Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

steven33
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2024-01-31

Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav steven33 » 2024-01-31 13:25

Har kommit fram till att jag lyssnar relativt mycket till musik framför datorn så därför uppgraderade jag ljudet där. Högtalarna är ELAC Debut B5.2. DAC är en TempoTec Sonata HD PRO. Nu till min fråga. Söker en lämplig förstärkare att driva dom med. Helst hade jag velat ha en Klass D förstärkare p.g.a. att den är strömsnål men har förstått att det är inget som gillas här på Faktiskt. Finns det något lämpligt alternativ som mäter någorlunda bra och är relativt liten i storlek. Begagnat är uteslutet.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav Ronnie » 2024-01-31 16:43

Om du ångrar dig ang. begagnat kan du köpa en sån här för en tusing sisådär. Det gjorde jag för att ha en behändig förstärkare att göra mätningar med.
Just nu använder jag min receiver till det istället.

https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/MoLt-2000-3/#page=56

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav Goldfinger » 2024-01-31 16:50

Tycker inte du skall bekymra dig om Klass D vs AB, viktigare att du köper nåt som har headroom effektmässigt och orkar driva på ett bra sätt.

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav Tell » 2024-02-01 01:44

Aiyima A07 eller Fosi Audio V3 är väl dom självklaraste förslagen just nu. Kostar under tusenlappen o låter mer än utmärkt. Fast helt ärligt så kommer nästan vilken billig klass D stärkare som helst göra jobbet mer än väl. Viktigare i frågan är väl att du installerar Equalizer APO på datorn för att ratta till ljudet, det kommer göra oändligt mycket större skillnad i ljudkvalitet än valet av förstärkare.

steven33
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav steven33 » 2024-02-01 09:00

Denon var ett intressant alternativ. Kan tillägga att det blir ganska mycket finlyssning vid datorn då jag arbetar relativt mycket hemma. Fosi Audio V3 verkade lite intressant också. Men funderar om man inte hör bristerna i diskantområdet. Om jag vill att förstärkaren mäter bra i hela registret. Vad finns det då som tar liten plats på skrivbordet om det nu finns någon.

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav Halbermensch » 2024-02-01 09:29

Topping MX3s kan rekommenderas, slipper kanalobalans och får även med fjärr, DAC, BT stöd och hörlursförstärkare
Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav pLudio » 2024-02-01 10:20

Man vill ha post-filter feedback (PFFB) med klass D vilket de billigaste inte har och det syns på frekvensgången. Alla klass D chip amps har lite hög distorsion i diskanten AFAIK.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav RogerGustavsson » 2024-02-01 10:46

Vid dator sitter man väl i regel väldigt nära högtalarna? Lär inte behövas en massa effekt.

steven33
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav steven33 » 2024-02-01 10:59

Det stämmer Roger, har lyckats planera uppställningen så det blir en triangel med 130cm från högtalare till öra. Sen är det som pLudio skriver att jag vill undvika hög distorsion i diskanten men förstår att allt handlar om kompromisser.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav RogerGustavsson » 2024-02-01 11:55

Jag utgår ifrån att den effekt som behövs i regel inte innebär hög distorsion från en relativt klen förstärkare. Det lär vara rätt få watt som ger öronen skavsår på det avståndet, det är ju inget rum som ska fyllas med ljud i princip bara direktljud.

steven33
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav steven33 » 2024-02-01 12:01

RogerGustavsson skrev:Jag utgår ifrån att den effekt som behövs i regel inte innebär hög distorsion från en relativt klen förstärkare. Det lär vara rätt få watt som ger öronen skavsår på det avståndet, det är ju inget rum som ska fyllas med ljud i princip bara direktljud.

Bra synpunkt och då menar du att jag inte behöver oroa mig så mycket för dålig diskantåtergivning om jag köper en Klass D förstärkare. Har jag förstått det rätt då.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav RogerGustavsson » 2024-02-01 12:06

Vissa klass D är ju dåliga vid högre frekvenser. Om det är strömförbrukningen du oroar dig för med en vanlig klass AB förstärkare, tror jag det är överdrivet. Hur mycket ström drar en dator+skärm? Mera än en förstärkare skulle jag tro.

steven33
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav steven33 » 2024-02-01 12:09

Det var mest en storleksfråga och i andra hand strömförbrukningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav RogerGustavsson » 2024-02-01 12:43

Jag har en B.R.I.K. vid TV:n. Den är liten men den har ju en extern nätdel likt många av dessa små förstärkare. Jag tycker det ser illa ut men är säkert ett sätt att komma runt elsäkerhetsregler. Jag har även ett par av de små Denon-recievrarna (med CD/DVD-spelaer och radiodel).

