektiv :wink:


Corona hamstringen var ju lite gullig, allt toapapper borta & pasta hyllan tom. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav hifikg » 2024-04-05 18:02

RJohan skrev:
Bill50x skrev:Intressant att lyssna på. Allt-i-ett-BT lådor jämfördes med anläggningar i halvmiljonklassen. "Vad får jag för pengarna?" liksom. En Skoda för 150 tusen jämfört med en Audi med extra allt för 2 mille. Från samma ägarhus.

Frågeställningen speglar ofta producentens egen inställning. Visst är 30 tusen för en anläggning en betungande kostnad. Eller inte. Vad kostar ett Netflix-abonnemang under 30 år? Allt är relativt, sa Albert.

/ B


Skillnaden är väl att når det gäller bilar är det samma 80 km/h som gäller oavsett pris, men med den dyra anläggningen går det att kräma ordentligt!


Fast det stämmer ju inte riktigt. Att åka i 80 i en bullrig Volvo jämfört med en ombonad Bentley är stor skillnad.
Jag kommer fram samtidigt som min polare i sin eldrivna miljonaudi, men jag tror/hoppas att hans resa varit mer angenäm än min.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav hifikg » 2024-04-05 18:03

VintageHiFi skrev:
dewpo skrev:I anläggningen för en halv mille så kunde man tydligt höra LP knastret :roll: Det måste väl ändå vara ett tydligt kvalitets märke :? Annars så tyckte jag att reportaget om Corona hamstring gav störst avtryck :| Så här i retroperspektiv :wink:


Corona hamstringen var ju lite gullig, allt toapapper borta & pasta hyllan tom. :)


Någon som fått en rimlig förklaring på just hamstringen av toapapper?
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav Kermit116 » 2024-04-05 19:40

Ingen på detta forum kan ge en rimlig förklaring då vi alla har samma kromosomuppsättning.

Jag försökte förklara för Designavdelningen att toapapper är en av de få konsumentprodukter där Sverige är mer än självförsörjande, likväl var ångesten över eventuell brist på sagda vara så stor att Grodan tvingades fylla en kundvagn o tömma vår lokala Hemköpsbutik på Lambi extramjuk, el vad den heter.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav hifikg » 2024-04-05 23:03

Vi hade flera balar i förrådet, de räckte till långt efter pandemin förklarades överstånden.
Men OM nu toapappret tagit slut så finns det lösningar på det också. En skitsak.

https://www.forskning.se/2020/03/25/darfor-hamstrar-vi-toalettpapper/
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1583
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav RJohan » 2024-04-12 07:29

hifikg skrev:
RJohan skrev:
Bill50x skrev:Intressant att lyssna på. Allt-i-ett-BT lådor jämfördes med anläggningar i halvmiljonklassen. "Vad får jag för pengarna?" liksom. En Skoda för 150 tusen jämfört med en Audi med extra allt för 2 mille. Från samma ägarhus.

Frågeställningen speglar ofta producentens egen inställning. Visst är 30 tusen för en anläggning en betungande kostnad. Eller inte. Vad kostar ett Netflix-abonnemang under 30 år? Allt är relativt, sa Albert.

/ B


Skillnaden är väl att når det gäller bilar är det samma 80 km/h som gäller oavsett pris, men med den dyra anläggningen går det att kräma ordentligt!


Fast det stämmer ju inte riktigt. Att åka i 80 i en bullrig Volvo jämfört med en ombonad Bentley är stor skillnad.
Jag kommer fram samtidigt som min polare i sin eldrivna miljonaudi, men jag tror/hoppas att hans resa varit mer angenäm än min.


Nu har jag aldrig åkt i någon Bentley så du får gärna rapportera närmare om hur det är.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sveriges Radio ger köpråd

Inläggav hifikg » 2024-04-12 18:49

RJohan skrev:
hifikg skrev:
RJohan skrev:
Skillnaden är väl att når det gäller bilar är det samma 80 km/h som gäller oavsett pris, men med den dyra anläggningen går det att kräma ordentligt!


Fast det stämmer ju inte riktigt. Att åka i 80 i en bullrig Volvo jämfört med en ombonad Bentley är stor skillnad.
Jag kommer fram samtidigt som min polare i sin eldrivna miljonaudi, men jag tror/hoppas att hans resa varit mer angenäm än min.


Nu har jag aldrig åkt i någon Bentley så du får gärna rapportera närmare om hur det är.


Det är riktigt tyst, trots förbränningsmotor på hemligt antal hästkrafter. Det är doft av läder som bara blir ljuvligare med tiden. Stor bil som knäcker de flesta sportbilar, men som inte har en chans mot elbilarna därute. Det har ingen. Bentley är för gentlemannen så man försöker inte tränga sig och komma först med en sån. Har ännu inte haft nöjet att framföra en dylik kareta men någon kilometer i baksätet räckte för att förstå att det är en perfekt pensionärsbil när jag städslat en chaufför. Om jag vore lagd åt det analoga hållet skulle jag antagligen kunna spisa LP-skivor under färd, med spelaren stående i baksätet.

Föraren av Bentleyn kör numera en el-Audi som bara kostar en tredjedel, dvs strax under miljonen.
Sitter nöjd :)


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster