Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav hifikg » 2023-12-26 15:13

Jag har mobilen hos Tele2 sedan det var Comviq och 021 nummer, men nu har jag börjat spana på andra sidan staketet och hittat grönare gräs, eller missar jag något?
På något vis har Tele2 vevat upp mitt abonnemang till obegränsad surf sedan i somras. Vet inte hur det gick till, men fram till sista februari betalar jag "bara" 419 kronor i månaden, sedan går det upp till 459. Ingen mobil ingår, fast man skulle kunna tro det.

Kollar Vimla som erbjuder mig ett abonnemang på 25 GB för 220 kronor i månaden, kanske t o m skulle klara mig på 14 GB, de månader jag sprängt 10 GB vallen är sällsynta, som då kostar 160 kronor i månaden. Till yttermera visso låter Vimla mig använda oanvänd surf senare i livet, det är framförallt på sommaren jag surfar mycket med mobilen. Till dess borde jag kunna jaga ihop en hyfsad mängd extra surf.
Just nu erbjuder de de första fem månaderna för en hundring, 20 spänn i månaden, jämfört med 400 så räcker det till en hel del ny musik :) Tele2´s billigaste abonnemang kostar 249 för 5 GB som inte sparas. Då skulle jag alltid ligga på gränsen och på sommaren skulle jag sitta utan surf.

Du som provat, eller känner någon som provat, vad är det för fel på gräset på andra sidan? Missar jag något?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav petersteindl » 2023-12-26 15:36

Så vitt jag förstått saken är Telias mobilnät det i särklass bäst täckande och det är 5G som gäller.
Halebop utnyttjar Telias nät.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav E » 2023-12-26 16:02

Jag har bantat ned mitt Telia till 3 GB då jag inte är ute lika mycket som
förut. Sparar någon hundralapp på det och får självklart spara oanvänd
surfmängd.

Behöver du ha mobil eller skulle du kunna klara dig med bara fast
telefon? :)

Mvh E*


PS. Vad gör den här rubriken i HiFi-avdelningen?
Senast redigerad av E 2023-12-26 16:04, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav sammel » 2023-12-26 16:04

Jag har Hallon med 20 Gb surf och ej använd surf sparas. Det funkar bra för mig.
Jag har ju förstås ett ungdomsampnnemang, det stod även 55 år plus när jag tog det,
vet inte vad som gäller vid nyteckning.
Just nu har jag 108 Gb surf sparat :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav STDI » 2023-12-26 16:04

Vimla har funkat bra för mig under drygt åtta år. Nu är jag ingen storsurfare så jag har inte så stort abonnemang. Men fria samtal och SMS/MMS. Ej använd surf sparas.

Det enda negativa är att de tar ut extra avgift för varje samtal jag ringer från Sverige till övriga EU. Inte hög men dock. Det regleras nämligen inte i regler på samma sätt som samtal om jag reser inom EU. De kostar alltså mig extra att ringa till t ex Danmark från Sverige. Men inget om jag är i Danmark och ringer hem.

De har dessutom ett system med tipsning så både jag och den nya abonnent som jag tipsar får 10 kr/mån i rabatt så länge vi båda har abonnemanget. Man kan faktiskt komma ner i noll kr/månad om man har tipsat tillräckligt många. Så bara hör av er om ni vill ha en tipslänk. :D
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-26 18:15

Jag kör på seniorabonnemang... Finns tydligen 5 nätoperatörer i vilkas nät andra hyr in sig. https://www.xn--operatr-f1a.se/b%C3%A4st-t%C3%A4ckning
Om 5G är viktigt krymper täckningen rejält.

momotom
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2023-07-04

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav momotom » 2023-12-26 18:25

Jag beställde abonemang hos Fello till morsan. Du kan hålla utkik nu i mellandagarna, de brukar kunna ha erbjudanden om dubbel, tom trippel surf. Det gäller då så länge man har abonemanget. Erbjudandet de har just idag har de ju i princip alltid, så det kan vara lönt att vänta. De använder Telias nät. Själv har jag abonemang hos Telia, men det är för jag har massa företagskrafs. https://www.fello.se/

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav petersteindl » 2023-12-26 18:59

RogerGustavsson skrev:Jag kör på seniorabonnemang... Finns tydligen 5 nätoperatörer i vilkas nät andra hyr in sig. https://www.xn--operatr-f1a.se/b%C3%A4st-t%C3%A4ckning
Om 5G är viktigt krymper täckningen rejält.