Bild

steven33
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav steven33 » 2024-02-01 12:50

Dom ser trevliga ut. Finns det någon nyproducerad Klas AB förstärkare som är liten och mäter hyfsat bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav RogerGustavsson » 2024-02-01 13:04

De där är rätt gamla nu. Kanske ARGON AUDIO SA1 skulle kunna vara något att prova? Kineserna är nog inte så mycket för AB-förstärkare.

steven33
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav steven33 » 2024-02-01 13:27

Kikade på ARGON AUDIO SA1 och den är också Klass D. Hittar dock inga mätningar på den. Är inte så förtjust i att köpa saker jag inte har sett mätresultat på. Vill gärna ha lite mer kött på benen om man säger så.

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav Tell » 2024-02-01 13:38

steven33 skrev:Denon var ett intressant alternativ. Kan tillägga att det blir ganska mycket finlyssning vid datorn då jag arbetar relativt mycket hemma. Fosi Audio V3 verkade lite intressant också. Men funderar om man inte hör bristerna i diskantområdet. Om jag vill att förstärkaren mäter bra i hela registret. Vad finns det då som tar liten plats på skrivbordet om det nu finns någon.

Tvivlar på att du hör några eventuella diskantproblem, speciellt inte vid dom väldigt låga effektuttagen du antagligen kommer köra med där sittande framför datorn.

steven33
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav steven33 » 2024-02-01 15:23

Tell skrev:
steven33 skrev:Denon var ett intressant alternativ. Kan tillägga att det blir ganska mycket finlyssning vid datorn då jag arbetar relativt mycket hemma. Fosi Audio V3 verkade lite intressant också. Men funderar om man inte hör bristerna i diskantområdet. Om jag vill att förstärkaren mäter bra i hela registret. Vad finns det då som tar liten plats på skrivbordet om det nu finns någon.

Tvivlar på att du hör några eventuella diskantproblem, speciellt inte vid dom väldigt låga effektuttagen du antagligen kommer köra med där sittande framför datorn.

Gäller det alla förstärkare att så länge man kör på någorlunda låg volym blir det inga problem med dist eller taskig diskant.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav I-or » 2024-02-01 19:14

Man bör inte överdriva effektreduktionen vid lyssning på ett avstånd om ca 1 m relativt 3 m. Inklusive rumsbidrag handlar det om ca 3 dB, d.v.s. en halvering av erforderlig förstärkareffekt för att uppnå en viss ljudtrycksnivå i lyssningspositionen.

Om man har lågdistorderande högtalare och är någorlunda distorsionskänslig så kommer man att uppfatta högfrekvensdistorsionen från billiga klass D-konstruktioner (vilka i praktiken nästan alltid utnyttjar TI TPA3255). Detta betyder dock inte att det kommer att låta illa och majoriteten av lyssnare noterar nog inte några orenheter.

Med tanke på frekvensgången för ELAC Debut B5.2 och den av naturliga skäl akustiskt sett lite knepiga uppställningen vid skrivbord och bildskärm är det många, många gånger viktigare att ekvalisera (användning av EAPO är att rekommendera). Dessutom är distorsionen inte direkt låg, varför en 3255-baserad förstärkare knappast kommer att utgöra något större problem. Spänningskänsligheten är relativt låg men impedansen är relativt hög och lyssningsavståndet litet, varför förstärkaren inte behöver leverera speciellt hög strömstyrka.

Det finns massor av 3255-konstruktioner på marknaden till mycket låga priser, men notera att de flesta kräver en separat extern nätdel som man inte bör snåla på. Nedanstående exempel kommer dock med en inkluderad nätdel som räcker bra för ELAC Debut B5.2.

Tillräcklig ljudkvalitet för de flesta, liten, billig, rimligt välbyggd, utan högtalaroljud vid på-/avslag och inte alltför ful - Fosi Audio ZA3: https://www.audiophonics.fr/en/integrat ... 18425.html
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

steven33
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav steven33 » 2024-02-01 20:58

I-or skrev:Man bör inte överdriva effektreduktionen vid lyssning på ett avstånd om ca 1 m relativt 3 m. Inklusive rumsbidrag handlar det om ca 3 dB, d.v.s. en halvering av erforderlig förstärkareffekt för att uppnå en viss ljudtrycksnivå i lyssningspositionen.

Om man har lågdistorderande högtalare och är någorlunda distorsionskänslig så kommer man att uppfatta högfrekvensdistorsionen från billiga klass D-konstruktioner (vilka i praktiken nästan alltid utnyttjar TI TPA3255). Detta betyder dock inte att det kommer att låta illa och majoriteten av lyssnare noterar nog inte några orenheter.

Med tanke på frekvensgången för ELAC Debut B5.2 och den av naturliga skäl akustiskt sett lite knepiga uppställningen vid skrivbord och bildskärm är det många, många gånger viktigare att ekvalisera (användning av EAPO är att rekommendera). Dessutom är distorsionen inte direkt låg, varför en 3255-baserad förstärkare knappast kommer att utgöra något större problem. Spänningskänsligheten är relativt låg men impedansen är relativt hög och lyssningsavståndet litet, varför förstärkaren inte behöver leverera speciellt hög strömstyrka.

Det finns massor av 3255-konstruktioner på marknaden till mycket låga priser, men notera att de flesta kräver en separat extern nätdel som man inte bör snåla på. Nedanstående exempel kommer dock med en inkluderad nätdel som räcker bra för ELAC Debut B5.2.

Tillräcklig ljudkvalitet för de flesta, liten, billig, rimligt välbyggd, utan högtalaroljud vid på-/avslag och inte alltför ful - Fosi Audio ZA3: https://www.audiophonics.fr/en/integrat ... 18425.html

Den ser trevlig ut och med många nöjda kunder. FOSI AUDIO ZA3 är slut överallt och dom börjar leverera den 1/3. Vilken spänning tycker du fungerar bra med den. Två alternativ 32V eller 48V. Det finns en äldre variant i lager FOSI AUDIO V3. Vet du om den är ok eller bör jag vänta på den nya.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav I-or » 2024-02-01 23:40

Den funkar också och har sannolikt nära identisk ljudkvalitet. Något fulare kan tyckas, dock, även om den ser fullt godkänd ut och dessutom saknar möjlighet till monokoppling. Detta uppvägs möjligen av att den är runt fem hundralappar billigare.

48 V, 5 A är en ganska lagom kraftfull nätdel i ditt fall - ca 115 W i 8 ohm vid 1 % THD med båda kanalerna drivna enligt ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.45757/

Detta kommer att räcka bra för lyssning vid datorn.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

steven33
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav steven33 » 2024-02-02 12:57

I-or skrev:Den funkar också och har sannolikt nära identisk ljudkvalitet. Något fulare kan tyckas, dock, även om den ser fullt godkänd ut och dessutom saknar möjlighet till monokoppling. Detta uppvägs möjligen av att den är runt fem hundralappar billigare.

48 V, 5 A är en ganska lagom kraftfull nätdel i ditt fall - ca 115 W i 8 ohm vid 1 % THD med båda kanalerna drivna enligt ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.45757/

Detta kommer att räcka bra för lyssning vid datorn.

Tack för att du tog dig tid att ge ett så utförligt svar. Det blir någon av de två men vilken har jag inte bestämt än.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Lämplig förstärkare som mäter bra till datorn.

Inläggav MacBruce » 2024-02-03 06:14

Tell skrev:Aiyima A07 eller Fosi Audio V3 är väl dom självklaraste förslagen just nu. Kostar under tusenlappen o låter mer än utmärkt. Fast helt ärligt så kommer nästan vilken billig klass D stärkare som helst göra jobbet mer än väl. Viktigare i frågan är väl att du installerar Equalizer APO på datorn för att ratta till ljudet, det kommer göra oändligt mycket större skillnad i ljudkvalitet än valet av förstärkare.


Gött! Drog mig just till minnes, att jag impulsköpte en A07 — och glömde sedan bort den. Då kan jag, utan att behöva skämmas, leta fram den och låta den göra lite nytta... :oops:

P.S. Den var visst ganska lätthittad. :)
Bilagor
DSC01991.jpeg
DSC01991.jpeg (468.54 KiB) Visad 326 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster