Förslag på triodsteg till humant pris

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

MoonMartin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2023-12-02

Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav MoonMartin » 2024-01-17 13:40

Lite sugen på att testa en SET nån gång i framtiden.
Är det någon som har konkreta förslag på något som är lämpligt till Quad ESL-63-serien (upp till 20 W) och inte är dyrt som attan?
Eller t o m låna ut ett över en helg e dyl?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav hifikg » 2024-01-17 13:53

MoonMartin skrev:Lite sugen på att testa en SET nån gång i framtiden.
Är det någon som har konkreta förslag på något som är lämpligt till Quad ESL-63-serien (upp till 20 W) och inte är dyrt som attan?
Eller t o m låna ut ett över en helg e dyl?


Var i riket bor du? I min grotta finns både SET och ESL 63.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Morello » 2024-01-17 13:58

Quad ESL 63 har en med avseende på frekvens en mycket ojämn impedans, vilket för korrekt klangbalans tarvar en relativt lågohmig drivning. SET-slutsteg saknar ofta återkoppling och har därför en relativt hög utgångsimpedans om åtskilliga ohm. Kombinationen hög utgångsimpedans och ESL 63 måste anses vara direkt olämplig.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MoonMartin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav MoonMartin » 2024-01-17 16:01

hifikg skrev:Var i riket bor du? I min grotta finns både SET och ESL 63.

Mysigt. Tyvärr bor jag i norra Småland. Tack för erbjudandet!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Bill50x » 2024-01-17 23:57

Någon som har ett förslag på en billig transistorförstärkare?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1205
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-01-18 00:06

Bill50x skrev:Någon som har ett förslag på en billig transistorförstärkare?

/ B


Ja köpte en integrerad xtz 2x50W klass A.
Mycket ljud för pengarna.



Ja som Morello skriver så e SET inte den bästa matchningen.
Quad ll e ett bättre val om du ska köra m rör.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav hifikg » 2024-01-18 00:16

Imperial-Blomman skrev:
Bill50x skrev:Någon som har ett förslag på en billig transistorförstärkare?

/ B


Ja köpte en integrerad xtz 2x50W klass A.
Mycket ljud för pengarna.



Ja som Morello skriver så e SET inte den bästa matchningen.
Quad ll e ett bättre val om du ska köra m rör.


Har lirat med både Lodis och Andersson och båda lika vackert låter :)
Andersson är SET och Lodis PP
Sitter nöjd :)

MoonMartin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav MoonMartin » 2024-01-18 20:42

Imperial-Blomman skrev:Quad ll e ett bättre val om du ska köra m rör.


Har redan haft den t-skjortan. Lämnade in den på Myrorna.

Det verkar som parallellkopplade triodrör har lägre utimpedans.
Atmasphere på Audiogon:
"There are speakers that are designed to work with amps of higher output impedance (and no feedback): Merlins, Coincident, Audiokinesis, Quad 57 and Quad63, Classic Audio Loudspeakers, Rogers LS35A, Lowthers, PHY, Festerex, most horn speakers and many more."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Morello » 2024-01-18 22:58

Quad II har också hyggligt hög utgångsimpedans och passar således inte bra till ESL 63.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Almen » 2024-01-19 09:34

Morello skrev:Quad ESL 63 har en med avseende på frekvens en mycket ojämn impedans, vilket för korrekt klangbalans tarvar en relativt lågohmig drivning. SET-slutsteg saknar ofta återkoppling och har därför en relativt hög utgångsimpedans om åtskilliga ohm. Kombinationen hög utgångsimpedans och ESL 63 måste anses vara direkt olämplig.


Bild
Fig.1 Quad ESL-63, electrical impedance magnitude (2 ohms/vertical div.)

John Atkinson, Stereophile skrev:Dropping below 6 ohms below 50Hz and between 5kHz and 18kHz, with minima of 3.5 ohms at 10Hz and 13.85kHz, this represents a reasonably demanding load for an amplifier to handle. Tube amplifiers would be best used from their 4-ohm tap (if they have one), though any solid-state amplifier that more or less doubles its power output into 4 ohms compared with 8 ohms would have no problems driving the Quad.


Detta tillsammans med en uppgiven känslighet på 86 dB/W/m gör att jag tycker det känns inte bara bakvänt utan rent felaktigt att hävda att Quad ESL-63 skulle vara specifikt designad för rörsteg med hög utgångsimpedans och låg återkoppling.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav LeifB » 2024-01-19 13:56

Morello skrev:Quad ESL 63 har en med avseende på frekvens en mycket ojämn impedans, vilket för korrekt klangbalans tarvar en relativt lågohmig drivning. SET-slutsteg saknar ofta återkoppling och har därför en relativt hög utgångsimpedans om åtskilliga ohm. Kombinationen hög utgångsimpedans och ESL 63 måste anses vara direkt olämplig.


+1
Optimera mera!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28076
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav PerStromgren » 2024-01-19 16:15

Almen skrev:Detta tillsammans med en uppgiven känslighet på 86 dB/W/m gör att jag tycker det känns inte bara bakvänt utan rent felaktigt att hävda att Quad ESL-63 skulle vara specifikt designad för rörsteg med hög utgångsimpedans och låg återkoppling.


Om jag inte missminner mig konstruerades Quad 606 (transistor, låg utimpedans, ca 140 W/kanal i 8 ohm) för att just passa ESL-63.

Precis som Morello och Almen (med instämmand från LeifB) skriver, så är det rätt dumt att driva ESL-63 med hög utimpedans och låg effekt. Men dum får man givetvis vara, om det passar ens själ!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Morello » 2024-01-19 16:28

Vill man driva ESL 63 medelst rör, så är GDS-slutsteget alldeles utmärkt i kraft av relativt låg utgångsimpedans om cirka 0,2 ohm samt en hygglig effekt om 130 W. Därtill har GDS-slutsteget för att vara rörbestyckat exceptionellt låg distorsion, vilket jag tycker är ett krav för att ge den likaledes lågdistorderande ESL 63 rättvisa.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav BellsnWhistles » 2024-01-19 17:15

Morello skrev:Quad ESL 63 har en med avseende på frekvens en mycket ojämn impedans, vilket för korrekt klangbalans tarvar en relativt lågohmig drivning. SET-slutsteg saknar ofta återkoppling och har därför en relativt hög utgångsimpedans om åtskilliga ohm. Kombinationen hög utgångsimpedans och ESL 63 måste anses vara direkt olämplig.


Med det sagt så känner jag mig nödgad att säga att jag har en mycket minnesvärd lyssningssession i minne, med tillhörande gåshud, där utrustningen var just ESL-63 drivna av ett par triod-monosteg signerade Perka.
Stegen vara parallell push-pull med 6B4G-rör, men jag tror dessa exemplar var "moddade" med svag återkoppling, (de saknade helt återkoppling original).
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav hifikg » 2024-01-19 18:35

Det var Perka 300B förstärkaren (med oskyddade, utanpåliggande, rör :mrgreen: ) i kombination med ESL63 som tvingade mig att sätta upp dubbla kuddar i betongtaket. Men det kanske är tekniskt skadligt att spela med den rörhäcken ihop med ESL 63? Ljudmässigt fungerar det riktigt bra. Snart ska de en sväng till doktorn igen och sen ska jag bjuda in till lyssningar med alla möjliga kombinationer, kanske t o m transistorer, fast det börjar alltmer kännas lika lockande som att börja lira stenkakor o vinyl. Dansken o 208:an är iskalla. Ibland funderar jag på att använda ett försteg till den integrerade förstärkaren, något som Erik inte tyckte behövdes, men inte heller avrådde från. Anledningen är att få tillgång till fler in- och utgångar. Det i sin tur med tanken att kunna rulla igång subbarna igen. Det är många pryttlar som bara står o står nu.

Edit: Hur mäter jag utgångsimpedansen? Äger en gul multimeter. Eller om den är grå.
Sitter nöjd :)

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1205
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-01-20 12:55

Varför ska du mäta utgångsimpedansen?
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav hifikg » 2024-01-20 14:24

Imperial-Blomman skrev:Varför ska du mäta utgångsimpedansen?


Det påstås ovan att hög utimpedans inte är bra för ESL 63, så jag är nyfiken. Det låter bra, men jag kanske skadar dem?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Morello » 2024-01-20 15:28

Nejdå, dom tar inte skada. Jag uppfattar dock dig som en person med generös smak som gillar det mesta. Absolut inget fel i det, men de klangliga avvikelserna om man jämför 100 mohm drivning med 4 ohm drivning är signifikanta.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav hifikg » 2024-01-20 16:37

Morello skrev:Nejdå, dom tar inte skada. Jag uppfattar dock dig som en person med generös smak som gillar det mesta. Absolut inget fel i det, men de klangliga avvikelserna om man jämför 100 mohm drivning med 4 ohm drivning är signifikanta.


Ah, då är jag med. Kunde vara kul att kolla Andersson VS Lodström, så frågan kvarstår, hur mäter man?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Morello » 2024-01-20 16:39

Man driver slutsteget med en lagom stor signal om tex 1 kHz. Sedan mäter man utsignalen med olika laster. Tex 8 ohm och 4 ohm. Sedan får man räkna lite. Det går alltså inte att mäta med en multimeter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav hifikg » 2024-01-20 16:43

Morello skrev:Man driver slutsteget med en lagom stor signal om tex 1 kHz. Sedan mäter man utsignalen med olika laster. Tex 8 ohm och 4 ohm. Sedan får man räkna lite. Det går alltså inte att mäta med en multimeter.


Attans, varken Erik eller Janne är talbara och ingen av dem skrev några tydliga specifikationer på sina verk. Hade jag vetat att det var viktigt hade jag frågat Erik vid något av de långa samtal vi hade efter att jag införskaffat min förstärkare. Stor skillnad mot när jag kontaktade honom om ett slutsteg från AI, he he.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Morello » 2024-01-20 16:55

300B-steget utan återkoppling (eller motkoppling som Perka skrev/sa) har gissningsvis en utgångsimpedans om cirka 4 ohm vid mellanhöga frekvenser.
Lodisen kanske mellan 1-2 ohm om den är UL-kopplad och har lite återkoppling globalt.

4 ohm ut ger nästan utan undantag mycket stora klangliga avvikelser och 1-2 ohm fullt hörbara, men inte lika stora avvikelser.

Jämför du NAD 208 (cirka 0,1 ohm och låg distorsion) med 300B-steget (cirka 4 ohm och hög distorsion) bör du höra signifikanta skillnader med ESL63 ifråga om såväl klang som renhet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav peterh » 2024-01-20 21:22

Nu skulle jag inte hänga upp mig på mätvärden. Låter det bra så är det bra.
Det här med motkoppling och "konstant spänning"/"låg utimpedans" är en aspekt. Dämpade högtalare och "current feedback" en annan .
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav hifikg » 2024-01-21 00:36

Morello skrev:300B-steget utan återkoppling (eller motkoppling som Perka skrev/sa) har gissningsvis en utgångsimpedans om cirka 4 ohm vid mellanhöga frekvenser.
Lodisen kanske mellan 1-2 ohm om den är UL-kopplad och har lite återkoppling globalt.

4 ohm ut ger nästan utan undantag mycket stora klangliga avvikelser och 1-2 ohm fullt hörbara, men inte lika stora avvikelser.

Jämför du NAD 208 (cirka 0,1 ohm och låg distorsion) med 300B-steget (cirka 4 ohm och hög distorsion) bör du höra signifikanta skillnader med ESL63 ifråga om såväl klang som renhet.


Mycket intressant. När jag spelar på 208:an funderar jag, numera, ofta på hur musiken skulle låta förstärkt med 300B och så kopplar jag tillbaka o blir salig. När jag lirar 300B tänker jag sällan på hur det skulle låta med 208:an... Lite distorsion kanske är bra för öronen, ungefär som att lite skit rensar magen...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Morello » 2024-01-21 12:34

peterh skrev:Nu skulle jag inte hänga upp mig på mätvärden. Låter det bra så är det bra.
Det här med motkoppling och "konstant spänning"/"låg utimpedans" är en aspekt. Dämpade högtalare och "current feedback" en annan .


Utgångsimpedansen bildar en spänningsdelare tillsammans med lasten - det är basalt. Driver man en högtalare med 5 ohm samtidigt som högtalarens impedans varierar mellan 2 och 25 ohm får vi klangliga avvikelser om åtskilliga dB. Lät högtalaren korrekt med lågohmig drivning så låter den således garanterat inte adekvat med 5 ohms drivning. Det är inte graden av återkoppling per se som är intressant, utan konsekvensen av sagda återkoppling.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav peterh » 2024-01-21 16:07

Morello skrev:
peterh skrev:Nu skulle jag inte hänga upp mig på mätvärden. Låter det bra så är det bra.
Det här med motkoppling och "konstant spänning"/"låg utimpedans" är en aspekt. Dämpade högtalare och "current feedback" en annan .


Utgångsimpedansen bildar en spänningsdelare tillsammans med lasten - det är basalt. Driver man en högtalare med 5 ohm samtidigt som högtalarens impedans varierar mellan 2 och 25 ohm får vi klangliga avvikelser om åtskilliga dB. Lät högtalaren korrekt med lågohmig drivning så låter den således garanterat inte adekvat med 5 ohms drivning. Det är inte graden av återkoppling per se som är intressant, utan konsekvensen av sagda återkoppling.


Det intressanta är inte de enskilda komponenternas mätvärden utan hela systemets prestanda.
Låter det bra ...
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav Morello » 2024-01-21 17:10

Problemet är att majoriteten av marknadens högtalare är avsedda att drivas lågohmigt (maximalt några tiondelar av en ohm).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MoonMartin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Förslag på triodsteg till humant pris

Inläggav MoonMartin » 2024-01-29 19:42

Kanske bättre att satsa på SIT/VFET i stället då...


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kurben och 4 gäster