Nej, täckningen hos Telia utökas enormt i Norrland med just 5G. Tidigare var det som du skriver och såsom jag trodde, men med Telias satsning på 5G-nätet har saker fått en helt ny utveckling där 5G har mer täckning än 4G och är dessutom snabbare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-26 20:10

Ser ut så om man jämför 5G och 4G på denna sida, https://www.fello.se/tackningskarta/?gc ... n=adrecord

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav petersteindl » 2023-12-26 20:40

Sök lite på denna karta.
https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Det ser ut som Telia täckt upp hela Sveriges kustområden med 5G. De fortsätter utbyggnaden till år 2025.

I syrrans sommarstuga är det enkom Telias 5G som funkar. Det är nytt sedan 2023. Och det funkar utmärkt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-26 20:43

Det är samma karta...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11895
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-12-26 21:34

petersteindl skrev:Så vitt jag förstått saken är Telias mobilnät det i särklass bäst täckande och det är 5G som gäller.
Halebop utnyttjar Telias nät.

Ja ska man ha BRA täckning även utanför de större tätorterna så är det Telia som gäller.

Gjorde en snabb sammanställning till firman i höstas då vi skulle byta ab, varsågoda.
Är inte komplett på något sätt så komplettera gärna.


Telia
- bäst täckning: 99 av 100 poäng i både städer och på landsbygden.
- Enda operatör med 5G-täckning på 118 tätorter
- Telia driver tre egna nät, GSM, 4G och 5G-nät som inte delas med andra operatörer.
- Telia har även ett eget 3G-nät på 900 MHz parallellt med GSM
- Telia driver också ett 3G-nät tillsammans med Tele2 i bolaget Svenska UMTS Nät AB (SUNAB) eftersom Telia inte tilldelades någon 3G-licens på 2100 MHz.
- Halebop, Telness och Fello hyr in sig på Telias nät och har därmed likvärdig täckning.

Tele2
- på andra plats, med totalt 92,4 poäng.
- 5G-täckning i större städer
- Sveriges näst största operatör som idag inte har något hel-eget mobilnät, alla nät drivs i samarbeten med andra operatörer.
- Tele2 samarbetar med Telenor runt GSM, 4G samt 5G.
- De samarbetar också med Telia för 3G på 2100 MHz (där 3G sannolikt har samma bäst-före datum som hos Telia.
- Comviq, Katshing, Tellus Mobil hyr kapacitet på Tele2

TeleNor
- 5G-täckning i större städer
Har ett eget 3G-nät som har täckning i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona. 3G-täckningen i övriga landet byggs i samarbete med 3 i det gemensamma bolaget 3GIS
- Vilma, Fibio, My Beat hyra kapacitet av TeleNor

Tre
- 5G-täckning i större städer
- Sämst täckning utanför större städerna
- Har eget nät i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona. Har ett 3G-nät som delas med Telenor i bolaget 3GIS som bygger 3G-täckning i hela Sverige på 2100 MHz
- Tre bygger liksom Telia 3G-täckning på 900MHz i hela Sverige.
- Chili Mobil, Hallon

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav MacBruce » 2023-12-27 08:01

petersteindl skrev:Så vitt jag förstått saken är Telias mobilnät det i särklass bäst täckande och det är 5G som gäller.
Halebop utnyttjar Telias nät.


Köpte nyligen en Doro "gubbtelefon" på ett "erbjudande"/ettårskontrakt omfattande avbetalning på fånen och nätabonnemang på tre. Eftersom jag huvudsakligen föredrar att e-kommunicera via mail, blir det inte mycket ringande på den från min sida, men det har fungerat bra. Indikatorn visar, att den oftast/alltid är uppkopplad mot 4G. Missade samtal och meddelanden indikeras omedelbart med en blinkande, blå LED vid toppen av *fonen. Detta till skillnad mot...

Dorofonen är något otymplig, så när jag är "ute och rör mig", t.ex handlar, har jag en mera fickvänlig, gammal Nokia i bröstfickan. Hade tidigare Halebop på den, men de var bl.a väldigt slöa med att rapportera missade samtal och meddelanden – jag brukar stänga av telefonen då jag t.ex står i en kassakö eller i någon annan situation då den skulle kunna vara störande. Det kunde ta bortåt en timma innan Halebop rapporterade sådant. Har nu bytt till My Beat ("Maj-Brit" :wink: ) på både den telefonen och på min nyanskaffade "Mobilt Bredband"-router. De använder Telenors nät. Fungerar fint och de är snabba med att svara på frågor, även via mail.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav petersteindl » 2023-12-27 09:57

MacBruce skrev:
petersteindl skrev:Så vitt jag förstått saken är Telias mobilnät det i särklass bäst täckande och det är 5G som gäller.
Halebop utnyttjar Telias nät.


Köpte nyligen en Doro "gubbtelefon" på ett "erbjudande"/ettårskontrakt omfattande avbetalning på fånen och nätabonnemang på tre. Eftersom jag huvudsakligen föredrar att e-kommunicera via mail, blir det inte mycket ringande på den från min sida, men det har fungerat bra. Indikatorn visar, att den oftast/alltid är uppkopplad mot 4G. Missade samtal och meddelanden indikeras omedelbart med en blinkande, blå LED vid toppen av *fonen. Detta till skillnad mot...

Dorofonen är något otymplig, så när jag är "ute och rör mig", t.ex handlar, har jag en mera fickvänlig, gammal Nokia i bröstfickan. Hade tidigare Halebop på den, men de var bl.a väldigt slöa med att rapportera missade samtal och meddelanden – jag brukar stänga av telefonen då jag t.ex står i en kassakö eller i någon annan situation då den skulle kunna vara störande. Det kunde ta bortåt en timma innan Halebop rapporterade sådant. Har nu bytt till My Beat ("Maj-Brit" :wink: ) på både den telefonen och på min nyanskaffade "Mobilt Bredband"-router. De använder Telenors nät. Fungerar fint och de är snabba med att svara på frågor, även via mail.


Jag har själv ett 3 abonnemang sedan minst 15 år. Det har alltid funkat bra. Har iPhone X. Den har inte 5G. Jag har fri surf och fri mängd sms och telefonsamtal till alla länder jag normalt ringer till är gratis, Europa och USA. Kostnaden är 311 kr/mån. Alla missade samtal syns direkt. Jag vet att stora sms d v s inklusive stora bilder till vissa andra operatörer tar lång tid och funkar ibland inte.

3 funkar jättebra i Stockholm. Men i Härnösand och övriga Norrland är täckningen för dålig. Här gäller Telia och 5G.
5G har idag täckning där 4G inte har täckning. Det beror på att Telia helt och hållet har prioriterat 5G i sin utbyggnad av mobilnäten. 5G var från början tänkt för storstäder, men Telia gjorde annorlunda och satsade på hela Sverige. Det är inte färdigutbyggt, men räknas bli år 2025.

Jag betalar just nu 480 kr/mån för fiber 250/250, Bredband2. Funkar bra.

Telefon + fiber = 791 kr/mån.

Då finns optionen att ta Telia inkl 5G mobilt bredband. Jag har ingen erfarenhet av mobilt bredband. Det funkar tydligen överallt och har också 250/250, vad jag förstår. I så fall bör man kunna ringa och ha videosamtal överallt med Viber eller FaceTime.

Är det någon här som har erfarenhet av Telia mobilt bredband?

Jag använder Dropbox Pro och har TB med tiotusentals filer som jag kan nå överallt med mobilen. Det är ett krav att jag blixtsnabbt kan komma åt samtliga jobbfiler överallt at any time. Det är ett arbetsverktyg. Även om jag har hårddiskkrasch så finns allt kvar. Har även samtliga e-mail kvar sedan 90-talet som jag kan nå direkt online och det är tiotusentals.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav hifikg » 2023-12-27 10:38

sportbilsentusiasten skrev:Ja ska man ha BRA täckning även utanför de större tätorterna så är det Telia som gäller.

Gjorde en snabb sammanställning till firman i höstas då vi skulle byta ab, varsågoda.
Är inte komplett på något sätt så komplettera gärna.


Telia
- bäst täckning: 99 av 100 poäng i både städer och på landsbygden.
- Enda operatör med 5G-täckning på 118 tätorter
- Telia driver tre egna nät, GSM, 4G och 5G-nät som inte delas med andra operatörer.
- Telia har även ett eget 3G-nät på 900 MHz parallellt med GSM
- Telia driver också ett 3G-nät tillsammans med Tele2 i bolaget Svenska UMTS Nät AB (SUNAB) eftersom Telia inte tilldelades någon 3G-licens på 2100 MHz.
- Halebop, Telness och Fello hyr in sig på Telias nät och har därmed likvärdig täckning.


399 kronor 15 GB surf, osäkert om man får spara surf

sportbilsentusiasten skrev:Tele2
- på andra plats, med totalt 92,4 poäng.
- 5G-täckning i större städer
- Sveriges näst största operatör som idag inte har något hel-eget mobilnät, alla nät drivs i samarbeten med andra operatörer.
- Tele2 samarbetar med Telenor runt GSM, 4G samt 5G.
- De samarbetar också med Telia för 3G på 2100 MHz (där 3G sannolikt har samma bäst-före datum som hos Telia.
- Comviq, Katshing, Tellus Mobil hyr kapacitet på Tele2


299 kr 15 GB surf som inte kan sparas

sportbilsentusiasten skrev:TeleNor
- 5G-täckning i större städer
Har ett eget 3G-nät som har täckning i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona. 3G-täckningen i övriga landet byggs i samarbete med 3 i det gemensamma bolaget 3GIS
- Vilma, Fibio, My Beat hyra kapacitet av TeleNor

Tre
- 5G-täckning i större städer
- Sämst täckning utanför större städerna
- Har eget nät i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona. Har ett 3G-nät som delas med Telenor i bolaget 3GIS som bygger 3G-täckning i hela Sverige på 2100 MHz
- Tre bygger liksom Telia 3G-täckning på 900MHz i hela Sverige.
- Chili Mobil, Hallon


Telenor o Tre har jag inte kollat upp men Telias Fello tar 155 för 14 GB surf, max 25 GB går att spara, Telenors Vimla tar 160 för 14 GB och där kan du spara all surf som inte nyttjats medan Hallon tar 179 för 16 GB och medger max 100 GB i surfpotten. Med tanke på Vimlas system med värvningsbonusar är det inte svårt att komma ner några tior i fast avgift. Det enda som får mig att hesitera en smula är täckningen, men enligt tipsare så är det inget större problem.

450x12 = 5400 (nuvarande abonnemang med obegränsad surf)
160*12 = 1920 (och då får jag fem månader för 20 kr/mån först, så det blir ännu lägre första året)
Diff 3480 kronor... räcker till ett gäng musikköp
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav Ronnie » 2023-12-27 10:41

Jag har nåt av de minsta Vimla-abonnemangen. Har väl en miljon gigabyte sparat sisådär, vilket är anledningen att jag inte tittar efter alternativ så mycket.
Har alltid funkat bra i Stockholmstrakten. Tyvärr verkade de inte ha några planer på att uppgradera till 5G inom närmaste framtiden när jag frågade för nåt år sen.
Det kunde kanske vara trevligt om man tänkt livestreama video nån gång, men men. Den dagen den sorgen.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav Fostex » 2023-12-27 12:09

Jag kör hallon 25 GB för 259 kr/mån, bor i Stockholm och tycker att det fungerar utmärkt. Som sammel har jag över 100 GB sparat. Är kanske en aning partisk, då jag har jobbat på Tre i tio år. Har även Tele2 via jobbet i samma mobil, men i 99 % av fallen fungerar Tres nät utmärkt. Tele2 har dock fungerat bättre under bilresor i norr, och på vissa svenska skidorter.

För Tre eller hallon ska man inte ha några höga förväntningar på täckningen norr om dalälven, det ligger helt enkelt inte i fokus att driva affär där. Det är väldigt mycket landyta att täcka för ett litet antal kunder. Som Peter beskriver det ovan fungerar både nät och prestanda utmärkt i storstad, men på landsbygden finns luckor. Blir det ett problem bör man välja en operatör som även har GSM-täckning, där åtminstone samtal och SMS har mycket bättre förutsättningar att fungera över stora områden. Trist med soppatorsk längs E10 och inte kunna ringa på assistans.

Några ord om täckning:
Utan att ha testat kan ingen säga vad som är den bästa operatören rent täckningsmässigt på plats X, nätplanering är ett enormt pussel att lägga, där det alltid handlar om att kompromissa för att få ihop helheten. Ibland kan det vara så enkelt att en bostadsrättsförening har en stråltant i styrelsen och vägrar acceptera en site på taket, varför pusslet i ett litet område fallerar.

Det är också bra att känna till att mobilnäten är dynamiska. Byggs en ny bostadsfastighet kanske kundantalet på en plats ökar flera gånger om. Belastningen ökar, vilket gör att siterna "beamformar" dit de är mest behövda, och en annan adress blir nedprioriterad. "Det är ju bara att vrida upp effekten" tycker folk, men det tycker varken PTS eller de andra operatörerna som har siter i området.

Ofta har operatören en minimipolicy som dikterar vad som är lägstanivå för täckning och nätprestanda på kundens avtalsadress, men vid sommarstugan eller hemma hos svärföräldrarna ges sällan några garantier.

Kort sagt - teckna alltid mobiltelefoniabonnemang genom distansköp så att du har din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar. Testa ordentligt i början, och under dygnets alla timmar. Kontakta operatören direkt om det inte skulle fungera bra.

Ett till råd angående mobiltelefoni - Köp alltid ditt abonnemang direkt från operatören, gör dig inte besvär att handla hos återförsäljaren i den lokala gallerian.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav idea » 2023-12-27 12:49

Kanske ett litet sidospår men värt att känna till är att 2G och 3G näten kommer att stängas ner senast under 2025. Detta påverkar inte nya abbonemang eller telefoner eftersom alla slutat sälja sådan utrustning. Däremot kommer det att påverka gammal utrustning som kopplar upp sig framförallt genom 2G-nätet, typ lite äldre bilars nödsamtal. Även en del av DOROS "seniortelefoner" går enbart på 3G.
https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informationsmote-om-avveckling-av-2g--och-3g-nat/
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-27 15:11

idea skrev:Kanske ett litet sidospår men värt att känna till är att 2G och 3G näten kommer att stängas ner senast under 2025. Detta påverkar inte nya abbonemang eller telefoner eftersom alla slutat sälja sådan utrustning. Däremot kommer det att påverka gammal utrustning som kopplar upp sig framförallt genom 2G-nätet, typ lite äldre bilars nödsamtal. Även en del av DOROS "seniortelefoner" går enbart på 3G.
https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informationsmote-om-avveckling-av-2g--och-3g-nat/


Det där gäller även en del inbrottslarm. Min leverantör hörde av sig och ville prångla på mig en ny larmcentral för 13000 kr. Kollade med några larminstallatörer och visst gick det att byta kommunikationsmodulen till en som körde 4G, något som min larmoperatör hävdade var omöjligt. Sparade 10500 kr....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav hifikg » 2023-12-27 18:52

Efter moget övervägande har jag nu gått över till Vimla efter nära 40 år som Tele2/Comviq kund. Tack för alla tips både här o i PM. Om intresse finns kan jag rapportera om hur jag upplever bytet framöver. Ibland är jag ute i de västmanländska skogarna, då kanske jag är onåbar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav E » 2023-12-27 19:01

Har Vimla/Telenor ungefär lika dålig täckning som Tele2? Eller ungefär
lika dålig som Telia? Eller någonstans däremellan?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

K4LLE
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2019-01-16

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav K4LLE » 2023-12-27 21:35

E skrev:Har Vimla/Telenor ungefär lika dålig täckning som Tele2? Eller ungefär
lika dålig som Telia? Eller någonstans däremellan?

Mvh E*


1. Telia / Halebop
2. Tele2 / Comviq
3. Telenor / Vimla

Notera dok att byter man telefon så har även den viss påverkan på hur täckningen upplevs(mottages) :D
Ganska simpelt bara välja efter vart man bor/vistas och prisklass.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav hifikg » 2023-12-27 22:53

E skrev:Har Vimla/Telenor ungefär lika dålig täckning som Tele2? Eller ungefär
lika dålig som Telia? Eller någonstans däremellan?

Mvh E*


Tele2 har aldrig svikit, så är det lika bra som Tele2 kommer jag sitta nöjd även framledes.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav E » 2023-12-28 02:11

Finns det några lurar med bra antenn nu för tiden, eller är alla gjorda för
tätbefolkade områden med master överallt?

(Minns något test för en handfull år sedan men har inte uppdaterat mig.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav hifikg » 2023-12-28 02:21

Antenn!? Ska farbror ha en Dolby också?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav E » 2023-12-28 02:56

Alltså, antenner måste inte vara utdragbara. :mrgreen:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav Ronnie » 2023-12-28 14:23

619C2F8F-EB7D-4276-990C-BDFFE9060456.jpeg
619C2F8F-EB7D-4276-990C-BDFFE9060456.jpeg (67.06 KiB) Visad 1655 gånger


Det visade sig att jag betalar 110kr / månad för 4 GB surf hos Vimla.
Jag har 130 GB sparat.
I december överskred jag 4 GB något, vilket nog berodde på att jag hade lite problem med uppkopplingen hemma och körde internetdelning från mobilen.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav HenrikTornquist » 2023-12-28 21:51

K4LLE skrev:
E skrev:Har Vimla/Telenor ungefär lika dålig täckning som Tele2? Eller ungefär
lika dålig som Telia? Eller någonstans däremellan?

Mvh E*


1. Telia / Halebop
2. Tele2 / Comviq
3. Telenor / Vimla

Notera dok att byter man telefon så har även den viss påverkan på hur täckningen upplevs(mottages) :D
Ganska simpelt bara välja efter vart man bor/vistas och prisklass.

Även Fello kör väl på Telias nät?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

pontareee
 
Inlägg: 568
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav pontareee » 2023-12-29 22:12

Min fru och dotter kör Vimla och är jättenöjda, de har även sen en tid tillbaka stöd för 5G och volte (wifi samtal), ingenting att klaga på. Bra pris och bra täckning i Telenors nät. Jag saknar bara e-sim stöd sen kan jag också gå över till Vimla.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1583
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Vimla, Hallon, Riktig operatör, vad är bäst?

Inläggav RJohan » 2024-01-02 08:45

hifikg skrev:Jag har mobilen hos Tele2 sedan det var Comviq och 021 nummer, men nu har jag börjat spana på andra sidan staketet och hittat grönare gräs, eller missar jag något?
På något vis har Tele2 vevat upp mitt abonnemang till obegränsad surf sedan i somras. Vet inte hur det gick till, men fram till sista februari betalar jag "bara" 419 kronor i månaden, sedan går det upp till 459. Ingen mobil ingår, fast man skulle kunna tro det.


Där känner jag igen mej, fast jag hoppade av tidigare än så. J***a skurkföretag.

Jag bytte till Halebop kontantkort. Det fungerar också.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster